Jag har nyss köpt en ny bil(850 t5) som förra ägaren har tagit bort ljud dämparen och satt dit öppet sportluftfilter.. Jag undrar om jag får lägre motor effekt nu utan ljuddämparen för nu sitter det bara rakt rör där för att få ett "coolare" ljud? sen om det är någon inställning med luftintag eftersom det sitter en sportluft filter nu och förra ägaren verkade inte speciellt motorkunnig. Har fått för mig att bilen borde vara lite piggare än vad den är just nu. Så ni som har nån aning kan väl försöka hjälpa mig?
Om vi pratar original system så är det ingen skillnad, skulle snarare va att den går bättre pga minskad vikt. Men har man ett större system så kan det påverka negativt på låg / mellanregister.
Om ditt filter sitter fel så det suger in varm luft förlorar du effekt. Kontrollera så att det är ett filter med BRA kvalité och inget skit från biltema. Annars riskerar du turboras. Angående avgassystemet går en turbobil bättre med mindre motstånd ( större rör ) men om det endast är den bakre dämparn det rör sig om så märker du nog ingen skillnad. Byt till grövre rör redan från turbo så får du mer effekt och framförallt snabbare spool-up!