2111
Sök

A-ford amatörbygge

Amatörbygge på A-ford Tudor 1928 plåtkaross på en hembyggd ram, cheva SB 350, TH350 , volvo 240 bakaxel mm

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
400 711 Visningar
Projektet avslutat 18 november 2013
Customiserare
1 212 Inlägg
2 december 2009
fint jobb du har gjort big_smile   rattspak tycker jag man ska inte va som alla andra.. big_smilebig_smile kan rattstången vara från en valiant tros??

raggen går

6 583 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
rockabilly_ponta skrev:
fint jobb du har gjort big_smile   rattspak tycker jag man ska inte va som alla andra.. big_smilebig_smile kan rattstången vara från en valiant tros??

det är en tiltrattstång som kommer från en 80tals cheva van, vi får se... annars får man väl meka bort spaken från rattstången & montera en kåpa över hålet.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

6 583 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
Volvo544special65 skrev:
Ja, men det ska vara lite trångt i en rod. wink

jovisst men i en sån här är det trång ändå så det räcker big_smile

Customiserare
1 212 Inlägg
3 december 2009
farbrorbozze skrev:
rockabilly_ponta skrev:

det är en tiltrattstång som kommer från en 80tals cheva van, vi får se... annars får man väl meka bort spaken från rattstången & montera en kåpa över hålet.

oki liknade mycket valiant över de big_smile   jag tycker du ska ha rattspak big_smile

raggen går

Customiserare
1 212 Inlägg
3 december 2009
blev så sugen på en rat/oldshool objekt nu när man tittar på din, daddes och teleduetten så nu har man hadlat en golf mk1à big_smile http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p2003081

raggen går

6 583 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
rockabilly_ponta skrev:
farbrorbozze skrev:
rockabilly_ponta skrev:

oki liknade mycket valiant över de big_smile   jag tycker du ska ha rattspak big_smile

ja vi får väl se vad det blir smile

6 583 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
2009-12-06 tog ett foto till på hur de kan bli med cheva-van rattstång & rattväxel. ska lägga i lite golvskivor mm innan jag kan prova ut vinkeln på stången ordentligt.

detta foto är det ända som hänt i helgen, annars har helgen bara använts till att piggna till efter fredagens julbord med jobbet sad

https://www1.garaget.org/gallery/archive/44948/814103_2a06vd.jpg

6 583 Inlägg
8 december 2009
Trådstartare
Törrkörning.... finns det nåt mer underbart än det man kan göra ?? (när bilen inte är körbar alltså)
mest för att Njuuuuuta av bilen men även för att kolla om alla saker & 184cm gubbe får plats i en A-ford...

*TRÅNGT BLIR DET*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/44948/815363_c11sf2.jpg

505 Inlägg
8 december 2009
Det ser lite trångt ut ja.. Men det e ju ingen bil som kommer köras långa sträckor med antar jag.
Ser ut som rattväxel kan funka rätt bra där smile

5 111 Inlägg
9 december 2009
L-W-L skrev:
Det ser lite trångt ut ja.. Men det e ju ingen bil som kommer köras långa sträckor med antar jag.

Neeee...GUBBIGT JU! cool

6 583 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
Volvo544special65 skrev:
L-W-L skrev:

Neeee...GUBBIGT JU! cool

Javisst "gubbigt"... men jag är nog gubbe innan bilen blir färdig wink
tänkte mest på att det känns som det blir svårt att komma åt en golvväljare med handen, med tanke på att jag har "gasfoten" på sprängkåpan vid detta fototillfälle så kommer ju en golvväljare hamna nånstans under mina ben känns det som, (ja jag har lååånga ben)
Senast redigerat av farbrorbozze (11 december 2009)

6 583 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
Igår borstade jag rent rattaxeldelarna & idag har jag funderat lite över hur konstruktionen ska bli.

dom översta är från cheva-rattstången  &
dom nedre till vw-styrsnäckan (ska sitta gummiskiva mellan dom)
https://www1.garaget.org/gallery/archive/44948/817164_bkahm5.jpg

Om man använder ytterändarna från cheva knutarna & pressar ihop dom med ett av knutkorsen borde det funka, men är det godkänt av SFRO med bara en knut mellan rattstång & snäcka?? får nog läsa på lite mer innan jag gör iordning detta.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/44948/817165_b8u114.jpg

2 Inlägg
12 december 2009
Intressant.. orkade inte läsa igenom allt, men att du behåller takhöjden e nog rätt... fast en liten taksänkning e ju aldrig fel heller. hahaha..  Men ett jäkla fint jobb du verkar ha gjort m bilen *tummen upp*

6 583 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
68velle454 skrev:
Intressant.. orkade inte läsa igenom allt, men att du behåller takhöjden e nog rätt... fast en liten taksänkning e ju aldrig fel heller. hahaha..  Men ett jäkla fint jobb du verkar ha gjort m bilen *tummen upp*

nä de blir ju mycke skitsnack i en projekttråd wink men alla bilder finns ju i mitt galleri åxå om du vill spana in en snabböversikt, över 100 bilder där, en taksänkning e aldrig fel men på denna bil känns det inte rätt wink

505 Inlägg
13 december 2009
När man gör taksänkning, hur gör man då med rutorna? skär man till orginal rutorna eller hur gör man?
Skall inte göra det på duetten bara undrar wink

5 111 Inlägg
13 december 2009
Finns ju bilar som bara har en knut och en hardyskiva original, till exempel Volvo 164, så jag ser inte att det skulle vara något problem egentligen... Snäckan hamnar väl på en A-ford så långt bak i ramen att du inte behöver bry dig om kollapsbarhet heller, eller?

6 583 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
Volvo544special65 skrev:
Finns ju bilar som bara har en knut och en hardyskiva original, till exempel Volvo 164, så jag ser inte att det skulle vara något problem egentligen... Snäckan hamnar väl på en A-ford så långt bak i ramen att du inte behöver bry dig om kollapsbarhet heller, eller?

styrsnäckan sitter i bakkant på motorn ungefär, blir nog lagomt med en knut ser det ut som. verkar enklast så med, ska skarva ihop delarna på jobbet imorgon & hänger upp det så på bilen, kan ju skaffa en ny mellanaxel & göra på nåt mer avancerat vis om det inte blir godkänt ,rattstången har ju även kollapsbarhet åt andra hållet om man råkar landa på ratten så ska stången åka ihop & försvinna neråt
Senast redigerat av farbrorbozze (14 december 2009)

6 583 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
L-W-L skrev:
När man gör taksänkning, hur gör man då med rutorna? skär man till orginal rutorna eller hur gör man?
Skall inte göra det på duetten bara undrar wink

man får nya rutor tillskurna av en glasmästare, framrutan går att skära ner til mindre mått, men inte sidorutorna som brukar vara av härdat glas, (blir bara småbitar om man krossar dom), på en televerksduett vevar du bara ner dörr rutorna en bit & gör nya vent.rutor,wink

6 583 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
Idag gjorde jag ordning rattknuten på jobbet & sen ikväll när jag kom hem så monterade jag den i bilen, skruvade dit ett grenrör & kapat till hål för rattstång i och skruvat dit lite karossplåtar i torpedväggen.
övre infästningen får vänta ett tag till. måste prova in framsätena först för & se vinkeln på rattstången.

när den biten var avklarad satte jag igång & började  det oändliga arbetet med att sortera all skruv,mutter & brickor mm som jag haft liggandes blandat i pappkartonger.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/44948/819483_i8ugyw.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/44948/819491_hsxcuk.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/44948/819495_pw5ej5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/44948/819513_uqka0u.jpg

6 583 Inlägg
15 december 2009
Trådstartare
Idag blev det bara en kort stund i garaget. plockade&sorterade lite bland alla bultar. Men min lilla katt Hildur hon vet vart det är mysigt nånstans hon smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/44948/820057_n5yp5t.jpg

Sök