A-ford amatörbygge

Amatörbygge på A-ford Tudor 1928 plåtkaross på en hembyggd ram, cheva SB 350, TH350 , volvo 240 bakaxel mm
  • 121 Följare
  • 390 996 Visningar
  • Projektet avslutat 18 november 2013
dadde
24 februari 2010 · 2 164 Inlägg

roligt att se att det händer saker hos dig big_smile så fort snön är borta så man kan flytta omkring på pv:en så skall jag ge mig på bromsar, sen elen tongue sen ska det väl bara vara att köra den till bilprovningen (lite rost oxå...) men jag måste vänta på snön att försvinna, då det inte går att putta omkring på den utanför garaget själv just nu hmm

"Life´s too short to drive a boring car"
Drfrasse Trabant und Saab Uber alles:) 14
24 februari 2010 · 1 035 Inlägg

fett långt du har kommit:)
färg 6 skulle jag valt wink

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14
Mazda 323 GLC "Kadaffi rwd" (1979)
Trabant 1.1 "Sportcombi Trabi" (1990)
Saab 9000 cse 2.3T a50 "Fidelli" (1998)
rockabilly_ponta Customiserare
25 februari 2010 · 1 212 Inlägg

trevligt... ser nästan ut som att du har lika mycket platts till torpedväggen som vi hade på en kapitän vi byggde v8 i tongue

raggen går
Volvo V40 "den blå" (2001)
Lygdman Amatör
25 februari 2010 · 488 Inlägg

Varför satsar du inte på en "riktig" (läs Ford) motor? Då sitter fördelaren fram i stället.. wink

Gillar det mesta som någon lagt sin själ i...
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
25 februari 2010 · 6 479 Inlägg

Tack för alla kommentarer smile

& när det gäller motorval så beror det på att jag lixom kommit över två stycken chevamotorer billigt genom kompisar men aldrig hört om nån fordmotor som är tillsalu wink eller får man fordmotorer till skänks?? big_smile

Skämt åsido, har ingen bra förklaring mer än den jag nyss gav smile

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo 780 (1989)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
25 februari 2010 · 6 479 Inlägg

rockabilly_ponta skrev:
trevligt... ser nästan ut som att du har lika mycket platts till torpedväggen som vi hade på en kapitän vi byggde v8 i tongue

Ja vill helst slippa kapa i överdelen på torpeden, känns som den "blir förstörd" då sad

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo 780 (1989)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Lygdman Amatör
26 februari 2010 · 488 Inlägg

farbrorbozze skrev:
Tack för alla kommentarer smile

& när det gäller motorval så beror det på att jag lixom kommit över två stycken chevamotorer billigt genom kompisar men aldrig hört om nån fordmotor som är tillsalu wink eller får man fordmotorer till skänks?? big_smile

Skämt åsido, har ingen bra förklaring mer än den jag nyss gav smile

Jag säger varken ja eller nej, men det var ett litet tips på lösning av fördelar problemet (alltid så känsligt ämne wink ) Det finns fler motortyper med fördelaren fram, men som du skrev brukar det vara billigast å få tag i cheva motorer så på det viset förstår jag valet helt.. För övrigt ser det bra ut som vanligt!

Senast redigerat av Lygel80 (26 februari 2010)

Gillar det mesta som någon lagt sin själ i...
Poolio
26 februari 2010 · 8 Inlägg

Du kan ju alltid skippa HEI-fördelaren och montera en vanlig brytarfördelare istället. Den är ju betydligt smidigare !
Mvh P

rockabilly_ponta Customiserare
26 februari 2010 · 1 212 Inlägg

farbrorbozze skrev:

rockabilly_ponta skrev:
trevligt... ser nästan ut som att du har lika mycket platts till torpedväggen som vi hade på en kapitän vi byggde v8 i tongue

Ja vill helst slippa kapa i överdelen på torpeden, känns som den "blir förstörd" då sad

vi fick ändra överdelen på kaparen men de såg inte alls pissigt ut utan de harmunerade med motorn o säg trevligt ut big_smile tyvärr har jag nog ingen bild på hur de såg ut...

raggen går
Volvo V40 "den blå" (2001)
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
26 februari 2010 · 1 594 Inlägg

Poolio skrev:
Du kan ju alltid skippa HEI-fördelaren och montera en vanlig brytarfördelare istället. Den är ju betydligt smidigare !
Mvh P

NEJ för f*n! Inte stoppa i en brytarfördelare det är väl ändå att upfinna kvastskaftet igen. Chevas TBI/TPI maskiner har ju fördelare med spolen på utsidan och blir därför mindre. Sen finns det ju jättesmutta eftermarknadsfördelare typ Mallory, MSD...

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Krullo Think With your Dipstick!
26 februari 2010 · 106 Inlägg

Blir du hjälpt av en sån här då kanske? visserligen blir det rätt dyrt men.
http://www.summitracing.com/parts/MSD-8489/?rtype=10

That kid is stroking something, and it sure aint an engine!
Chevrolet el Camino "El Loco" (1968)
Knugcab
26 februari 2010 · 5 111 Inlägg

hotrodder skrev:

Poolio skrev:
Du kan ju alltid skippa HEI-fördelaren och montera en vanlig brytarfördelare istället. Den är ju betydligt smidigare !
Mvh P

NEJ för f*n! Inte stoppa i en brytarfördelare det är väl ändå att upfinna kvastskaftet igen.

lol
Den var bra!

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Poolio
26 februari 2010 · 8 Inlägg

hotrodder skrev:
NEJ för f*n! Inte stoppa i en brytarfördelare det är väl ändå att upfinna kvastskaftet igen.

Hörru Julius ! Jag har åkt med gammal hederlig originalfördelare i 20+ år och det har funkat alldeles utmärkt ! wink
Men visst, nyare TBI/TPI är liten å smidig den åxå och det finns massor med fina fördelare på eftermarknaden men det behovet har jag inte haft ännu...

Mae råkes !

//P

farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
26 februari 2010 · 6 479 Inlägg

Lygel80 skrev:

farbrorbozze skrev:
Tack för alla kommentarer smile

& när det gäller motorval så beror det på att jag lixom kommit över två stycken chevamotorer billigt genom kompisar men aldrig hört om nån fordmotor som är tillsalu wink eller får man fordmotorer till skänks?? big_smile

Skämt åsido, har ingen bra förklaring mer än den jag nyss gav smile

Jag säger varken ja eller nej, men det var ett litet tips på lösning av fördelar problemet (alltid så känsligt ämne wink ) Det finns fler motortyper med fördelaren fram, men som du skrev brukar det vara billigast å få tag i cheva motorer så på det viset förstår jag valet helt.. För övrigt ser det bra ut som vanligt!

Tackar för tipset & visst kan man väl tycka att en fordmotor skulle sitta bra i en ford... men cheva verkar vara lite mer lättilgängligt..smile

hotrodder skrev:

Poolio skrev:
Du kan ju alltid skippa HEI-fördelaren och montera en vanlig brytarfördelare istället. Den är ju betydligt smidigare !
Mvh P

NEJ för f*n! Inte stoppa i en brytarfördelare det är väl ändå att upfinna kvastskaftet igen. Chevas TBI/TPI maskiner har ju fördelare med spolen på utsidan och blir därför mindre. Sen finns det ju jättesmutta eftermarknadsfördelare typ Mallory, MSD...

Tackar för tipsen, ska väl ta tag i det nån kväll efter jobbet till veckan & prova om locket går att få av, liite tråkigt att behöva lossa motorn från lådan & lyfta fram den för att få av fördelarlocket big_smile
Men de förståss.... Jag kan ju alltid höjja karossen på ramen.... *bra idé* ?????

Senast redigerat av farbrorbozze (26 februari 2010)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo 780 (1989)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
26 februari 2010 · 6 479 Inlägg

Poolio skrev:

hotrodder skrev:
NEJ för f*n! Inte stoppa i en brytarfördelare det är väl ändå att upfinna kvastskaftet igen.

Hörru Julius ! Jag har åkt med gammal hederlig originalfördelare i 20+ år och det har funkat alldeles utmärkt ! wink
Men visst, nyare TBI/TPI är liten å smidig den åxå och det finns massor med fina fördelare på eftermarknaden men det behovet har jag inte haft ännu...

Mae råkes !

//P

Jag kör med brytarfördelare på pontiacen som jag ägt i snart 14år så jag vet åxå att det funkar bra. smile

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 780 (1989)
rockabilly_ponta Customiserare
27 februari 2010 · 1 212 Inlägg

farbrorbozze skrev:

Lygel80 skrev:

farbrorbozze skrev:
Tack för alla kommentarer smile

& när det gäller motorval så beror det på att jag lixom kommit över två stycken chevamotorer billigt genom kompisar men aldrig hört om nån fordmotor som är tillsalu wink eller får man fordmotorer till skänks?? big_smile

Skämt åsido, har ingen bra förklaring mer än den jag nyss gav smile

Jag säger varken ja eller nej, men det var ett litet tips på lösning av fördelar problemet (alltid så känsligt ämne wink ) Det finns fler motortyper med fördelaren fram, men som du skrev brukar det vara billigast å få tag i cheva motorer så på det viset förstår jag valet helt.. För övrigt ser det bra ut som vanligt!

Tackar för tipset & visst kan man väl tycka att en fordmotor skulle sitta bra i en ford... men cheva verkar vara lite mer lättilgängligt..smile

hotrodder skrev:

Poolio skrev:
Du kan ju alltid skippa HEI-fördelaren och montera en vanlig brytarfördelare istället. Den är ju betydligt smidigare !
Mvh P

NEJ för f*n! Inte stoppa i en brytarfördelare det är väl ändå att upfinna kvastskaftet igen. Chevas TBI/TPI maskiner har ju fördelare med spolen på utsidan och blir därför mindre. Sen finns det ju jättesmutta eftermarknadsfördelare typ Mallory, MSD...

Tackar för tipsen, ska väl ta tag i det nån kväll efter jobbet till veckan & prova om locket går att få av, liite tråkigt att behöva lossa motorn från lådan & lyfta fram den för att få av fördelarlocket big_smile
Men de förståss.... Jag kan ju alltid höjja karossen på ramen.... *bra idé* ?????

vadå höjja?!?!?!?!?!?! den ska väll sänkas tongue hehehe tongue

raggen går
Volvo V40 "den blå" (2001)
Streetfreak
27 februari 2010 · 693 Inlägg

ja klart karossen ska sänkas brutalt över ramen!

Ford Thunderbird "Bullet Bird" (1962)
Lygdman Amatör
27 februari 2010 · 488 Inlägg

farbrorbozze skrev:
Men de förståss.... Jag kan ju alltid höjja karossen på ramen.... *bra idé* ?????

En annan idé är att förlänga ramen lite precis framför torpeden wink

Gillar det mesta som någon lagt sin själ i...
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
27 februari 2010 · 6 479 Inlägg

många bra idéer blire från er... men kaross,skärmar,huv,kylare mm ska ju harmonera samtidigt som man ska få plats med en V8 istället för en sidventilsfyra... då får det bli trångt wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 780 (1989)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
3 mars 2010 · 6 479 Inlägg

BYGGA ROD AV EN SOPTUNNA?? GÅR DET??

klart det går,

Efter att jag idag skottat mig fram till garaget & även skottat fram min stackars volvo PV så konstaterade jag att det med dom 3-V´na lite våld,vilja&vaselin går att få loss fördelarlocket på rodden & även gick det att pilla tillbaka det, sen tog jag ett soptunnelock & började tillverka en torpedvägg smile

Snöig PV:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/44948/869942_izgfkh.jpg
Födelarlock lossat:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/44948/869944_plfbz3.jpg
Locket på plats igen & torpeden börjar ta form smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/44948/869946_6dpknq.jpg
Soptunnelock som torpedvägg... ??? KLART SOM FAN ATT DET BLIR BRA!! smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/44948/869949_73iilz.jpg

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 780 (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang