Turbokonvertera en volvo 240 glt 81-

jh-hindersson OVERBOOSTED
18 maj 2009 · 852 Inlägg

hej jag har en gammal volvo 244 glt 81- och undrar hur mycket laddtryck man kan ha i en b230e om men inte ska behöva byta kolvar m.m funkar det med 0,5bar eller måste man ha mindre ?för jag vill bara bygga om grenröret+olje kylningen för turbon big_smile vill ha pyss ljudet smile och lite mera hästar smile    hur många mer hk får man med 0,4-0,6bar (har nu ungefär 145hk) ??

tacksam för svar mvh: tuförtin

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893
Toyota Supra mkiv "OVERBOOST v2" (1996)
Volvo 940 "15900mil" (1992)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
18 maj 2009 · 1 948 Inlägg

stoppa i en turbomaskin i stället... du får regga med b230ft på 165 hk. sen drar du upp laddet till 1bar och mappar/chippar och sen har du 200hk+

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
jh-hindersson OVERBOOSTED
19 maj 2009 · 852 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
stoppa i en turbomaskin i stället... du får regga med b230ft på 165 hk. sen drar du upp laddet till 1bar och mappar/chippar och sen har du 200hk+

jag vill ju inte byta motor hmm jag vill ju bara sätta i en snurra i den jag har nu big_smile så hur mycket ladd kan man köra me ? tongue

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893
Volvo 940 "15900mil" (1992)
Toyota Supra mkiv "OVERBOOST v2" (1996)
Rojpen
19 maj 2009 · 2 230 Inlägg

det är inte att bara. du ska ju komp sänka motorn först innan du kan sätta dit en snurra om du vill ha hela kolvar.. sen ska du ha ett styrsystem för motorn med. och en IC m.m.m.m
kan ju säga direkt att det är billigare å slänga en en TIC motor.

så kan det vara då det inte blev som det skulle
jh-hindersson OVERBOOSTED
19 maj 2009 · 852 Inlägg

Rojpen skrev:
det är inte att bara. du ska ju komp sänka motorn först innan du kan sätta dit en snurra om du vill ha hela kolvar.. sen ska du ha ett styrsystem för motorn med. och en IC m.m.m.m
kan ju säga direkt att det är billigare å slänga en en TIC motor.

men om man kör med typ 0,2 - 0,4 bar:D ?? då måste man väll inte komp sänka ??hmm

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893
Volvo 940 "15900mil" (1992)
Toyota Supra mkiv "OVERBOOST v2" (1996)
Rojpen
20 maj 2009 · 2 230 Inlägg

jh-hindersson skrev:

Rojpen skrev:
det är inte att bara. du ska ju komp sänka motorn först innan du kan sätta dit en snurra om du vill ha hela kolvar.. sen ska du ha ett styrsystem för motorn med. och en IC m.m.m.m
kan ju säga direkt att det är billigare å slänga en en TIC motor.

men om man kör med typ 0,2 - 0,4 bar:D ?? då måste man väll inte komp sänka ??hmm

måste å måste. men jag skulle då verkligen rekommendera att du gör det, 0.2bar är bra mycket övertryck på kolvarna.. visst du kan nog klara dig men skulle inte chansa.. men köp tjockare packing eller använd 2-3st packningar.. dock helst 1 tjock packing.. då har du kompsänkt..(dvs toppackning)

så kan det vara då det inte blev som det skulle
jh-hindersson OVERBOOSTED
20 maj 2009 · 852 Inlägg

Rojpen skrev:

jh-hindersson skrev:

Rojpen skrev:
det är inte att bara. du ska ju komp sänka motorn först innan du kan sätta dit en snurra om du vill ha hela kolvar.. sen ska du ha ett styrsystem för motorn med. och en IC m.m.m.m
kan ju säga direkt att det är billigare å slänga en en TIC motor.

men om man kör med typ 0,2 - 0,4 bar:D ?? då måste man väll inte komp sänka ??hmm

måste å måste. men jag skulle då verkligen rekommendera att du gör det, 0.2bar är bra mycket övertryck på kolvarna.. visst du kan nog klara dig men skulle inte chansa.. men köp tjockare packing eller använd 2-3st packningar.. dock helst 1 tjock packing.. då har du kompsänkt..(dvs toppackning)

okej men det skulle funka dåwink ? motorn är föresten nyrenoverad big_smile det gör ju saken bättre smile

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893
Toyota Supra mkiv "OVERBOOST v2" (1996)
Volvo 940 "15900mil" (1992)
Rojpen
21 maj 2009 · 2 230 Inlägg

allt funkar men hur länge och bra är en annan sak... men jag skulle då inte chansa utan att kompsänka den.. för gåre åt helvete äre inge skoj.. sen kostar inte packningar mycket.. om du inte köper nå värsting packningar..

så kan det vara då det inte blev som det skulle
240bns
21 maj 2009 · 1 008 Inlägg

Att tänka på är att bilen blir "olaglig" och inte går att besikta om du turbokonverterar.

jh-hindersson OVERBOOSTED
21 maj 2009 · 852 Inlägg

Rojpen skrev:
allt funkar men hur länge och bra är en annan sak... men jag skulle då inte chansa utan att kompsänka den.. för gåre åt helvete äre inge skoj.. sen kostar inte packningar mycket.. om du inte köper nå värsting packningar..

jag får nog köpa två pakninger då big_smile men alla säger att b230 motorerna (vevstekarna) är sämre fram till 1990talet ? stämmer eller inte  ??

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893
Toyota Supra mkiv "OVERBOOST v2" (1996)
Volvo 940 "15900mil" (1992)
jh-hindersson OVERBOOSTED
21 maj 2009 · 852 Inlägg

240bns skrev:
Att tänka på är att bilen blir "olaglig" och inte går att besikta om du turbokonverterar.

men jag turbokonventerar ju efter besiktningen big_smile och om man blir stoppad är det bara att spela dum tongue

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893
Volvo 940 "15900mil" (1992)
Toyota Supra mkiv "OVERBOOST v2" (1996)
Slammis IT-Tekniker
21 maj 2009 · 161 Inlägg

Är det inte bättre på alla vis att sätta i b230fk och regbesiktiga med den, få bilen godkänd med turbo och sedan trimma, då slipper du ju att ta bort turbon varje besiktning och krångla ?

Skoda Fabia Combi "Elegance" (2009)
Rojpen
21 maj 2009 · 2 230 Inlägg

jh-hindersson skrev:

Rojpen skrev:
allt funkar men hur länge och bra är en annan sak... men jag skulle då inte chansa utan att kompsänka den.. för gåre åt helvete äre inge skoj.. sen kostar inte packningar mycket.. om du inte köper nå värsting packningar..

jag får nog köpa två pakninger då big_smile men alla säger att b230 motorerna (vevstekarna) är sämre fram till 1990talet ? stämmer eller inte  ??

ingen aning hur det är med stakarna..  å ja det får du köpa

så kan det vara då det inte blev som det skulle
jh-hindersson OVERBOOSTED
22 maj 2009 · 852 Inlägg

Rojpen skrev:

jh-hindersson skrev:

Rojpen skrev:
allt funkar men hur länge och bra är en annan sak... men jag skulle då inte chansa utan att kompsänka den.. för gåre åt helvete äre inge skoj.. sen kostar inte packningar mycket.. om du inte köper nå värsting packningar..

jag får nog köpa två pakninger då big_smile men alla säger att b230 motorerna (vevstekarna) är sämre fram till 1990talet ? stämmer eller inte  ??

ingen aning hur det är med stakarna..  å ja det får du köpa

ok men får kolla vidare då big_smile

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893
Volvo 940 "15900mil" (1992)
Toyota Supra mkiv "OVERBOOST v2" (1996)
jh-hindersson OVERBOOSTED
22 maj 2009 · 852 Inlägg

Rojpen skrev:

jh-hindersson skrev:

Rojpen skrev:
allt funkar men hur länge och bra är en annan sak... men jag skulle då inte chansa utan att kompsänka den.. för gåre åt helvete äre inge skoj.. sen kostar inte packningar mycket.. om du inte köper nå värsting packningar..

jag får nog köpa två pakninger då big_smile men alla säger att b230 motorerna (vevstekarna) är sämre fram till 1990talet ? stämmer eller inte  ??

ingen aning hur det är med stakarna..  å ja det får du köpa

ok men får kolla vidare då big_smile

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893
Toyota Supra mkiv "OVERBOOST v2" (1996)
Volvo 940 "15900mil" (1992)
Tic
22 maj 2009 · 153 Inlägg

va skaru ha för styrsystem ??? förgasare? de e inte bara å slänga i en turbo ska du veta ,, de blir mkt jobb utöver bara själva aggregatet..

Tuned By Nenne !!
Jonas_C30
22 maj 2009 · 108 Inlägg

Skaffa en annan motor så hjälper ja dig att byta! Hämtat gokarten? Är sugen på att börja bygga!

jh-hindersson OVERBOOSTED
23 maj 2009 · 852 Inlägg

Jonas_C30 skrev:
Skaffa en annan motor så hjälper ja dig att byta! Hämtat gokarten? Är sugen på att börja bygga!

aa har hämtat den big_smile vi bogserade den från h-fred till silverdalen tongue ska köra henm den imon big_smile

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893
Toyota Supra mkiv "OVERBOOST v2" (1996)
Volvo 940 "15900mil" (1992)
jh-hindersson OVERBOOSTED
23 maj 2009 · 852 Inlägg

Tic skrev:
va skaru ha för styrsystem ??? förgasare? de e inte bara å slänga i en turbo ska du veta ,, de blir mkt jobb utöver bara själva aggregatet..

men jag lägger i en turbo bara big_smile det är en (glt) mekaniskt insprut 531 topp big_smile

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893
Toyota Supra mkiv "OVERBOOST v2" (1996)
Volvo 940 "15900mil" (1992)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
23 maj 2009 · 1 948 Inlägg

Vart ska du ta oljan till turbon då? det är bara dumt att försöka turbokonvertera en b230.

fördelar med turbo motor.

allt färdigt för olja osv.
grenrör på plats.
turbo kolvar(kompsänkt)
anpassat insprut.
går att reggbesikta med

nackdelar med din idé.

massa jobb.
kommer aldrig att bli lika bra som en färdig turbo maskin. du ska vara glad om det funkar alls.
kommer att kosta så pass att du ändå kunde köpt turbomotor och sparat arbete och fått bättre resultat.
går aldrig att få regbesiktad och "laglig"

Jag tycker då att fördelarna väger ut nackdelarna rätt stort.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang