6051
Sök

Basen paj efter felkoppling ?

Dieselpower!
534 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
Hade tagit ur mina basar ur lådan för skulle göra en ny låda. (2st Rockford Fosgate P3 12" 2x2Ohm)
Slutsteg: Sinus Live SL-A1500 (körs i 2Ohm).

Men, när jag skulle sätta tillbaka allting så råkade jag koppla tvärtom på en basen alltså plus där minus ska vara och minus där plus ska vara. märkte på en gång att det inte lät som det skulle då det rassla till bra mycket. så tog upp båda och kolla så allt vart rätt.
Stoppade tillbaka allt och nu kan jag inte vrida upp för mycket volym. för då kommer det ett metalliskt ljud från basen och den ger fullt konutslag (utåt). Är dom trasiga nu ? -_-

Mvh / Sadface

Kan fixa film.

Kan även tillägga att slutsteget går i protect när detta ljud uppstår.
Senast redigerat av Absolutjonas (8 maj 2009)

4 693 Inlägg
8 maj 2009
I mina öron så låter det så. Men basar SKA gå att fasvända. Men som sagt, får du metalliska ljud i basen så låter det som att du har brännt talspolen.

Booyakasha!

Dieselpower!
534 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
Softis skrev:
I mina öron så låter det så. Men basar SKA gå att fasvända. Men som sagt, får du metalliska ljud i basen så låter det som att du har brännt talspolen.

Okej, hoppas verkligen inte att någon talspole är bränd. har ju knappt hunnit använda dom än.
Men vad jag vet så kan man köra med 1 talspole även ifall basen har 2. stämmer det?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 maj 2009
Ja du kan använda enbart en av talspolarna, men det är inte rekommenderat då då bara får halva effekttåligheten. Om du trycker ner konen på basen med handen, låter det konstigt då också?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Dieselpower!
534 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Ja du kan använda enbart en av talspolarna, men det är inte rekommenderat då då bara får halva effekttåligheten. Om du trycker ner konen på basen med handen, låter det konstigt då också?

Testade trycka för hand, gav inte ifrån sig ett ljud. inget som skrapa i etc.
Kan det vara att steget får för lite ström och går i protect för den inte klarar av och driva dom djupare frekvenserna? för just nu har jag lådan och steget innomhus och drivs av ett 550watts nätagg. dock har jag spelat på högsta volym förut och det funkat bra. men kanske nätagget* som börjar bli trött ? wink
Senast redigerat av Absolutjonas (8 maj 2009)

223 Inlägg
8 maj 2009
kanske talspolarna går varma och utvidgar sig och låter?

kärlek växer inte på träd, det köps i volvobutiken.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 maj 2009
Att köra steget inne på ett nätagg låter inte som någon vidare bra idé, dom är inte gjorda för att leverera så mycket ström och om du nu har byggt en ny låda så kan motståndet bli annorlunda och basarna mer tungdrivna. Jag antar att det är ett PC nätagg du använder, rätt? Dom tål som sagt inte så mycket belastning, speciellt inte snedbelastning som det blir när du bara använder 12V linan.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

16 197 Inlägg
8 maj 2009
man ska ALLTID koppla in båda spolarna på en bas..å om de låter metaliskt från basen så har du antingen "bottnat den" så att talspolen vikt sig i botten men eftersom steget går i protect så skulle ja tro att spolen e bränd.

slår basen i takt till musiken elle slår den in å ut som den vill??

EXAKT hur har du kopplat basarna?
Senast redigerat av evilaudio (8 maj 2009)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

16 197 Inlägg
8 maj 2009
Absolutjonas skrev:
ChriZtoffer skrev:

Testade trycka för hand, gav inte ifrån sig ett ljud. inget som skrapa i etc.
Kan det vara att steget får för lite ström och går i protect för den inte klarar av och driva dom djupare frekvenserna? för just nu har jag lådan och steget innomhus och drivs av ett 550watts nätagg. dock har jag spelat på högsta volym förut och det funkat bra. men kanske nätagget* som börjar bli trött ? wink

kan även va så att steget e pajj.. att köra direkt på ett nätagg e INTE bra.. man ska alltid ha ett batteri imellan.

Dieselpower!
534 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
evilaudio skrev:
man ska ALLTID koppla in båda spolarna på en bas..å om de låter metaliskt från basen så har du antingen "bottnat den" så att talspolen vikt sig i botten men eftersom steget går i protect så skulle ja tro att spolen e bränd.

slår basen i takt till musiken elle slår den in å ut som den vill??

EXAKT hur har du kopplat basarna?

Basen slår i takt till musiken, bild på koppling

http://data.fuskbugg.se/skalman01/heiheu.JPG

16 197 Inlägg
8 maj 2009
men en bas sak inte pajja för att fasvänt den... DOCK.. har du 2 basar i samma låda å fasvänder den ENA å vrider upp volymen på stereo så finns de risk att man kan bränna en av dom eftersom dom spelar ut varandra,.

4 693 Inlägg
8 maj 2009
Skum koppling :S

Booyakasha!

16 197 Inlägg
8 maj 2009
Softis skrev:

inte skum alls... seriekopplat spolarna å sen parallelkopplat basarna.. wink

fast eftersom steget e ett monoblock så verkar de ju lättare å sätta en bas på "kanal A" å en bas på "kanal B"..  dom sitter ju liksom ihop inne i steget.
Senast redigerat av evilaudio (8 maj 2009)

Dieselpower!
534 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
evilaudio skrev:
men en bas sak inte pajja för att fasvänt den... DOCK.. har du 2 basar i samma låda å fasvänder den ENA å vrider upp volymen på stereo så finns de risk att man kan bränna en av dom eftersom dom spelar ut varandra,.

Jag tror det är det som hände, att den ena var fasvänd och den andra inte. så spelade dom ut varann. dock hade jag knappt nån volym ;S

4 693 Inlägg
8 maj 2009
evilaudio skrev:
Softis skrev:

fast eftersom steget e ett monoblock så verkar de ju lättare å sätta en bas på "kanal A" å en bas på "kanal B"..  dom sitter ju liksom ihop inne i steget.

Jahaja smile Fatta fel när "sladden" mellan + på spole nr 2 och minus på spole nr 1 var röd smile smile

Booyakasha!

16 197 Inlägg
8 maj 2009
Softis skrev:
evilaudio skrev:
Softis skrev:

Jahaja smile Fatta fel när "sladden" mellan + på spole nr 2 och minus på spole nr 1 var röd smile smile

jo men den kabeln som man drar från - på spole 1 till + på spole 2 e ju + (dvs röd)

4 693 Inlägg
8 maj 2009
evilaudio skrev:
Softis skrev:
evilaudio skrev:

jo men den kabeln som man drar från - på spole 1 till + på spole 2 e ju + (dvs röd)

Haha, ja just fan... Får skylla på att jag är färgblind och att det är fredag smile

Booyakasha!

Dieselpower!
534 Inlägg
9 maj 2009
Trådstartare
Seriöst, fan vad surt. kan man inte laga talspolen på något sätt?
är inte taggat på och punga ut 3k...

Dieselpower!
534 Inlägg
9 maj 2009
Trådstartare
Hoho

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 maj 2009
Hej du herr Hoho, du kan kona om basen men det är sällan värt det om det inte är en riktigt grym bas. Om det finns omkoningssattser alltså, annars så är det nog kört.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök