5962
Sök

Räkna ut driftskostnader för bensin VS Diesel

243 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
Finns det någonstans man kan göra detta så man kan se om det verkligen lönar sig att köpa diesel. Provade på konsumentverkets hemsida men de va ju inte mkt man sparade enligt dom, 10 kr mer i månaden skulle det kosta att köra vanlig bensinare.

Så om det finns någon som vet ngn mer exakt kalkyl att använda sig av på nätet så vore det bra=)

Friskt satsat, hälften vunnet;)

12 086 Inlägg
13 maj 2009
Kör du mkt lönar det sig med diesel, så är det.
Det som är dyrt med en diesel är ju skatten, så de är bara räkna på hur långt man måste åka för att de ska löna sig. Nu tar jag bara en uppskattad siffra ur luften men jag tror ju minst man måste köra 3-4 tusen mil per år för att de ska löna sig.
Sen tex om man är bonde har man ju fördelen att man kan köra bilen på oskattad diesel.

1 562 Inlägg
13 maj 2009
det bästa är ju om du får tanka på jobbet, annars är det nog inte lönsamt med diesel om du inte kör långt varje år.

243 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
JapMax skrev:
Kör du mkt lönar det sig med diesel, så är det.
Det som är dyrt med en diesel är ju skatten, så de är bara räkna på hur långt man måste åka för att de ska löna sig. Nu tar jag bara en uppskattad siffra ur luften men jag tror ju minst man måste köra 3-4 tusen mil per år för att de ska löna sig.
Sen tex om man är bonde har man ju fördelen att man kan köra bilen på oskattad diesel.

ja precis..räknade på konsumentverket oh då räknade jag med ett dieselpris på 9 kronor oh en körsträcka på 3000 mil oh det skulle jag bara tjäna 10 kr i månaden på så man kanske ska skita i dieselbil ändå
Senast redigerat av Lindmark_89 (13 maj 2009)

Friskt satsat, hälften vunnet;)

Sök