6,2 liters v8 Diesel

Bonn-Johan
19 maj 2009 · 245 Inlägg

Har blivit tillfrågad att få köpa en cheva pickup med 6,2 liters dieselåtta i.. Men motorn har gått varm en gång, den startar å går hur bra som helst, MEN det går upp kompression i kylarvattnet så det blir tryck i expansionskärlet.. Va tror ni det kan vara som hände när motorn gick varm? Brukar topparna spricka lätt, eller kan det vara så att dom endast vart något skeva? Eller kan det enbart vara topp-packningarna?

Volvo 940 LTT "Jägermeister" (1995)
Volkswagen Passat TDI "Parren" (2002)
Batta
19 maj 2009 · 1 353 Inlägg

Inte helt säker, men tror att 6.2'an har gjutjärnstoppar, åtminstone dom tidigare, osäker på om dom satte på alutoppar i senare modeller.

men är det gjutjärn så är dom inte spruckna eller skeva iallafall = )

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
bumpe Lastbilsmekaniker
19 maj 2009 · 3 878 Inlägg

Är den billig är det väl bara att slå till, är ju inte så jobbigt att meka loss topparna och trycktesta dem smile

Läcker det bara liiite kan man om man har tur åka många tusen mil till utan problem alls bara man åker utan kylarlocket på/utan tryck i systemet!

Senast redigerat av bumpe (19 maj 2009)

Bonn-Johan
19 maj 2009 · 245 Inlägg

bumpe skrev:
Är den billig är det väl bara att slå till, är ju inte så jobbigt att meka loss topparna och trycktesta dem smile

Läcker det bara liiite kan man om man har tur åka många tusen mil till utan problem alls bara man åker utan kylarlocket på/utan tryck i systemet!

Okej tack för dessa svar..

Volvo 940 LTT "Jägermeister" (1995)
Volkswagen Passat TDI "Parren" (2002)
Bonn-Johan
20 maj 2009 · 245 Inlägg

Bilen är av årsmodell 89-91 nånstans, är det gjutjärn eller alu toppar på den då? Mvh

Volvo 940 LTT "Jägermeister" (1995)
Volkswagen Passat TDI "Parren" (2002)
Melker_elk Blyfot och motor dödare
21 maj 2009 · 388 Inlägg

rockabillyshoes skrev:
Bilen är av årsmodell 89-91 nånstans, är det gjutjärn eller alu toppar på den då? Mvh

alu topparna finns inte orginal på 6.2 det är först senare på 6.5.
det är garanterat topp pakningarna som gett upp dom är varken dyra eller svåra att byta.

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...
Batta
21 maj 2009 · 1 353 Inlägg

Det butcher säger stämmer, det är gjutjärnstoppar på 6.2'an, det var 6.5'an som hade alutoppar, så det är bara att köpoa, byta packningar och tuta och köra.

billiga packningar och lätt att byta! (=
dock så väger topparna nåt förjävligt, så en extra person att hjälpa lyfta av dom skulle vara bra.

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
Bonn-Johan
24 maj 2009 · 245 Inlägg

Batta skrev:
Det butcher säger stämmer, det är gjutjärnstoppar på 6.2'an, det var 6.5'an som hade alutoppar, så det är bara att köpoa, byta packningar och tuta och köra.

billiga packningar och lätt att byta! (=
dock så väger topparna nåt förjävligt, så en extra person att hjälpa lyfta av dom skulle vara bra.

Hehe okej, va å kolla på bilen idag, den hade stått ca 1,5 månad nu, vred på nyckeln å den hoppa igång direkt utan minsta problem, gick som en dröm i motorn, chansar oxå på att det är topppackningarna som gett sig, skulle få ta den för 8000:-, det blir affär! Bilder kommer, det lovar jag!

Volvo 940 LTT "Jägermeister" (1995)
Volkswagen Passat TDI "Parren" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang