5012
Sök

Ett dyrt batteri eller 2 billiga batteri ?

278 Inlägg
18 maj 2009
Trådstartare
Somsagt så är jag nu inne på att bygga ljud i bilen och strömmen är en sak som är viktig ju.. Så nu är min fråga: ska man ha ett bra batteri som typ optima,banner,stinger,Trojan eller ska man ha 2 helt vanliga batterier ? Tacksam för svar, och kom även med tips på bra batterier för en BRA slant cool Min gräns ligger nog på 2000 kr wink

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
18 maj 2009
Banner Running Bull....

70Ah runt 2K och 95Ah runt 2.5K

Finns bla. hos BRL.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

733 Inlägg
18 maj 2009
ett bra skulle jag satsat på eller om du vill ha billiga så kan du ta 3 st från biltema.

M.v.h. Emil

21 761 Inlägg
18 maj 2009
Hur tänker du utnyttja din anläggning, spela mycket med motorn avslagen eller nästan bara med motorn igång?

Dieselpower!
534 Inlägg
18 maj 2009
Exide/Tudor Maxxima 900 DC verkar bra också, ligger väll kring 2000 sträcket.
Vad ska du driva med batteriet/batterierna?

278 Inlägg
18 maj 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
Banner Running Bull....

70Ah runt 2K och 95Ah runt 2.5K

Finns bla. hos BRL.....

Okej, jag hitta ett begagnat running bull för 750kr stod att det bara var använt 1 gång för det blev felköp. Bra pris för de isåfall xD låg på 80Ah

278 Inlägg
18 maj 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Hur tänker du utnyttja din anläggning, spela mycket med motorn avslagen eller nästan bara med motorn igång?

Asså jag tror jag kommer stå stilla med bilen en del fast inte så mkt tror jag, kommer nog låta bilen stå på tomgång också samtidigt som jag spelar musiken.

278 Inlägg
18 maj 2009
Trådstartare
thulle1 skrev:
ett bra skulle jag satsat på eller om du vill ha billiga så kan du ta 3 st från biltema.

okej tror också det blir bättre faktiskt smile

278 Inlägg
18 maj 2009
Trådstartare
Absolutjonas skrev:

jag ska driva ett sånt här steg :http://brc.se/sortiment/artikel.asp?AHA … ;VGR=U4000

21 761 Inlägg
18 maj 2009
Om du har koll på att batteriet inte blir djupurladdat så går det bra med ett "vanligt" startbatteri, men vill du vara säker så kan du tex välja Running Bull eller Exide/Tudor Maxxima 900DC. De batterierna används en hel del till bilstereo med gott resultat. smile

278 Inlägg
18 maj 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Om du har koll på att batteriet inte blir djupurladdat så går det bra med ett "vanligt" startbatteri, men vill du vara säker så kan du tex välja Running Bull eller Exide/Tudor Maxxima 900DC. De batterierna används en hel del till bilstereo med gott resultat. smile

Okej, men skulle du vilja lägga upp några länkar på de batterierna på en svenska sida helst ? tongue vilken prisklass ligger dom i ?

Dieselpower!
534 Inlägg
18 maj 2009
fabbemannen skrev:
Absolutjonas skrev:

jag ska driva ett sånt här steg :http://brc.se/sortiment/artikel.asp?AHA … ;VGR=U4000

Okej, har använt det dära steget och det behöver en hel del kräm!
men ett Exide/Tudor Maxxima 900 DC borde funka utan problem!
Körde med ett Hankook batteri i 2Ohm och det svek mig vid 20 i volym, hände inte så mycket efter det.
men med ett bättre batteri borde det funkar, hur ska du lasta steget. 1,2 eller 4 Ohm?
4Ohm är ju mer lättdrivet, 2Ohm mindre, och 1Ohm kräver krääm!

Edit: Mekonomen säljer Exide eller Tudor batterier, Meca säljer Tudor, tror även okq8 tar in det ifall man frågar? rätta mig ifall jag har fel.

Banner har jag inte en blekaste.
Senast redigerat av Absolutjonas (18 maj 2009)

278 Inlägg
18 maj 2009
Trådstartare
Absolutjonas skrev:
fabbemannen skrev:
Absolutjonas skrev:

Körde med ett Hankook batteri i 2Ohm och det svek mig vid 20 i volym, hände inte så mycket efter det.
men med ett bättre batteri borde det funkar, hur ska du lasta steget. 1,2 eller 4 Ohm?

Edit: Har för mig att mekonomen säljer Exide eller Tudor batterier, tror även okq8 tar in det ifall man frågar? rätta mig ifall jag har fel.

Jag tänkte köra min jbl GTO 1214 basar som är på 4 ohm, de tänkte jag paralellkoppla i 2ohm så 2 ohm kör jag det i då antar jag xD
Senast redigerat av fabbemannen (18 maj 2009)

21 761 Inlägg
18 maj 2009
fabbemannen skrev:
Okej, men skulle du vilja lägga upp några länkar på de batterierna på en svenska sida helst ? tongue vilken prisklass ligger dom i ?

Har inte så stor koll på priser, men tex 1769:- för 70 Ah Running Bull låter ju bra tycker jag: www.h2mracing.se/webbutik/index.php?cPath=2948

278 Inlägg
18 maj 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
fabbemannen skrev:

Har inte så stor koll på priser, men tex 1769:- för 70 Ah Running Bull låter ju bra tycker jag: www.h2mracing.se/webbutik/index.php?cPath=2948

Okej tack så mycket! smile En kille här i närheten sålde ett sånthär batteri : http://www.h2mracing.se/webbutik/produc … ts_id=3524

han skulle ha 750 kr för det och det var bara använt 1 gång pga felköp, men man vet ju dock inte om det är sant, sen sa pappa att man skulle ha någon speciellt laddare till sånna här batterier, stämmer det ? och vad kostar då en sån ? hmm

21 761 Inlägg
18 maj 2009
Uni Bull fungerar säkert bra det också, ger ju bra med ström. Då är det alltså frågan om ett startbatteri, så att du vet det. smile

Om din pappa menade batteriladdare till tex Maxxima och Running Bull (AGM-batterier) så har han rätt. Den typen av batterier är helt slutna och får inte överladdas en massa, orsaken är att man inte kan fylla på vatten ifall det pyser ut gas vid överladdning. Händer det där många gånger och under lång tid, då tar batteriet stor skada.

Många använder C-TEK:s batteriladdare till såna batterier, men det viktiga är egentligen att den laddare man använder ska ha spänningsbegränsning och dessutom gå över till någon form av underhållsladdning/slå av sig efter att batteriet har blivit fulladdat.

Batteriladdare med elektronikstyrd laddning brukar ha spänningsbegränsning och någon typ av underhållsladdning, finns att köpa på flera ställen. C-TEK är bra laddare, men dyra. smile
Senast redigerat av Drönirettab (18 maj 2009)

278 Inlägg
18 maj 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Uni Bull fungerar säkert bra det också, ger ju bra med ström. Då är det alltså frågan om ett startbatteri, så att du vet det. smile

Om din pappa menade batteriladdare till tex Maxxima och Running Bull (AGM-batterier) så har han rätt. Den typen av batterier är helt slutna och får inte överladdas en massa, orsaken är att man inte kan fylla på vatten ifall det pyser ut gas vid överladdning. Händer det där många gånger och under lång tid, då tar batteriet stor skada.

Många använder C-TEK:s batteriladdare till såna batterier, men det viktiga är egentligen att den laddare man använder ska ha spänningsbegränsning och dessutom gå över till någon form av underhållsladdning/slå av sig efter att batteriet har blivit fulladdat.

Batteriladdare med elektronikstyrd laddning brukar ha spänningsbegränsning och någon typ av underhållsladdning, finns att köpa på flera ställen. C-TEK är bra laddare, men dyra. smile

okej okej, men är det mer värt att köpa de för 750kr eller köpa de på hemsidan som kommer kosta ca 2000 kronor inkl frakt ? Det är ju tusan att man måste köpa ny batteriladdare också hmm Blir massa dyra priser på de ju sad

4 693 Inlägg
18 maj 2009
fabbemannen skrev:
Absolutjonas skrev:
fabbemannen skrev:

Edit: Har för mig att mekonomen säljer Exide eller Tudor batterier, tror även okq8 tar in det ifall man frågar? rätta mig ifall jag har fel.

Jag tänkte köra min jbl GTO 1214 basar som är på 4 ohm, de tänkte jag paralellkoppla i 2ohm så 2 ohm kör jag det i då antar jag xD

Den är enkelspolig. Blir svårt att få 2 ohm då om du inte har 2 st alltså.
Senast redigerat av Softis (18 maj 2009)

Booyakasha!

278 Inlägg
18 maj 2009
Trådstartare
Softis skrev:
fabbemannen skrev:
Absolutjonas skrev:

Japp den är enspolig, men jag hade tänkt koppla den i 2 ohm. Här är den http://brc.se/sortiment/artikel.asp?AHA … ;VGR=U3100

4 693 Inlägg
18 maj 2009
fabbemannen skrev:
Softis skrev:
fabbemannen skrev:

Japp den är enspolig, men jag hade tänkt koppla den i 2 ohm. Här är den http://brc.se/sortiment/artikel.asp?AHA … ;VGR=U3100

Men det går inte att koppla en 4ohms spole till 2ohm. Du har bara 4 ohm att välja på så länge du bara har en.

Booyakasha!

Sök