Blivit av med körkortet, 1 månad kvar på prövotid. Vad händer?

alain www.bimmerpower.org
12 maj 2009 · 3 995 Inlägg

Det är ofta att polisen står på platser vid 30, dom vet att det finns fisk.
Dom är hårdare på dessa platser på grund att ofta finns skolor.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
hakan_kj
12 maj 2009 · 117 Inlägg

Mr_Aygo skrev:

hakan_kj skrev:
ja fy fan... men jag ska väl ringa till länsstyrelsen imorgon och höra med dom... jag är ju även i behov av kortet på jobbet och kan man inte få förmildrande omständigheter om det är så... för min chef kan ju även intyga det....

Prövotid är provötid.
Det spelar tyvärr ingen roll om du behöver kortet på jobbet, det ända som kan hända är att dom minskar spärrtiden med någon månad typ..

Och som någon annan sa, hur intelligent är man då om man kör för fort?

Okej som då jag tidigare sa.... du har aldrig kört över hastighetsbegränsningen eller?

Volvo v70 "v70n 2 4t" (2001)
trocade
12 maj 2009 · 194 Inlägg

Bompeman skrev:

MikeyMouse skrev:

Bompeman skrev:
Jag har hört att dom ska höja pröv tiden till 5 år ?
någon som har sanna uppgifter om detta ?

läs i tråden innan du skriver? wink det står 3 inlägg upp att det inte stämmer, bara rykten som har funnits i många år

Visst läste jag det wink men som sagt vill ha sanna uppgifter om det här , tex vart prövetiden står osv tongue

Sök sök sök, finns tusentals trådar på alla forum om 5 års prövotid ryktet som funnits i minst 15 år nu.

Roz-104 typ..eh..va?
12 maj 2009 · 582 Inlägg

Elda skrev:

Arradin skrev:

teamvolvoracing skrev:

Och du ha aldrig kört för fort?

Han kör Saab, dom går inte så snabbt.

onödig kommentar den sista.

jag har kört för fort, jag har däremot inget jobb eller liknande som kräver att jag har kvar mitt körkort och jag har cyckelavstånd till allt vad skola osv heter.

Men anledningen till att man inte ska köra för fort är ju för att det ska vara säkrare på vägarna? Så du kör för fort för att du "har råd" med att förlora lappen?

Hur smart var det då?

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!
Volvo 850 T5 "Te-Femman" (1994)
Nobrando
12 maj 2009 · 214 Inlägg

hakan_kj skrev:

Mr_Aygo skrev:

hakan_kj skrev:
ja fy fan... men jag ska väl ringa till länsstyrelsen imorgon och höra med dom... jag är ju även i behov av kortet på jobbet och kan man inte få förmildrande omständigheter om det är så... för min chef kan ju även intyga det....

Prövotid är provötid.
Det spelar tyvärr ingen roll om du behöver kortet på jobbet, det ända som kan hända är att dom minskar spärrtiden med någon månad typ..

Och som någon annan sa, hur intelligent är man då om man kör för fort?

Okej som då jag tidigare sa.... du har aldrig kört över hastighetsbegränsningen eller?

Det jag tror dem vill komma fram med är: Vet man om att man har prövotid samt behöver körkortet till jobbet, så ser man till att köra såpass fort så man bara får böter, om man nu nödvändigvis måste köra för fort. Och inte köra så fort att man blir av med det, inte alls smart. neutral

TS: Det ser rätt så mörkt ut för dig.

Audi S6 Avant 4.2 "Nobrando" (1997)
BMW 728iA (1999)
Doctor
12 maj 2009 · 90 Inlägg

hakan_kj skrev:

Mr_Aygo skrev:

hakan_kj skrev:
ja fy fan... men jag ska väl ringa till länsstyrelsen imorgon och höra med dom... jag är ju även i behov av kortet på jobbet och kan man inte få förmildrande omständigheter om det är så... för min chef kan ju även intyga det....

Prövotid är provötid.
Det spelar tyvärr ingen roll om du behöver kortet på jobbet, det ända som kan hända är att dom minskar spärrtiden med någon månad typ..

Och som någon annan sa, hur intelligent är man då om man kör för fort?

Okej som då jag tidigare sa.... du har aldrig kört över hastighetsbegränsningen eller?

Självklart har jag kört fort, jag väljer dock mina tillfällen!
Jag har aldrig kört över hastighetsbegränsningar på 30km/h dock.
Det finns en anledning till att det är 30 på just dom vägarna och det är för att det kan finnas springande barn inom området. Och det är nog inget man vill leva med, att ha skadat eller dödat ett barn........

hakan_kj
12 maj 2009 · 117 Inlägg

Roz-104 skrev:

Elda skrev:

Arradin skrev:

Han kör Saab, dom går inte så snabbt.

onödig kommentar den sista.

jag har kört för fort, jag har däremot inget jobb eller liknande som kräver att jag har kvar mitt körkort och jag har cyckelavstånd till allt vad skola osv heter.

Men anledningen till att man inte ska köra för fort är ju för att det ska vara säkrare på vägarna? Så du kör för fort för att du "har råd" med att förlora lappen?

Hur smart var det då?

Haha, ja han är ju smart, skiter i säkerheten bara för att han inte är i behov av sitt körkort.

Volvo v70 "v70n 2 4t" (2001)
Mack Forum- och sitemoderator
12 maj 2009 · 26 151 Inlägg

teamvolvoracing skrev:

Elda skrev:

hakan_kj skrev:
ja fy fan... men jag ska väl ringa till länsstyrelsen imorgon och höra med dom... jag är ju även i behov av kortet på jobbet och kan man inte få förmildrande omständigheter om det är så... för min chef kan ju även intyga det....

hur intelligent är man då om man kör för fort?

Och du ha aldrig kört för fort?

Lite skillnad på att köra för fort och för fort också.
90-väg brukar innebära fina, öppna vägar. Inga problem med några kilometer för fort.
30-väg brukar innebära utanför skolor och dylikt. Där ligger man helt enkelt inte och kör
fortare för man vill ju inte ha en bäbis på vindrutan..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
sk8ville
12 maj 2009 · 653 Inlägg

ja har för mig att prövotiden INTE börjar om utan den fortsätter när du får tbx kortet sen.

Smoke tires not drugs
Nissan Navara V6 diesel "Brukisen" (2011)
Toyota Supra "mkiv TT" (1993)
Marlboroman
12 maj 2009 · 8 233 Inlägg

sk8ville skrev:
ja har för mig att prövotiden INTE börjar om utan den fortsätter när du får tbx kortet sen.

Av bitter erfarenhet VET jag att man får ny prövotid på 2 år. Vart av med mitt kort under första prövatiden.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
biltemaanstalld badboy for life
12 maj 2009 · 356 Inlägg

hakan_kj skrev:
Idag blev jag skjuten med laser och körde 52 km/h på en 30km/h sträcka.

Jag undrar om någon vet något om vad som händer... jag blev av med körkortet men kommer jag få ta om det... och om jag behöver ta om det, behöver man då ta om båda behörigheterna A, B? samt blir prövotiden förlängd igen med 2 år?

Poliserna sa att det var mycket möjligt att jag bara får tillbaka körkortet utan att behöva köra upp igen men finns någon som vet något om detta eller har erfarenhet av det?

MVH Håkan

kan säga som så här jag hade 3mån kvar på min prövotid och till det måste tillägga att det inte var mitt fel och som du så blev jag också av med mitt.
Så nu till det tråkiga i det hela efter som jag hade prövotid kvar så fick jag ta om hela körkortet från början igen.
Det vill säga all teori halkan sammt uppkörningen detta lika med en kostnad för båda körkorten på nästan=18000kr
Men för din skull så hoppas jag du slipper detta är du beroende av dina körkort så skriv det i ett överklagan till respektive myndighet så om du har tur så tar dom hänsyn till det och i ställer så kanske du kommer undan med böter på ett belopp som kan uppstiga till 4 sifriga belopp.
Vet en som kom undan med det för han behövde sitt c kort i jobbet men som sagt det var han

leva bör man ändå dör man
Volvo v40 T4 fas2 "the wilde one" (2003)
Rayya
12 maj 2009 · 876 Inlägg

mjo

Volvo V70n "Likeface" (2001)
biltemaanstalld badboy for life
12 maj 2009 · 356 Inlägg

volvoperfomanceclub skrev:
mjo

menat vadå
roll

leva bör man ändå dör man
Volvo v40 T4 fas2 "the wilde one" (2003)
hakan_kj
12 maj 2009 · 117 Inlägg

biltemaanstalld skrev:

hakan_kj skrev:
Idag blev jag skjuten med laser och körde 52 km/h på en 30km/h sträcka.

Jag undrar om någon vet något om vad som händer... jag blev av med körkortet men kommer jag få ta om det... och om jag behöver ta om det, behöver man då ta om båda behörigheterna A, B? samt blir prövotiden förlängd igen med 2 år?

Poliserna sa att det var mycket möjligt att jag bara får tillbaka körkortet utan att behöva köra upp igen men finns någon som vet något om detta eller har erfarenhet av det?

MVH Håkan

kan säga som så här jag hade 3mån kvar på min prövotid och till det måste tillägga att det inte var mitt fel och som du så blev jag också av med mitt.
Så nu till det tråkiga i det hela efter som jag hade prövotid kvar så fick jag ta om hela körkortet från början igen.
Det vill säga all teori halkan sammt uppkörningen detta lika med en kostnad för båda körkorten på nästan=18000kr
Men för din skull så hoppas jag du slipper detta är du beroende av dina körkort så skriv det i ett överklagan till respektive myndighet så om du har tur så tar dom hänsyn till det och i ställer så kanske du kommer undan med böter på ett belopp som kan uppstiga till 4 sifriga belopp.
Vet en som kom undan med det för han behövde sitt c kort i jobbet men som sagt det var han

Oj det var en häftig summa... hur kunde det komma upp i 18000?? uppkörning och teori är ju inte så jävla dyrt att göra... ?

Volvo v70 "v70n 2 4t" (2001)
Roz-104 typ..eh..va?
12 maj 2009 · 582 Inlägg

Elda skrev:

Roz-104 skrev:

Elda skrev:

onödig kommentar den sista.

jag har kört för fort, jag har däremot inget jobb eller liknande som kräver att jag har kvar mitt körkort och jag har cyckelavstånd till allt vad skola osv heter.

Men anledningen till att man inte ska köra för fort är ju för att det ska vara säkrare på vägarna? Så du kör för fort för att du "har råd" med att förlora lappen?

Hur smart var det då?

jag kan omformulera mig, jag kör aldrig för fort, däremot har det hänt att jag har kört fortare än vad som står på skylltarna, dessutom är jag löjligt nojjig för poliser så jag kör enbart över hastighetsbegränsningen när jag är på landsvägar och inte kan se någon annan bil.

och Ja, har man inte råd med att köra för fort är det Ännu en anledning att inte köra för fort.

Ja jag är likadan, jag kör oftast inte heller för fort, mer än på landsvägar. Men tycker inte du ska sitta o säga "hur intelligen är man om man kör för fort" när du uppenbarligen själv gör det.

Hmm, ingen ursäkt som poliserna skulle godta kan jag gissa om man säger att "jag har råd att bli av med kortet".
Man har hastighetsbegränsningar för att det ska vara säkert på vägarna, o det spelar ingen roll om föraren har råd att bli av med lappen eller ej, det blir lika farligt för det.

Men visst, det är skillnad på att köra för fort inne i stan och på landsväg. På landsväg tror jag många gasar på lite extra, men inne i städer tycker jag att man ska vara mycket försiktig då det finns människor, och framför allt barn, som plötsligt kan stå framför en på vägen.

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!
Volvo 850 T5 "Te-Femman" (1994)
biltemaanstalld badboy for life
12 maj 2009 · 356 Inlägg

hakan_kj skrev:

biltemaanstalld skrev:

hakan_kj skrev:
Idag blev jag skjuten med laser och körde 52 km/h på en 30km/h sträcka.

Jag undrar om någon vet något om vad som händer... jag blev av med körkortet men kommer jag få ta om det... och om jag behöver ta om det, behöver man då ta om båda behörigheterna A, B? samt blir prövotiden förlängd igen med 2 år?

Poliserna sa att det var mycket möjligt att jag bara får tillbaka körkortet utan att behöva köra upp igen men finns någon som vet något om detta eller har erfarenhet av det?

MVH Håkan

kan säga som så här jag hade 3mån kvar på min prövotid och till det måste tillägga att det inte var mitt fel och som du så blev jag också av med mitt.
Så nu till det tråkiga i det hela efter som jag hade prövotid kvar så fick jag ta om hela körkortet från början igen.
Det vill säga all teori halkan sammt uppkörningen detta lika med en kostnad för båda körkorten på nästan=18000kr
Men för din skull så hoppas jag du slipper detta är du beroende av dina körkort så skriv det i ett överklagan till respektive myndighet så om du har tur så tar dom hänsyn till det och i ställer så kanske du kommer undan med böter på ett belopp som kan uppstiga till 4 sifriga belopp.
Vet en som kom undan med det för han behövde sitt c kort i jobbet men som sagt det var han

Oj det var en häftig summa... hur kunde det komma upp i 18000?? uppkörning och teori är ju inte så jävla dyrt att göra... ?

dettta var slutsumman för både första och andra körkortet tillsammans dela det på 2 så blir det 9000kr per kort villket inte är mycket med tanke på vad 40min körning kostar i dag i malmö vill säga ca 550kr

leva bör man ändå dör man
Volvo v40 T4 fas2 "the wilde one" (2003)
hakan_kj
12 maj 2009 · 117 Inlägg

hakan_kj skrev:
dettta var slutsumman för både första och andra körkortet tillsammans dela det på 2 så blir det 9000kr per kort villket inte är mycket med tanke på vad 40min körning kostar i dag i malmö vill säga ca 550kr

A jo men jag har inte planerat att ta några körlektioner då jag aldrig gjort det tidigare... borde jag ej behöva nu heller. eller kanske eftersom jag är så OINTELLIGENT och kör för fort. tyvärr tror jag inte att det skulle hjälpa något vidare.

Volvo v70 "v70n 2 4t" (2001)
hakan_kj
12 maj 2009 · 117 Inlägg

Elda skrev:

Roz-104 skrev:

Elda skrev:

jag kan omformulera mig, jag kör aldrig för fort, däremot har det hänt att jag har kört fortare än vad som står på skylltarna, dessutom är jag löjligt nojjig för poliser så jag kör enbart över hastighetsbegränsningen när jag är på landsvägar och inte kan se någon annan bil.

och Ja, har man inte råd med att köra för fort är det Ännu en anledning att inte köra för fort.

Ja jag är likadan, jag kör oftast inte heller för fort, mer än på landsvägar. Men tycker inte du ska sitta o säga "hur intelligen är man om man kör för fort" när du uppenbarligen själv gör det.

Hmm, ingen ursäkt som poliserna skulle godta kan jag gissa om man säger att "jag har råd att bli av med kortet".
Man har hastighetsbegränsningar för att det ska vara säkert på vägarna, o det spelar ingen roll om föraren har råd att bli av med lappen eller ej, det blir lika farligt för det.

Men visst, det är skillnad på att köra för fort inne i stan och på landsväg. På landsväg tror jag många gasar på lite extra, men inne i städer tycker jag att man ska vara mycket försiktig då det finns människor, och framför allt barn, som plötsligt kan stå framför en på vägen.

Personen i fråga körde i över 50 km/h på en 30-väg och är beroende av sitt körkort. Jag säger inte att jag är intelligent som kör för fort, men det är ointiligentare (om det inte var ett ord är det det nu) att göra det inom dessa primisser.

Då skulle jag vilja fråga vad "primisser" är för ord också, när vi ändå håller på med ordlekar.

Volvo v70 "v70n 2 4t" (2001)
biltemaanstalld badboy for life
12 maj 2009 · 356 Inlägg

hakan_kj skrev:

hakan_kj skrev:
dettta var slutsumman för både första och andra körkortet tillsammans dela det på 2 så blir det 9000kr per kort villket inte är mycket med tanke på vad 40min körning kostar i dag i malmö vill säga ca 550kr

A jo men jag har inte planerat att ta några körlektioner då jag aldrig gjort det tidigare... borde jag ej behöva nu heller. eller kanske eftersom jag är så OINTELLIGENT och kör för fort. tyvärr tror jag inte att det skulle hjälpa något vidare.

som du säger så finns det vissa som inte behöver några lektioner men bara på b kortet så får du en ca kostnad på teorin halka sammt uppkörning som är ungefär mellan 3000-6000kr och det är sura pengar efter som du redan lagt ut dom en gång sen vet jag inte vad det kostar på ce kortet med det är knappast inte billigare

leva bör man ändå dör man
Volvo v40 T4 fas2 "the wilde one" (2003)
biltemaanstalld badboy for life
12 maj 2009 · 356 Inlägg

Elda skrev:

Roz-104 skrev:

Elda skrev:

jag kan omformulera mig, jag kör aldrig för fort, däremot har det hänt att jag har kört fortare än vad som står på skylltarna, dessutom är jag löjligt nojjig för poliser så jag kör enbart över hastighetsbegränsningen när jag är på landsvägar och inte kan se någon annan bil.

och Ja, har man inte råd med att köra för fort är det Ännu en anledning att inte köra för fort.

Ja jag är likadan, jag kör oftast inte heller för fort, mer än på landsvägar. Men tycker inte du ska sitta o säga "hur intelligen är man om man kör för fort" när du uppenbarligen själv gör det.

Hmm, ingen ursäkt som poliserna skulle godta kan jag gissa om man säger att "jag har råd att bli av med kortet".
Man har hastighetsbegränsningar för att det ska vara säkert på vägarna, o det spelar ingen roll om föraren har råd att bli av med lappen eller ej, det blir lika farligt för det.

Men visst, det är skillnad på att köra för fort inne i stan och på landsväg. På landsväg tror jag många gasar på lite extra, men inne i städer tycker jag att man ska vara mycket försiktig då det finns människor, och framför allt barn, som plötsligt kan stå framför en på vägen.

Personen i fråga körde i över 50 km/h på en 30-väg och är beroende av sitt körkort. Jag säger inte att jag är intelligent som kör för fort, men det är ointiligentare (om det inte var ett ord är det det nu) att göra det inom dessa primisser.

som sagt tror inte att han får behålla det men som jag sa vet jag en som kommit undan med böter under snarlika omständigheter men han hade det förvisso inte på prov

leva bör man ändå dör man
Volvo v40 T4 fas2 "the wilde one" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang