Någon i göteborgstrakten som vill tjäna pengar? Behöver hjälp med att få bort oljud...

CrazyRide CRAZYRIDE SWEDEN
18 maj 2009 · 336 Inlägg

Hej!

Oavsett om ni känner någon privatperson som kan hjälpa eller ifall det är en firma så säg
det till mig. Är mycket tacksam om jag får bort oljudet och betalar självklart smile


Nu till problemet. Jag har ett vinande ljud i mina framhögtalare som drivs av ett slutsteg.

Har provat lite olika saker såsom att slipa plåtrent m.m. men fortfarande samma problem kvar.
Ljudet följer motorvarvtalet, d.v.s. ju mer ja gasar, desto mer hörs det.


Någon som är villig att hjälpa ? Hör av er så fort ni kan big_smile

HayesNine
18 maj 2009 · 191 Inlägg

är det inte bara å flytta på strömkabeln till steget bort från lågnivån, så är problemet ganska borta?

CrazyRide CRAZYRIDE SWEDEN
18 maj 2009 · 336 Inlägg

HayesNine skrev:
är det inte bara å flytta på strömkabeln till steget bort från lågnivån, så är problemet ganska borta?

Har försökt med detta men det hjälper inte sad

Weermets Gasglad
18 maj 2009 · 295 Inlägg

Nu är jag ingen ljudexpert, men kan inte oljudet vara ett tecken på att generatorn inte pallar att leverera?

Opel Vectra "2.0T" (2007)
Rand
18 maj 2009 · 1 024 Inlägg

säkringen till slutsteget på + sitter vart ?

Toyota Supra TTC BPU "Leksaken" (1993)
Rand
18 maj 2009 · 1 024 Inlägg

den ska sitta 30 cm från batteriet! alltså på kabeln. annar kan man få lite olika ljud i högtalarna!

Toyota Supra TTC BPU "Leksaken" (1993)
CrazyRide CRAZYRIDE SWEDEN
18 maj 2009 · 336 Inlägg

Weermets skrev:
Nu är jag ingen ljudexpert, men kan inte oljudet vara ett tecken på att generatorn inte pallar att leverera?

Det hörs även när jag har sänkt på minium.. och då det steget enbart driver 2 st framhögtalare så kan det knappast bero på detta smile

Har drivit stora basar m.m. förut utan problem

CrazyRide CRAZYRIDE SWEDEN
18 maj 2009 · 336 Inlägg

Rand skrev:
den ska sitta 30 cm från batteriet! alltså på kabeln. annar kan man få lite olika ljud i högtalarna!

Den sitter cirka 15-30 cm från batteriet smile

TheBlackBullit
18 maj 2009 · 195 Inlägg

inget ljud proffs men störningsfilter borde lösa problemet

BMW E39 M5 (2000)
CrazyRide CRAZYRIDE SWEDEN
18 maj 2009 · 336 Inlägg

TheBlackBullit skrev:
inget ljud proffs men störningsfilter borde lösa problemet

Har också hört en massa om detta, men har ingen aning om vart man köper det eller hur man placerar det? Vart ska det sitta någonstans?

Daaahlqwist
18 maj 2009 · 116 Inlägg

Testa att jorda om, helst en redig jord!!!
funkade för mig och mina 6x9!!
testa även en tjockare jordkabel (eller det beror ju på vad du har för tjocklek på den nu!) eller gör som jag: använd dubbel jordsladd!

Att tänka innan man talar, är att torka sig i röven innan man skiter!
CrazyRide CRAZYRIDE SWEDEN
18 maj 2009 · 336 Inlägg

Daaahlqwist skrev:
Testa att jorda om, helst en redig jord!!!
funkade för mig och mina 6x9!!
testa även en tjockare jordkabel (eller det beror ju på vad du har för tjocklek på den nu!) eller gör som jag: använd dubbel jordsladd!

Hade du problem med surrande ljud som följde motorvarvtalet?

Ska jag dra en jordkabel från mitt slutsteg till batteriet? Det är väl den bästa jorden? smile

Daaahlqwist
18 maj 2009 · 116 Inlägg

jo det hade jag, men jag har jordat i karossen.. hör fortfarande lite av det roliga och alltid älskade tjutet som kommer ju mer man gasar så ska jorda om själv..
jo det mycket möjligt att det är bästa jorden men jag föredrar i karossen eftersom min slutsteg ändå ligger i skuffen tongue

Att tänka innan man talar, är att torka sig i röven innan man skiter!
CrazyRide CRAZYRIDE SWEDEN
18 maj 2009 · 336 Inlägg

Okej smile skall prövas. Men om inte detta fungerar så borde jag prova med ett störningsfilter som jag hör mycket om.

Men har ingen aning om vart man köper det eller hur man placerar det? Vart ska det sitta någonstans?

Daaahlqwist
18 maj 2009 · 116 Inlägg

jag vet att störningsfilter kan med 210% garanti köpa på BRL eller MDS! Dom sägs vara kunniga på ljud så dom kan nog förklara och visa vart man sätter en sån rolig sak ^^

Att tänka innan man talar, är att torka sig i röven innan man skiter!
Wobbert
18 maj 2009 · 74 Inlägg

Att säkringen ska sitta nära batteriet är av säkerhetsskäl och påverkar inte lågnivåkablarna till slutsteget.

Det är tråkigt med generatorljud i högtalarna men det du kan prova är som sagt att jorda alla komponenter ordentligt, både stereo, slutsteg och eventuell equalizer.

Försök att få lågnivåkabeln så långt bort från alla strömkablar som det bara går. Det är hackad spänning i alla strömförande trådar i instrumentbrädan så allt kan störa.

Kontrollera att lågnivåkabeln inte är skadad och skavd, använd gärna en lågnivåkabel som är ordentligt skärmad.

Kolla också att steget inte förstärker alldeles för mycket, det kanske går att ställa ner gainen lite.

Lycka till.

Senast redigerat av Oilsludge (18 maj 2009)

CrazyRide CRAZYRIDE SWEDEN
18 maj 2009 · 336 Inlägg

Tack för hjälpen grabbar!

Ska ner till bilen nu en snabbis och kolla lågnivå kablarna igen smile


Återkommer om några min...

Daaahlqwist
18 maj 2009 · 116 Inlägg

Inga problem!

Att tänka innan man talar, är att torka sig i röven innan man skiter!
CrazyRide CRAZYRIDE SWEDEN
18 maj 2009 · 336 Inlägg

UPPDATERAR!

Var nere i bilen nyss för några minuter sen (är egentligen på jobbet) och kompisen satt inne i bilen medan
jag grejjade med lågnivåkablarna bak i bagaget.

Och jag fick faktiskt bort oljudet en stund.. så grejade ja lite till för att kolla om det skulle komma tillbaka och det gjorde det.. så försökte jag greja lite till och så har jag fått bort det till 98%. Så det känns riktigt bra faktiskt.

Aldrig mer FelTema kablar smile

Dock så har jag inte provat med det andra slutsteget inkopplat (för oljudet förstärks då av någon anledning)..

Men ska förhoppningsvis lösa detta.. Tack till alla för hjälpen!

Senast redigerat av XtremeTuning (18 maj 2009)

Lonefox Bad music kills good sound
18 maj 2009 · 7 241 Inlägg

XtremeTuning skrev:
UPPDATERAR!

Var nere i bilen nyss för några minuter sen (är egentligen på jobbet) och kompisen satt inne i bilen medan
jag grejjade med lågnivåkablarna bak i bagaget.

Och jag fick faktiskt bort oljudet en stund.. så grejade ja lite till för att kolla om det skulle komma tillbaka och det gjorde det.. så försökte jag greja lite till och så har jag fått bort det till 98%. Så det känns riktigt bra faktiskt.

Aldrig mer FelTema kablar smile

Dock så har jag inte provat med det andra slutsteget inkopplat (för oljudet förstärks då av någon anledning)..

Men ska förhoppningsvis lösa detta.. Tack till alla för hjälpen!

Du.....pallra dig hit ngn dag så kan vi prova med ett par lågnivåkablar som är en aning bättre än feltemas.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang