2134
Sök

A-ford amatörbygge

Amatörbygge på A-ford Tudor 1928 plåtkaross på en hembyggd ram, cheva SB 350, TH350 , volvo 240 bakaxel mm

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
400 696 Visningar
Projektet avslutat 18 november 2013
2 164 Inlägg
24 februari 2010
#441
roligt att se att det händer saker hos dig big_smile så fort snön är borta så man kan flytta omkring på pv:en så skall jag ge mig på bromsar, sen elen tongue sen ska det väl bara vara att köra den till bilprovningen (lite rost oxå...) men jag måste vänta på snön att försvinna, då det inte går att putta omkring på den utanför garaget själv just nu hmm

"Life´s too short to drive a boring car"

Trabant und Saab Uber alles:) 14
1 035 Inlägg
24 februari 2010
#442
fett långt du har kommit:)
färg 6 skulle jag valt wink

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14

Customiserare
1 212 Inlägg
25 februari 2010
#443
trevligt... ser nästan ut som att du har lika mycket platts till torpedväggen som vi hade på en kapitän vi byggde v8 i tongue

raggen går

Amatör
488 Inlägg
25 februari 2010
#444
Varför satsar du inte på en "riktig" (läs Ford) motor? Då sitter fördelaren fram i stället.. wink

Gillar det mesta som någon lagt sin själ i...

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 583 Inlägg
25 februari 2010
Trådstartare
#445
Tack för alla kommentarer smile

& när det gäller motorval så beror det på att jag lixom kommit över två stycken chevamotorer billigt genom kompisar men aldrig hört om nån fordmotor som är tillsalu wink eller får man fordmotorer till skänks?? big_smile

Skämt åsido, har ingen bra förklaring mer än den jag nyss gav smile

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 583 Inlägg
25 februari 2010
Trådstartare
#446
rockabilly_ponta skrev:
trevligt... ser nästan ut som att du har lika mycket platts till torpedväggen som vi hade på en kapitän vi byggde v8 i tongue

Ja vill helst slippa kapa i överdelen på torpeden, känns som den "blir förstörd" då sad

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Amatör
488 Inlägg
26 februari 2010
#447
farbrorbozze skrev:
Tack för alla kommentarer smile

& när det gäller motorval så beror det på att jag lixom kommit över två stycken chevamotorer billigt genom kompisar men aldrig hört om nån fordmotor som är tillsalu wink eller får man fordmotorer till skänks?? big_smile

Skämt åsido, har ingen bra förklaring mer än den jag nyss gav smile

Jag säger varken ja eller nej, men det var ett litet tips på lösning av fördelar problemet (alltid så känsligt ämne wink ) Det finns fler motortyper med fördelaren fram, men som du skrev brukar det vara billigast å få tag i cheva motorer så på det viset förstår jag valet helt.. För övrigt ser det bra ut som vanligt!
Senast redigerat av Lygel80 (26 februari 2010)

Gillar det mesta som någon lagt sin själ i...

8 Inlägg
26 februari 2010
#448
Du kan ju alltid skippa HEI-fördelaren och montera en vanlig brytarfördelare istället. Den är ju betydligt smidigare !
Mvh P


Customiserare
1 212 Inlägg
26 februari 2010
#449
farbrorbozze skrev:
rockabilly_ponta skrev:
trevligt... ser nästan ut som att du har lika mycket platts till torpedväggen som vi hade på en kapitän vi byggde v8 i tongue

Ja vill helst slippa kapa i överdelen på torpeden, känns som den "blir förstörd" då sad

vi fick ändra överdelen på kaparen men de såg inte alls pissigt ut utan de harmunerade med motorn o säg trevligt ut big_smile tyvärr har jag nog ingen bild på hur de såg ut...

raggen går

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
26 februari 2010
#450
Poolio skrev:
Du kan ju alltid skippa HEI-fördelaren och montera en vanlig brytarfördelare istället. Den är ju betydligt smidigare !
Mvh P

NEJ för f*n! Inte stoppa i en brytarfördelare det är väl ändå att upfinna kvastskaftet igen. Chevas TBI/TPI maskiner har ju fördelare med spolen på utsidan och blir därför mindre. Sen finns det ju jättesmutta eftermarknadsfördelare typ Mallory, MSD...

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

106 Inlägg
26 februari 2010
#451
Blir du hjälpt av en sån här då kanske? visserligen blir det rätt dyrt men.
http://www.summitracing.com/parts/MSD-8489/?rtype=10

5 111 Inlägg
26 februari 2010
#452
hotrodder skrev:
Poolio skrev:
Du kan ju alltid skippa HEI-fördelaren och montera en vanlig brytarfördelare istället. Den är ju betydligt smidigare !
Mvh P

NEJ för f*n! Inte stoppa i en brytarfördelare det är väl ändå att upfinna kvastskaftet igen.

lol
Den var bra!


8 Inlägg
26 februari 2010
#453
hotrodder skrev:
NEJ för f*n! Inte stoppa i en brytarfördelare det är väl ändå att upfinna kvastskaftet igen.

Hörru Julius ! Jag har åkt med gammal hederlig originalfördelare i 20+ år och det har funkat alldeles utmärkt ! wink
Men visst, nyare TBI/TPI är liten å smidig den åxå och det finns massor med fina fördelare på eftermarknaden men det behovet har jag inte haft ännu...

Mae råkes !

//P


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 583 Inlägg
26 februari 2010
Trådstartare
#454
Lygel80 skrev:
farbrorbozze skrev:
Tack för alla kommentarer smile

& när det gäller motorval så beror det på att jag lixom kommit över två stycken chevamotorer billigt genom kompisar men aldrig hört om nån fordmotor som är tillsalu wink eller får man fordmotorer till skänks?? big_smile

Skämt åsido, har ingen bra förklaring mer än den jag nyss gav smile

Jag säger varken ja eller nej, men det var ett litet tips på lösning av fördelar problemet (alltid så känsligt ämne wink ) Det finns fler motortyper med fördelaren fram, men som du skrev brukar det vara billigast å få tag i cheva motorer så på det viset förstår jag valet helt.. För övrigt ser det bra ut som vanligt!

Tackar för tipset & visst kan man väl tycka att en fordmotor skulle sitta bra i en ford... men cheva verkar vara lite mer lättilgängligt..smile

hotrodder skrev:
Poolio skrev:
Du kan ju alltid skippa HEI-fördelaren och montera en vanlig brytarfördelare istället. Den är ju betydligt smidigare !
Mvh P

NEJ för f*n! Inte stoppa i en brytarfördelare det är väl ändå att upfinna kvastskaftet igen. Chevas TBI/TPI maskiner har ju fördelare med spolen på utsidan och blir därför mindre. Sen finns det ju jättesmutta eftermarknadsfördelare typ Mallory, MSD...

Tackar för tipsen, ska väl ta tag i det nån kväll efter jobbet till veckan & prova om locket går att få av, liite tråkigt att behöva lossa motorn från lådan & lyfta fram den för att få av fördelarlocket big_smile
Men de förståss.... Jag kan ju alltid höjja karossen på ramen.... *bra idé* ?????
Senast redigerat av farbrorbozze (26 februari 2010)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 583 Inlägg
26 februari 2010
Trådstartare
#455
Poolio skrev:
hotrodder skrev:
NEJ för f*n! Inte stoppa i en brytarfördelare det är väl ändå att upfinna kvastskaftet igen.

Hörru Julius ! Jag har åkt med gammal hederlig originalfördelare i 20+ år och det har funkat alldeles utmärkt ! wink
Men visst, nyare TBI/TPI är liten å smidig den åxå och det finns massor med fina fördelare på eftermarknaden men det behovet har jag inte haft ännu...

Mae råkes !

//P

Jag kör med brytarfördelare på pontiacen som jag ägt i snart 14år så jag vet åxå att det funkar bra. smile

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Customiserare
1 212 Inlägg
27 februari 2010
#456
farbrorbozze skrev:
Lygel80 skrev:
farbrorbozze skrev:
Tack för alla kommentarer smile

& när det gäller motorval så beror det på att jag lixom kommit över två stycken chevamotorer billigt genom kompisar men aldrig hört om nån fordmotor som är tillsalu wink eller får man fordmotorer till skänks?? big_smile

Skämt åsido, har ingen bra förklaring mer än den jag nyss gav smile

Jag säger varken ja eller nej, men det var ett litet tips på lösning av fördelar problemet (alltid så känsligt ämne wink ) Det finns fler motortyper med fördelaren fram, men som du skrev brukar det vara billigast å få tag i cheva motorer så på det viset förstår jag valet helt.. För övrigt ser det bra ut som vanligt!

Tackar för tipset & visst kan man väl tycka att en fordmotor skulle sitta bra i en ford... men cheva verkar vara lite mer lättilgängligt..smile

hotrodder skrev:
Poolio skrev:
Du kan ju alltid skippa HEI-fördelaren och montera en vanlig brytarfördelare istället. Den är ju betydligt smidigare !
Mvh P

NEJ för f*n! Inte stoppa i en brytarfördelare det är väl ändå att upfinna kvastskaftet igen. Chevas TBI/TPI maskiner har ju fördelare med spolen på utsidan och blir därför mindre. Sen finns det ju jättesmutta eftermarknadsfördelare typ Mallory, MSD...

Tackar för tipsen, ska väl ta tag i det nån kväll efter jobbet till veckan & prova om locket går att få av, liite tråkigt att behöva lossa motorn från lådan & lyfta fram den för att få av fördelarlocket big_smile
Men de förståss.... Jag kan ju alltid höjja karossen på ramen.... *bra idé* ?????

vadå höjja?!?!?!?!?!?! den ska väll sänkas tongue hehehe tongue

raggen går

693 Inlägg
27 februari 2010
#457
ja klart karossen ska sänkas brutalt över ramen!


Amatör
488 Inlägg
27 februari 2010
#458
farbrorbozze skrev:
Men de förståss.... Jag kan ju alltid höjja karossen på ramen.... *bra idé* ?????

En annan idé är att förlänga ramen lite precis framför torpeden wink

Gillar det mesta som någon lagt sin själ i...

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 583 Inlägg
27 februari 2010
Trådstartare
#459
många bra idéer blire från er... men kaross,skärmar,huv,kylare mm ska ju harmonera samtidigt som man ska få plats med en V8 istället för en sidventilsfyra... då får det bli trångt wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 583 Inlägg
3 mars 2010
Trådstartare
#460
BYGGA ROD AV EN SOPTUNNA?? GÅR DET??

klart det går,

Efter att jag idag skottat mig fram till garaget & även skottat fram min stackars volvo PV så konstaterade jag att det med dom 3-V´na lite våld,vilja&vaselin går att få loss fördelarlocket på rodden & även gick det att pilla tillbaka det, sen tog jag ett soptunnelock & började tillverka en torpedvägg smile

Snöig PV:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/44948/869942_izgfkh.jpg
Födelarlock lossat:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/44948/869944_plfbz3.jpg
Locket på plats igen & torpeden börjar ta form smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/44948/869946_6dpknq.jpg
Soptunnelock som torpedvägg... ??? KLART SOM FAN ATT DET BLIR BRA!! smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/44948/869949_73iilz.jpg

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet


Sök