3205
Sök

Motorolja från biltema funkar bra?

309 Inlägg
5 augusti 2009
Inget fel på oljan från biltema. Har kört med den oljan länge. Ung och odödlig som man också är ligger man oftast och bränner på höga varv, tävlar och pressar bilen. Har aldrig haft problem med oljan iaf. Varken jag, min far eller någon utav mina vänner som kör på likadan olja..

Att köra turbo är beroendeframkallande...

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
5 augusti 2009
O ja, funkar fint i morsans bil iaf. I alla polares bilar också, de som använder den. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

En gång till nu
760 Inlägg
5 augusti 2009
Som alla kanske vet så är de ju inte biltema som tillverkar alla sina saker själva,
utan köper in sig i produktionen på diverse grejer dom har i sitt sortiment, likaså är de med oljan som råkar heta Texaco annars.

Har kört texaco 5w-40 helsyntet i min nissan 200 typ i 80mil som en reningsolja innan en olja som är mer optimal för min maskin kommer i, har inte haft några tendenser till ventilknack eller motorras änsålänge iaf cool
Senast redigerat av alexxe (5 augusti 2009)

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
5 augusti 2009
Jag tvivlar på att det är problem med smörjningen. Det som kan vara är livslängden i en rikttigt hårdkörd bil, men den bilen rasar av andra anledningar och oljebyten bör ske ofta.

När jag körde gokart testade vi lite olika med bränsle och oljor. Visserligen 2takt, men det gav en möjlighet att se skillnaden mellan bränslet på olika mackar (på samma olja) och olika olja (på soppa från samma mack). Shell Racing M var det som rekommenderades, och med den blev stiftet ljust gyllenbrunt (och gick underbart), med Castrol TTX (om jag minns rätt) blev stiftet betydligt mörkare och motorn gick lite tyngre (säg 200-300rpm mindre). Med bränsle från annat än shell gick det inte att få den ultimata färgen eller de sista varven ur motorn.

Och för er som tycker 200rpm inte är något att bråka om - oväxlat och enhetsklass, de flesta körde på samma drev. Så 200rpm var att köra om eller bli omkörd. Dock testade vi aldrig biltema, vilket är synd i efterhand. sad

Men jag har inget problem att nyttja biltemas oljor. Deras filter avstår jag dock. en om Biltema tar 200kr för 4liter, och Mobil tar 600 för 4liter så lovar jag att biltema oljan håller 166mil om Mobiloljan håller 500mil. Och skulle biltemaoljan hålla 1000mil så skulle jag inte lita på mobiloljan i 3000mil.

Så om biltema kostar en tredjedel - räcker det inte om den håller i en tredjedel av tiden då?

Sen för er som hör skillnaden efter ett par mil - är det inbillning eller fakta? Kan ni plugga in en dator eller annat instrument som kan bekräfta det - eller är det bara biltema hatet som får motorn att gå långsamt?

Skyline Stagea Club Sweden
290 Inlägg
5 augusti 2009
Min olja kostar 1100 för 6 liter sad

Before anyone did anything, Elvis did everything...

12 086 Inlägg
5 augusti 2009
Toby skrev:

Då har du inte köpt den på biltema med andra ord..

Allt handlar inte bara om ett märke, billiga saker är billiga av en anledning förstå det!
Senast redigerat av JapMax (5 augusti 2009)

3 295 Inlägg
5 augusti 2009
JapMax skrev:
Toby skrev:

Allt handlar inte bara om ett märke, billiga saker är billiga av en anledning förstå det!

och förmodligen blivit lurad...roll

Avstängd
386 Inlägg
5 augusti 2009
Rätt mig om jag har fel men biltemas olja är samma som statoils olja. Dom tappas på samma ställe bara att det är olika förpackningar. Själv så kör man på lite dyrare olja, Midland kostar ca 700kr för 5 liter.

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
5 augusti 2009
JapMax skrev:
Toby skrev:

Då ska jag bara ta upp ett klädmärke kallat "Diesel".
I dagens priser kostade det märket ca 250-300kr/par jeans. De tyckte de sålde dåligt, började göra massa reklam och höjde priset till 1000kr. Då slog de igenom på riktigt. De förändrade inte produkten, utan satte ett högre pris för att själva sätta sig som en "bättre" produkt.

Så ja, billiga saker är billiga av en anledning - de köper ingen dyr tv-tid, inga dyra tidningsannonser, inga dyra dekaler på F1 bilar och en rimlig vinst på varje förpackning då de säljer så många fler varor.

Så när var Diesel's jeans bäst, före eller efter prishöjningen?
Är en produkt sämre när det är rea på den?
Är en produkt sämre för att man köper den utan mellanhänder (och då billigare)?

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
5 augusti 2009
vw___tompa skrev:
Rätt mig om jag har fel men biltemas olja är samma som statoils olja. Dom tappas på samma ställe bara att det är olika förpackningar. Själv så kör man på lite dyrare olja, Midland kostar ca 700kr för 5 liter.

Rättning - läs tråden. smile

Många har sagt samma ord som du, och det finns många inlägg som förklarar att det inte ska vara fallet. Exakt hur det är vet inte jag, men till bevis för det finns så låter vi det stå som rykte för att inte sprida osanningar. smile

1 339 Inlägg
11 augusti 2009
Jag var väldigt positiv till biltemas olja när jag köpte den..Förra ägaren hade troligen dock kört 24 k mil med mobil 1 men jag tänkte "det är ju typ samma olja så skitsamma"..Hällde i delsyntet olja (biltema), körde kanske 10 mil och nu har den väldigt lätt för sig att ticka på tomgång.. Har ju hydraliska lyftare så kanske är känsligare då eller? I dont get it ; /

huh?
10 427 Inlägg
11 augusti 2009
Jag har inte märkt någon skillnad på ljudnivå Castrol Edge Sport 5-W40 [700kr/4liter] kontra Biltema Helsyntet 5W-40 [249kr/4liter], tickar lika mycket/lite oavsett olja tongue

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
11 augusti 2009
Volvo740an skrev:
Jag var väldigt positiv till biltemas olja när jag köpte den..Förra ägaren hade troligen dock kört 24 k mil med mobil 1 men jag tänkte "det är ju typ samma olja så skitsamma"..Hällde i delsyntet olja (biltema), körde kanske 10 mil och nu har den väldigt lätt för sig att ticka på tomgång.. Har ju hydraliska lyftare så kanske är känsligare då eller? I dont get it ; /

Känsla eller något du mätte upp i ljudnivå innan och efter?

58 Inlägg
11 augusti 2009
Decibel skrev:
Lite svar från de olika bolagen

Biltema
Vill inte tala om vilken leverantören är men framhäver att det är kvalitetsolja från en tillverkare som är ledande på framställning av smörjoljor.
På frågan om nynäs refining och statoil-spåret märktes ingen respons, han upprepade bara att det är en ledande tillverkare av oljan men för den delen inte samma märke som de stora jättarna.
Biltema skulle enligt denne ses som ett seriöst och ekonomiskt alternativ.

Shell
Har grundbaser för motorolja där slutkunden själv komponerar den slutliga produkten.
Grundbasen är samma som i shells motorolja men tillsatserna är hemliga och inget som slutkund får använda sig av. Omärkt shellolja på fat är således inte samma som i butikerna.
Kunde inte svara om Biltema var kund eller inte, de säljer oljan till ett externt bolag som hanterar deras licensolja som säljs till detaljister etc.
Godkände att oljan testas, kunde skicka gratis olja för test.

Statoil
Har grundbaser och "färdig" olja för motoroljemarknaden.
Oljan är inte densamma som säljs på mackarna för att inte underminera eller likställa deras produkt med en annan, oljan som de säljer på licens kallar de för "basolja" men ändock når upp till API och ACEA (tror jag hon sa, hörde inte så bra på telefon). Många som köper denna har egna tillsatser för just ändamålet med oljan, t.ex. truckar i fryshus, smältverk m.m. där oljan anpassas av slutkunden för miljön de ska vistas i.
Kunde varken bekräfta eller förneka om biltema var kunder p.g.a. sekretessen med slutkunderna.
Medger test av oljorna, var villig att skicka olika oljor gratis för testet.

OKQ8
Ville inte svara, hänvisade till deras sekretesspolicy och patent.
Bekräftade att biltema INTE var kund på någon av deras oljeprodukter, ville inte förknippas med lågprisvaruhus på deras oljor.
Motsätter sig jämförelse av oljorna, även om de köptes av mig.

Frågorna jag ställde var.
- Har ni olja som upplåts till slutkund eller detaljister för att sätta eget märke på?
- Är isåfall den olja ni säljer på det sättet samma som ni säljer i mindre flaskor i butik?
- Har ni eller har ni haft Biltema som kund på era smörjoljor?
- Skulle ni tillåta en oberoende test mellan er olja och biltemas olja? (jämförelsetest, inte vilken som är bäst)

Tycker detta va verkligen kul & intressant. Du ska ha en eloge för det.
Om det skulle bli aktuellt med ett labbtest e jag gärna med och betalar.
Tummen upp!!!!

Livet e för kort för att planera för framtiden, lev livet nu

648 Inlägg
11 augusti 2009
Biltema olja funkar kalas, men jag tror inte den håller sina egenskaper lika bra under längre perioder av hård körning som en märkesolja som tex motul eller castrol...men byter man ofta så är det inga problem

många i hondaklubben kör väldigt hårt på bana med sina bilar med biltemaolja..dock gör dom regelbundna oljebyten vid ca 500mil

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
11 augusti 2009
Kolla biltemas olja, dom har precis samma klassificeringar som all annan olja, så då kan alltså inte biltemas olja vara något sämre?

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

One Man Clan
4 287 Inlägg
11 augusti 2009
man brukar ju säga att man får vad man betalar för, å nu säger jag inte att de är så men biltemas (å alla andras oljor) behöver ju bara hålla kvaliten som står på burken tills korken är öppnad i stort sett..

kollar man runt lite så går de å köpa märkesoljor billigare om man köper i lite större mängder

castrol slx longtec som jag vanligtvis kan köpa för 140kr litern, kostar normalt ut till kund 180-190 kr litern

om jag köper den oljan..40 liter åt gången kan jag handla den för 45kr litern... så jag vill inte veta vad biltillverkarna eller biltillbehörsfirmorna tjänar på skiten..

Reservdansk
6 271 Inlägg
11 augusti 2009
Ejan skrev:
Biltema olja funkar kalas, men jag tror inte den håller sina egenskaper lika bra under längre perioder av hård körning som en märkesolja som tex motul eller castrol...men byter man ofta så är det inga problem

Det är en bra grej, även om oljan inte håller kvalitén lika länge som övriga oljor kanske (ren spekulation!!!) så kostar den så lite i jämförelse att du kan göra byte oftare och ändå spara pengar.

Ett oljebyte tar ju inte ens 20minuter, så det kan man väl unna sig?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 339 Inlägg
11 augusti 2009
sirmiro skrev:
Volvo740an skrev:

Känsla eller något du mätte upp i ljudnivå innan och efter?

För att höra skillnaden på att inte ticka till att ticka behövs knappast en mätning på ljudnivån...

Trabant und Saab Uber alles:) 14
1 035 Inlägg
3 december 2009
hade tänkt köpa statolis ClassicWay 10W-40 men så kom fasan med att det e samma mög som biltema. bilen kommer inte köras mer än 150 mil på ett år... kan ej bestämma mig tongue

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14

Sök