Fordonsskatts problem

tr3ge
19 maj 2009 · 38 Inlägg

Hej,

Jag köpte en bil den 8 maj, säljaren sa då att skatten skulle komma i slutet av månaden. Den har nu kommit, men dock till gamla ägaren. Han säger då att han ska betala den, å att jag sedan skickar pengar till han. Det är helt okey med mig, ska få ett kort på fakturean å allt det, men nu till fårgan, kommer då skttemärket att skickas till mig, eller kommer det också att komma till säljaren?

Har försökt att få tag på VV, men deras kundtjänst suger fula ord.

Någon som vet något?? smile

snurbo_diesel Egen företagare
19 maj 2009 · 864 Inlägg

Det borde ju komma till, då du står som ägare. men annars kan han skicka märket till dig då.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
E-30
19 maj 2009 · 1 050 Inlägg

Men varför kommer skattekvittot till den förra ägaren? har ni ej skickat in om papper om ägarebytet?
Du ska ha inbetalningskortet, du ska likaså själv betala in detsamma. Be honom att han istället skickar inbetalningskortet till Dig. Jag skulle personligen aldrig skicka pengar till den förra ägaren, vem vet vad han använder dem till? en kväll på krogen & du betalar..big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
19 maj 2009 · 3 180 Inlägg

Är det S40n du pratar om? eftersom du har slutsiffra 2 i regnummret ska han betala skatten då han var ägare månadsskiftet april-maj.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
tr3ge
19 maj 2009 · 38 Inlägg

NITROUS skrev:
Är det S40n du pratar om? eftersom du har slutsiffra 2 i regnummret ska han betala skatten då han var ägare månadsskiftet april-maj.

Precis, det är s40n jag pratar om. Eftersom han var ägare i månadsskiftet (precis som du sa) så kommer ju inbetalningskortet. dock kom vi fram till att jag skulle betala skatten (fick han lite billigare då) ska naturligtvis se till att han fixar fram ett bildbevis på inbetalningskortet innan jag skickar nå pengar. Men åter till frågan; Inbetalningskortet kom till han, gör även skattemärket det? Bilen köptes en fredag kl 18, och skattebeskedet var utskrivet den 9de, därför han inte vv registrera ägarbytet.

Coddas ProWanker
19 maj 2009 · 211 Inlägg

jag var med om liknande.  Förra ägaren betala o det skickades till mig.

www.supramannen.com Sveriges trevligaste forum^^
Chrill27
19 maj 2009 · 553 Inlägg

Det skickas till dig då du är ägare på bilen. så var det för mig iaf smile

gamlingen
20 maj 2009 · 5 198 Inlägg

Jag skulle då aldrig skicka pengar till han,, bättre han skickar dej inbetalningskortet,, eller att ni båda är närvarande vid betalningen. Annars är risken  som nån sa ovan att du betalar hans kväll på krogen å skatten ff blir obetald. Det fungerar ju som så att skatten går går till den som är skriven ägare vid UTSKRIFTEN av inbetalningskortet. så skickas det ut den 9.nde å ni skrev papper den 10 eller 11 så går det iaf till han.

EDIT:snavfel

Senast redigerat av gamlingen (20 maj 2009)

Frosted
20 maj 2009 · 1 878 Inlägg

ring och hör med VV/Transsport styrelsen om du eller den gamla ägaren får skattemärket.

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
Crozzfire Avstängd
20 maj 2009 · 512 Inlägg

Du skall inte betala nån skatt till han! Den som står ägare ingången skattemånaden är skattskyldig, betala inte han 1 krona! Han kommer att ringa Transportstyrelesen, de säger att han är skattskyldig, annars får han krav på sig, skattlappen kommer hem till dig när det är betalt..

Brådhis * Voff voff *
20 maj 2009 · 10 285 Inlägg

tr3ge skrev:
Hej,

Jag köpte en bil den 8 maj, säljaren sa då att skatten skulle komma i slutet av månaden. Den har nu kommit, men dock till gamla ägaren. Han säger då att han ska betala den, å att jag sedan skickar pengar till han. Det är helt okey med mig, ska få ett kort på fakturean å allt det, men nu till fårgan, kommer då skttemärket att skickas till mig, eller kommer det också att komma till säljaren?

Har försökt att få tag på VV, men deras kundtjänst suger fula ord.

Någon som vet något?? smile

Som jag förstått det av tråden så har ni kommit överens om att du fick pruta lite mot att du betalar skatten! Inget fel i det, och ett muntligt avtal (kanske även skriftligt?) har ingåtts gällande detta! Självklart ska du då betala, det är en hederssak!

Angående hur ni ska lösa det är det ju enklast att du ringer transportstyrelsen, förklarar ditt ärende och ber att få uppgifterna från inbetalningskortet och betalar därefter skatten! Helt utan att behöva skicka varken papper eller pengar fram och tillbaka!

Skattemärket skickas självklart till den nuvarande ägaren, så det behöver du inte oroa dig för!

Lycka till!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
9Femma
20 maj 2009 · 342 Inlägg

Crozzfire skrev:
Du skall inte betala nån skatt till han! Den som står ägare ingången skattemånaden är skattskyldig, betala inte han 1 krona! Han kommer att ringa Transportstyrelesen, de säger att han är skattskyldig, annars får han krav på sig, skattlappen kommer hem till dig när det är betalt..

Det du är inne på är vem som har rätten på sin sida.
Vad som är juridiskt rätt och vad som är moraliskt rätt är dock många gånger två skilda saker framförallt om något är överenskommet mellan parterna.

Givetvis ska nya ägaren betala skatten för bilen om så är avtalat, trots att det är den tidigare ägaren som är skyldig att betala ur en rent juridisk aspekt.

Att inte göra detta vore både ohederligt och väldigt lågt gjort ...

Till TS:
Be säljaren att skicka dig skattefakturan så att du själv får betala in den.
Om han inte vill lämna ut sin faktura till dig så kan du säga till honom att det faktiskt ligger i ditt intresse lika mycket som hans att fakturan faktiskt blir betald.
Och säljaren behöver inte heller vara orolig att han lämnar ut sin personligt ställda faktura vind för våg (vilket han faktiskt i praktiken gör) eftersom han får en påminnelse innan det blir riktigt allvarligt, i det läge att fakturan mot förodan skulle förbli obetald.

Så jag ser inget hinder för att han inte skulle kunna skicka fakturan direkt till dig och låta dig sköta inbetalningen själv ...

Senast redigerat av 9Femma (20 maj 2009)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
Germax
20 maj 2009 · 12 086 Inlägg

Ska du betala be om OCR, allt annat vore osmart.

azid Det som inte dödar gör ont
20 maj 2009 · 2 668 Inlägg

be om räkningen bara och betala den själv...

2slow
Janosch
20 maj 2009 · 205 Inlägg

Han betalar skatten, det är han som får betalningsanmärkning annars!!!!!!! DU SKA INTE BETALA!

Och skattemärket kommer hem till dig! Var så lugn bara smile

jonnyk85
20 maj 2009 · 58 Inlägg

Janosch skrev:
Han betalar skatten, det är han som får betalningsanmärkning annars!!!!!!! DU SKA INTE BETALA!

Och skattemärket kommer hem till dig! Var så lugn bara smile

Men om han nu inte betalar blir det en skatteskuld på bilen.Jag brukar ringa in till vv och be om ocr nummret

Da_Bear Lökare
20 maj 2009 · 128 Inlägg

Har ni kommit överens om att du ska betala skatten så är det väl inte svårare än att han skickar inbetalningskortet till dig? Det kostar ett frimärke + kuvär, och skulle han "glömma" att skicka det så är det ju han som får på fan av fogden sen, dock får du inte bruka bilen.
Och ja, det är du som får skattemärket.

Har gjort precis samma sak själv som köpare.

Senast redigerat av Da_Bear (20 maj 2009)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 maj 2009 · 13 748 Inlägg

vad ni krånglar ....


gör så här gå in på www.transportstyrelsen.se

sen loggar du in med antingen personliga koden på reggbeviset eller så använder du E-lägg
sen klickar du dig in på skatt och avgifter
där står summan som ska betalas ocr nummret
sen är det bara att betala problemet är löst för er båda
förutsatt att ni kommit överens om att du ska betala skatten

inte så jäkla krångligt som att hålla på och skicka lappar hit och dit smile
vill man betala diret hos banken/posten så finns dom uppgifterna oxå på transportstyrelsen

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
dan-kristian
21 maj 2009 · 518 Inlägg

Janosch skrev:
Han betalar skatten, det är han som får betalningsanmärkning annars!!!!!!! DU SKA INTE BETALA!

Och skattemärket kommer hem till dig! Var så lugn bara smile

jo men dom kom överens om att köparen ska betala skatten när den kommer och fick då bilen lite billigare.

tr3ge
21 maj 2009 · 38 Inlägg

Nu är det ordnat, Jag ringde VV å bad dom bara att ge mig ocr nr och deras giro nr så satt jag in pengarna på deras konto bara, smidigt och enkelt smile   men tack alla för er hjälp!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang