Blivit av med körkortet, 1 månad kvar på prövotid. Vad händer?

hakan_kj
12 maj 2009 · 117 Inlägg

Idag blev jag skjuten med laser och körde 52 km/h på en 30km/h sträcka.

Jag undrar om någon vet något om vad som händer... jag blev av med körkortet men kommer jag få ta om det... och om jag behöver ta om det, behöver man då ta om båda behörigheterna A, B? samt blir prövotiden förlängd igen med 2 år?

Poliserna sa att det var mycket möjligt att jag bara får tillbaka körkortet utan att behöva köra upp igen men finns någon som vet något om detta eller har erfarenhet av det?

MVH Håkan

Volvo v70 "v70n 2 4t" (2001)
Tommy_P
12 maj 2009 · 396 Inlägg

enligt de regler som finns torskar du kortEN. och får ta om dem. prövotiden börjar sannolikt om, eftersom du tar om körkortet.

Thornado
12 maj 2009 · 31 Inlägg

Min en kompis hade som du 1 månad kvar på prövotiden. blev skjuten på 70 sträcka körde 90 någonting. han blev av med hela körkortet fick vänta 6 månader och sedan ta om det. och då blev det 2 nya års prövotid.

bullen_91
12 maj 2009 · 156 Inlägg

tro du få tillbaka de. Een polare te mig sa att dom hade ändrat prövotiden till 5 år.

Minx
12 maj 2009 · 27 Inlägg

Ja du du blir av med båda korten tyvärr.Ny prövotid etc..30 stäcka = skolor ses som allvarligt så tyvärr
Högsta tillåtna hastighet 30 km/h eller lägre: Körkortsåterkallelse vid hastighetsöverträdelse om 20 km/h eller däröver du plumpa med 2 km tongue

Senast redigerat av Minx (12 maj 2009)

Roz-104 typ..eh..va?
12 maj 2009 · 582 Inlägg

bullen_91 skrev:
Een polare te mig sa att dom hade ändrat prövotiden till 5 år.

O de är ett rykte som man hör precis hela tiden, har funnits i flera år, men det stämmer inte.

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!
Volvo 850 T5 "Te-Femman" (1994)
alain www.bimmerpower.org
12 maj 2009 · 3 995 Inlägg

Och böter. sad
Tur att du inte körde fortare.
*
Hastighetsöverträdelser på 30- och 50-väg:
        1-10 kilometer över hastighetsgränsen 2.000 kr
        11-15 kilometer över hastighetsgränsen 2.400 kr
        16-20 kilometer över hastighetsgränsen 2.800 kr
        21-25 kilometer över hastighetsgränsen 3.200 kr (här blir man oftast av med kortet på 30-väg)
        26-30 kilometer över hastighetsgränsen 3.600 kr,
        31-40 kilometer över hastighetsgränsen 4.000 kr. (här blir man även oftast av med körkortet på 40 och 50-väg)
        Vid hastigheter däröver rapporteras överträdelsen till åklagaren.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
bullen_91
12 maj 2009 · 156 Inlägg

okej tack då vet man de. skitsnack helt enkelt.

hakan_kj
12 maj 2009 · 117 Inlägg

ja fy fan... men jag ska väl ringa till länsstyrelsen imorgon och höra med dom... jag är ju även i behov av kortet på jobbet och kan man inte få förmildrande omständigheter om det är så... för min chef kan ju även intyga det....

Volvo v70 "v70n 2 4t" (2001)
Roz-104 typ..eh..va?
12 maj 2009 · 582 Inlägg

bullen_91 skrev:
okej tack då vet man de. skitsnack helt enkelt.

Japp (antar att det var mej du svarade? tongue) tog upp detta med våran körlärare på teorilektionerna, och han sa det att han får frågan från typ varje klass han har, och har fått det i flera år tongue...men det är inget som stämmer iaf

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!
Volvo 850 T5 "Te-Femman" (1994)
MikeyMouse
12 maj 2009 · 214 Inlägg

ifall du kan övertyga åklagaren att du behöver kortet/korten för att kunna arbeta så har du större chans att få behålla kortet, med då troligtvis ca 2 månaders indraget. men detta är inte helt säkert utan bara att du har större chans. detta är inte alls helt säkert utan detta är vad jag har hört

VW Beach Buggy 1300 projekt.
Snälla alla jävla 740 med japsdämare som tror bilen går lika bra som den låter lägg ner!
hakan_kj
12 maj 2009 · 117 Inlägg

Elda skrev:

hakan_kj skrev:
ja fy fan... men jag ska väl ringa till länsstyrelsen imorgon och höra med dom... jag är ju även i behov av kortet på jobbet och kan man inte få förmildrande omständigheter om det är så... för min chef kan ju även intyga det....

hur intelligent är man då om man kör för fort?

Jag skulle då ställa frågan, hur många har då inte kört för fort? Jag tror inte att du är en ängel själv som aldrig överskridit hastighetsbegränsningen

Volvo v70 "v70n 2 4t" (2001)
teamvolvoracing Trucker
12 maj 2009 · 1 220 Inlägg

Elda skrev:

hakan_kj skrev:
ja fy fan... men jag ska väl ringa till länsstyrelsen imorgon och höra med dom... jag är ju även i behov av kortet på jobbet och kan man inte få förmildrande omständigheter om det är så... för min chef kan ju även intyga det....

hur intelligent är man då om man kör för fort?

Och du ha aldrig kört för fort?

Vissa är bara bättre än andra!
Roz-104 typ..eh..va?
12 maj 2009 · 582 Inlägg

Elda skrev:

hakan_kj skrev:
ja fy fan... men jag ska väl ringa till länsstyrelsen imorgon och höra med dom... jag är ju även i behov av kortet på jobbet och kan man inte få förmildrande omständigheter om det är så... för min chef kan ju även intyga det....

hur intelligent är man då om man kör för fort?

Ah men lol va, som att det har med inteligens att göra

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!
Volvo 850 T5 "Te-Femman" (1994)
Bompeman
12 maj 2009 · 679 Inlägg

Jag har hört att dom ska höja pröv tiden till 5 år ?
någon som har sanna uppgifter om detta ?

Arradin
12 maj 2009 · 631 Inlägg

teamvolvoracing skrev:

Elda skrev:

hakan_kj skrev:
ja fy fan... men jag ska väl ringa till länsstyrelsen imorgon och höra med dom... jag är ju även i behov av kortet på jobbet och kan man inte få förmildrande omständigheter om det är så... för min chef kan ju även intyga det....

hur intelligent är man då om man kör för fort?

Och du ha aldrig kört för fort?

Han kör Saab, dom går inte så snabbt.

Doctor
12 maj 2009 · 90 Inlägg

hakan_kj skrev:
ja fy fan... men jag ska väl ringa till länsstyrelsen imorgon och höra med dom... jag är ju även i behov av kortet på jobbet och kan man inte få förmildrande omständigheter om det är så... för min chef kan ju även intyga det....

Prövotid är provötid.
Det spelar tyvärr ingen roll om du behöver kortet på jobbet, det ända som kan hända är att dom minskar spärrtiden med någon månad typ..

Och som någon annan sa, hur intelligent är man då om man kör för fort?

MikeyMouse
12 maj 2009 · 214 Inlägg

Bompeman skrev:
Jag har hört att dom ska höja pröv tiden till 5 år ?
någon som har sanna uppgifter om detta ?

läs i tråden innan du skriver? wink det står 3 inlägg upp att det inte stämmer, bara rykten som har funnits i många år

VW Beach Buggy 1300 projekt.
Snälla alla jävla 740 med japsdämare som tror bilen går lika bra som den låter lägg ner!
Roz-104 typ..eh..va?
12 maj 2009 · 582 Inlägg

Bompeman skrev:
Jag har hört att dom ska höja pröv tiden till 5 år ?
någon som har sanna uppgifter om detta ?

Du kunde inte tänkte dej att scrolla upp lite?

Roz-104 skrev:

bullen_91 skrev:
Een polare te mig sa att dom hade ändrat prövotiden till 5 år.

O de är ett rykte som man hör precis hela tiden, har funnits i flera år, men det stämmer inte.

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!
Volvo 850 T5 "Te-Femman" (1994)
Bompeman
12 maj 2009 · 679 Inlägg

MikeyMouse skrev:

Bompeman skrev:
Jag har hört att dom ska höja pröv tiden till 5 år ?
någon som har sanna uppgifter om detta ?

läs i tråden innan du skriver? wink det står 3 inlägg upp att det inte stämmer, bara rykten som har funnits i många år

Visst läste jag det wink men som sagt vill ha sanna uppgifter om det här , tex vart prövetiden står osv tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang