2965
Sök

Från förgasartank till insprutstank.

110 Inlägg
18 maj 2009
Trådstartare
#1
tjena alla.

nu är jag igång med ett eventuellt motorbyte från den klassiska förgasarmotorn till en b23ft i min 142 a,

upplägget med med upphängningsmoddning och sånt har man vell fått klarhet i Men lyckas däremot inte finna någon infprmation om hur tanken till en insprutare ska byggas,

så då frågar jag,

vad är det för pumpar som ska kopplas till och vart får man tag på dem,

kan man använda orginaltanken?

tackar för svar wink.

föresten, en fråga till,

om en motor har det mekantiska insprutet, är det nödvändigt att man bygger en bränsleretur då och extra pumpar eller räcker det från fögge-orginalet.

tackar för svar.

mvh


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 569 Inlägg
18 maj 2009
#2
beror väl på årsmodell... är det en 74a borde väl tanken komplett med pump från 240n passa...

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

110 Inlägg
18 maj 2009
Trådstartare
#3
mmm.. na han är juv en 69 a så,, vet inte riktigt när det var som de änrades. hmm


9 Inlägg
19 maj 2009
#4
Har för mej att tankrör och det inte passar riktigt bra men testa wink Går ju modifiera heh


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 569 Inlägg
19 maj 2009
#5
GuRaN__StUdiO skrev:
mmm.. na han är juv en 69 a så,, vet inte riktigt när det var som de änrades. hmm

Då har du nog mer & bygga smile kanske går att klämma dit en komplett tank ändå & göra nytt golv i skuffen över den?

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Egen företagare
864 Inlägg
19 maj 2009
#6
det går ju göra om armaturen som sitter nu också, kapar röret en bit ner och sätter dit en pump, (måste bli rätt längd också) sen löder man dit ett rör till för returen och gör en genomföring på nått bra sätt till kablarna, typ ett rör till som de går igenom och fyller det med silicon eller nått sånt.
Allt går om man vill. Finns säkert enklare sätt dock.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

110 Inlägg
19 maj 2009
Trådstartare
#7
okej... så det spela alltså ingen roll vilken tank man använder utan bara att den har tillkopplad retur och pump, alltså att man på så sätt skulle kunna koppla in pump till orginaltanken och sedan bara se till så att det blir tätt där returen och kablarna går egenom, roll


Egen företagare
864 Inlägg
19 maj 2009
#8
precis, sen är det inte säkert du behöver dränka en pump heller, finns ju pumpar som man sätter nära tanken som orkar suga upp det. Men om man gör en egen armatur då så är ju 940turbon pump bra, för då räcker det med den. Annars så behövs det en pump till som brukar sitta monterade under bilen på 740/940.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

110 Inlägg
19 maj 2009
Trådstartare
#9
snurbo_diesel skrev:
precis, sen är det inte säkert du behöver dränka en pump heller, finns ju pumpar som man sätter nära tanken som orkar suga upp det. Men om man gör en egen armatur då så är ju 940turbon pump bra, för då räcker det med den. Annars så behövs det en pump till som brukar sitta monterade under bilen på 740/940.

ajuste fasen, jo det kan nog vara ett alternativ.
men vad är egentligen pumpen starkast om man säger en extern , att suga så att man då kan ha den på en hög punkt gentemot tanken så att flödet kan få lite lägesenergi eller att den är start på att trycka så att man sätter den nere i reservhjulsbrunnen så att bensinen faller ner i pumpen och den sendan trycker vidare, kanske är lite långsökt men nån av alternativen måste juv väga över så.. hmm ,


Egen företagare
864 Inlägg
19 maj 2009
#10
jadu det var en bra fråga, tror inte det spelar så stor roll faktiskt, är den placerad högt så har den ju lättare att trycka fram bensinen till motorn, och jobba mer om den placeras lågt, så det kan man nog göra som man vill.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

110 Inlägg
19 maj 2009
Trådstartare
#11
snurbo_diesel skrev:
jadu det var en bra fråga, tror inte det spelar så stor roll faktiskt, är den placerad högt så har den ju lättare att trycka fram bensinen till motorn, och jobba mer om den placeras lågt, så det kan man nog göra som man vill.

mm..jo sant.. nemen topp.. tackar för svar wink



Sök