Vad säger lagen om att köra utan motorhuv?

inline_90 Är jag Medlem?
19 maj 2009 · 125 Inlägg

imilj skrev:
Det måste ju vara typ 7cm mellan motohuv och motor så att en fotgängare kan gräva in sig lite i plåten innan han mosas. Att köra utan bryter ju mot den bestämmelsen...

De kan ja säga på rak arm att ja har inga 7cm mellan motor och huv på min jeep.. och den ser ut så från fabrik..

Gillar Merca
rickylicious Webbutvecklare
19 maj 2009 · 2 369 Inlägg

inline_90 skrev:

imilj skrev:
Det måste ju vara typ 7cm mellan motohuv och motor så att en fotgängare kan gräva in sig lite i plåten innan han mosas. Att köra utan bryter ju mot den bestämmelsen...

De kan ja säga på rak arm att ja har inga 7cm mellan motor och huv på min jeep.. och den ser ut så från fabrik..

Inte jag heller på min A3.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
marcus1
20 maj 2009 ·

Motorhuv är som alla andra karossdelar en säkerhetsåtgärd som inte får vara bortagen under körning

HadesInFlames Legitimerad Hårdrockare
20 maj 2009 · 325 Inlägg

TurbOla skrev:

Fr3ddy skrev:

Kihlstrom skrev:
varför vill du köra utan motorhuv?

Kika på min bil så förstår du nog. smile

Du får putsa lite till. wink

http://www1.garaget.org/archive/53/52221/46347/46347-1217320.jpg

Ser det ut såhär så är det ju lite lönt. wink

MILF vet man ju vad det är men vad är en PLF?? hahaha sjukt dålig jag vet men jag kunde inte hålla mig..

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...
BMW 335i (2007)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
20 maj 2009 · 1 948 Inlägg

Inga 7 centimeter på gamla eclipser heller.... där är det t.o.m en "original bula" i huven för att den ska gå att stänga... smile

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
_Sjuan Med-lem
1 juni 2009 · 50 Inlägg

Zand skrev:
Förstår itne hur folk tänker när man kör en orginalbil.... Okej om man hade saker under huven som visar att man har 600++, men inte en 316 på 100häst....

Det är för att huven ser förjävlig ut och inget annat. Har varken någon motor eller motorutrymme att skryta med så det är inte av den anledningen smile

Conceited GARAGET V.D.
2 juni 2009 · 900 Inlägg

alain skrev:
Hittade ingenting om lag, men jag tror inte att det är tillåtet att köra utan.
Om en fotgångare blir påkör, han måste kunna glida på motorhuv, utan den kan det blir rena dödfälla.
Hör kanske med polisen? De kanske kan svara på frågan.

hahahahahahaha d e df fanns d motorhuv tror ja smile

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..
Volvo xc70 "summum sport edition" (2014)
Conceited GARAGET V.D.
2 juni 2009 · 900 Inlägg

Fr3ddy skrev:
Hej hopp!


Jag har en liten fråga till er. Jag undrar om det är "lagligt" att köra utan motorhuv? Hört en gammal regel som säger att hot-rods inte får köra med "öppna sidor" (inte andra bilar heller för den delen givetvis smile ) av den anledningen att man kan komma åt antingen varma eller rörliga delar. Är det samma grej i det här fallet, eller vad är det som gäller egentligen? smile


"Du får inte ändra på din bils utförande så den inte överrensstämmer med orginalutförandet" har jag också hört, men säger lagboken något spännande? cool

//Sjuan

du! gör ett litet hål på huven så kan dala hästen komma ur genom d

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..
Volvo xc70 "summum sport edition" (2014)
_Sjuan Med-lem
9 juni 2009 · 50 Inlägg

MaRcUs_BMW skrev:

Fr3ddy skrev:
Hej hopp!


Jag har en liten fråga till er. Jag undrar om det är "lagligt" att köra utan motorhuv? Hört en gammal regel som säger att hot-rods inte får köra med "öppna sidor" (inte andra bilar heller för den delen givetvis smile ) av den anledningen att man kan komma åt antingen varma eller rörliga delar. Är det samma grej i det här fallet, eller vad är det som gäller egentligen? smile


"Du får inte ändra på din bils utförande så den inte överrensstämmer med orginalutförandet" har jag också hört, men säger lagboken något spännande? cool

//Sjuan

du! gör ett litet hål på huven så kan dala hästen komma ur genom d

Bor i skåne, så det får bli skånska kameler eller nåt smile


Tack för alla svaren, tråden kan låsas med gott samvete wink

volvonisse440 yrkeschaufför
9 juni 2009 · 709 Inlägg

Kolm skrev:

Fr3ddy skrev:

Kihlstrom skrev:
varför vill du köra utan motorhuv?

Kika på min bil så förstår du nog. smile


Tack för svaren. Det verkar va så som jag misstänkte. Ska stanna första bästa konstapel och fråga nästa gång jag är ute och kör. smile

Skojjar du eller? En 316 med 110 hk utan puts... Hade jag haft den symaskinen skulle jag göra allt för att dölja den.

helt ok med tanke på att den är fräsh, men samtidigt är det ju lite onödigt då det saknas drygt 500hk.
helt klart en 5a pga välputsat.. fins bra många bilar på g.org som inte vet vad motortvätt är wink

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.
Volvo V70III D5 "White pearl" (2008)
bombare
11 juni 2009 · 282 Inlägg

om man krockar är det kanske möjligt att saker flyger iväg om man inte har huven där.. t.ex batteriet..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang