6143
Sök

Oljeretur b230ft, Tips på bra lösning?

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
Har nästan byggt färdigt min motor men är fundersam på hur jag ska lösa problemet med oljereturen då det inte är samma fästen som på original turbon. hur har ni gjort när ni bytt turbo eller bara byggt om för att få det tätt?
alla tips och ideér är välkommna.

lägg gärna upp bilder.

mvh micke

-den satt som en fläskläpp-

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
7 maj 2009
Hur ser det ut på turbon du har nu?

Brukar ju vara så annars att man sätter en nippel på turbon å sen en slang till den, gängar upp hålet i blocket och sätter en nippel när och sedan sätter slangen på den nippeln, en slangklämma i varje ändå och man slipper läckage smile

/Påsen

PÅSEN RACING

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
påsen skrev:
Hur ser det ut på turbon du har nu?

Brukar ju vara så annars att man sätter en nippel på turbon å sen en slang till den, gängar upp hålet i blocket och sätter en nippel när och sedan sätter slangen på den nippeln, en slangklämma i varje ändå och man slipper läckage smile

/Påsen

på turbon är det samma infästning som original i princip så jag har kapat bort fästet från gamla retur röret och skruvat dit på turbon. har även andra delen kvar på retur röret.
tänkte om man ska ta ett plattjärn och borra hål i ena ändan och skruva fast i nåt av dom oanvända skruvhålen i blocket och sedan pressa original returen ner i hålet och samtidigt svetsa på plattjärnet för att få tryck på röret ner i hålet. sen kanske man bara kan dra en slang i mellan då? men vad för slang ska jag använda mig av? svänga förbi okq8 å köpa nåt eller?

686 Inlägg
7 maj 2009
Okej.
Förstår på ett ungefär hur du menar och det kan kanske funka, tänk på att ha en frisk O-ring nere vid blocket till oljereturen.
Slangen ska ha så stor innerdiameter som möjligt, men den får inte vara alldeles för stor för röret/rören så att säga.

Kolla på någon hydraulfirma, mackarna brukar inte ha slangar med speciellt stor innerdiameter.
Och tänk på att slangen måste tåla vanlig olja, vilket nästan all slang på hydraulfirma göra.

/Påsen

PÅSEN RACING

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
påsen skrev:
Okej.
Förstår på ett ungefär hur du menar och det kan kanske funka, tänk på att ha en frisk O-ring nere vid blocket till oljereturen.
Slangen ska ha så stor innerdiameter som möjligt, men den får inte vara alldeles för stor för röret/rören så att säga.

Kolla på någon hydraulfirma, mackarna brukar inte ha slangar med speciellt stor innerdiameter.
Och tänk på att slangen måste tåla vanlig olja, vilket nästan all slang på hydraulfirma göra.

/Påsen

tack för tipset! smile

686 Inlägg
7 maj 2009
husmus skrev:
påsen skrev:
Okej.

/Påsen

tack för tipset! smile

No problemo smile cool

/Påsen

PÅSEN RACING

Egen företagare
864 Inlägg
7 maj 2009
Annars gör det ju göra som tidigare sagt, gänga upp hålen och sätt i en nippel, sen åker man till närmaste hydraulslang säljare och ber om en slang, behöver inte vara mer än 1 eller 2 stål slang, sen bli de så tröga att böja. tar du 1/2 tum slang så är den tillräckligt grov.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

Sök