zoopåse skrev:
Kan någon förklara hur det ser ut och fungerar i mitt fall för någon som inte har renoverat motorer förut?
Hur ser hydraliska lyftare ut?
Nu vet jag inte om du har denna typ av konstruktion på din V8 men OM så funkar det såhär:
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/1909/661570_wkbrqp.jpg]()
Kammen trycker på tryckare (inte lyftaren), tryckaren trycker på ventilskaftet och ventilfjäderkraften övervinns= ventilen öppnar.
I tryckaren finns det kammare som hela tiden fylls med olja, detta gör att tryckaren fungerar som en "kudde" för kamaxeln att trycka på och ventilspelet finns "innbyggt" i tryckaren.
Inget spel behöver justeras.
+ Man behöver inte justera ventiler
+ Tyst
- Kan gå sönder
- Tål inte riktigt höga varvtal.
Innuti finns som sagt små kammare men även fjädrar och en liten kula.
Beckar detta igen p.g.a smuts eller gammal olja slutar tryckaren att fungera och man får "oställda ventilspels-ljudet".
Lösningengen brukar vara:
1= testa att byta olja
2= Kontrollera att oljetrycket är rätt
3= Rengör alternativt byt tryckare.
mvh Jonas