Decibel skrev:
Lite svar från de olika bolagen
BiltemaVill inte tala om vilken leverantören är men framhäver att det är kvalitetsolja från en tillverkare som är ledande på framställning av smörjoljor.
På frågan om nynäs refining och statoil-spåret märktes ingen respons, han upprepade bara att det är en ledande tillverkare av oljan men för den delen inte samma märke som de stora jättarna.
Biltema skulle enligt denne ses som ett seriöst och ekonomiskt alternativ.
ShellHar grundbaser för motorolja där slutkunden själv komponerar den slutliga produkten.
Grundbasen är samma som i shells motorolja men tillsatserna är hemliga och inget som slutkund får använda sig av. Omärkt shellolja på fat är således inte samma som i butikerna.
Kunde inte svara om Biltema var kund eller inte, de säljer oljan till ett externt bolag som hanterar deras licensolja som säljs till detaljister etc.
Godkände att oljan testas, kunde skicka gratis olja för test.
StatoilHar grundbaser och "färdig" olja för motoroljemarknaden.
Oljan är inte densamma som säljs på mackarna för att inte underminera eller likställa deras produkt med en annan, oljan som de säljer på licens kallar de för "basolja" men ändock når upp till API och ACEA (tror jag hon sa, hörde inte så bra på telefon). Många som köper denna har egna tillsatser för just ändamålet med oljan, t.ex. truckar i fryshus, smältverk m.m. där oljan anpassas av slutkunden för miljön de ska vistas i.
Kunde varken bekräfta eller förneka om biltema var kunder p.g.a. sekretessen med slutkunderna.
Medger test av oljorna, var villig att skicka olika oljor gratis för testet.
OKQ8Ville inte svara, hänvisade till deras sekretesspolicy och patent.
Bekräftade att biltema INTE var kund på någon av deras oljeprodukter, ville inte förknippas med lågprisvaruhus på deras oljor.
Motsätter sig jämförelse av oljorna, även om de köptes av mig.
Frågorna jag ställde var.
- Har ni olja som upplåts till slutkund eller detaljister för att sätta eget märke på?
- Är isåfall den olja ni säljer på det sättet samma som ni säljer i mindre flaskor i butik?
- Har ni eller har ni haft Biltema som kund på era smörjoljor?
- Skulle ni tillåta en oberoende test mellan er olja och biltemas olja? (jämförelsetest, inte vilken som är bäst)