2321
Sök

A-ford amatörbygge

Amatörbygge på A-ford Tudor 1928 plåtkaross på en hembyggd ram, cheva SB 350, TH350 , volvo 240 bakaxel mm

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
400 817 Visningar
Projektet avslutat 18 november 2013
6 583 Inlägg
31 december 2009
Trådstartare
Volvo544special65 skrev:
farbrorbozze skrev:
rockabilly_ponta skrev:

har inte tänkt på de innan.. jo de e ju sant tongue kör utan istället tongue men cheva har ingen tongue 2,9 ton utan servo tongue

Du har lite större bromsar på chevan wink jag kör med volvo 240 ibak & volvo amazon 3-kolvsok i fram.
har dock sett nåt rodbygge med hängande pedaler & en liten servo på tvären uppe under instrumentbrädan.

Har ett sånt pedalställ liggandes på vinden, tror det är från en gammal mercabuss, det kan ju helt klart vara nåt som kommer till användning nån gång. wink

Med hängande pedaler & vinkelfäste till servot?? fast till en mercabuss måste det väl vara ganska stora saker va?  eller är det från en sån där 70tals sak med framhjulsdrift & rörram?? tar tacksamt emot tips om bilar som har liknade utrusting.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

5 111 Inlägg
31 december 2009
Jag vet inte från vilken modell det kommer... Men det ser väldigt Mercedesaktigt ut och att det är gjort för att ha huvudcylindern under brädan skulle ju tyda på att det är från en buss... Jag hade dock en sån där framhjulsdriven Hanomag för några år sen, men jag har nästan för mig att det var stående pedaler i den? hmm Kanske är från en 508 eller liknande...

6 583 Inlägg
31 december 2009
Trådstartare
Volvo544special65 skrev:
Jag vet inte från vilken modell det kommer... Men det ser väldigt Mercedesaktigt ut och att det är gjort för att ha huvudcylindern under brädan skulle ju tyda på att det är från en buss... Jag hade dock en sån där framhjulsdriven Hanomag för några år sen, men jag har nästan för mig att det var stående pedaler i den? hmm Kanske är från en 508 eller liknande...

Du får ta med kameran & gå å titta/fota på servot smile *intresserad av foto*

5 111 Inlägg
31 december 2009
OJ, du har inte sett min verkstadsvind hör jag...först och främst så måste man nästan rensa bort en halv Ford 36a för att ens ta sig IN där.... lol Än mindre att hitta pedalstället bland all dynga...

Men om jag tar på mig att gå upp där nån dag kan jag försöka plocka fram det...
Senast redigerat av Volvo544special65 (31 december 2009)

2 788 Inlägg
31 december 2009
Update snart? smile

6 583 Inlägg
31 december 2009
Trådstartare
_Fredrik skrev:
Update snart? smile

japp nu blire en liten igen... den senaste med bilder var ju iförrgår wink

6 583 Inlägg
31 december 2009
Trådstartare
Idag blev det bara lite mätande på rodden sen fixade jag lite i garaget istället.
började blandannat rigga upp utsugssnabeln som ska kopplas till rör & fläkt på
garagevinden & vidare ut i naturen.

Inmätning av fotsteg för att se vart lägsta punkterna kommer hamna & kunde konstatera att växelölåda,fotsteg & bromsservo hamnar på ungefär samma höjd så det är ingen fara att slå i
fartbulorna med tex servot utan jag kommer anpassa fjädring mm till lagom körhöjd.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/44948/828325_y4cdsp.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/44948/828330_627glf.jpg
sen så  kapade & borrade jag fästen till snabeln & hängde upp den på traversstolpen.
den är båda svängbar & utdragbar så den räcker ca 2m åt vardera hållet.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/44948/828342_kbpwv9.jpg

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
1 januari 2010
farbrorbozze skrev:
Med hängande pedaler & vinkelfäste till servot?? fast till en mercabuss måste det väl vara ganska stora saker va?  eller är det från en sån där 70tals sak med framhjulsdrift & rörram?? tar tacksamt emot tips om bilar som har liknade utrusting.

Kolla under luckan på en Dodgevan så hittar du ett tvärställt servo. Sen varför ett gigantiskt Volvoservo? Ut på en skrot och lyft på huven på en Nissan. De flesta av deras servon e jättesmutta och har mekat dit ett antal sådana servon på roddar och en v-åtta trike. På min Dodge 28 har jag byggt ett eget länksystem med tvärställd servo bakom instrumentpanelen och hängade bromspedal.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

6 583 Inlägg
1 januari 2010
Trådstartare
hotrodder skrev:
farbrorbozze skrev:

Kolla under luckan på en Dodgevan så hittar du ett tvärställt servo. Sen varför ett gigantiskt Volvoservo? Ut på en skrot och lyft på huven på en Nissan. De flesta av deras servon e jättesmutta och har mekat dit ett antal sådana servon på roddar och en v-åtta trike. På min Dodge 28 har jag byggt ett eget länksystem med tvärställd servo bakom instrumentpanelen och hängade bromspedal.

jepp det ska jag kolla på nästa gång jag e på skroten, tack för tipset.. ska ta nåt litet & göra så till nästa bygge, men denna bil blir det volvo i hela bromssystemet, bromsok,huvudbromscylinder & servo på & just denna servo jag har från 240GLT är inte så stor egentligen, den får ju lugnt plats under golvet.
Senast redigerat av farbrorbozze (1 januari 2010)

Analog warfare bevara kassettbands kulturen
133 Inlägg
1 januari 2010
farbrorbozze skrev:
Volvo544special65 skrev:
farbrorbozze skrev:
Du har lite större bromsar på chevan wink jag kör med volvo 240 ibak & volvo amazon 3-kolvsok i fram.
har dock sett nåt rodbygge med hängande pedaler & en liten servo på tvären uppe under instrumentbrädan.

Har ett sånt pedalställ liggandes på vinden, tror det är från en gammal mercabuss, det kan ju helt klart vara nåt som kommer till användning nån gång. wink

Min Vw skåp 84 (wasserboxer) har servot och h-cylinder under brädan är dessutom ganska smidig storlek på det

Träla på ska blir roligt och se slutprodukten

"When you hit the tree between the headlights thats understeer.
Oversteer is when you hit the tree between the Tail Lights" - Wayne Bell
William Shakespeare skrev på 1500 talet om japsdämpare: Much ado about nothing

6 583 Inlägg
2 januari 2010
Trådstartare
Q-less skrev:
farbrorbozze skrev:
Volvo544special65 skrev:

Min Vw skåp 84 (wasserboxer) har servot och h-cylinder under brädan är dessutom ganska smidig storlek på det

Träla på ska blir roligt och se slutprodukten

Tack för tipset smile

6 583 Inlägg
4 januari 2010
Trådstartare
Idag var jag & fyndade lite till det kommande rodbygget. man måste ju samla på sig mer delar när man hittar så att säga wink
när jag släpat in dom delarna så stte jag mig bara ner &
hade lite hjärngymnastik med planering på A-forden.

Trumbromsar fram & bakaxel mm... men eftersom inte märket är FORD
på nästa projekt så hänvisar jag till min blogg wink
http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … post=74321

6 583 Inlägg
7 januari 2010
Trådstartare
Idag har jag punktat fast fästena till bromsservot i tvärbalken i ramen,
tillverkat & punktat fast övre fäste till rattstången,
ställt i en förarstol lite provisoriskt för att kunna måtta in rattstångsplaceringen,
hängt på dörren för att få den trånga känslan lite verkligare...
OCH sist men inte minst "torrkört" rodden igen <3

https://www1.garaget.org/gallery/archive/44948/833211_i9pajf.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/archive/44948/833216_58m9n8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/44948/833206_3957qo.jpg

2 164 Inlägg
8 januari 2010
snälla du.. säg att du inte ska ha den stolen..!!

"Life´s too short to drive a boring car"

6 583 Inlägg
8 januari 2010
Trådstartare
dadde skrev:
snälla du.. säg att du inte ska ha den stolen..!!

Jag hade tänkt ha deom stolarna & baksätet men jag tror inte dom får plats.
(givetvis med ny klädsel på)

5 111 Inlägg
8 januari 2010
Allt går att fixa till... Wheels hade ju Volvo 240-stolar i sitt gamla 34-projekt och när de var omklädda och klara så såg de ut som nåt som hade kunnat komma från en 30-talsbil i originalutförande, och när man inte ens känner igen en 240-stol längre, då är det bra gjort! lol

De är från din gamla Megane va, förresten?
Senast redigerat av Volvo544special65 (8 januari 2010)

6 583 Inlägg
8 januari 2010
Trådstartare
Volvo544special65 skrev:
Allt går att fixa till... Wheels hade ju Volvo 240-stolar i sitt gamla 34-projekt och när de var omklädda och klara så såg de ut som nåt som hade kunnat komma från en 30-talsbil i originalutförande, och när man inte ens känner igen en 240-stol längre, då är det bra gjort! lol

De är från din gamla Megane va, förresten?

Japp jag köpte meganen för att ta inredning ur, plockade stolar,baksäte & bälten. plus diverse bra& ha , sen sålde jag den vidare till en kompis som skulle göra folkrace av den.

Jag behöver ju stolar som är smala och som åker fram när man tippar
ryggstödet på dom så man kommer in lätt i baksätet... nackdelen med en liten trång bil big_smile
Senast redigerat av farbrorbozze (8 januari 2010)

2 788 Inlägg
8 januari 2010
Ser bra ut, kul med update big_smile Jag vill se mer färg på bilen! wink

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
8 januari 2010
farbrorbozze skrev:
Jag behöver ju stolar som är smala och som åker fram när man tippar
ryggstödet på dom så man kommer in lätt i baksätet... nackdelen med en liten trång bil big_smile

Pst... Peugeot 104 GTI wink Skålade, smala, finns i skinn + åker fram innan dom fälls. Annars så e jag själv barnsligt förtjust i sittkomforten i Saabs stolar. Dom e oxå smala och är ruskit snygga med nackstödet nerkört i nedersta läget. Nackdelen att det är svårare att hitta fällbara (endast 900) men det går rätt enkelt att ta fällmekaniken från en 900 stol och mixtra ihop med 9000 diton.

Edit;
Några dåliga bilder på hur det ser ut i min Dodge -28 med 9000 stolar.
http://www.geting.se/image.php/213568-12%20Rod%20framstolar.jpg/full  http://www.geting.se/image.php/213569-40%20Instrument%20-04.JPG/full  http://www.geting.se/image.php/213570-42%20Golv%20-04.JPG/full  http://www.geting.se/image.php/213571-41%20Golv%20-04.JPG/full
Senast redigerat av hotrodder (8 januari 2010)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

1 749 Inlägg
8 januari 2010
farbrorbozze skrev:
Volvo544special65 skrev:

Du får ta med kameran & gå å titta/fota på servot smile *intresserad av foto*

Du får komma och kika på min 508 om du vill, den står ju bara där och väntar på sommar:cool:

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

Sök