Hastighets-överträdelse vid fartkamera FALSK RYKTES-SPRIDNING

Phaetoon
14 maj 2009 · 8 156 Inlägg

alain skrev:
I bland är jag välligt glad att har GPS med fartkamera varnare, fungerar klock ren.

Dom har börjat att använda sig av mobila fartkameror som bara sitter uppe en vecka.
Så man ska inte lita på GPS:en till 100%.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Slash Saabifierad
14 maj 2009 · 2 026 Inlägg

Bobo skrev:
Visst ser man att det är skyltat för kamerorna, men hur många km får de ha kameror då innan de behöver en ny skylt, jobbigt att hålla koll, eller har någon tips på det?

Ska skaffa rånarluva

Oftast står det en kameraskylt och sedan en tilläggstavla över avståndet innan sträckan börjar. När du är inne på stäckan sätter dom upp kameraskyltar en bit innan, detta gäller dock inte alltid, har sett ett par platser där dessa varningar saknats.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Opelmadness German cars, quality and beyond
14 maj 2009 · 8 197 Inlägg

Slash skrev:
Hur identifierar du en hojåkare genom att fotografera hojens bakdel? genom ryggens konturer? genom klädernas färg? snacka om att tycka och inte läsa tråden alls.

Snacka om att vara gnällig...

Senast redigerat av Irmscher Vectra (14 maj 2009)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Phaetoon
14 maj 2009 · 8 156 Inlägg

Slash skrev:
Hur identifierar du en hojåkare genom att fotografera hojens bakdel? genom ryggens konturer? genom klädernas färg? snacka om att tycka och inte läsa tråden alls.

Nja. En sådan fartkamera skulle isåfall fotografera fordonet två gånger. Ett foto framifrån och ett bakifrån.
Men det lär ju vara svårt att identifiera en mc-förare med hjälm och tonat visir wink

Jag har däremot hört rykten om försök där poliser ska kunna koppla upp sig direkt mot en fartkamera för att kunna ta fast fortkörare längre fram på samma vägsträckning. Typ som ett varningssystem.
Om det kommer en bil som kör säg mer än 30km/h över hastighetsbegränsningen så är det bara för dom att stanna polisbilen, hoppa ut och vänta in fortköraren i nästa krök och mäta med sin egen utrustning.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
14 maj 2009 · 8 156 Inlägg

alexbenhard skrev:
Jag körde förbi en kamera i ca. 80-85 på 70-sträcka av misstag men hade solskyddet nerfällt och det blinkade.
Detta är ca. 2-3 månader sedan och har inte fått hem någonting ännu.

MVH. Alex

Har för mig att jag läste någonstans på Svd/Dn att det är ungefär 2/3 som slipper undan.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Ekis!
14 maj 2009 · 1 210 Inlägg

carnageman skrev:
Det verkar som att mer än hälften av alla dom man pratar med på allvar tror att bilägaren är skyldig att betala fortkörningsböter som skickas ut via fartkamerorna. Detta är såklart fel, troligtvis FALSK ryktes-spridning från jag-vetare & wannabe-cops & dylikt.

Så här ligger det till, för att vägverket eller numera transportstyrelsen ska få laga tillstånd att skicka direkt till ägaren krävs att körkortsindrag och fängelse tas bort HELT från straffsatsen för fortkörning.
Så länge man inte gör det så kommer böterna alltid att skickas till identifierad förare.
Därför har man valt att placera kamerorna så att dom ser föraren, lagen gör det mer eller mindre omöjligt att sätta dit MC-förare därför att dom har regskylten bak och ansiktet framåt, och oftast med hjälm på huvudet. Den dagen det börjar dyka upp fartkameror som fotar mot bakdelen på fordonen så har en lagändring trätt i kraft men i dagsläget så är majoriteten av dem som fotas så pass korkade att dom inte skyddar sina ansikten med t.ex solskydd eller händerna.
Kan man inte identifiera personen som kör direkt via pass/körkortsbilder på fordonsägaren eller dennes familj så avskrivs ärendet. Om Polisen har en som kört grovt för fort och man har en bra bild på föraren så kan dom kalla ägaren till förhör för att försöka få reda på vem som kört. Är man någorlunda allmänbildad så vet man att i Sverige finns ingen lag om angiveriplikt som i sin tur gör att du kan vara ärlig och säga till Polisen att jag vet mycket väl vem som körde men jag tänker inte säga det till dej för vi har ingen angiveriplikt i detta landet.
Då kommer dom muttra lite sen får du åka hem igen - INGA BÖTER

Om ni däremot är smarta och skyddar fejset när ni åker förbi kamerorna så kommer det sticka i ögonen på VV & Polisen och då kommer man troligtvis tillslut med en lagändring, kanske till och med tar bort körkortsindrag & fängelse i hastighetsöverträdelselagstiftningen för att skynda på lagändringen.

I så fall kommer det att fungera som P-böter
Det kostar men du får i allafall fortsätta vara fri och blir inte av med körkortet.

Men i dag och många dagar och säkert år till kommer kamerorna vara vända mot fronten på fordonen och identifikation på fordonsförarna krävs för bötfällning.

Ja du men nog är de väl Rikspolisstyrelesen i Kiruna som skicka ut bötes lappen om man blir tagen av en Kamera? inte Vv/transportstyrelesen som du säger..sen så är de reg nr som fotas blir ett plus om de är även en bild på den som kör.. så du har fel enligt mig. ägaren blir informerad att bilen varit med i en fortkörning. men går de ej att indentifera den som kör så blir de avskrivet.. thats it!!

IceEyes Varningar: För många..
14 maj 2009 · 2 552 Inlägg

Skruvar man av regplåten och tar på sig en screem-mask så klarar man sig nog undan tongue

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Wee
14 maj 2009 · 501 Inlägg

Phaetoon skrev:

alexbenhard skrev:
Jag körde förbi en kamera i ca. 80-85 på 70-sträcka av misstag men hade solskyddet nerfällt och det blinkade.
Detta är ca. 2-3 månader sedan och har inte fått hem någonting ännu.

MVH. Alex

Har för mig att jag läste någonstans på Svd/Dn att det är ungefär 2/3 som slipper undan.

Kan dröja upp till 1år innan man får hem nått..

OBS: Ironi
gamlingen
14 maj 2009 · 5 198 Inlägg

Sportsedan skrev:

Bobo skrev:
Visst ser man att det är skyltat för kamerorna, men hur många km får de ha kameror då innan de behöver en ny skylt, jobbigt att hålla koll, eller har någon tips på det?

Ska skaffa rånarluva

Kameraskåpsvarnare har jag, funkar mkt. bra.

Jag håller hastigheten förbi dom... fungerar alldeles ypperligt. Å billigt,,,

andreas_gbg_
14 maj 2009 · 1 634 Inlägg

Min kompis körde sin morsas bil och blev fotad. Polisen la ner mycket jobb på att lyckas få bötfälla någon men lyckades tyvärr inte pga gammalt passfoto på kompisen. Han bror låg däremot risigt till ett tag då han var mycket lik personen på bilden jämfört med hans passfoto. Dock låg han på sjukhus den dagen och slapp undan. Vad jag vill säga är att de försöker verkligen få tag på föraren även om han/hon ej står skriven på bilen. Morsan i fråga fick åka in till polisstationen för att försöka identifiera föraren. Hon kände inte igen sin son den här gången iaf big_smile

Numera Saab 9-5 Aero -00
DanielssonC
14 maj 2009 · 213 Inlägg

Vafan rånar luva ? Ta tomte mask istället, mer humor:D Eller gör som jag.. kör utan skylt fram?wink

Världen är full av idioter.. Men lustigt nog är dem flesta konstruktörer.
Trafikregler gäller bara på dagen...
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 maj 2009 · 13 746 Inlägg

Mortalis skrev:
"Om ni däremot är smarta och skyddar fejset när ni åker förbi kamerorna "

Om man är smart så saktar man ner när man sett de 20 skyltarna som varnar för att det är kameror längre fram... tongue

tycker det verkar lite onödigt när man endå inte kan åka fast vid dom om man tänker till

har lyckas fått 1kamera blinkat under alla år
saktar aldrig ner vid kamrorna
självklart är det luvtröja nedfällt solskydd och en hand som skyddar från kortet


men man är ganska osmart om man lyckas åka fast vid en kamera

bästa av allt är alla IDIOTER som saktar ner vid kameran
när den redan har mätt hastigheten och troligen skulle hunnit ta kort om kameran varit på
detta händer varje gång jag är på väg till polarn i karlskoga
förstår liksom inte hur dumma vanliga svensons är

dessutom måste idioterna sakta ner till 70km/h på 90väg när dom passerar kamrorna
och sen blir dom fly förbannad när man passerar dom just vid kameran

om 2bilar fotas samtidigt kastar dom korten smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Xoreza
14 maj 2009 · 406 Inlägg

Det där värkar vara rent skit prat. Jag fick hem en böterslapp då min pappa hade kört förfort med min bil. Dom frågade mig väm som lånat min bil och jag ville inte säga och då får jag själv betala belopet. Så ringde polisen och till svars fick jag veta att bilden tas och regg och förare syns men föraren syns bara pga en enda fördel. Med andra ord om någon kör din bil och inte sysn då får du säga vm det var eller ta smällen. Föraren syns bara ifall det skulle uppsta en tvist med att den som ex lånade din bil förnekar det. Så tro nu inte där uta att ni kan gå och hyra en bil ich köra som idioter. Ni får böter ända. Men offtast finns det inga kameror i husen tyvärhmm

MvH Glenn Wiberg
Chrill27
14 maj 2009 · 553 Inlägg

DJeXCute skrev:
Det där värkar vara rent skit prat. Jag fick hem en böterslapp då min pappa hade kört förfort med min bil. Dom frågade mig väm som lånat min bil och jag ville inte säga och då får jag själv betala belopet. Så ringde polisen och till svars fick jag veta att bilden tas och regg och förare syns men föraren syns bara pga en enda fördel. Med andra ord om någon kör din bil och inte sysn då får du säga vm det var eller ta smällen. Föraren syns bara ifall det skulle uppsta en tvist med att den som ex lånade din bil förnekar det. Så tro nu inte där uta att ni kan gå och hyra en bil ich köra som idioter. Ni får böter ända. Men offtast finns det inga kameror i husen tyvärhmm

Låter tyvärr som bullshit det där... De är skyldiga att gå ut med information om tillvägagångssätt angående kameror och enda stället jag har läst att de fält ägaren och inte föraren för att ägaren inte vill berätta är i ditt inlägg hmm

leksak Kanon..
14 maj 2009 · 1 473 Inlägg

DJeXCute skrev:
Det där värkar vara rent skit prat. Jag fick hem en böterslapp då min pappa hade kört förfort med min bil. Dom frågade mig väm som lånat min bil och jag ville inte säga och då får jag själv betala belopet. Så ringde polisen och till svars fick jag veta att bilden tas och regg och förare syns men föraren syns bara pga en enda fördel. Med andra ord om någon kör din bil och inte sysn då får du säga vm det var eller ta smällen. Föraren syns bara ifall det skulle uppsta en tvist med att den som ex lånade din bil förnekar det. Så tro nu inte där uta att ni kan gå och hyra en bil ich köra som idioter. Ni får böter ända. Men offtast finns det inga kameror i husen tyvärhmm

Men ge upp!
Det är ju tack vare såna som dig som sånahär rykten startas.

GurraG INGET ANNAT!!
14 maj 2009 · 1 725 Inlägg

Nej det är föraren som får böterna inget annat.. Och det är kameror i ALLA nya fartkameror ba ra att dom inte är på hela tiden

Edvinoo Hetast Just Nu!
14 maj 2009 · 1 355 Inlägg

Det enda jag vet säkert är att varje kamera är kopplade till polisen så att ifall man kör för fort och den tar kort utan att ditt ansikte syns så har dom MÖJLIGHET att leta upp dig baserat på vart kameran fotade.

Händer nog inte ofta att dom gör det men jag vet helt säkert att det är så !

Inspiration comes standard
leksak Kanon..
14 maj 2009 · 1 473 Inlägg

Edvinoo skrev:
Det enda jag vet säkert är att varje kamera är kopplade till polisen så att ifall man kör för fort och den tar kort utan att ditt ansikte syns så har dom MÖJLIGHET att leta upp dig baserat på vart kameran fotade.

Händer nog inte ofta att dom gör det men jag vet helt säkert att det är så !

Det vanligaste är att de kollar i familjen där bilen står skriven, annat är alldeles för resurskrävande.
Dock förekommer det väl nångång då o då att det läggs ner lite mer resurser på specifika fall.
Ett exempel är ju svensken som ständigt åkte förbi en kamera i norge, tillslut såg polisen ett mönster i när han åkte förbi o ställde sig personligen vid kameran o tog honom.

Chrill27
14 maj 2009 · 553 Inlägg

Är det föraren eller ägaren som drabbas av böterna?


Det är alltid föraren som är ansvarig och får betala eventuella
böter. mad


Detta står på vv:s sida bland mycket annan infomation angående kameror.
Det står även om så kallade ATK-kameror som mäter medelhastigheten mellan kamerorna och fotar dig därför om du har haft för hög hastighet mellan kamerorna.

Anledningen till att jag tar upp dem i ämnet är att de hör man också mycket från folk att de mäter dig mellan kamerorna och bla bla...
Nu står det på vv.se att de har gjort en förstudie angående dessa kameror och att de ska avvakta med att införa dem. alltså finns det inte på våra vägar.. Än!

Det står även att alla kameror är direktkopplade till polisen för er som undrar smile

Källa:
http://www.vv.se/Startsida-foretag/Traf … ga-fragor/

http://vv.se/Trafiken/Hastighet/Trafiks … skameror1/ cool

Senast redigerat av Chrill27 (14 maj 2009)

gamlingen
15 maj 2009 · 5 198 Inlägg

Är folk helt okunniga att läsa.. kan man inte kolla på transportstyrelsen vad som står om kamerorna, ja då kan man fundera om de överhuvudtaget skall ha körkort

Det där med att mäta MELLAN kamerorna ser jag mej skeptisk till.. hur skall kameran veta vilken bil som mättes vid första kameran ? Vad mäter den om bilen svängt av eller stannat ? får efterföljande bil böter ? eller hur kommer det fungera ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang