5504
Sök

Ställa in nackskyddet rätt?

Saabifierad
2 031 Inlägg
14 maj 2009
Trådstartare
Oki en fråga jag har funderat på ett tag: Hur ska nackskyddet ställas in för att ge rätt skydd vid en kollision?

Har fått två svar på denna fråga: Nackskyddet ska täcka halva bakhuvudet.
                                                   Nackskyddet ska täcka hela bakhuvudet.

Vilken är den rätta?

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

VW-nörd?
4 332 Inlägg
14 maj 2009
Svårt att förklara varför, men det ska iaf täcka halva huvudet är vad jag fått lära mig. Bäst stöd där för att det är där man vill att kraften ska tas emot vid en kollision så det blir en jämn fördelning och eftersom huvudet "går ut" mest där

De varierar ju lite från bil till bil också, vissa har ju vinklingsbara nackskydd (typ VW på golfen min), men det är iaf mittenpartiet av skallen som ska ha stödet
Senast redigerat av Mortalis (14 maj 2009)

Saabifierad
2 031 Inlägg
14 maj 2009
Trådstartare
Mortalis skrev:
Svårt att förklara varför, men det ska iaf täcka halva huvudet är vad jag fått lära mig. Bäst stöd där för att det är där man vill att kraften ska tas emot vid en kollision så det blir en jämn fördelning och eftersom huvudet "går ut" mest där

De varierar ju lite från bil till bil också, vissa har ju vinklingsbara nackskydd (typ VW på golfen min), men det är iaf mittenpartiet av skallen som ska ha stödet

Det ligger något i det du säger, mitt för bakhuvudet (med andra ord att den skall täcka bakhuvudets mitt). Måste säga att det här verkar vara en jungel. I min taxibok vill dom ha det mitt för bakhuvudet, i min teoribok för B-körkort vill dom att det ska täcka hela huvudet och en person jag talade med på Vägverket tyckte att det bästa är att det täcker hela bakhuvudet sad För att göra saken knepigare lyder inte killen på bilden i teoriboken deras råd och har nackskyddet så att det täcker halva bakhuvudet sad
Snabbsökning på google ger allt möjligt, det bästa rådet: Ställ in nackskyddet rätt för att ge bäst skydd sad

Vinklingen (när nackskydden är vinklingsbara) känner jag till.
Aja jag får spinna vidare i jakt på svar.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

VW-nörd?
4 332 Inlägg
14 maj 2009
ja nyckeln är väl egentligen att huvudet ska kunna luta bakåt på nackstödet, utan att du får någon "böj" på nacken, sen är det väl individuellt hur man ska ställa in dem för att passa en själv, men jag har alltid haft att de täcker ca 3/4 av skallen och liten vinkling mot huvudet

9 108 Inlägg
14 maj 2009
Runt 3/4 är nog vettigt, mitt emellan halva och hela helt enkelt. Man ska helt enkelt absolut inte kunna rulla huvudet över nackskyddet när man lutar huvudet bakåt.

Sök