Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 583 Inlägg
3 mars 2010
Trådstartare
#462
_Fredrik skrev:
Haha, jävlar vad klockrent med soptunnelocket Det är ju galvaniserat med
ja klockrent var en bra kommentar har haft det som spilloljebalja i garaget i flera år & länge funderat om det skulle passa. tanken är att svetsa ihop torpedväggen med detta & göra en mindre lucka mitt bakom fördelaren för att kunna byta lock & delar i den & justera tändning..
Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 583 Inlägg
4 mars 2010
Trådstartare
#465
rockabilly_ponta skrev:
glöm bara inte munskydd när du svetsar i galvat...!!!! väldigt lätt att få en kemisk förskylning...
jo jag vet att det inte är så bra med galvat, men verkar inte va så himla mycke galv på denna eftersom den kommer från en grönmålad tunna & har lite antydningar till rost åxå,, ska dock sätta fart på blästerskåpet & rensa av plåten lite innan jag svetsar dit den.
robininfOCUS skrev:
Hehe, fint!
Tackar men tror mig nästan kunna läsa ut nånting ironiskt i ditt inlägg?
glöm bara inte munskydd när du svetsar i galvat...!!!! väldigt lätt att få en kemisk förskylning...
jo jag vet att det inte är så bra med galvat, men verkar inte va så himla mycke galv på denna eftersom den kommer från en grönmålad tunna & har lite antydningar till rost åxå,, ska dock sätta fart på blästerskåpet & rensa av plåten lite innan jag svetsar dit den.
robininfOCUS skrev:
Hehe, fint!
Tackar men tror mig nästan kunna läsa ut nånting ironiskt i ditt inlägg?
oki hehe bättre att skriva de än att du hade fått känna på det själv:P trodde inte på en av mina gamla chefer som sa de till mig men man fick lida för de sen hehehe
Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 583 Inlägg
11 mars 2010
Trådstartare
#469
Som ni såg på bild här i tråden för en vecka sen så skottade jag fram PVn & nu står den i garaget för motorbyte så rodbyggadet vilar lite & ni får nöjja er med att följa PVns förvandling i min blogg här på gorg.
många bra idéer blire från er... men kaross,skärmar,huv,kylare mm ska ju harmonera samtidigt som man ska få plats med en V8 istället för en sidventilsfyra... då får det bli trångt
Hej farbrorn!
Här kommer ett förslag både på färgkombination och motorval
Tackar fast jag visste redan om den A-forden. filmen kan man titta på hur många gånger som hälst. blir något avundsjuk på deras möjligheter till karossbygge
Tackar fast jag visste redan om den A-forden. filmen kan man titta på hur många gånger som hälst. blir något avundsjuk på deras möjligheter till karossbygge
o inte tala om fälgarna !! avis som satan är man...
Tackar fast jag visste redan om den A-forden. filmen kan man titta på hur många gånger som hälst. blir något avundsjuk på deras möjligheter till karossbygge
o inte tala om fälgarna !! avis som satan är man...
Ja vafan ska vi ta & gjuta lite egna alu-fälgar kanske & sen måla dom så dom ser ut som träekerfälgar dessutom. de fixar vi väl på en dag eller två?
Tackar fast jag visste redan om den A-forden. filmen kan man titta på hur många gånger som hälst. blir något avundsjuk på deras möjligheter till karossbygge
o inte tala om fälgarna !! avis som satan är man...
Ja vafan ska vi ta & gjuta lite egna alu-fälgar kanske & sen måla dom så dom ser ut som träekerfälgar dessutom. de fixar vi väl på en dag eller två?
tar lätt två timmar hehehe fast vi hade gjort de mycket bättre
räknade efter & det går åt mellan 90-100 M6 skruv för att få ihop karossen
Får rysningar när jag hör ordet skruv!!!!!! Jag satt i 3 dagar och polerade bort texten som står på skallen på alla rostfria skruvar som jag satte dit eller bytte ut på bilen. Kör så det ryker med ditt projekt.... //Daniel
Hahahaha... då förstår jag att du hatar skruv dessa skruvar kommer dock bara hålla ihop karossplåtarna & jag kommer nog även att svetsa lite punkter för så var det gjort innan jag rev isär den i småbitar. sen alla ställen där karossplåtarna var spikade mot stommen kommer jag punktsvetsa istället.
Hej igen
Jag funderar lite på detta gamla inlägg!
Detta med att skruva och svetsa i samma förband kan vara ofördelaktigt. Enligt skolboken så får svetsen ta all last i förbandet om det blir pyttesmå rörelser i karossen. Det betyder i praktiken att svetsarna skulle kunna få utmattningssprickor, men efter mycket lång tid och bara om det finns någon enstaka svets mellan karossplåtarna. Nu var det ju gjort så innan, och om det såg bra ut så borde det fungera nu med. Men med en starkare motor så kan ju påkänningarna på karossen bli större!
Det kanske inte har någon betydelse på en bilkaross, men risken för sprickor blir mindre med fina övergångar mellan svets och plåt. Det kan också vara bra att göra lite längre svetsar och tätare mellan dem än vad det var innan.
Vi vill ju bara att din bil skall bli så bra som möjligt
Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 583 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
#478
Opelmicke skrev:
farbrorbozze skrev:
dancar skrev:
Får rysningar när jag hör ordet skruv!!!!!! Jag satt i 3 dagar och polerade bort texten som står på skallen på alla rostfria skruvar som jag satte dit eller bytte ut på bilen. Kör så det ryker med ditt projekt.... //Daniel
Hahahaha... då förstår jag att du hatar skruv dessa skruvar kommer dock bara hålla ihop karossplåtarna & jag kommer nog även att svetsa lite punkter för så var det gjort innan jag rev isär den i småbitar. sen alla ställen där karossplåtarna var spikade mot stommen kommer jag punktsvetsa istället.
Hej igen
Jag funderar lite på detta gamla inlägg!
Detta med att skruva och svetsa i samma förband kan vara ofördelaktigt. Enligt skolboken så får svetsen ta all last i förbandet om det blir pyttesmå rörelser i karossen. Det betyder i praktiken att svetsarna skulle kunna få utmattningssprickor, men efter mycket lång tid och bara om det finns någon enstaka svets mellan karossplåtarna. Nu var det ju gjort så innan, och om det såg bra ut så borde det fungera nu med. Men med en starkare motor så kan ju påkänningarna på karossen bli större!
Det kanske inte har någon betydelse på en bilkaross, men risken för sprickor blir mindre med fina övergångar mellan svets och plåt. Det kan också vara bra att göra lite längre svetsar och tätare mellan dem än vad det var innan.
Vi vill ju bara att din bil skall bli så bra som möjligt
Helt klart kommer det bli mycke mer svets nu än tidigare, men kommer använda skruvarna i dom hål som finns för att passa ihop karossen, (karossen kommer inte att gå & skruva isär igen om man säger så) sen kommer jag plocka bort skruvarna vartefter & svetsa igen hålen . sen har ju karossplåtarna varit spikade i B-stolpen & där kommer jag svetsa i profiler i stolparna & sen klippa punktsvetshål istället för spikhålen i karossplåtarna är det tänkt. Spana på byggbilderna i ----> Mitt Galleri/mina fordon/A-forden så kanske du ser hur karossen är konstruerad från början med träfyllda U-profiler till kaross stommen & spikade,skruvade,punktsvetsade karossplåtar (dom blandade friskt på 20-talet)