6162
Sök

SAAB 9-3 SS Aero Sportfilter

501 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
Tjenare !

Har nu köpt ett sportfilter från  Green Cotton (universal) skal dock vara väldigt bra .
Men behöver hjälp med att montera den på min saab . har även köpt dumpventil . behöver hjälp med monteringen i göteborgstrakten. känner ni till någon duktig mekaniker?

Människor är såna som använder pengar de inte har, till att köpa saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte gillar.

582 Inlägg
7 maj 2009
DIEZEL_NET skrev:
Tjenare !

Har nu köpt ett sportfilter från  Green Cotton (universal) skal dock vara väldigt bra .
Men behöver hjälp med att montera den på min saab . har även köpt dumpventil . behöver hjälp med monteringen i göteborgstrakten. känner ni till någon duktig mekaniker?

är det inte roligare att göra det själv.är ju väldigt lätt förövrigt .öppna motorhuven och använd kroppens största muskel hjärnan så löser det sej lika lätt som att tanka och det kan du väl wink

hej

582 Inlägg
7 maj 2009
DIEZEL_NET skrev:
>Är sämst på att mecka med bilar.. har endast filret måste köpa slang o massaa grejer till filtret .sen sitter det en luftmassemätare som jag inte har en aning om vad jag ska göra med.

ok du behöver en adapterplatta till filtret som ska sitta på luftmängdsmätaren .en fyrkantig platta med en hals som filtret ska på(biltema har).vad gäller dumpen så har du en dump orginal ta bort den och ersätt.jag såg att din bil hette "diezel"?den är väl bensin?när jag köpte ett filter från greencotton så angav jag märke på bilen och fick en adapterplatta på köpet
Senast redigerat av jes (7 maj 2009)

hej

8 928 Inlägg
7 maj 2009
Den där "dumpen" som du har i ditt galleri lär ju inte fungera, men det kanske du redan vet.
Köp även en ny luftmassemätare för den lär gå sönder med det filtret.....

Fotograf på Tierp iDag

582 Inlägg
7 maj 2009
DIEZEL_NET skrev:
Nej det är en bensin problemet är att jag inte kan något om bilmekanism enklastr vore om jag överlämna det till någon som kan . Var inne hos mekonomen men dom gav sig inte på sånt arbete.

märkligt att mekonomen inte gjorde det.hade jag bott i närheten hade jag gjort det gratis.hitta nån liten bil mek dom gör allt för pengar hehe lycka till .det blir grymt ljud i bilen sen kan jag lova iaf!!

hej

501 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
Vad e det för fel på dumpen som jag har?

Människor är såna som använder pengar de inte har, till att köpa saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte gillar.

582 Inlägg
7 maj 2009
Hamilton skrev:
Den där "dumpen" som du har i ditt galleri lär ju inte fungera, men det kanske du redan vet.
Köp även en ny luftmassemätare för den lär gå sönder med det filtret.....

varför ska den gå sönder??

hej

ArtDirector
462 Inlägg
7 maj 2009
enda chansen att du får detta att fungera är att köpa ett adapterkit till luftfiltret, speedparts har ett anpassat med rör och värmeplåt etc. byt ut deras filter mot ditt om du nu känner att du måste, men så mycket lättare att köpa ett färdigt kit då du säger att du vill ha hjälp med att installera dito...

dumpen kan du lägga ut på blocket på en gång, finns inte en chans att du får den att fungera på SS´n... vem har du köpt den av? borde gå att lämna tillbaka om du sagt vilken bil du ska ha den på för isåfall har dom lurat dig...
enda chansen att det överhuvudtaget skulle gå att montera en "dumpventil" på din 2.0T är att använda sig av en återcirkulerande dumpventil och den på bilden är atmosfärisk... sen vet jag faktiskt inte någon som lyckats få det att fungera ens med en jbr-a25

men lycka till

Fakta: "En enda dag någonssin var det coolt att äga en Saab... sen blev det tråkigt igen..."

501 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
G-Bruno skrev:
enda chansen att du får detta att fungera är att köpa ett adapterkit till luftfiltret, speedparts har ett anpassat med rör och värmeplåt etc. byt ut deras filter mot ditt om du nu känner att du måste, men så mycket lättare att köpa ett färdigt kit då du säger att du vill ha hjälp med att installera dito...

dumpen kan du lägga ut på blocket på en gång, finns inte en chans att du får den att fungera på SS´n... vem har du köpt den av? borde gå att lämna tillbaka om du sagt vilken bil du ska ha den på för isåfall har dom lurat dig...
enda chansen att det överhuvudtaget skulle gå att montera en "dumpventil" på din 2.0T är att använda sig av en återcirkulerande dumpventil och den på bilden är atmosfärisk... sen vet jag faktiskt inte någon som lyckats få det att fungera ens med en jbr-a25

men lycka till

MEn till vilken modell passar den dumpen som jag har?

5 710 Inlägg
7 maj 2009
DIEZEL_NET skrev:
MEn till vilken modell passar den dumpen som jag har?

Till bilar med motorer som kan ha dumpventil.
Min bil (9000) är ett exempel .
Vill du veta mer?
Läs denna:

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=80329

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

501 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
Men just den dumpen jag har passar den till alla bilar den e ju större än dom vanliga sen har den 2 hattar.

8 928 Inlägg
7 maj 2009
DIEZEL_NET skrev:
Men just den dumpen jag har passar den till alla bilar den e ju större än dom vanliga sen har den 2 hattar.

Storleken på "dumpen" och antalet "hattar" är inte avgörande utan det är mera funktionen som är det viktiga. Men visst den är ju blå och fin....

Fotograf på Tierp iDag

501 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
Tack för alla svar .. då e det inte mycket att göra mer än att lägga ut dumpen på blocket eller något.

eller kanske byte tills sig mot något annat kul till bilen

501 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
Johan011 skrev:
Insåg också för ett tag sen att det inte kunde bli någon dump för mig heller.. Kör Saab 9-3 - 01 ..
Lite tråkigt.. Berodde på styrsystemet och lmm, köp en Saab med styrsystemet T5 så går det bra wink

ps. Såg att någon hade nämnt något om mekonomen bilverkstäder... Lämna ALDRIG in bilen där.
Det är många gånger dom tar imot bilar, och när man får tillbaka bilen så går den för tillfället, sen efter ett tag så börjar saker&ting gå sönder, pga. dom har vänt upp och ner på delar och monterat dit delar helt jävla fel. Så, lämna aldrig in på mekonomen.
smile

mvh

Tack för svaren dom hade ingen aning om hur dom skulle montera luftfiltret  på mekonomen men det verkar inte någon mekaniker här i götet kunna

8 928 Inlägg
8 maj 2009
Johan011 skrev:
Insåg också för ett tag sen att det inte kunde bli någon dump för mig heller.. Kör Saab 9-3 - 01 ..
Lite tråkigt.. Berodde på styrsystemet och lmm, köp en Saab med styrsystemet T5 så går det bra wink

ps. Såg att någon hade nämnt något om mekonomen bilverkstäder... Lämna ALDRIG in bilen där.
Det är många gånger dom tar imot bilar, och när man får tillbaka bilen så går den för tillfället, sen efter ett tag så börjar saker&ting gå sönder, pga. dom har vänt upp och ner på delar och monterat dit delar helt jävla fel. Så, lämna aldrig in på mekonomen.
smile

mvh

Har lämnat in min bil på Mekonomen verkstad många gånger och aldrig haft några problem.
Du tror inte att det är just den verkstaden du lämnat in på som är "dålig" ?

Fotograf på Tierp iDag

Sök