Hur länge kan man lagra olja?

Soderqvist
11 maj 2009 · 660 Inlägg

Hejsan

Jag undrar hur länge man kan spara oljan i säg ett garage innan den blir dålig?

Tänkte köpa på min närmare 20 liter och det skulle i så fall räcka i 4 år, kan man spara den så länge?

Oljan i fråga: http://www.biltema.se/products/product. … emId=83035

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?
JonR
12 maj 2009 · 3 259 Inlägg

Låter ju väldigt osanolikt... Om man tänker på att den redan är några miljoner år gammal när den plockas upp ur backen!smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Soderqvist
12 maj 2009 · 660 Inlägg

JonR skrev:
Låter ju väldigt osanolikt... Om man tänker på att den redan är några miljoner år gammal när den plockas upp ur backen!smile

Bensinen är juh också tagen ur backen och den blir juh gammal med tiden tongue

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?
ozman
12 maj 2009 · 104 Inlägg

en fråga till dig soderqvist vad menar du me ``The Islamic Tidal Wave is coming`

sik
12 maj 2009 · 1 072 Inlägg

Olja suger åt sig fukt, därför föredrar man att alltid köra en motor varm så kondensen försvinner. Men att oljan skulle bli förstörd är nog ingen fara då den luft som finns i dunken knappast skadar i den omfattningen.
Jag köper sj 20L åt gången men den förbrukas på 2år..

OT:
Men en bromsvätska är förstörd när korked öppnas. Bromsolja är en färskvara om man ska vara petig och bör därför användas direkt. Precis som en öppnad Coca Cola, öppna och stäng. Öppna sedan ett år efter & se hur god den är.

FL3JM Inga konstigheter
12 maj 2009 · 2 064 Inlägg

sik skrev:
Olja suger åt sig fukt, därför föredrar man att alltid köra en motor varm så kondensen försvinner.

Olja kan väl fan inte suga åt sig fukt när den inte ens är vattenlöslig. tongue
Olja är en hydrofob vätska som består av molekyler med väldigt liten eller ingen polarisering. Oljor blandas lätt med oljor men går inte att blanda med polariserade vätskor så som vatten.

Senast redigerat av FL3JM (12 maj 2009)

Germax
12 maj 2009 · 12 086 Inlägg

sik skrev:
Olja suger åt sig fukt, därför föredrar man att alltid köra en motor varm så kondensen försvinner. Men att oljan skulle bli förstörd är nog ingen fara då den luft som finns i dunken knappast skadar i den omfattningen.
Jag köper sj 20L åt gången men den förbrukas på 2år..

OT:
Men en bromsvätska är förstörd när korked öppnas. Bromsolja är en färskvara om man ska vara petig och bör därför användas direkt. Precis som en öppnad Coca Cola, öppna och stäng. Öppna sedan ett år efter & se hur god den är.

Bromsvätska är ju gjord för att dra till sig just fukt, så de är väl inte så lustigt.

Till TS, ska du köpa en 20L dunk menar du? Jag skulle bli väldigt förvånad om oljan förstördes av att stå i 4 år tongue En oöppnad olja skulle jag gissa på håller i princip i evighet.

Martin 9-3 Fisketokig
12 maj 2009 · 2 997 Inlägg

Av egen erfarenhet skulle jag säga max 6-12 månader, så länge kunde jag lagra en öppnad dunk olja.
Efter ett år kunde jag inte ens hitta dunken, helt borta trots att den var halvfull när jag ställde undan den smile

Vi har blivit rekommenderad att använda oljan inom 5år när vi övervägde att köpa hem ett par fat motorolja till kanonpris. Så sa säljaren att rekommendationerna var för fat. Misstänker att den far mer illa i ett halvfullt fat än i dunkar?!

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
JonR
13 maj 2009 · 3 259 Inlägg

Jag har kört på dieselolja som har legat i 20 år i en farmartank och inte har bilen gått sämre för det..
Kan satsa många slantar på att motorolja är lika funktionsduglig även om den stått i en dunk i 10-20år!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
p-nyhlen Quattro - bar å åk
13 maj 2009 · 621 Inlägg

Varför inte köpa Agrol olja på Lantmännen/Granngården?
Bättre olja i än biltema skulle jag tro. Samma prisklass oxå.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?
Tiger1978 Fattig student
13 maj 2009 · 1 282 Inlägg

Soderqvist skrev:

JonR skrev:
Låter ju väldigt osanolikt... Om man tänker på att den redan är några miljoner år gammal när den plockas upp ur backen!smile

Bensinen är juh också tagen ur backen och den blir juh gammal med tiden tongue

//Soderqvist

Bensinen är raffinerad från olja, olja är ju dock ett ämne som efter miljoner år kommer från döda djur och växter så den håller nog några år till tongue (Det är ju anleningen till namnet fossila bränslen)

Senast redigerat av Tiger1978 (13 maj 2009)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang