(Bilråd) Första bil!

Kentakofot
7 maj 2009 · 21 Inlägg

Hej!

Dags för egen kärra nu, sugen på en honda civic ifrån 92-95.

Är detta en "okej" förstabil? Har förståt att dem går billigt, runt 0.5-06l milen?

Vill ha råd att köra mycket nu i början, enda jag tänkt göra med bilen är, luftfilter samt sportljuddämpare för skönt mullrande ljud, räcker det då med detta eller bör man byta hela avgassystemet?

All hjälp uppskattas / Man i nöd!

prodrive Avstängd
7 maj 2009 · 962 Inlägg

Kentakofot, om du stoppar in en kofot i avgassystemet får du mullrande ljud!

Nej, man sätter inte öppna filter och högljudda ljuddämpare på bilar utan motor, det är endast ett sätt att idiotförklara sig själv på. Vänta med sånt tills du har en riktig bil. En gammelCivic är rena dödsfällan om du tänker krocka föresten.

Senast redigerat av prodrive (7 maj 2009)

John87 Stolt Volvoägare
7 maj 2009 · 4 913 Inlägg

prodrive skrev:
Kentakofot, om du stoppar in en kofot i avgassystemet får du mullrande ljud!

Måste vara dagens tips! lol

Civic är en bra förstabil tycker jag.
Går billigt (du bör dock inte räkna med 0,5 liter/mil) och är ganska trevliga att köra smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Memme I'am AWESOME..
8 maj 2009 · 2 783 Inlägg

Prodrive, man funderar nt på att krocka ;P

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
prodrive Avstängd
8 maj 2009 · 962 Inlägg

emijl skrev:
Prodrive, man funderar nt på att krocka ;P

Man bara gör det? Med sportljuddämpare och öppet luftfilter på en sopig Civic får man ju sådan prestanda att olyckor är ofrånkomliga.

John87 Stolt Volvoägare
8 maj 2009 · 4 913 Inlägg

prodrive skrev:
Med sportljuddämpare och öppet luftfilter på en sopig Civic får man ju sådan prestanda att olyckor är ofrånkomliga.

"Sopig" Civic?
Utveckla gärna.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
NKM-Chand021
8 maj 2009 · 155 Inlägg

prodrive skrev:

emijl skrev:
Prodrive, man funderar nt på att krocka ;P

Man bara gör det? Med sportljuddämpare och öppet luftfilter på en sopig Civic får man ju sådan prestanda att olyckor är ofrånkomliga.

haha, fan va rolig wink
Undrar om den e segare en "paddan" tongue?

"You wanna drive it, then buy it!"
Mitsubishi Evolution VIII "Turbo Center I Stockholm AB" (2003)
halvorsen
8 maj 2009 · 511 Inlägg

måste säga att ifall du köpe en honda så blir det nog din sista bil med, som prodrive skriver en rullande dödsfälla, + världens tråkigaste bil...

köp något roligare för pengarna, jag hade en honda civic som första bil tog mej 3 månader innan jag var tvungen att byta till en bmw 325 och det är bland dom roligaste bilarna jag kört och den drog inte så mycket mer per mil, och har en betydligt snyggare utseende 

ps köp min ;P

Projekt, BMW 328 e46 Schmiedmann Black Edition
Projekt Fort Sierra med 9000TurboX
BMW 525iM "White meet Black" (1993)
Rquired Allmänt envis
8 maj 2009 · 12 512 Inlägg

Plocka av sista biten av avgas och häng dit en japsdämpare, kommer låta en hel del men hur vidare "skönt" det blir med en 4cyl standardmotor kan jag inte svara på smile

Honda är bra bilar och civic är pålitlig och snål. Men kolla på Peugeot 205 Gti också, det är både rejält med fart och bra väghållning i en sådan.

Ok, håller med ovanstående en Bmw är en helt annan sak än små japanare. Riktigt roliga busbilar och snåla med tanke på effekten. Men stora bilar är dyra, och snål sexa drar mer än snål 4a. Och du ville ha en billig bil?

Ett tips kan vara Bmw 318 E30 då, se till att köpa en innan -88 då. Eftersom den äldre M10 motorn är outslitlig medans den nyare (och ifs snålare) M40 gärna sliter ut kamaxel och rem i förtid. Drar inte mer än en civic i alla fall, men större bil=dyrare skatt och försäkring kan bli dyrare på en Bmw.

Värt att kolla upp i alla fall, på autopower.se hittar du mer

Lycka till med köpet!

Senast redigerat av Rquired (8 maj 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
MaxR
8 maj 2009 · 98 Inlägg

John87 skrev:

prodrive skrev:
Med sportljuddämpare och öppet luftfilter på en sopig Civic får man ju sådan prestanda att olyckor är ofrånkomliga.

"Sopig" Civic?
Utveckla gärna.

Vill gärna också höra smile

Ontopic: En civic är en helt okej första bil, bensinen handlar väll om ca 0.6 beroende på körsätt/motor/skick.
Kolla vitrök samt rost på bakskärmar och bakluckan. Finns väääldigt mycket tillbehör att köpa och är helt normalt i pris på reservdelar. Skicka pm om det är något mer du undrar

Memme I'am AWESOME..
8 maj 2009 · 2 783 Inlägg

halvorsen

Vilke av bilarna? wink

Tror inte killen har så mkt pengar df letar han nog mellan 0-15 000 klassen.

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
prodrive Avstängd
8 maj 2009 · 962 Inlägg

John87 skrev:

prodrive skrev:
Med sportljuddämpare och öppet luftfilter på en sopig Civic får man ju sådan prestanda att olyckor är ofrånkomliga.

"Sopig" Civic?
Utveckla gärna.

Om jag nu inte har gjort en total feltolkning så söker TS en gammal japansk upprostad konservburk som han ska "trimma" med biltema ljuddämpare och öppet filter, söker man en sådan bil letar man oftast i 10 tusen kronorsklassen och där är det mesta sopigt...

Notera att det inte var någon Civic Type R från 2005 jag kallade sopig...

John87 Stolt Volvoägare
8 maj 2009 · 4 913 Inlägg

prodrive skrev:
Om jag nu inte har gjort en total feltolkning så söker TS en gammal japansk upprostad konservburk som han ska "trimma" med biltema ljuddämpare och öppet filter, söker man en sådan bil letar man oftast i 10 tusen kronorsklassen och där är det mesta sopigt...

Notera att det inte var någon Civic Type R från 2005 jag kallade sopig...

Nu tycker jag du är lite negativ.
En Civic Vtec (tror motorn heter så) kan vara rolig. Vill minnas att Civic spöade många mycket starkare bilar i Superstage.
Väger inte mycket, varv-villig motor som går ganska snålt, mycket tillbehör att köpa..

Vem bryr sig om krocksäkerhet när det gäller en liten bil i klassen 10-20 tusen?
Alla är livsfarliga, mer eller mindre.

Även en liten motor kan låta trevligt med sportavgassystem. Alla tänker inte 5" utblås och raka rör wink

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
LilleSKUTT
8 maj 2009 · 512 Inlägg

gamla civicen är en kul bil
saab 900turbon är en helt klart rolig bil för liten slant 
vw scirocco gti-83 är en riktigt rolig bil 112hk/ca1000kg  ( 3500kr helförsäkring hade jag på min hos trygghansa ) mycket delar samma som golf 2 = billiga delar(tex är hela framvagnen och bromsar samma samt motor växellåda mm    bränsleförbrukning ca 0,7 långkörning  0,8 blandad och på bankörning en hel lördag körde jag min på 1,1( ingen smygkörning utan allt vad jag och bilen klarade av)   ( nyare karossen kom 82eller 83 och finns upp till ca 90   gti1,8 112hk finns även 140hk 16v motorer i dom senare årsmodellerna )

Ford t-23 hotrod "MEANBUNNY" (1988)
halvorsen
8 maj 2009 · 511 Inlägg

emijl skrev:
halvorsen

Vilke av bilarna? wink

Tror inte killen har så mkt pengar df letar han nog mellan 0-15 000 klassen.

han får lös 325 för 240000,

740 får han nog betala lite mer för :p hehe

men man får inte en sådan fin honda civic för under 20000 heller så, jag ska ladda up några bilder på min gamla honda civic när jag kommer hem så stay tuned så ska ni få se en riktigt fin honda civic!!!

Projekt, BMW 328 e46 Schmiedmann Black Edition
Projekt Fort Sierra med 9000TurboX
BMW 525iM "White meet Black" (1993)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
8 maj 2009 · 1 948 Inlägg

John87 skrev:

prodrive skrev:
Om jag nu inte har gjort en total feltolkning så söker TS en gammal japansk upprostad konservburk som han ska "trimma" med biltema ljuddämpare och öppet filter, söker man en sådan bil letar man oftast i 10 tusen kronorsklassen och där är det mesta sopigt...

Notera att det inte var någon Civic Type R från 2005 jag kallade sopig...

Nu tycker jag du är lite negativ.
En Civic Vtec (tror motorn heter så) kan vara rolig. Vill minnas att Civic spöade många mycket starkare bilar i Superstage.
Väger inte mycket, varv-villig motor som går ganska snålt, mycket tillbehör att köpa..

Vem bryr sig om krocksäkerhet när det gäller en liten bil i klassen 10-20 tusen?
Alla är livsfarliga, mer eller mindre.

Även en liten motor kan låta trevligt med sportavgassystem. Alla tänker inte 5" utblås och raka rör wink

mmm men du får INTE en V-tec för 10tusen... om den inte är frontalkrockad typ. och sen sa han inte att han menade type-R eller sportmodellerna, utan bilen i fråga är en 10tusen kronors bil, vilket man inte får mycket för.

On-topic. så säger jag att civic verkar vara en jysst bil ändå, men för 10k så får du inte mycket. Angående säkerhet så finns det inga roliga gamla bilar som är just säkra...

men varför åka volvo och bli förlamad när man kan dö med stil?

en golf Gti av äldre modell borde vara roligare bil i den klassen, drar inte mycket soppa heller. Dock inte säkra dem heller! t.o.m i golf 3 dör man i stor sett vid fontalkrock.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
John87 Stolt Volvoägare
8 maj 2009 · 4 913 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
mmm men du får INTE en V-tec för 10tusen...

TS har inte sagt något om prisgräns.
Det var prodrive som gissade på 10k.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
chrizz Administratör
8 maj 2009 · 11 783 Inlägg

Sök på "förstabil" alternativt "första bil" så många särskriver. Det finns mycket tips att hitta här redan.

Mvh

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang