Hertz HX380D VS JBL P1222

kalle_kalle
11 maj 2009 · 2 914 Inlägg

ChriZtoffer skrev:

Softis skrev:
Storlek på den säkringen var 80 amp eller?

Om du nu kör med flera 4mm2 kablar så säkrar du av varje kabel med en 20A säkring, vardera. Mitt tips är att du kör med 5 kablar, så ligger du på den säkra sida. Mindre spänningsförlust = mer effekt till basen.

= steget mår mycket bättre = bättre livslängd smile
men kan jag räkna så att om jag fixar en 35mm2 kabel så kommer jag få 51mm2 kabel (då jag har en 16mm2 nu) blir det lika mycket strömgenomsläpp som en 50mm2??

ChriZtoffer GAS democar 2018!
11 maj 2009 · 8 744 Inlägg

En 50mm2 får man ha upp till 250A (200A säger en del, andra 300A) säkring på. en 35mm2 får ha 150A och en 16mm2 60A så ser man det så så kommer du inte kunna köra lika mycket ström genom kablarna som med en 50mm2.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
kalle_kalle
11 maj 2009 · 2 914 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
En 50mm2 får man ha upp till 250A (200A säger en del, andra 300A) säkring på. en 35mm2 får ha 150A och en 16mm2 60A så ser man det så så kommer du inte kunna köra lika mycket ström genom kablarna som med en 50mm2.

okej tack då vet jag smile

Frissan
11 maj 2009 · 4 693 Inlägg

Svenn3SaataN skrev:

Softis skrev:

Svenn3SaataN skrev:
Om du har lite pengar, varför inte satsa på någon billigare bas? Power acustic är billig i alla fall och kommer nog låta bra http://www.bilstereoshopen.se/Shop/Inde … Id=PW2-12M

För det första så vill jag ha något värre än vad jag redan har (JBL P1222) sen är jag sugen på en 15"

Med det steget blir det kämpigt med för feta grejer wink Hellre en mindre fet bas som matchar steget och kan mata det fullt, än en fet bas som steget inte kan driva.

Tänkte köpa en värre bas och sen kanske någon gång byta till ett värre steg. Då vill jag gärna redan ha basen smile

Booyakasha!
Frissan
11 maj 2009 · 4 693 Inlägg

Men är Hertzen bra?
Någon som har den live?
Bara sett på youtube och den verkar riktigt rå.

Booyakasha!
_IsakssoN_
11 maj 2009 · 310 Inlägg

kalle_kalle skrev:

_IsakssoN_ skrev:
Punkt 1.. Billigt och bra går ALDRIG, och åter igen ALDRIG
Sälj skiten till nån stackare som har typ en volvo 240 och tycker han har världens snyggaste bil att mds är bästa märket som finns...

detdär var INTE snällt sagt
(tkr jag iaf).
okej visst det kanske stämmer men till någon STACKARE som tkr volvo 240 är bäst.
just det med stackare var elakt sagt!!!
men håller med, bättre ström (om du inte har det vill säga och power 12" spelar som satan hörde 2 st som matades med jbls 1200 watt monoblock igår i en volvo (taskig installation som FAN men satan vad det spela!!!)

Nähä ? men jag tycker verkligen inte om (ursäkta uttrycket) Fordonspack som åker i sina volvo 240, basen på max.. Hela jävla bilen skrammlar för att dom "vet" hur en baslåda ska byggas och hur ett steg ska ställas in..

Det finns två typer av bilar..
Nya Mercedes och gamla Mercedes
Team_Bilradiohuset
11 maj 2009 · 452 Inlägg

Vi har byggt flera bilar med Hertz HX basar och har bara posetiva intryck av denna härliga bas.
Funkar i både slutet och portad där den spelar både högt och snyggt!

Bilradiohuset
Din bilstereo butik på nätet
Volvo S70 T5 "Dragrace edition" (1997)
Volvo C30T5 "C30 Nurburgring Edition" (2007)
nuffe I brist på annat :)
11 maj 2009 · 526 Inlägg

Softis skrev:
Ingen verkar förstå att jag måste sälja min bas för att få några pengar. Och om jag gör det och köper kablar och batteri istället då har jag ändå ingen bas....

JAG GÅR PÅ SOC! Och har 2 ungar och en kärrning. Kan inte lägga undan en enda krona. Men visst kan jag fixa grövre kablar gratis, men jag tänker inte KÖPA några. Inget extra batteri heller. Har barnvagn som måste få plats också.

Det enda jag ville veta var vilken av basarna som var bäst, oberoende vilket slutsteg man har för det kan ändras med tiden.

Själv går jag på studeibidrag och har inte heller några stora pengar över varje månad. Dock började jag leta extrajobb, det är ett hett tips enligt mig, kolla med bemanningsföretag smile

Sry OT, men det är en bra inkomstkälla.

Frissan
11 maj 2009 · 4 693 Inlägg

nuffe skrev:

Softis skrev:
Ingen verkar förstå att jag måste sälja min bas för att få några pengar. Och om jag gör det och köper kablar och batteri istället då har jag ändå ingen bas....

JAG GÅR PÅ SOC! Och har 2 ungar och en kärrning. Kan inte lägga undan en enda krona. Men visst kan jag fixa grövre kablar gratis, men jag tänker inte KÖPA några. Inget extra batteri heller. Har barnvagn som måste få plats också.

Det enda jag ville veta var vilken av basarna som var bäst, oberoende vilket slutsteg man har för det kan ändras med tiden.

Själv går jag på studeibidrag och har inte heller några stora pengar över varje månad. Dock började jag leta extrajobb, det är ett hett tips enligt mig, kolla med bemanningsföretag smile

Sry OT, men det är en bra inkomstkälla.

Det gör inget... har lite sånt på G faktiskt. Hoppas på att få in lite pengar. Då blir det ljud för atllt som blir över big_smile

Team_Bilradiohuset skrev:
Vi har byggt flera bilar med Hertz HX basar och har bara posetiva intryck av denna härliga bas.
Funkar i både slutet och portad där den spelar både högt och snyggt!

Lite reklam där va? wink Men jag tror dig, vad jag har hört på youtube så verkar dom spela väldigt rent och fint. Sen ser dom ju helgrymma ut också, icke att förglömma!

Booyakasha!
Frissan
11 maj 2009 · 4 693 Inlägg

Vill inte starta en ny tråd, men kan man koppla sådana här till sterion som diskanter? http://www.danmobility.se/product.asp?c … 1218033098

Senast redigerat av Softis (11 maj 2009)

Booyakasha!
Drönirettab
11 maj 2009 · 21 761 Inlägg

Hmm, blev det där verkligen rätt länk?

Det där är ju ingen vanlig högtalare. smile

Frissan
11 maj 2009 · 4 693 Inlägg

Nej jag vet smile Men skulle det gå? Tänkte att det måste ju bli diskant något så fruktansvärt!!!

Booyakasha!
Drönirettab
11 maj 2009 · 21 761 Inlägg

Jag tror iaf inte att det funkar, men jag har ju inte testat förstås. smile

TT-Avant
11 maj 2009 · 6 851 Inlägg

Softis skrev:
vad jag har hört på youtube så verkar dom spela väldigt rent och fint.

Hur kan man höra detta via en datorlänk?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Frissan
12 maj 2009 · 4 693 Inlägg

Jag har 2 st öron, dom använde jag.

Booyakasha!
Svenn3SaataN
12 maj 2009 · 115 Inlägg

Du kan inte avgöra hur det låter på en youtubelänk, i stort sett omöjligt att få det att låta likadant som i verkligheten...

Saab 9-3 (1999)
Frissan
12 maj 2009 · 4 693 Inlägg



Det här tycker jag låter rätt bra iaf...

Senast redigerat av Softis (12 maj 2009)

Booyakasha!
Lonefox Bad music kills good sound
12 maj 2009 · 7 241 Inlägg

Ok....det enda jag hör är "floff..floff floff floff....floff......floff...." plus kamerans mick som peakar...

OJ vad bra det lät......roll

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Frissan
12 maj 2009 · 4 693 Inlägg

Om man jämför med andra videoklipp så lät det bra. Men får jag får så kommer jag att köpa den iaf. Tycker den är så grym big_smile

Booyakasha!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
12 maj 2009 · 8 744 Inlägg

Med en bra kamera med sjyst mick så kan man få en Tanlon bas spelandes open air att låta bättre än om man med en kamera med dålig mick filmar en SoloX i rätt låda, tex. wink Så en film säger ingenting, förutom att man får se hur basen slår och kanske höra nån lite truddliutt.

I ditt fall så tror jag iaf inte att det är basen som det är fel på, bygg en riktig låda och mata på med bra effekt (oc bra strömförsörjning med rejäla kablar!) så ska du se att den kommer att spela på rejält! Som vissa redan har nämnt så är JBL P1222 mer en spela-högt-bas än vad Hertzen är, som snarare är en finljudsbas.

Senast redigerat av ChriZtoffer (12 maj 2009)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang