Turbokonvertera en volvo 240 glt 81-

jh-hindersson OVERBOOSTED
24 maj 2009 · 852 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Vart ska du ta oljan till turbon då? det är bara dumt att försöka turbokonvertera en b230.

fördelar med turbo motor.

allt färdigt för olja osv.
grenrör på plats.
turbo kolvar(kompsänkt)
anpassat insprut.
går att reggbesikta med

nackdelar med din idé.

massa jobb.
kommer aldrig att bli lika bra som en färdig turbo maskin. du ska vara glad om det funkar alls.
kommer att kosta så pass att du ändå kunde köpt turbomotor och sparat arbete och fått bättre resultat.
går aldrig att få regbesiktad och "laglig"

Jag tycker då att fördelarna väger ut nackdelarna rätt stort.

oljan till turbon tar jag från olje trycks kontakten, och returen tar jag ner till olje tråget, och sätter ditt dubbla topp pakningar, och bygger ett eget grenrör sen ske det nog funka smile  eller ??

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893
Volvo 940 "15900mil" (1992)
Toyota Supra mkiv "OVERBOOST v2" (1996)
Rojpen
24 maj 2009 · 2 230 Inlägg

hur ska du göra med styrsystemet då? köra på det som finns eller ska du byta?
eller tar du hela el systemet från en tic? personligen skulle jag ha bytt motor då den tic knappt kostar nått å det blir då en helt lagig bil att besiktiga... bra reslutat mindre jobb= byt motor.. sämre reslutat mycket helvetes jobb = konvntera.. det är snor dyrt att konventera då man kommer på saker i efterhand man behöver.. tongue

så kan det vara då det inte blev som det skulle
Volvo_Performance
24 maj 2009 · 78 Inlägg

Det är bara att kasta i! Min cab turbokonverterades på en kväll och gav 236 hk wink

Volvo 740 "Saffran" (1987)
jh-hindersson OVERBOOSTED
25 maj 2009 · 852 Inlägg

Rojpen skrev:
hur ska du göra med styrsystemet då? köra på det som finns eller ska du byta?
eller tar du hela el systemet från en tic? personligen skulle jag ha bytt motor då den tic knappt kostar nått å det blir då en helt lagig bil att besiktiga... bra reslutat mindre jobb= byt motor.. sämre reslutat mycket helvetes jobb = konvntera.. det är snor dyrt att konventera då man kommer på saker i efterhand man behöver.. tongue

jag kör med orginal styrsystem för jag ska ju bara köra me 0,3-0,6 i ladd så det är ju inte mycket??? smile

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893
Volvo 940 "15900mil" (1992)
Toyota Supra mkiv "OVERBOOST v2" (1996)
jh-hindersson OVERBOOSTED
25 maj 2009 · 852 Inlägg

Volvo_Performance skrev:
Det är bara att kasta i! Min cab turbokonverterades på en kväll och gav 236 hk wink

haha ofan men hur mycket ladd körde du me 2,0-3,5bar eller hahah tongue

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893
Volvo 940 "15900mil" (1992)
Toyota Supra mkiv "OVERBOOST v2" (1996)
snurbo_diesel Egen företagare
25 maj 2009 · 864 Inlägg

släng dit turbo och detta, dubbla packningar så går det fint. och med tanke på att det är en E motor är det bara att justera upp bränsle trycket så det ska inte vara några problem.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
jh-hindersson OVERBOOSTED
25 maj 2009 · 852 Inlägg

snurbo_diesel skrev:
släng dit turbo och detta, dubbla packningar så går det fint. och med tanke på att det är en E motor är det bara att justera upp bränsle trycket så det ska inte vara några problem.

ok entligen får man ett bra svar smile men det funkar o köra med 0,6 i ladd då ??  om man kör med dubbla packningar ok ökar bränsle tryket??? smile

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893
Toyota Supra mkiv "OVERBOOST v2" (1996)
Volvo 940 "15900mil" (1992)
snurbo_diesel Egen företagare
25 maj 2009 · 864 Inlägg

ja det skulle jag tro att det gör, jag vet dock inte vad stakarna i E motorn håller för, men jag tror inte det ska vara några problem. Men som sagt, dubbla eller 3 packningar så är det bara att öka bränlse trycket, sitter en liten insex skruv på sprutet långt ner nån stans som det bara är att skruva på. Sen är det bara att tuta och köra. Skulle du sen bli stoppad av snuten så säg att de jämt byggt om den för man har 3 veckor på sig efter att man bytt till annan motor (typ bensin till diesel) att regga om den. sen är det bara att köra vidare, polisen har ju inga bevis på när du byggt om den.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
jh-hindersson OVERBOOSTED
25 maj 2009 · 852 Inlägg

snurbo_diesel skrev:
ja det skulle jag tro att det gör, jag vet dock inte vad stakarna i E motorn håller för, men jag tror inte det ska vara några problem. Men som sagt, dubbla eller 3 packningar så är det bara att öka bränlse trycket, sitter en liten insex skruv på sprutet långt ner nån stans som det bara är att skruva på. Sen är det bara att tuta och köra. Skulle du sen bli stoppad av snuten så säg att de jämt byggt om den för man har 3 veckor på sig efter att man bytt till annan motor (typ bensin till diesel) att regga om den. sen är det bara att köra vidare, polisen har ju inga bevis på när du byggt om den.

ok men vet du vad volvo tubo motorerna har för komp?? så man vet hur många packningar som behövs?
ok snuten vet ju knappt vad som finns under huven på bilen så hahahaha

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893
Toyota Supra mkiv "OVERBOOST v2" (1996)
Volvo 940 "15900mil" (1992)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
25 maj 2009 · 1 948 Inlägg

Får man i sin nyfikenhet fråga, varför du tvunget ska köra på att just turbo konvertera motorn som sitter i? vad är din anledning?

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
jh-hindersson OVERBOOSTED
26 maj 2009 · 852 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Får man i sin nyfikenhet fråga, varför du tvunget ska köra på att just turbo konvertera motorn som sitter i? vad är din anledning?

för det första vill jag ha (lite) mera hk för det andra vill jag ha dump ljudet för det låter så jävla kaksigt big_smile och det är grymt med en turbo konverterad motor tongue

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893
Toyota Supra mkiv "OVERBOOST v2" (1996)
Volvo 940 "15900mil" (1992)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
26 maj 2009 · 1 948 Inlägg

Om bilen/motorn redan finns med turbo så är det ju ingen status att komma med en halv kass turbokonventering. Men visst du gör ju som du själv vill... det är bara det att det är mera värt pengarna och man slipper besväret genom att köra med turbomotor. ska du inte behålla bilen mer än bara över sommaren och typ hoppa med den o sånt så kanske din idé kan vara nått... men jag hade inte lagt energin på den motorn.

Hur löser du insprutningen?

Du vet att du aldrig mer kan besikta bilen eller hur?

Senast redigerat av AcesHigh666 (26 maj 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Rojpen
26 maj 2009 · 2 230 Inlägg

jo besikta kan han:smile om han river bort allt igen å gör den till sug igen:P precis som jag får göra hehe:P

så kan det vara då det inte blev som det skulle
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
26 maj 2009 · 1 948 Inlägg

Jo de är klart, men en massa jobb man sluppit med en riktig motor...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Rojpen
26 maj 2009 · 2 230 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Jo de är klart, men en massa jobb man sluppit med en riktig motor...

ja jo det är sant:) men han vill ju tvärt konvetera så då får han la det smile
men undrar fortfarade hur han ska göra med styrsyteme? om det blir org eller nå piggyback eller nå?

så kan det vara då det inte blev som det skulle
jh-hindersson OVERBOOSTED
26 maj 2009 · 852 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Om bilen/motorn redan finns med turbo så är det ju ingen status att komma med en halv kass turbokonventering. Men visst du gör ju som du själv vill... det är bara det att det är mera värt pengarna och man slipper besväret genom att köra med turbomotor. ska du inte behålla bilen mer än bara över sommaren och typ hoppa med den o sånt så kanske din idé kan vara nått... men jag hade inte lagt energin på den motorn.

Hur löser du insprutningen?

Du vet att du aldrig mer kan besikta bilen eller hur?

jag har ju nästan allting till o turbokonventera bilen så det kommer kosta max 500kr fasas bara intercooler+lite slangar.och jag slänger i den efter besiktningen big_smile  ..och insprutningen behöver jag bara öka bränslertrycket ,det är ju en b230e motor så det ska ju gå ganska lätt eller? smile

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893
Volvo 940 "15900mil" (1992)
Toyota Supra mkiv "OVERBOOST v2" (1996)
jh-hindersson OVERBOOSTED
26 maj 2009 · 852 Inlägg

Rojpen skrev:

AcesHigh666 skrev:
Jo de är klart, men en massa jobb man sluppit med en riktig motor...

ja jo det är sant:) men han vill ju tvärt konvetera så då får han la det smile
men undrar fortfarade hur han ska göra med styrsyteme? om det blir org eller nå piggyback eller nå?

det blir orginal styrsystem..men det är ju kul o skruva me bilar så det är därför jag vill konventera big_smile sant det hade blivit lättare med en riktig turbo motor men ingen utmaning:D

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893
Volvo 940 "15900mil" (1992)
Toyota Supra mkiv "OVERBOOST v2" (1996)
turboforssen Telge Drifting Team
26 maj 2009 · 5 398 Inlägg

problemet med att turbokoventera b230e  är ju att bäljen under insuget inte pallar laddtryck.
den kommer att flyga loss ganska fort om du inte hittar på en bättre lösning för  fastsättning av den

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
240bns
27 maj 2009 · 1 008 Inlägg

Om du är ute efter "dumpljudet" så lär du bli missnöjd om du bara tänker ladda 0.2-0.4 räcker knappt för att öppna dumpen och kommer knappt höras.
Satsa hellre då på att trimma motorn du har och köp en elektronisk-fejkdump med tillhörande högtalare.

jh-hindersson OVERBOOSTED
27 maj 2009 · 852 Inlägg

turboforssen skrev:
problemet med att turbokoventera b230e  är ju att bäljen under insuget inte pallar laddtryck.
den kommer att flyga loss ganska fort om du inte hittar på en bättre lösning för  fastsättning av den

aa jag för setta fast den på nått set???

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893
Toyota Supra mkiv "OVERBOOST v2" (1996)
Volvo 940 "15900mil" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang