Bra, Billig, Snygg bil för en 18åring?

Niklas1987 NO
24 maj 2009 · 2 182 Inlägg

Rquired skrev:
Herre gud vad du tar åt dig, du kan väl knappast neka till att amerikanarna i snitt drar mycket soppa?

I förhållande till motorstorlek så drar de relativt lite.

Jämförelse mellan min brors å min bil
Chevrolet Caprice -86
Motor:Olds 5,0L 307
Växellåda:Th200

Drar landsväg: 0,9-1,1L/m

Volvo 740GL -86
Motor:B230A
Växellåda:4 stegs automat med överväxel

Drar landsväg: 0,8-1,0L/m

Inget vetenskapligt test utan bara en kul grej.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Rquired Allmänt envis
24 maj 2009 · 12 512 Inlägg

Niklas1987 skrev:

Rquired skrev:
Herre gud vad du tar åt dig, du kan väl knappast neka till att amerikanarna i snitt drar mycket soppa?

I förhållande till motorstorlek så drar de relativt lite.

Jämförelse mellan min brors å min bil
Chevrolet Caprice -86
Motor:Olds 5,0L 307
Växellåda:Th200

Drar landsväg: 0,9-1,1L/m

Volvo 740GL -86
Motor:B230A
Växellåda:4 stegs automat med överväxel

Drar landsväg: 0,8-1,0L/m

Inget vetenskapligt test utan bara en kul grej.

Ok, jo det kan jag definitivt hålla med om. Tror det har mycket att göra med att stor och stark V8 gör att man kan ha hög utväxling utan problem. Alltså ligger amerikanarna på lägre varv i konstant fart jämfört med en vanlig 740 som du jämförde med...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Sluskk
24 maj 2009 · 778 Inlägg

BMW 325 coupe wink

Niklas1987 NO
24 maj 2009 · 2 182 Inlägg

Rquired skrev:

Niklas1987 skrev:

Rquired skrev:
Herre gud vad du tar åt dig, du kan väl knappast neka till att amerikanarna i snitt drar mycket soppa?

I förhållande till motorstorlek så drar de relativt lite.

Jämförelse mellan min brors å min bil
Chevrolet Caprice -86
Motor:Olds 5,0L 307
Växellåda:Th200

Drar landsväg: 0,9-1,1L/m

Volvo 740GL -86
Motor:B230A
Växellåda:4 stegs automat med överväxel

Drar landsväg: 0,8-1,0L/m

Inget vetenskapligt test utan bara en kul grej.

Ok, jo det kan jag definitivt hålla med om. Tror det har mycket att göra med att stor och stark V8 gör att man kan ha hög utväxling utan problem. Alltså ligger amerikanarna på lägre varv i konstant fart jämfört med en vanlig 740 som du jämförde med...

Ja, det stämmer alldeles utmärkt, har ingen varvräknare i Capricen så det exakta varvtalet vet ja inte, men kan säga att det var en fröjd att färdas i Chevan då den går på så låga varv vid högre hastigheter.


(Inget fel på Volvon heller, men tar hellre Chevan wink )

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Rinnegan Malleus Malificarum
24 maj 2009 · 2 401 Inlägg

Aerodynamik skrev:

Moparboy440 skrev:
dock e dom offtast i underkant då man i usa betalar försäkring enligt effektsiffror(mer effekt= dyrare försäkring). samt att det e amerikanske hästar,blir lite mera med europeiska mätmetoder.

Fel, Europeiska mätmetoder är med motorn i bilen och i USA mäter man ju med motorn urtagen och med alla saker som stjäl effekt (ex. AC) borttagna!

Det slutade dom med redan 1977..

neutral

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Niklas1987 NO
24 maj 2009 · 2 182 Inlägg

Kanske skulle rekomendera en bil med wink


Har aldrigt ägt nån, men har åkt med å kört, tycker själv den är sportig, snygg kan väl disskuteras, men den är ju inte dyngful.
http://www.blocket.se/vastmanland/Ponti … 14&w=3

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Rinnegan Malleus Malificarum
24 maj 2009 · 2 401 Inlägg

Niklas1987 skrev:
Kanske skulle rekomendera en bil med wink


Har aldrigt ägt nån, men har åkt med å kört, tycker själv den är sportig, snygg kan väl disskuteras, men den är ju inte dyngful.
http://www.blocket.se/vastmanland/Ponti … 14&w=3

http://www.blocket.se/skaraborg/Pontiac … =2&w=3

wink

Går hårt utav fan. Hade en i USA som hyrbil, och den rör på sig rätt bra.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Niklas1987 NO
24 maj 2009 · 2 182 Inlägg

Siarnaq skrev:

Niklas1987 skrev:
Kanske skulle rekomendera en bil med wink


Har aldrigt ägt nån, men har åkt med å kört, tycker själv den är sportig, snygg kan väl disskuteras, men den är ju inte dyngful.
http://www.blocket.se/vastmanland/Ponti … 14&w=3

http://www.blocket.se/skaraborg/Pontiac … =2&w=3

wink

Går hårt utav fan. Hade en i USA som hyrbil, och den rör på sig rätt bra.

Ohhhh den såg inte dum ut

(men tycker ändå den ja hitta va snyggare tongue )

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
XombeR Vill lära mig ALLT!
25 maj 2009 · 29 Inlägg

Snygg o säkert bra, men lite över min prisklass smile

Nybörjare när det kommer till bilar :)
Martiin89
25 maj 2009 · 4 Inlägg

En helt perfekt bil om man inte vill lägga ut mycket pengar är Saab 9000. Jag köpte en bara för att ha över vintern, men det vart längre än så. För under 10 000kr chippad, koni dämpare och 17" på då. Och då är det en -96:a också full utrustad. Plus att dom går riktigt stabilt och fint. Och drar inte mer än 0,8 när man kör lugnt.

cool

perzy Snål gnällspik
25 maj 2009 · 402 Inlägg

Saab 900, 9000 eller Volvo 850.
Säkra, billiga delar, mkt stylingtillbehör, bra vinteregenskaper, bra forum finns för alla rep-frågor(viktigt!).
Enda nackdelen är att de drar lite bensin, men det är en oundviklig följd av krocksäkerheten.  (Se på Toyota som blivit riktigt törstiga nu när de har lite säkerhet..(Avensis))

Volvo S80 2,9.
Moparboy440
25 maj 2009 · 4 682 Inlägg

Rquired skrev:
Så du menar att Amerikanarna är kända för att bygga snåla bilar? Bara för att det finns ett par exempel på snåla bilar så betyder inte det att alla de hundratals V8 modeller som tar 2 liter milen kan bort rationaliseras.

Amerikanarna  har rent generellt alltid byggt törstiga bilar, de undantag som finns är väldigt få.

Jag skrev heller heller aldrig att BARA amerikanarna bygger törstiga bilar, men att säga att Nissan eller Toyota gör törstiga bilar är lite snett eftersom de gör så många små smidiga bilar. Kollar du snittet på förbrukningen på Toyota/Nissan och Chevrolet/Ford (inte EU ford)/dodge modeller så ser du.

Stel axel påverkar inte förbrukningen, det har jag heller aldrig påstått. Men de biltyp jag beskrev har ofta stel bakaxel. Och det är ett rätt bra exempel på att de amerikanska bilarna ofta håller sig med rätt low-tech teknik i både chassi och motor.

Herre gud vad du tar åt dig, du kan väl knappast neka till att amerikanarna i snitt drar mycket soppa?

nej jänkare e inte kända för att bygga snåla bilar, men dom byggde/bygger oxå  snåla bilar.
nånting som dom allra flesta väljer att ignorera. sen att det skulle bero på gammal teknik att jänkarna drar mycket bränsle e ju helt fel, jänkarna har uppfunnit/ varit först med det allra mesta inom bilvärden.
nej det beror helt enkelt på : mer effekt= högre förbrukning.
men ändå ser man inte att nån snackar om att skyline,supra m.m drar mycket bränsle roll .
sen så har ja aldrig sagt att nissan/toyota gör törstiga bilar. men det finns törstiga japanska bilar likasom det finns snåla amerikanska bilar.
jänkarnas s.k "low-tech" teknik e den teknik som fungerar bäst, så varför inte använda sig av den?

och bara för att jag orkar svara utförligt på dina inlägg betyder inte att jag tar åt mig.

Moparboy440
25 maj 2009 · 4 682 Inlägg

Aerodynamik skrev:
Fel, Europeiska mätmetoder är med motorn i bilen och i USA mäter man ju med motorn urtagen och med alla saker som stjäl effekt (ex. AC) borttagna!

fel, det du pratar om e sae gross hästkrafter. standard principen för att mäta effekt på alla bilar före år 1972.
en amerikansk hk e samma som 1.01411764706 europeisk hk.

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
26 maj 2009 · 3 404 Inlägg

Moparboy440 skrev:

Rquired skrev:
Så du menar att Amerikanarna är kända för att bygga snåla bilar? Bara för att det finns ett par exempel på snåla bilar så betyder inte det att alla de hundratals V8 modeller som tar 2 liter milen kan bort rationaliseras.

Amerikanarna  har rent generellt alltid byggt törstiga bilar, de undantag som finns är väldigt få.

Jag skrev heller heller aldrig att BARA amerikanarna bygger törstiga bilar, men att säga att Nissan eller Toyota gör törstiga bilar är lite snett eftersom de gör så många små smidiga bilar. Kollar du snittet på förbrukningen på Toyota/Nissan och Chevrolet/Ford (inte EU ford)/dodge modeller så ser du.

Stel axel påverkar inte förbrukningen, det har jag heller aldrig påstått. Men de biltyp jag beskrev har ofta stel bakaxel. Och det är ett rätt bra exempel på att de amerikanska bilarna ofta håller sig med rätt low-tech teknik i både chassi och motor.

Herre gud vad du tar åt dig, du kan väl knappast neka till att amerikanarna i snitt drar mycket soppa?

nej jänkare e inte kända för att bygga snåla bilar, men dom byggde/bygger oxå  snåla bilar.
nånting som dom allra flesta väljer att ignorera. sen att det skulle bero på gammal teknik att jänkarna drar mycket bränsle e ju helt fel, jänkarna har uppfunnit/ varit först med det allra mesta inom bilvärden.
nej det beror helt enkelt på : mer effekt= högre förbrukning.

men ändå ser man inte att nån snackar om att skyline,supra m.m drar mycket bränsle roll .
sen så har ja aldrig sagt att nissan/toyota gör törstiga bilar. men det finns törstiga japanska bilar likasom det finns snåla amerikanska bilar.
jänkarnas s.k "low-tech" teknik e den teknik som fungerar bäst, så varför inte använda sig av den?

och bara för att jag orkar svara utförligt på dina inlägg betyder inte att jag tar åt mig.

Jag vet inte jag, det är väll allmänt känt att jänkarna kanske inte har de bästa toleranser och spel, där försvinner dessvärre mkt effekt. Och det kan man väll kanske se som ett ressultat av gammal teknik och metoder.

Sen vet väll alla att ska man åka soppasnålt så köper man en skyline som spöar skiten ur allt vad v8 heter och drar faktiskt inte mycket mer än mormors gamla cykel

Men nu känns det som att tråden spårat ur en, två och tre gånger va?

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Moparboy440
26 maj 2009 · 4 682 Inlägg

TenZer skrev:
Jag vet inte jag, det är väll allmänt känt att jänkarna kanske inte har de bästa toleranser och spel, där försvinner dessvärre mkt effekt. Och det kan man väll kanske se som ett ressultat av gammal teknik och metoder.

Sen vet väll alla att ska man åka soppasnålt så köper man en skyline som spöar skiten ur allt vad v8 heter och drar faktiskt inte mycket mer än mormors gamla cykel

Men nu känns det som att tråden spårat ur en, två och tre gånger va?

i usa mäter man ju i tum, det e därför som toleransena inte kan kännas så exakta med europeiska ögon sett.
och som jag sa  så har jänkarna har uppfunnit/ varit först med det allra mesta inom bilvärden.
t.e.x så var det jänkarna som var först med : luftfiltret,vevhusventilationen,automatisk choke,turbon,generatorn,elektronisk tändning,turbon,synkad växellåda,överväxeln m.m . skulle kunna göra hur listan hur lång som helst.
och tror du verkligen att en skyline drar lite bensin lol ?
sen så finns massviss med v8:a bilar som e snabbare än skyline roll .
å nu spårade tråden ur ännu mer.

XombeR Vill lära mig ALLT!
26 maj 2009 · 29 Inlägg

hahaha de gör inget wink
aja, men tack iaf för alla tips! big_smile

Nybörjare när det kommer till bilar :)
handydan
26 maj 2009 · 201 Inlägg

Nja... billigt och bra - hörs inte så bra ut; Passar inte helt i hop.
Men en bil i Golf-klassen är nog en bra instegsbil. Billiga att äga i det stora och det hela.
Du ska ju lära dig att köra och föra en bil... vad du gjorde på körskolan är en sak... nu står du ensam och ska måta den stora, grymma världen.
Lycka till.... och kom i håg att soppa kostar pengar det också...

Be A Part Of The Driving Force
Crozzfire Avstängd
26 maj 2009 · 512 Inlägg

Njae till Amrikanska bilar, bara design! Törstiga och dålig kvalitet och plastigaste plasten som finns! Jänkare skall vara årsmodell 1968 och äldre...

Beeenny
26 maj 2009 · 982 Inlägg

så dyr som du har råd med..som ser dyr ut med ! så är de alltid nån som blir irriterad tongue

Mäki Långsam Perfektionist
26 maj 2009 · 4 800 Inlägg

Efter någon sida tröttnade jag. "Min bil är bäst, köp en sån".

Tänk efter vad du vill med bilen, vilka du tycker ser bra ut, när du kommit fram till vilka du gillar, så kolla vad som är för och nackdelarna med bilarna och väg sedan mellan alternativen.
Mvh

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang