2318
Sök

A-ford amatörbygge

Amatörbygge på A-ford Tudor 1928 plåtkaross på en hembyggd ram, cheva SB 350, TH350 , volvo 240 bakaxel mm

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
400 624 Visningar
Projektet avslutat 18 november 2013
2 788 Inlägg
3 mars 2010
Haha, jävlar vad klockrent med soptunnelocket tongue Det är ju galvaniserat med big_smile

6 583 Inlägg
3 mars 2010
Trådstartare
_Fredrik skrev:
Haha, jävlar vad klockrent med soptunnelocket tongue Det är ju galvaniserat med big_smile

ja klockrent var en bra kommentar smile har haft det som spilloljebalja i garaget i flera år & länge funderat om det skulle passa. tanken är att svetsa ihop torpedväggen med detta & göra en mindre lucka mitt bakom fördelaren för att kunna byta lock & delar i den & justera tändning..

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Customiserare
1 212 Inlägg
3 mars 2010
glöm bara inte munskydd när du svetsar i galvat...!!!! väldigt lätt att få en kemisk förskylning...

raggen går

6 583 Inlägg
4 mars 2010
Trådstartare
rockabilly_ponta skrev:
glöm bara inte munskydd när du svetsar i galvat...!!!! väldigt lätt att få en kemisk förskylning...

jo jag vet att det inte är så bra med galvat, men verkar inte va så himla mycke galv på denna
eftersom den kommer från en grönmålad tunna & har lite antydningar till rost åxå,, ska dock sätta fart på blästerskåpet & rensa av plåten lite innan jag svetsar dit den.

robininfOCUS skrev:
Hehe, fint!

Tackar smile men tror mig nästan kunna läsa ut nånting ironiskt i ditt inlägg? hmm
Senast redigerat av farbrorbozze (4 mars 2010)

Customiserare
1 212 Inlägg
5 mars 2010
farbrorbozze skrev:
rockabilly_ponta skrev:

jo jag vet att det inte är så bra med galvat, men verkar inte va så himla mycke galv på denna
eftersom den kommer från en grönmålad tunna & har lite antydningar till rost åxå,, ska dock sätta fart på blästerskåpet & rensa av plåten lite innan jag svetsar dit den.

robininfOCUS skrev:
Hehe, fint!

Tackar smile men tror mig nästan kunna läsa ut nånting ironiskt i ditt inlägg? hmm

oki hehe bättre att skriva de än att du hade fått känna på det själv:P trodde inte på en av mina gamla chefer som sa de till mig men man fick lida för de sen tongue hehehe

raggen går

Med lem
768 Inlägg
5 mars 2010
Hehe, nejdå. Lite lack så är det ingen som tänker på't! Du har finurliga idéer du bozze! Jobba på nu! /Robin

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!

6 583 Inlägg
5 mars 2010
Trådstartare
robininfOCUS skrev:
Hehe, nejdå. Lite lack så är det ingen som tänker på't! Du har finurliga idéer du bozze! Jobba på nu! /Robin

precis  & dessutom har ju soptunnelocket liknande pressningar som överdelen på torpeden wink

6 583 Inlägg
11 mars 2010
Trådstartare
Som ni såg på bild här i tråden för en vecka sen så skottade jag fram PVn & nu står den i garaget för motorbyte så rodbyggadet vilar lite & ni får nöjja er med att följa PVns förvandling i min blogg här på gorg.

Opelvän
33 Inlägg
18 mars 2010
farbrorbozze skrev:
många bra idéer blire från er... men kaross,skärmar,huv,kylare mm ska ju harmonera samtidigt som man ska få plats med en V8 istället för en sidventilsfyra... då får det bli trångt wink

Hej farbrorn!

Här kommer ett förslag både på färgkombination och motorval cool

http://www.youtube.com/watch?v=iFSGSL3Nrmc

Om du surfar lite runt denna finländare, så har jag för mig att det finns en byggsida med närmare 200 bilder

Opelvän
33 Inlägg
18 mars 2010
Hittade Mäkelä Auto Tuning som byggt bilen:)

http://www.mat.fi/n_index.php?nav=galle … a&g=13

Customiserare
1 212 Inlägg
18 mars 2010
fy fan vilket bygge....

raggen går

6 583 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
Opelmicke skrev:

Tackar fast jag visste redan om den A-forden. filmen kan man titta på hur många gånger som hälst.
blir något avundsjuk på deras möjligheter till karossbygge sad

Customiserare
1 212 Inlägg
18 mars 2010
farbrorbozze skrev:
Opelmicke skrev:

Tackar fast jag visste redan om den A-forden. filmen kan man titta på hur många gånger som hälst.

o inte tala om fälgarna !! avis som satan är man...

raggen går

6 583 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
rockabilly_ponta skrev:
farbrorbozze skrev:
Opelmicke skrev:

Ja vafan ska vi ta & gjuta lite egna alu-fälgar kanske wink & sen måla dom så dom ser ut som träekerfälgar dessutom. de fixar vi väl på en dag eller två?

Customiserare
1 212 Inlägg
19 mars 2010
farbrorbozze skrev:
rockabilly_ponta skrev:
farbrorbozze skrev:

Ja vafan ska vi ta & gjuta lite egna alu-fälgar kanske wink & sen måla dom så dom ser ut som träekerfälgar dessutom. de fixar vi väl på en dag eller två?

tar lätt två timmar tongue hehehe fast vi hade gjort de mycket bättre tongue

raggen går

Opelvän
33 Inlägg
20 mars 2010
farbrorbozze skrev:
dancar skrev:
farbrorbozze skrev:

räknade efter & det går åt mellan 90-100 M6 skruv för att få ihop karossen smile

Får rysningar när jag hör ordet skruv!!!!!! Jag satt i 3 dagar och polerade bort texten som står på skallen på alla rostfria skruvar som jag satte dit eller bytte ut på bilen. smile
Kör så det ryker med ditt projekt....
//Daniel

Hahahaha... då förstår jag att du hatar skruv big_smile dessa skruvar kommer dock bara hålla ihop karossplåtarna & jag kommer nog även att svetsa lite punkter för så var det gjort innan jag rev isär den i småbitar. sen alla ställen där karossplåtarna var spikade mot stommen kommer jag punktsvetsa istället.

Hej igen

Jag funderar lite på detta gamla inlägg!

Detta med att skruva och svetsa i samma förband kan vara ofördelaktigt. Enligt skolboken så får svetsen ta all last i förbandet om det blir pyttesmå rörelser i karossen. Det betyder i praktiken att svetsarna skulle kunna få utmattningssprickor, men efter mycket lång tid och bara om det finns någon enstaka svets mellan karossplåtarna.
Nu var det ju gjort så innan, och om det såg bra ut så borde det fungera nu med. Men med en starkare motor så kan ju påkänningarna på karossen bli större!

Det kanske inte har någon betydelse på en bilkaross, men risken för sprickor blir mindre med fina övergångar mellan svets och plåt. Det kan också vara bra att göra lite längre svetsar och tätare mellan dem än vad det var innan.

Vi vill ju bara att din bil skall bli så bra som möjligt smile

6 583 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
Opelmicke skrev:
farbrorbozze skrev:
dancar skrev:
Får rysningar när jag hör ordet skruv!!!!!! Jag satt i 3 dagar och polerade bort texten som står på skallen på alla rostfria skruvar som jag satte dit eller bytte ut på bilen. smile
Kör så det ryker med ditt projekt....
//Daniel

Hahahaha... då förstår jag att du hatar skruv big_smile dessa skruvar kommer dock bara hålla ihop karossplåtarna & jag kommer nog även att svetsa lite punkter för så var det gjort innan jag rev isär den i småbitar. sen alla ställen där karossplåtarna var spikade mot stommen kommer jag punktsvetsa istället.

Hej igen

Jag funderar lite på detta gamla inlägg!

Detta med att skruva och svetsa i samma förband kan vara ofördelaktigt. Enligt skolboken så får svetsen ta all last i förbandet om det blir pyttesmå rörelser i karossen. Det betyder i praktiken att svetsarna skulle kunna få utmattningssprickor, men efter mycket lång tid och bara om det finns någon enstaka svets mellan karossplåtarna.
Nu var det ju gjort så innan, och om det såg bra ut så borde det fungera nu med. Men med en starkare motor så kan ju påkänningarna på karossen bli större!

Det kanske inte har någon betydelse på en bilkaross, men risken för sprickor blir mindre med fina övergångar mellan svets och plåt. Det kan också vara bra att göra lite längre svetsar och tätare mellan dem än vad det var innan.

Vi vill ju bara att din bil skall bli så bra som möjligt smile

Helt klart kommer det bli mycke mer svets nu än tidigare, men kommer använda skruvarna i dom hål som finns för att passa ihop karossen, (karossen kommer inte att gå & skruva isär igen om man säger så)
sen kommer jag plocka bort skruvarna vartefter & svetsa igen hålen . sen har ju karossplåtarna varit spikade i B-stolpen & där kommer jag svetsa i profiler i stolparna & sen klippa punktsvetshål istället för spikhålen i karossplåtarna är det tänkt.
Spana på byggbilderna i ----> Mitt Galleri/mina fordon/A-forden
så kanske du ser hur karossen är konstruerad från början med träfyllda U-profiler till kaross stommen & spikade,skruvade,punktsvetsade karossplåtar (dom blandade friskt på 20-talet) wink
Senast redigerat av farbrorbozze (21 mars 2010)

6 583 Inlägg
10 april 2010
Trådstartare
Köpte lite prylar idag men byggandet ligger nere ett tag till smile

Kederlist,typplåt & Framruteram:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/44948/900918_vqdlhn.jpg
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=900919

2 788 Inlägg
10 april 2010
Kul att det händer lite saker smile Hur kommer det sig att byggandet står still då? smile

Sök