4107
Sök

Vad är det för skillnad på 325 och 328an???

84 Inlägg
9 maj 2009
Trådstartare
Tja!!!

funderar på att byta bil till en bmw med karossen E36 men vet inte vad man ska ha för motor tänkte att jag skulle ha en med lite krut i så jag undrar vad de är för skillnad mellan 325an och 328an för det står ju att dem har lika mkt hästar jag har hört att det är mer vrid i 328an vilket jag kan förstå men hur mkt och vad skiljer dem annars i övrigt med utrustning och sånt. En m3a tänker jag inte köpa för de är ingen prisklass för mej just nu när man är "arbetssökande" å allt tongue

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
9 maj 2009
Mer vrid. Mycket större skillnad än så är det inte.

Har för mig att de har lite olika utväxling också. 0-100 klarar du på tvåans växel i en 328 medans 325 måste växla strax innan. Jag kan ha fel där dock.

Samma utrustning i båda.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 maj 2009
328an har lite mer effekt, men framför allt är den strypt. Sätt på ett 325-insug (ostrypt) på en 328 har du helt plötsligt en hel del mer pållar att leka med.

Strypningen gör att 328an har sin effekttopp på lägre varv istället för på högre som bmw brukar ha (och så som 325an har). Vilket gör att 328 är trevligare och upplevs starkare och mer elastisk till vardags. När man trycker på är det däremot ingen idé att varva ut som man brukar få göra med en bmw, där en vanlig bmw börjar dra har en orginal 328 redan nått sin topp.

Personligen föredrar jag 328, snålare, snabbare och starkare. Dessutom har 328orna samma växellåda som M3, det vill säga hållbarare och trevligare än den i 325.

Kolla autopower.se, finns allt du behöver veta om bmw där. Lycka till med köpet!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

84 Inlägg
9 maj 2009
Trådstartare
Tack för alla svaren.. Rquired det verkar ju övertygande att köpa en 328a ist för en 325a.. ska bara bli av med min 940 nu så ska jag slå till på en 328a ifall man hittar nån fin big_smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 maj 2009
Wallmeister skrev:
Tack för alla svaren.. Rquired det verkar ju övertygande att köpa en 328a ist för en 325a.. ska bara bli av med min 940 nu så ska jag slå till på en 328a ifall man hittar nån fin big_smile

Kolla upp bilen noga innan du åker långt för att titta, det finns många sönderkörda ex därute. Men hittar du en fin kommer du bli supernöjd och stannar kvar vid märket, det kan jag nästan garantera wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

84 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
Rquired skrev:
Kolla upp bilen noga innan du åker långt för att titta, det finns många sönderkörda ex därute. Men hittar du en fin kommer du bli supernöjd och stannar kvar vid märket, det kan jag nästan garantera wink

Ahh jag kan tänka mej att de finns en hel del sånna ja.. men hur mkt ska man ge för en igentligen? de måste ju finnas nått som är överpris vart går gränsen? man vill ju gärna få tag i en fin.

Sök