Vad behöver jag för grejer för att lackera min bil såhär?

Danne_485
17 maj 2009 · 687 Inlägg

Hej!
Hade tänkt lacka min bil som den på bilden. Vad behöver jag för grejer? Jag börjar från noll så jag behöver alltifrån en hyfsad lackspruta till färg och maskering samt spackel m.m. Alltså ett komplett kitt med allt vad det innebär när man hellackar en bil.

http://www.houseofkolor.co.za/images/snscover_large.jpg

Mvh
Daniel

_Rydberg Weber frälst!
17 maj 2009 · 223 Inlägg

Danne_485 skrev:
Hej!
Hade tänkt lacka min bil som den på bilden. Vad behöver jag för grejer? Jag börjar från noll så jag behöver alltifrån en hyfsad lackspruta till färg och maskering samt spackel m.m. Alltså ett komplett kitt med allt vad det innebär när man hellackar en bil.

http://www.houseofkolor.co.za/images/snscover_large.jpg

Mvh
Daniel

oj, för o få din bil sådär fin så ska du inte göra det själv om du inte är grym på det.....Ser inte så billigt ut heller oavsett om du ska göra d lr om du lämnar in men jag råder dig till o lämna, dom extra tusenlapparna är det värt..

Mollllgan
17 maj 2009 ·

Ett lackbås kan ju vara en fördel=)
Följer nog inte med i ett "Startkit" wink

Kolla även lite lokala lakerare om hur mkt det skulle kosta o lämna iväg den.
Du kan ju göra allt skitgöra sj=)

Senast redigerat av Mollllgan (17 maj 2009)

Danne_485
17 maj 2009 · 687 Inlägg

Japp bra tips där. Självklart vet jag allt det dära. Men tänkte mest höra vad som behövs så man kan räkna lite på det själv.

HyperSonica Amor Patriae Nostra Lex
17 maj 2009 · 2 258 Inlägg

En väldans massa pengar wink

Sump Runk Rätt O Slätt!
Danne_485
17 maj 2009 · 687 Inlägg

og900turbo skrev:

HyperSonica skrev:
En väldans massa pengar wink

typ några månadslöner tongue

Varför?

Danne_485
17 maj 2009 · 687 Inlägg

og900turbo skrev:

Danne_485 skrev:

og900turbo skrev:

typ några månadslöner tongue

Varför?

inget är gratis o en lackbox är defenetift inte det ! inte alla andra grejer heller , o med biltema skit kan du inte lacka en bil så den har samma finish som den på bilden tongue

Nej, det är sant, men det löser sig med lackbox å sådär. Det jag ville veta vad exakt jag behöver för grejjer. Gärna med märke så man kan söka upp lite prylar. Ifall jag skulle försöka själv.

Sjogren-Racing
17 maj 2009 · 116 Inlägg

Det du behöver är kunskap och erfarenhet.
Inget illa menat men det är ingenting som vem som helst kan göra.

Danne_485
17 maj 2009 · 687 Inlägg

Sjogren-Racing skrev:
Det du behöver är kunskap och erfarenhet.
Inget illa menat men det är ingenting som vem som helst kan göra.

Hur skall jag skaffa det om jag inte testar själv då? Alltså är man någorlunda händig så måste man väl kunna spraya på lite färg eller? Så svårt kan det väl inte vara ändå om man gjort det några gånger? Sedan kanske jag lämnar bort det som sagt men man måste ju göra förarbete osv och det tänker jag inte slänga pengarna i sjön på utan gör helst det mesta själv.

Danne_485
17 maj 2009 · 687 Inlägg

Sjogren-Racing skrev:
Det du behöver är kunskap och erfarenhet.
Inget illa menat men det är ingenting som vem som helst kan göra.

Gillade lacken på din. Vad kostade allt inkl. jobb som du lagt ner på den? Hur är effekten med "glitter" gjord?

Senast redigerat av Danne_485 (17 maj 2009)

azid Det som inte dödar gör ont
17 maj 2009 · 2 668 Inlägg

hmmm köp en bildörr och börja med att förbereda den och sen lacka den om sen göra om det 500 gånger så är du påväg..

lackering är inget man bara gör och den som säger nått annat ljuger eller bryr sig inte om rinningar sprickor och apelsinskal

2slow
Danne_485
17 maj 2009 · 687 Inlägg

azid skrev:
hmmm köp en bildörr och börja med att förbereda den och sen lacka den om sen göra om det 500 gånger så är du påväg..

lackering är inget man bara gör och den som säger nått annat ljuger eller bryr sig inte om rinningar sprickor och apelsinskal

Okey. Kan tänka mig att det är så, men vart ligger den svåra biten? Vart är det oerfarna gör fel så att det blir som du säger rinningar, sprickor och apelsineffekten?

Rand
17 maj 2009 · 1 024 Inlägg

förlåt hahaha kunskap å annat kan vara en bra ide.

Toyota Supra TTC BPU "Leksaken" (1993)
azid Det som inte dödar gör ont
17 maj 2009 · 2 668 Inlägg

Danne_485 skrev:

azid skrev:
hmmm köp en bildörr och börja med att förbereda den och sen lacka den om sen göra om det 500 gånger så är du påväg..

lackering är inget man bara gör och den som säger nått annat ljuger eller bryr sig inte om rinningar sprickor och apelsinskal

Okey. Kan tänka mig att det är så, men vart ligger den svåra biten? Vart är det oerfarna gör fel så att det blir som du säger rinningar, sprickor och apelsineffekten?

jag är absolut ingen lackerare har bara lekt med burkar själv men vad jag läst och lärt mig är förarbete förarbete förarbete och lite förarbete som är viktigt.. minsta lilla grej du missar vid förarbete kommer synas då lacken ligger på plats... rinningar blir om man lägger för mycke färg heltenkelt.. varför det blir apelsinskal vet jag inte men skulle tro att det har med värme fukt blandning av färg och underarbete som spelar in...

det är en vetenskap att få det bra


är det nått du vill göra så är det bara att träna.. är tydligen bevisar att det tar 10000timmar på att bli riktigt bra på nått

Senast redigerat av azid (17 maj 2009)

2slow
Lanjin
17 maj 2009 · 757 Inlägg

börja med nått mindre som en motor huv. sen kan du börja kludda på en bil.
så till det du behöver (nu kommer säkerligen en massa börja gapa). men en spruta från jula. den med gröna handtaget typ.
sen en bra kompressor som kan skicka på lite lust. dvs inte julas för 600 kr.
utan lär ha en motor som kan ge rätt bra med luft. ett vatten filter eller vattenseparator eller vad de nu heter...
sen kär du väl ha spackel, grundfärg , lack, klarlack härdare,  (såg bnu att endel förjobb skulle du lämmna bort)

sen en hyffad dammfri lokal  med bra ventilation. gristryne, värme i lokalen är en fördel

sen en massa tålmod.  nu har jag ingen större erfarenhet av att lacka men har en svärfar som lackar och detta är vad jag kan komma på att han har.

är massa jag inte har fått med det vet jag.

Bjork OEM <3
17 maj 2009 · 6 957 Inlägg

Ja du..sådär bra lack blir inte lätt om man ingen vana har.
Stor plånbok är ett tips också..

Kolla lite hos firmor som har Sikkens färger, finns en uppsjö av färger du kan välja
bland och testa dig fram med, men en vattenbaserad är väl en bra start?

OEM <3
Sjogren-Racing
17 maj 2009 · 116 Inlägg

Danne_485 skrev:

Sjogren-Racing skrev:
Det du behöver är kunskap och erfarenhet.
Inget illa menat men det är ingenting som vem som helst kan göra.

Hur skall jag skaffa det om jag inte testar själv då? Alltså är man någorlunda händig så måste man väl kunna spraya på lite färg eller? Så svårt kan det väl inte vara ändå om man gjort det några gånger? Sedan kanske jag lämnar bort det som sagt men man måste ju göra förarbete osv och det tänker jag inte slänga pengarna i sjön på utan gör helst det mesta själv.

Jag har lackat i 5år ungefär nu.Och börjar att lära mig det lite tycker jag,många som tycker att jag gör fina arbeten mm.
Det är bara att träna och träna.Men du måste ha kunskap oxå,alltså teori.Matriallära,veta vilka produkter som funkar ihop,veta varför vissa fel uppstår för att kunna lösa det.
Veta hur färgsprutan funkar och hur du ställer in den.Jag skulle kunna skriva ett kanonlångt inlägg på 10 sidor om hur vissa saker funkar,hur viktigt det är med temperaturer,lufttryck,avluftningstider,blandningsförhållanden mm.Men du som är "någorlunda händig" vet kanske det redan?

Det är inte att bara spreja på.


Så det är pengarna i sjön att låta en erfaren lackerare göra förarbetet?Det som tar han en vecka fixar du på ett par dagar med samma resultat?

Ett par frågor till dig:
Vi säger att du ska fixa en bil där följande finns.Hur går du tillväga för att fixa det?

1.Fullt med stenskott på huven.
2.En buckla som går utåt.
3.En buckla som går inåt.
4.Klarlackssläpp fläckvis på bagageluckan.
5.Sprutspackel som det har blivit blåsor i under lacken på taket.

Dom frågorna är för att jag ska veta lite hur mkt kunskap du har om förarbete för att kunna hjälpa dig med svar.

Sjogren-Racing
17 maj 2009 · 116 Inlägg

Danne_485 skrev:

Sjogren-Racing skrev:
Det du behöver är kunskap och erfarenhet.
Inget illa menat men det är ingenting som vem som helst kan göra.

Gillade lacken på din. Vad kostade allt inkl. jobb som du lagt ner på den? Hur är effekten med "glitter" gjord?

Tackar.
Jag har lagt ca 4-5000kr på matrial för lackeringen på min bil.
Glittereffekten är gjord med en effektlack som är inblandad i det första lagret klarlack.Det ligger 4 lager klarlack på bilen.

Danne_485
17 maj 2009 · 687 Inlägg

Sjogren-Racing skrev:

Danne_485 skrev:

Sjogren-Racing skrev:
Det du behöver är kunskap och erfarenhet.
Inget illa menat men det är ingenting som vem som helst kan göra.

Hur skall jag skaffa det om jag inte testar själv då? Alltså är man någorlunda händig så måste man väl kunna spraya på lite färg eller? Så svårt kan det väl inte vara ändå om man gjort det några gånger? Sedan kanske jag lämnar bort det som sagt men man måste ju göra förarbete osv och det tänker jag inte slänga pengarna i sjön på utan gör helst det mesta själv.

Jag har lackat i 5år ungefär nu.Och börjar att lära mig det lite tycker jag,många som tycker att jag gör fina arbeten mm.
Det är bara att träna och träna.Men du måste ha kunskap oxå,alltså teori.Matriallära,veta vilka produkter som funkar ihop,veta varför vissa fel uppstår för att kunna lösa det.
Veta hur färgsprutan funkar och hur du ställer in den.Jag skulle kunna skriva ett kanonlångt inlägg på 10 sidor om hur vissa saker funkar,hur viktigt det är med temperaturer,lufttryck,avluftningstider,blandningsförhållanden mm.Men du som är "någorlunda händig" vet kanske det redan?

Det är inte att bara spreja på.


Så det är pengarna i sjön att låta en erfaren lackerare göra förarbetet?Det som tar han en vecka fixar du på ett par dagar med samma resultat?

Ett par frågor till dig:
Vi säger att du ska fixa en bil där följande finns.Hur går du tillväga för att fixa det?

1.Fullt med stenskott på huven.
2.En buckla som går utåt.
3.En buckla som går inåt.
4.Klarlackssläpp fläckvis på bagageluckan.
5.Sprutspackel som det har blivit blåsor i under lacken på taket.

Dom frågorna är för att jag ska veta lite hur mkt kunskap du har om förarbete för att kunna hjälpa dig med svar.

Än sålänge har jag inte så mycket kunskap så jag behöver lära mig en del grunder. Men tänkte gå en lackerarutbildning eller lära mig själv genom böcker/internet osv. Du får gärna lära mig allt du kan big_smile Min far lackade sin saab röd (den var vit innan) för några år sedan och han var väldigt slarvig. Dock blev det  helt okey trots att han inte la ner sig så mycket. Så jag tänkte om jag skaffar mig lite erfarenhet och kunskap så kan jag nog göra ett bra mycket bättre jobb. Sedan kanske jag inte vinner priser för bästa lack men på en bil värd 10-15 k så kan det nog duga rätt bra. Jag kan tänka mig att det svåraste egentligen måste vara förarbetet, inte själva sprayandet. Bra grundarbete och bra spruta borde hjälpa till rätt mycket.

Danne_485
17 maj 2009 · 687 Inlägg

Sjogren-Racing skrev:

Danne_485 skrev:

Sjogren-Racing skrev:
Det du behöver är kunskap och erfarenhet.
Inget illa menat men det är ingenting som vem som helst kan göra.

Gillade lacken på din. Vad kostade allt inkl. jobb som du lagt ner på den? Hur är effekten med "glitter" gjord?

Tackar.
Jag har lagt ca 4-5000kr på matrial för lackeringen på min bil.
Glittereffekten är gjord med en effektlack som är inblandad i det första lagret klarlack.Det ligger 4 lager klarlack på bilen.

Okey. Jo jag har läst att många blandar med första lagret klarlack. Brukar vara smidigt å bra. Är det små flakes iblandat eller är färgen färdigblandad så? Det jag hade tänkt mig är någon form av lila/svart med glittereffekt och sedan svart med djup och glittereffekt på huven och ev. tak och bagageluckan. Så på ett ungefär som på bilden jag länkade till.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang