6236
Sök

BSR chip, ger dom verklgen så mycket effekt?

Skaune
14 maj 2009
Trådstartare
Har ju BSR steg 1 på min 850 turbo, ska ge 290hk enligt BSR, men har hört lite med en bekant som säger att siffrorna är duktigt i överkant? Någon som vet om dom verkligen ger den effekten, förutsatt att motorn/turbon e friska? Min turbo e väl inte jätte ny precis (ny beställd), men tycker 855R gick bättre?

8 297 Inlägg
14 maj 2009
En gång om dagen man kan få ut såna siffror. Med rätt teknik i bänken kan man få ut fantastiska siffror. Dra av 25 hk så är du i närheten av sanningen. 260, möjligen 270 om den är riktigt frisk får man ut.

EDIT: spelar ingen större roll vart man köper chipet ifrån, du hamnar på samma effekt +- nån enstaka hk i vilket fall. Bekant provade ju att bromsa en steg 3 box från bsr och en från autotech. Och det vart inga stora skillnader, 4hk som mest har jag för mig och 10Nm.
Senast redigerat av Marlboroman (14 maj 2009)

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
14 maj 2009
Siffrorna dem anger ska man ta med en nypa salt.
Det skiljer alltid från bil till bil, det är därför som det alltid är bättre att mappa bilen, blir dock lite dyrare men det håller bättre i längden och går mycket bättre.

/påsen

PÅSEN RACING

474 Inlägg
14 maj 2009
Om man mappar en bil, görs det några justeringar i databoxar, som en chipning då? Har väldigt dålig koll på vad en mappning innebär :?

Kommentera & Rösta ! ©

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
14 maj 2009
Dem programmerar om allting "live" medans man kör bilen så att säga.
Så det är som ett chip fast det är anpassat enbart för din bil.

/påsen

PÅSEN RACING

1 422 Inlägg
14 maj 2009
Kan ju vara värt att tänka på att effekten som anges är offtast effekten i motorn och inte på hjulen, så man får ju dra av en del om man ska tänka på hjulhästar wink Men det ligger oftast lite i överkant

593 Inlägg
14 maj 2009
Har också hört att deras effektsiffror är lite i överkant..

har dock pratat med en kille som åkte 940t-96, och BSR-chippa, 3"avgas och 1,0bar tryckklocka. enligt bsr skulle de bli 220hk (dock inte med 3"), han bromsade den till 215hk, så just på den bilen låg de ganska bra iaf..

402 Inlägg
14 maj 2009
Hoj! Har bsr steg tre plus lite annat, om de går som de är tänkt så ska jag bänka
den på Lördag. Jag tror inte jag kommer upp i deras siffror, vi får se! Lägger ut
exakta effekten på min sida nån gång under lördagen(om jag får den testad). mvh.wink

-utan 940
1 728 Inlägg
14 maj 2009
Pinnenpabacken skrev:
Hoj! Har bsr steg tre plus lite annat, om de går som de är tänkt så ska jag bänka
den på Lördag. Jag tror inte jag kommer upp i deras siffror, vi får se! Lägger ut
exakta effekten på min sida nån gång under lördagen(om jag får den testad). mvh.wink

Klocka den 100-150 sen, helst med GPS om du har så kan vi jämföra med min T4. Alltså kolla vad din mätare visar när GPS:en visar 100Km/t respektive 150 och mät efter hastighetsmätaren eftersom en GPS inte uppdaterar lika snabbt.

474 Inlägg
15 maj 2009
Pinnenpabacken skrev:

Anledningen till att dem ligger i "överkant" som alla säger är faktiskt acceptabel dock ganska dålig.
Pratade med en annan stor firma när det gäller trim, väljer att inte säga vilken. Men i allafall så sa dom att när BSR bänkar sina testbilar så mäter dom tmaxeffekten enbart under någon sekund medans dom som ja snackade med hade som regel att minst 5 sekunder skulle effekten kunna hållas för att vara giltig, låter vettigt tycker jag.

Sen är det ju mycket annat om hur den beter sig på låga varv osv. det är ju ett billigt knep att bara ladda på hur mycket som helst och sen bänka, får massa hästar men när du ligger i en bilkö så måste du varva 5000 varv för att komma framåt (tog i lite där men), så ska det ju inte direkt vara....

Kommentera & Rösta ! ©

654 Inlägg
15 maj 2009
Ett väl bekant försäljnings argument är: Ju mer effekt till billigare peng,desto mer intresserad blir kunden.
Om nu BSR är billigast vet jag inte,bryr mig inte om det heller.
Men faktumet som kvarstår är att visar man jätte låga effekt siffror gentemot företaget bredvid som visar ännu högre så vet nog alla här vem merparten av oss skulle valt.

Samt att merparten (om inte alla tom) av dagens volym chip (chip som säljs i stort antal) är utvecklade på en "demo" bil.
Dvs chipet anpassas efter den motorns värden och sen så ändrar man lite smått för att det förhoppningsvis skall passa alla motorer av denna typ.

Chipning= chip för din bil modell.
Mappning= "chipning" för DIN motor.

193 Inlägg
19 maj 2009
Vi gjorde ett par mätningar igår på min 9-5 Steg 3, med hjälp av CANUSB och Canperf.(www.zavanto.com)
Korrigering via GPS.

Några 260hk / 425nm har jag inte, det hade jag inte räknat med heller då varken turbo eller koppling skulle klara av det under lång tid...nu har jag inte loggarna framför mig men vill minnas att jag hade en peak på 240hk och 390nm. Max ladd ~1.3.

Det som däremot stämde väldigt bra är tiderna som BSR uppger.
80-120km/h i 3an. 6,0(Org.) 4,2(Steg3)
100-150km/h i 4an 13,1(Org) 8,0(Steg3)

Fler mätningar kommer att göras, vi var under testet också två pers i bilen med nästan full tank, inte helt optimalt.
Bilen vägdes också igår, 1880kg ... inte direkt lätt smile

Möjligen stämmer siffrorna bättre på en Volvo?
Man såg på graferna att det är just min turbo som inte orkar, det är ju också den svaga GT17 så ingen skräll där.
Man förstår också, om man tittar på mjukvaran, att BSR har valt att vara "snäll" mot turbon för att inte få klagomål om ras...

E85 TD04 Biopower, Mackanized.
Körglädje och bränsleekonomi går inte att kombinera.

Sök