Herre gud vad du tar åt dig, du kan väl knappast neka till att amerikanarna i snitt drar mycket soppa?
I förhållande till motorstorlek så drar de relativt lite.
Jämförelse mellan min brors å min bil Chevrolet Caprice -86 Motor:Olds 5,0L 307 Växellåda:Th200
Drar landsväg: 0,9-1,1L/m
Volvo 740GL -86 Motor:B230A Växellåda:4 stegs automat med överväxel
Drar landsväg: 0,8-1,0L/m
Inget vetenskapligt test utan bara en kul grej.
Ok, jo det kan jag definitivt hålla med om. Tror det har mycket att göra med att stor och stark V8 gör att man kan ha hög utväxling utan problem. Alltså ligger amerikanarna på lägre varv i konstant fart jämfört med en vanlig 740 som du jämförde med...
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Herre gud vad du tar åt dig, du kan väl knappast neka till att amerikanarna i snitt drar mycket soppa?
I förhållande till motorstorlek så drar de relativt lite.
Jämförelse mellan min brors å min bil Chevrolet Caprice -86 Motor:Olds 5,0L 307 Växellåda:Th200
Drar landsväg: 0,9-1,1L/m
Volvo 740GL -86 Motor:B230A Växellåda:4 stegs automat med överväxel
Drar landsväg: 0,8-1,0L/m
Inget vetenskapligt test utan bara en kul grej.
Ok, jo det kan jag definitivt hålla med om. Tror det har mycket att göra med att stor och stark V8 gör att man kan ha hög utväxling utan problem. Alltså ligger amerikanarna på lägre varv i konstant fart jämfört med en vanlig 740 som du jämförde med...
Ja, det stämmer alldeles utmärkt, har ingen varvräknare i Capricen så det exakta varvtalet vet ja inte, men kan säga att det var en fröjd att färdas i Chevan då den går på så låga varv vid högre hastigheter.
(Inget fel på Volvon heller, men tar hellre Chevan )
Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
dock e dom offtast i underkant då man i usa betalar försäkring enligt effektsiffror(mer effekt= dyrare försäkring). samt att det e amerikanske hästar,blir lite mera med europeiska mätmetoder.
Fel, Europeiska mätmetoder är med motorn i bilen och i USA mäter man ju med motorn urtagen och med alla saker som stjäl effekt (ex. AC) borttagna!
Det slutade dom med redan 1977..
Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
En helt perfekt bil om man inte vill lägga ut mycket pengar är Saab 9000. Jag köpte en bara för att ha över vintern, men det vart längre än så. För under 10 000kr chippad, koni dämpare och 17" på då. Och då är det en -96:a också full utrustad. Plus att dom går riktigt stabilt och fint. Och drar inte mer än 0,8 när man kör lugnt.
Saab 900, 9000 eller Volvo 850. Säkra, billiga delar, mkt stylingtillbehör, bra vinteregenskaper, bra forum finns för alla rep-frågor(viktigt!). Enda nackdelen är att de drar lite bensin, men det är en oundviklig följd av krocksäkerheten. (Se på Toyota som blivit riktigt törstiga nu när de har lite säkerhet..(Avensis))
Så du menar att Amerikanarna är kända för att bygga snåla bilar? Bara för att det finns ett par exempel på snåla bilar så betyder inte det att alla de hundratals V8 modeller som tar 2 liter milen kan bort rationaliseras.
Amerikanarna har rent generellt alltid byggt törstiga bilar, de undantag som finns är väldigt få.
Jag skrev heller heller aldrig att BARA amerikanarna bygger törstiga bilar, men att säga att Nissan eller Toyota gör törstiga bilar är lite snett eftersom de gör så många små smidiga bilar. Kollar du snittet på förbrukningen på Toyota/Nissan och Chevrolet/Ford (inte EU ford)/dodge modeller så ser du.
Stel axel påverkar inte förbrukningen, det har jag heller aldrig påstått. Men de biltyp jag beskrev har ofta stel bakaxel. Och det är ett rätt bra exempel på att de amerikanska bilarna ofta håller sig med rätt low-tech teknik i både chassi och motor.
Herre gud vad du tar åt dig, du kan väl knappast neka till att amerikanarna i snitt drar mycket soppa?
nej jänkare e inte kända för att bygga snåla bilar, men dom byggde/bygger oxå snåla bilar. nånting som dom allra flesta väljer att ignorera. sen att det skulle bero på gammal teknik att jänkarna drar mycket bränsle e ju helt fel, jänkarna har uppfunnit/ varit först med det allra mesta inom bilvärden. nej det beror helt enkelt på : mer effekt= högre förbrukning. men ändå ser man inte att nån snackar om att skyline,supra m.m drar mycket bränsle . sen så har ja aldrig sagt att nissan/toyota gör törstiga bilar. men det finns törstiga japanska bilar likasom det finns snåla amerikanska bilar. jänkarnas s.k "low-tech" teknik e den teknik som fungerar bäst, så varför inte använda sig av den?
och bara för att jag orkar svara utförligt på dina inlägg betyder inte att jag tar åt mig.
Fel, Europeiska mätmetoder är med motorn i bilen och i USA mäter man ju med motorn urtagen och med alla saker som stjäl effekt (ex. AC) borttagna!
fel, det du pratar om e sae gross hästkrafter. standard principen för att mäta effekt på alla bilar före år 1972. en amerikansk hk e samma som 1.01411764706 europeisk hk.
Så du menar att Amerikanarna är kända för att bygga snåla bilar? Bara för att det finns ett par exempel på snåla bilar så betyder inte det att alla de hundratals V8 modeller som tar 2 liter milen kan bort rationaliseras.
Amerikanarna har rent generellt alltid byggt törstiga bilar, de undantag som finns är väldigt få.
Jag skrev heller heller aldrig att BARA amerikanarna bygger törstiga bilar, men att säga att Nissan eller Toyota gör törstiga bilar är lite snett eftersom de gör så många små smidiga bilar. Kollar du snittet på förbrukningen på Toyota/Nissan och Chevrolet/Ford (inte EU ford)/dodge modeller så ser du.
Stel axel påverkar inte förbrukningen, det har jag heller aldrig påstått. Men de biltyp jag beskrev har ofta stel bakaxel. Och det är ett rätt bra exempel på att de amerikanska bilarna ofta håller sig med rätt low-tech teknik i både chassi och motor.
Herre gud vad du tar åt dig, du kan väl knappast neka till att amerikanarna i snitt drar mycket soppa?
nej jänkare e inte kända för att bygga snåla bilar, men dom byggde/bygger oxå snåla bilar. nånting som dom allra flesta väljer att ignorera. sen att det skulle bero på gammal teknik att jänkarna drar mycket bränsle e ju helt fel, jänkarna har uppfunnit/ varit först med det allra mesta inom bilvärden. nej det beror helt enkelt på : mer effekt= högre förbrukning. men ändå ser man inte att nån snackar om att skyline,supra m.m drar mycket bränsle . sen så har ja aldrig sagt att nissan/toyota gör törstiga bilar. men det finns törstiga japanska bilar likasom det finns snåla amerikanska bilar. jänkarnas s.k "low-tech" teknik e den teknik som fungerar bäst, så varför inte använda sig av den?
och bara för att jag orkar svara utförligt på dina inlägg betyder inte att jag tar åt mig.
Jag vet inte jag, det är väll allmänt känt att jänkarna kanske inte har de bästa toleranser och spel, där försvinner dessvärre mkt effekt. Och det kan man väll kanske se som ett ressultat av gammal teknik och metoder.
Sen vet väll alla att ska man åka soppasnålt så köper man en skyline som spöar skiten ur allt vad v8 heter och drar faktiskt inte mycket mer än mormors gamla cykel
Men nu känns det som att tråden spårat ur en, två och tre gånger va?
Jag vet inte jag, det är väll allmänt känt att jänkarna kanske inte har de bästa toleranser och spel, där försvinner dessvärre mkt effekt. Och det kan man väll kanske se som ett ressultat av gammal teknik och metoder.
Sen vet väll alla att ska man åka soppasnålt så köper man en skyline som spöar skiten ur allt vad v8 heter och drar faktiskt inte mycket mer än mormors gamla cykel
Men nu känns det som att tråden spårat ur en, två och tre gånger va?
i usa mäter man ju i tum, det e därför som toleransena inte kan kännas så exakta med europeiska ögon sett. och som jag sa så har jänkarna har uppfunnit/ varit först med det allra mesta inom bilvärden. t.e.x så var det jänkarna som var först med : luftfiltret,vevhusventilationen,automatisk choke,turbon,generatorn,elektronisk tändning,turbon,synkad växellåda,överväxeln m.m . skulle kunna göra hur listan hur lång som helst. och tror du verkligen att en skyline drar lite bensin ? sen så finns massviss med v8:a bilar som e snabbare än skyline . å nu spårade tråden ur ännu mer.
Nja... billigt och bra - hörs inte så bra ut; Passar inte helt i hop. Men en bil i Golf-klassen är nog en bra instegsbil. Billiga att äga i det stora och det hela. Du ska ju lära dig att köra och föra en bil... vad du gjorde på körskolan är en sak... nu står du ensam och ska måta den stora, grymma världen. Lycka till.... och kom i håg att soppa kostar pengar det också...
Efter någon sida tröttnade jag. "Min bil är bäst, köp en sån".
Tänk efter vad du vill med bilen, vilka du tycker ser bra ut, när du kommit fram till vilka du gillar, så kolla vad som är för och nackdelarna med bilarna och väg sedan mellan alternativen. Mvh