5612
Sök

Steg varmt, signalkabelns fel?

223 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
undrar om det är strömförsörjningens fel eller signalkabelns? har hört att folks steg kan pajjas av signalkabeln.

har dåligt med strömförsörning.

spelade ett tag så jag knappt kunde lägg handen på slutsteget utan att bränna mig.

skriv om ni undrar om något!
Senast redigerat av drivein (8 maj 2009)

kärlek växer inte på träd, det köps i volvobutiken.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 maj 2009
Om du vet med dig att du har dålig strömförsörjning så kan det ju vara en bra början att fixa det. wink Vad är det för steg och vad driver det för nåt? Är steget lågt lastat?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

223 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Om du vet med dig att du har dålig strömförsörjning så kan det ju vara en bra början att fixa det. wink Vad är det för steg och vad driver det för nåt? Är steget lågt lastat?

aa, har försökt att fixa det men nu har jag kommit fram till att jag behöver ett batteri till.

jag kör på 4Ohm och driver en MDS audiophile pro 15" i en sluten låda med ett MDS D1 slutsteg.

har 35mm2 kablar med hyffsad jordning. och jordningen runt batteriets minus pol har jag filat till. dessutom jordningen från batteriet till chassit.

ska ta tag i att fila till jorden på generatorn med nån dag också. (om det hjälper?)

jag vet inte vad det är för märke på signalkabeln. kan fotta och lägga upp här om ni vill?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 maj 2009
Signalbkalen ska inte kunna påverka det där. Det jag reagerar på är att du säger att jordningen är "hyffsad", den SKA vara bra! Annars kommer saker och ting gå sönder, helt i onödan. Tyvärr så verkar jag inte hitta ditt steg på MDS hemsida, vet du hur mycket effekt det levererar i 4Ohm? För om du nu matar den med den effekt som den tål (2000Wrms) så är 35mm2 kabel på tok för klent! Sen så behöver du som sagt även ett extra batteri isåfall.

MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}

2 914 Inlägg
8 maj 2009
detsamma med mig. när jag spelar för fullt i kanske 45 min bränner jag mig också obs endast när det är varmt ute!!! ej då det är vinter då är det bara ljummet (rockford fosgate power 650 mosfet)
klarar av 4 ohm i bryggat läge och jag matar jbl gto 1214 dem ska ligga på 4 ohm styck.
har 16mm2 (koppar) och bara batteri på orginalplats.
Senast redigerat av kalle_kalle (8 maj 2009)

223 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Signalbkalen ska inte kunna påverka det där. Det jag reagerar på är att du säger att jordningen är "hyffsad", den SKA vara bra! Annars kommer saker och ting gå sönder, helt i onödan. Tyvärr så verkar jag inte hitta ditt steg på MDS hemsida, vet du hur mycket effekt det levererar i 4Ohm? För om du nu matar den med den effekt som den tål (2000Wrms) så är 35mm2 kabel på tok för klent! Sen så behöver du som sagt även ett extra batteri isåfall.

MVH// Christoffer

Steget:
http://www.mds.se/?Link=http%3A//www.md … id%3D24039

aa, jordningen från steget går till "bältes bulten" där jag också slipat och hatt mig. hade kanske kunnat jorda den på fler ställen från den punkten?

sen även ett extra batteri förståss!

kör på 4Ohm ju, vilket enligt det steget ska ge 800rms.

läste att man kunde bränna steget om signalkabeln var dålig :S

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 maj 2009
kalle_kalle skrev:
detsamma med mig. när jag spelar för fullt i kanske 45 min bränner jag mig också obs endast när det är varmt ute!!! ej då det är vinter då är det bara ljummet (rockford fosgate power 650 mosfet)
klarar av 4 ohm i bryggat läge och jag matar jbl gto 1214 dem ska ligga på 4 ohm styck.

I det fallet så kan nog strömkabeln vara en del av problemet. 16mm2 låter väl klent till den effekte, 21mm2 eller ännu hellre 35mm2 vore nog på sin plats för att få minimalt med spänningsfall så steget kan jobba bättre. När spänningen sjunker så drar steget mer ström för att kunna leverera samma effekt och det innebär mer värme, både i kabel och steg. Hur är kylningen, sitter steget öppet eller är det instängt?

drivein skrev:
Steget:
http://www.mds.se/?Link=http%3A//www.md … id%3D24039

aa, jordningen från steget går till "bältes bulten" där jag också slipat och hatt mig. hade kanske kunnat jorda den på fler ställen från den punkten?

sen även ett extra batteri förståss!

kör på 4Ohm ju, vilket enligt det steget ska ge 800rms.

läste att man kunde bränna steget om signalkabeln var dålig :S

Aha okej, då bör din strömkabel räcka till. Bältesfästet ska räcka till som jordpunkt (i dom flesta bilar, vad jag vet). Så det ska nog inte vara något problem då, och jag förutsätter att din jordkabel är lika grov som pluskabeln? Sitter steget instängt eller är det öppet runt om så det får bra kylning?

Ang. det att du kör steget i 4Ohm, du har alltså serikopplat spolarna (+-+-) och inte parallell, alltså båda spolarnas + till stegets + och båda - till stegets -?

Det med signal(lågnivå) låter konstigt. Det jag kan tänka mig att du har läst är det att man med dålig jord kan bränna signaljorden. Men det som händer då är att du får generatorvin och andra tråkiga ljud.

MVH// Christoffer
Senast redigerat av ChriZtoffer (8 maj 2009)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Dieselpower!
534 Inlägg
8 maj 2009
kalle_kalle skrev:

Huh? mitt steg (Sinus live SL-A1500) har inte enns blivit ljummet när jag spelar när det är stekhett : )

223 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Aha okej, då bör din strömkabel räcka till. Bältesfästet ska räcka till som jordpunkt (i dom flesta bilar, vad jag vet). Så det ska nog inte vara något problem då, och jag förutsätter att din jordkabel är lika grov som pluskabeln? Sitter steget instängt eller är det öppet runt om så det får bra kylning?

Ang. det att du kör steget i 4Ohm, du har alltså serikopplat spolarna (+-+-) och inte parallell, alltså båda spolarnas + till stegets + och båda - till stegets -?

Det med signal(lågnivå) låter konstigt. Det jag kan tänka mig att du har läst är det att man med dålig jord kan bränna signaljorden. Men det som händer då är att du får generatorvin och andra tråkiga ljud.

MVH// Christoffer

jag har seriekopplat. pararell är väll som att brygga om jag förstått det rätt? det har jag inte gjort iallafall tongue.

min strömkabel är utav någon (mässing?) liknande form. och jorden är utav koppar (leder bäst) så.

tycker som sagt att det är väldigt konstigt att den går varm. den har ju fläkt och allt. och jag har öppet från bagaget till cupen (sätena nere). ska höra om fläkten pajjat!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 maj 2009
Bryggkoppling och parallellkoppling är två helt olika saker. wink Bryggkoppla gör man med ett steg (med fler kanaler än 1). En bas kan man antingen seriekoppla (dubblera impedansen) eller parallellkoppla (halvera impedansen). Så om talspolarna på din bas nu är serikopplade så får du mycket riktigt 4Ohms impedans, om du istället parallellkopplar dom så får du 1Ohms impedans, vilket ditt steg inte tål.

Mässing som strömkabel? Låter konstigt, mer troligt då att det är koppar belagd med nånting. Men tjockleken på dom då, det är den som är intressant. Är både plus och jordkabel 35mm2? Annars är risken att du får ett för stort spänningsfall vilket som jag skrev till kalle_kalle resulterar i att steget drar mer ström och bli varmt.

om nu allting verkligen stämmer så ska steget inte behöva gå varmt, låter helt klart väldigt konstigt. Har det alltid gjort det eller är det nåt som har hänt nu på senare tid?

MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}

223 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Bryggkoppling och parallellkoppling är två helt olika saker. wink Bryggkoppla gör man med ett steg (med fler kanaler än 1). En bas kan man antingen seriekoppla (dubblera impedansen) eller parallellkoppla (halvera impedansen). Så om talspolarna på din bas nu är serikopplade så får du mycket riktigt 4Ohms impedans, om du istället parallellkopplar dom så får du 1Ohms impedans, vilket ditt steg inte tål.

Mässing som strömkabel? Låter konstigt, mer troligt då att det är koppar belagd med nånting. Men tjockleken på dom då, det är den som är intressant. Är både plus och jordkabel 35mm2? Annars är risken att du får ett för stort spänningsfall vilket som jag skrev till kalle_kalle resulterar i att steget drar mer ström och bli varmt.

om nu allting verkligen stämmer så ska steget inte behöva gå varmt, låter helt klart väldigt konstigt. Har det alltid gjort det eller är det nåt som har hänt nu på senare tid?

MVH// Christoffer

både jord och strömkabeln är 35mm2. då kan batteriet vara boven och är för klent. liten strömkabel eller för klent batteri är ju i princip samma sak om man tänker logiskt.  även om det är fullt friskt så blinkar bilen som en julgran hmm ska se mej om efter ett till batteri med samma amphere. den saken är klar! tongue

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 maj 2009
Men steget blir varmt även när du kör eller? Isåfall så är det ju inte direkt batteriet då det är generatorn som försörjer steget. Men ett nytt batteri skadar ju inte heller så, och det behöver inte vara på lika många Ah som ditt nuvarande, se bara till så att det får plats på batterihyllan. Mer Ah skadar inte då du kan spela en längre tid med bilen avstängd. Fast ett batteri gjort för ljudbyggen är ännu bättre då det kan lämna mer ström (A) snabbare.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

223 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Men steget blir varmt även när du kör eller? Isåfall så är det ju inte direkt batteriet då det är generatorn som försörjer steget. Men ett nytt batteri skadar ju inte heller så, och det behöver inte vara på lika många Ah som ditt nuvarande, se bara till så att det får plats på batterihyllan. Mer Ah skadar inte då du kan spela en längre tid med bilen avstängd. Fast ett batteri gjort för ljudbyggen är ännu bättre då det kan lämna mer ström (A) snabbare.

jasså. ska jag skaffa en större generator då då? tongue

2 914 Inlägg
9 maj 2009
ChriZtoffer skrev:
kalle_kalle skrev:

I det fallet så kan nog strömkabeln vara en del av problemet. 16mm2 låter väl klent till den effekte, 21mm2 eller ännu hellre 35mm2 vore nog på sin plats för att få minimalt med spänningsfall så steget kan jobba bättre. När spänningen sjunker så drar steget mer ström för att kunna leverera samma effekt och det innebär mer värme, både i kabel och steg. Hur är kylningen, sitter steget öppet eller är det instängt?

MVH// Christoffer

okej jo jag vet, det skulle smaka bra med en till alt. en grövre. men en lustig grej är den att kablaget som går från kondingen in till steget (det är ett steg som alla kablar som ska kopplas till steget är kablar som kommer ut från steget) är orginal och BETYDLIGT klenare än 16mm2 ska jag lämna in det och få kablarna utbytta för att minska spänningsfallet skulle tro det ligger på 8mm2 (klent som fan är det då iaf)?
steget är öppet utan kylfläkt (täckt med kylflänsar) syns på denna bild (steget ligger på flänsarna)
-> http://ampguts.realmofexcursion.com/Roc … nside5.jpg
om det är varmt ute (som t.ex. idag) bränner jag mig då jag spelar högt och länge om jag lägger handen på steget direkt efter jag spelat.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 maj 2009
drivein skrev:
jasså. ska jag skaffa en större generator då då? tongue

Ja det kan vara en lösning om nu problemet ligger där, kan ju vara så att din generator börjar bli sliten alternativt att den helt enkelt inte orkar med att leverera nog med ström. Hur många A ligger den på?

kalle_kalle skrev:
okej jo jag vet, det skulle smaka bra med en till alt. en grövre. men en lustig grej är den att kablaget som går från kondingen in till steget (det är ett steg som alla kablar som ska kopplas till steget är kablar som kommer ut från steget) är orginal och BETYDLIGT klenare än 16mm2 ska jag lämna in det och få kablarna utbytta för att minska spänningsfallet skulle tro det ligger på 8mm2 (klent som fan är det då iaf)?
steget är öppet utan kylfläkt (täckt med kylflänsar) syns på denna bild (steget ligger på flänsarna)
-> http://ampguts.realmofexcursion.com/Roc … nside5.jpg
om det är varmt ute (som t.ex. idag) bränner jag mig då jag spelar högt och länge om jag lägger handen på steget direkt efter jag spelat.

Du använder inte steget på det viset va, alltså att kylflänsarna ligger nedåt? För då kyler det inte så bra. Sen så att kabeln som går den sista biten in o steget är tunn spelar inte så stor roll (även om det är bäst med grov och kort kabel) då större delen att kablen från batteriet är grov.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

1 785 Inlägg
9 maj 2009
drivein skrev:
undrar om det är strömförsörjningens fel eller signalkabelns? har hört att folks steg kan pajjas av signalkabeln.

har dåligt med strömförsörning.

spelade ett tag så jag knappt kunde lägg handen på slutsteget utan att bränna mig.

skriv om ni undrar om något!

Nätdelen i ditt steg får jobba hårt om du har för låg matningspänning pga dåligt med ström. Kontrollera vilken spänning du har över steget med motorn igång och relativt hög lyssningsnivå.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

21 761 Inlägg
9 maj 2009
drivein skrev:
jag har seriekopplat.

I så fall ska steget som sagt belastas med 4 Ohm och ge ut 800 WRMS, men eftersom steget arbetar i klass AB så kan det ändå dra uppåt 100 A vid full RMS-effekt i detta läge. Då märks det direkt ifall generatorn eller batteriet inte är i bra skick, även eventuellt dålig kontakt i batterijordkabeln ner till karossen kommer att ge klart märkbara tecken. smile

Det skulle även vara bra att veta hur stort batteri du har, hur gammalt det är och vilken bil det gäller.

223 Inlägg
9 maj 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
drivein skrev:
jag har seriekopplat.

I så fall ska steget som sagt belastas med 4 Ohm och ge ut 800 WRMS, men eftersom steget arbetar i klass AB så kan det ändå dra uppåt 100 A vid full RMS-effekt i detta läge. Då märks det direkt ifall generatorn eller batteriet inte är i bra skick, även eventuellt dålig kontakt i batterijordkabeln ner till karossen kommer att ge klart märkbara tecken. smile

Det skulle även vara bra att veta hur stort batteri du har, hur gammalt det är och vilken bil det gäller.

det är ett Misbat. är väll runt 1 år gammalt på 65 amphere och är fulllt friskt tongue bilen är en volvo 850 t5

21 761 Inlägg
9 maj 2009
Volvo 850 har 100/120 A generator (beroende på utrustning) enligt Yourex.se. Det innebär att den inte orkar ge stabil spänning ifall du spelar ordentligt högt, istället blir det batteriet som får försöka stabilisera spänningsdipparna och det klarar batteriet tydligen inte av som det verkar.

Jag tycker det är konstigt att steget blir så där pass varmt om det bara belastas med 4 Ohm, så ska det inte vara.

Är du absolut säker på att basen är kopplad så här: www.rockfordfosgate.com/rftech/woofer_w … ofer_imp=3

"Wiring Option #2" är det alltså som gäller. smile
Senast redigerat av Drönirettab (9 maj 2009)

223 Inlägg
9 maj 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Volvo 850 har 100/120 A generator (beroende på utrustning) enligt Yourex.se. Det innebär att den inte orkar ge stabil spänning ifall du spelar ordentligt högt, istället blir det batteriet som får försöka stabilisera spänningsdipparna och det klarar batteriet tydligen inte av som det verkar.

Jag tycker det är konstigt att steget blir så där pass varmt om det bara belastas med 4 Ohm, så ska det inte vara.

Är du absolut säker på att basen är kopplad så här: www.rockfordfosgate.com/rftech/woofer_w … ofer_imp=3

"Wiring Option #2" är det alltså som gäller. smile

står 55-100 A på mingenerator sad ?!
http://img12.imageshack.us/img12/3880/vhgljhjkfg.jpg

såhär har jag kopplat.
http://img144.imageshack.us/img144/7273/rtrirtr.jpg

kan ju också tillägga att jag har elstolar, taklucka och massa annat krims krams... så om det är sant så borde jag ha större generator.
Senast redigerat av drivein (9 maj 2009)

Sök