Hur lärde ni er mecka?

Aerodynamik ...
22 maj 2009 · 7 120 Inlägg

Moped och går nu fordon. Lär mig sakta men säkert smile

Hackev8
22 maj 2009 · 2 121 Inlägg

lärde mig av farsan fick vara med han när jag var 3 år å börja skruva med bilar hade min första bil när jag var 8 sen så blev de moppeder sen kört cross sen 3 till 4 års åldern sen så blev de bilar igen å den vägen har de gått

sirmiro Double-Unicorn Rider
22 maj 2009 · 2 486 Inlägg

Var i banracedepån första gången 2månader gammal, farsan körde. Det var en del skruva, och jag minns inte hur var och när jag lärde mig, men mycket tid har spenderats i garaget, och när man sen körde gokart så var det bara att kunna. big_smile

westlife
22 maj 2009 · 246 Inlägg

Som de flesta andra här.. Mopeden först sen fordonsprogrammet, meka egna och kompisars bilar samt det senaste nu så har jag börjat helrenovera crossen smile

engolf
22 maj 2009 · 3 235 Inlägg

Lärde det mesta av storebrorsan, han höll på med mopeder,motorcyklar och till slut bilar.
Det märkliga är att hans intresse har avtagit, men inte mitt, så nu kommer han till mig varje gång han behöver hjälp med bilen.

Janneutanb
22 maj 2009 · 7 271 Inlägg

Alltid skruvat med allt som har gått att få tag i.
Sen läser jag mycket på internet, annars lär jag migsjälv.

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
22 maj 2009 · 5 753 Inlägg

Well, började väll när man var liten, uppfödd med ett dragrace team, dock slutade farsgubben köra när jag blivit några år, då pengarna inte räckte till både dragrace och familjen, är också uppväxt med jänkebilar, så man är ju uppväxt inom fordon, så man har väll alltid varit med farsan och skruva sen man var liten knodd, och i dagens läge har man ju haft några crossar, skotrar, mopeder, bilar, a-traktorer och annat skrot smile

Senast redigerat av _Glenne_ (22 maj 2009)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Dannii
10 februari 2010 · 238 Inlägg

Satan va tidigt alla har börjat!

Själv började man mecka moppe när man va ca 15.. Ja man köpte ju en trimmad moppe. När den börja strula fick man hjälp.. Sen så fattade jag iprincip.. Ingenting.. Men sen så kollade man på när en kompis gjorde de.. Och man läste hur 2 takt fungerade o.s.v.. smile Sen efter att polisen beslagtagit mopeden fick jag hem den! Då bestämde jag mig att utföra allt själv.. och jovisst! De funkade..

Samma sak me bilar! smile Funkar bäst i med att man lär sig egna metoder och "bonnmeck". Så när man får rejäla verktyg i handen så går de sjukt bra samt att man inte är bunden till allt man lär sig på fordons programmet utan man kommer på egna tekniker som är lättast o.s.v!

edit: Ja dessutom.. Dom som hjälpte mig förr att mecka hjälper jag nu att mecka!

Dessutom så snackade jag med en bilmeckaniker som hade gått fordon. Han sa att de är bättre att lära sig att mecka själv smile Fråga mig inte varför för de fick jag inte svar på.

Senast redigerat av Dannii (10 februari 2010)

What more can I say? Gumball 3000 for the win, baby!
Saecken
10 februari 2010 · 38 Inlägg

Började med mopederna och första skotern, och just nu går jag fordon i gymnasiet så jag lär mig lite eftersom smile just nu jobbar jag med den där jäävla hydrauliken!

Volvo 855 (1996)
Merc_ Ät gul snö, de kan vara öl
10 februari 2010 · 223 Inlägg

Började som miljoner andra gjorde, med moppen, som sem fortsatte med bilar smile

Volvo 855R (1996)
Iveskold
10 februari 2010 · 193 Inlägg

ja det började väll med lego när man var liten, bygger fortfarande med lego ibland tongue
sen var det väll cykel så fort jag började cykla, alltid var det nått. rätt sadel höjd o fräcke tuta o sånt tongue sen blev det gräsklippare o lådebilar när man blev lite äldre..sen vid 15 så kom moppen o mcn 1,5 år senare. sen kom bilen...

har lärt mej väldigt mycket över att försöka själv..har läst mycket på internet o pappa har hjälpt mej lite tongue
senast härom dan lärde jag mej hur man kränger däck tongue det var ingen som ville hjälpa mej så då fick jag försöka själv tongue

Static35
10 februari 2010 · 293 Inlägg

börja med en 740 renovera topp/block. nu är man inne på sin skyline och skruvar big_smile

forum/böcker/vänner <-som man lär sig av

cedergren_
10 februari 2010 · 85 Inlägg

Farsan har alltid kört folkrace så han har kört ner en del motorer i sina dar, och istället för att kasta dom så fick jag och brorsan dom att leka med, skröv väl isär min första b20 motor när jag var 4 år sen har det bara
fortsatt big_smile

˙˙˙ʇǝʞɔoןq åd pɹoqʇuǝƃuɐʇ ɐdöʞ ɹǝɯ ƃıɹpןɐ ɐʞs 'uɐɟ
Noxxer
10 februari 2010 · 1 482 Inlägg

Lego, Radiostyrda bilar/Modelbyggsatser, Cyklar, Bilar.
Alltid tyckt moppe vart töntigt så jag hoppa hela den biten wink

Lärt mig endel i gymnasiet med fast det är mest svetsning, fräsning, svarvning, cnc m.m

Så gick mitt förlopp från 3års-21år smile

BLT Service
Theracords Music Label
Juvakka
10 februari 2010 · 1 697 Inlägg

Jag skruvar på en rolig bult och ser vad som trillar loss tongue wink Nä, men har hållt på med cross å moppe ganska mycket

Saab 900 "T16" (1992)
Boostrider Försöker iaf
10 februari 2010 · 1 998 Inlägg

När man mindre än 10 år så skulle jag ALLTID va med farsan och farbröderna när de skruvade.
Sen köpte vi en cross i delar när vi va 12 och renoverade, efter de har de blivit en totalrenovering av en yamaha dtr
Duett a-traktor. Jag farbrorn och farsan grejade med den så här lärde jag mig mest
Volvo 142 a-traktor (första projektet jag gjorde allt själv på)

Så jag har lärt mig av farsan/farbröder/skolan/internet/böcker och så klart den hårda vägen roll

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
AnesN Bilmekaniker
15 februari 2010 · 805 Inlägg

Farsan jobbade med bilar, Hjälpte honom med att rensa förgasare och piss när man var ett par år gammal sen började man mecka isönder radiostyrda bilar och sätta ihop och ha sig sen moppar och fiddys och började på Fordons gymnasie och skaffade bil^^

Hillbill Redneck life
15 februari 2010 · 357 Inlägg

Intresset för fordon har alltid funnits, sen man gick i blöja och panga lampor på skrotbilarna som stod på gården på den tiden, sen har man ju en farsa som byggde tex en lådbil (typ F1), 14" chopper-cykel, batman cyklel osv, sen när man blivigt ca 8år eller nått så började man ju skruva cyklar och leka med permobil, sen vid 10årsålder inhandlades en lite cross (dom första åren var det farsan som skruva med den men snappa ju upp en del) sen blev det nån hemmabyggd gokart osv. när jag var ca 11-12år så köpe jag en moped (min 3e) men första som inte bara stod utan denna fixade jag och farsan tillsammans (den mopeden köptes för hela 100kr och går än idag) fast vid 13års åldern börja jag skruva själv på allvar och det passarade ca 45st mopeder fram tills jag var 16-16,5år (har la 13st kvar..ps till salu) sen vid 16,5års ålder flytta jag hemmigrån och införskaffa mig en opel ascona E som fick en lgf skylt och gick som grusbilsräser samt nån tur till pizzerian, men den fick man ju pilla lite med ibland, på det spåret kom jag in på bilområdet och har nu haft ett antal bilar och lärt mig mycket men man kan ju lära sig mer;) får väll tillägga att jag har varit ute i garaget och kollat nät pappa har skruvat under hela min uppväxt så är nog tack vare honom som jag fått mitt intresse och min kunskap. Så tack så mycket farsan:D

Om vi killar blir svettiga i skrevet, kallas det för pungsvett.
Men vad kallas det när tjejer blir svettiga på samma ställe?
- Läppglans?
Chevrolet K1500 "Vinterbilen" (1990)
cheva_raggare
15 februari 2010 · 534 Inlägg

började å hjälpte farsan som liten va gräs klippare en fixade å så cyklen ^^ å moppen å nu epan wink redan vid 13 års ålder började en med ena epan som inte är klar än :A

Mercedes s124 "Diesel" (1996)
Chevrolet Impala "Airride" (1963)
Chevrolet impala "Cruiser" (1963)
Leo86
15 februari 2010 · 1 468 Inlägg

uppväxt på bondgård med 100 meter till verkstad där det då fanns/finns ca 100m2 o meka på då finns svets svarv fräs o elverktyg tryckluft o masssa annat godis. uppväxt där. så där började det med en cykel sen gocart o sen bil o traktor sen maskiner osv osv
jobbar just nu som lastbilsmek

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang