tjena frugan min har en scania vabis 60tals buss som är husbilsinredd den har stått i några år sen hennes pappa dog nu funderar vi på att resaurera den problemet är att man måste ha lastbilskort för att köra den går det att regga om på nått vänster ?
B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 gav även rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum. Det är inte Vägverket som avgör om denna övergångsbestämmelse till körkortslagen ger rätt att köra personbil klass II utan rättstillämpande myndigheter (åklagare/domstol).
Frågade vv och fick till svar vad dom menade med texten
Om man får köra personbil klass 2 med en totalvikt över 3,5 ton med behörighet B som är utfärdad före den 1 juli 1996 är inte rättsligt prövat. Därför går det inte att säga huruvida detta är tillåtet eller ej.
fattar fortfarande inte är de lagligt eller inte att köra med körkort utfärdat efter 1996? fel att ha tydliga lagar !!
Det var aldrig avsikten att tunga husbilar skulle kunna köras med B-kort, men (tyvärr) fanns inte begränsningen "max 3500 kg" för personbil i körkortsnormerna före 1996, eftersom personbilar inte skulle kunna väga över 3500 kg. Så kom Personbil klass 2 och så blev det så dumt..
Det var aldrig avsikten att tunga husbilar skulle kunna köras med B-kort, men (tyvärr) fanns inte begränsningen "max 3500 kg" för personbil i körkortsnormerna före 1996, eftersom personbilar inte skulle kunna väga över 3500 kg. Så kom Personbil klass 2 och så blev det så dumt..
men det hjälper tyvärr inte dig.
OK de va synd för mig så då måste jag ta c kort då