Volvo 850 Projekt

Sickan_
27 juni 2009 · 945 Inlägg

Shoo!

Nu har jag fixat bättre bilder på hur Dreven står.




https://www1.garaget.org/gallery/archive/60112/694813_sc8h0p.jpg
Dreven där uppe. den andra vita plutten ( som jag målat en svart ring runt ) på det ena drevet är där dom andra märkningarna sitter och jag har testat ställa in med dom med men det går inte heller




https://www1.garaget.org/gallery/archive/60112/694817_hykc6g.jpg
Och så här står remskivan på vevaxeln.




https://www1.garaget.org/gallery/archive/60112/694821_j78kas.jpg
Och såhär står drevet bakom remskivan.

Någon som kan se och säga ifall något av dreven sitter fel?

Jag såg även att jag inte hade fått det tätt vid vattenpumpen nu så det läckte vatten, kan det ha med det att göra så den drar tjuvluft eller något om det nu inte är dreven som sitter fel?

//
Dennis

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
Sickan_
27 juni 2009 · 945 Inlägg

Ingen som vet? yikes
Nu har jag kollat det mesta det jag har gjort är följande

Kollat så det är gnista
Kollat om det är någon felkod
Kollat så det kommer fram bensin
Testat låsa bilen och låsa upp igen för att se om det va nån spärr där
Testat starta den med startkablar

Men jag har inte hittat några fel utan den är likadan än sad Så antingen är det dreven som står fel eller så är det någon ventil som är krökt. Och är det en ventil som är krökt så förstår jag verkligen inte hur det kunnat hända. yikes
Och om det skulle vara så att det är någon ventil hur kollar man det isåfall och hur fixar man det? Byter ventilerna? vart kan man köpa dom isåfall?

Hoppas någon där ute vet om dreven står rätt eller ej. Börjar verkligen tröttna på det här nu sad

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
27 juni 2009 · 5 650 Inlägg

nog för jag inte är nån mästare på riva motorer men så vitt jag vet så är volvos 8 ventilare de ända som pallar och stå fel .. 850 har ju aningen fler? så kankse inte helt omöjligt att nått pajjat?

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Sickan_
27 juni 2009 · 945 Inlägg

MrEricsson skrev:
nog för jag inte är nån mästare på riva motorer men så vitt jag vet så är volvos 8 ventilare de ända som pallar och stå fel .. 850 har ju aningen fler? så kankse inte helt omöjligt att nått pajjat?

Okeej, jag har inte en aning.. Jag tycker att det verkar väldigt mysko för jag har juh inte gjort något som att vrida på n¨gra hjul när inte remmen varit på så det ska juh inte ha pajjat..

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
28 juni 2009 · 5 650 Inlägg

Sickan_ skrev:

MrEricsson skrev:
nog för jag inte är nån mästare på riva motorer men så vitt jag vet så är volvos 8 ventilare de ända som pallar och stå fel .. 850 har ju aningen fler? så kankse inte helt omöjligt att nått pajjat?

Okeej, jag har inte en aning.. Jag tycker att det verkar väldigt mysko för jag har juh inte gjort något som att vrida på n¨gra hjul när inte remmen varit på så det ska juh inte ha pajjat..

men om tex gämför en b230 med 8 v går kam remmen av äre ju bara 0a allt sen ny rem så går den men äre 16 v så pajjar man ju ventilerna? och 850isarna har vell mer än 16 som standard? så om du tex haft din de minsta lilla fel så kanske nån nått pajja? uppenbart tycks man bara ha 1 chans tills de är rätt ?

men som sagt man har lite lack of skillz när de gäller 850/ nyare volvos

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Sickan_
28 juni 2009 · 945 Inlägg

MrEricsson skrev:

Sickan_ skrev:

MrEricsson skrev:
nog för jag inte är nån mästare på riva motorer men så vitt jag vet så är volvos 8 ventilare de ända som pallar och stå fel .. 850 har ju aningen fler? så kankse inte helt omöjligt att nått pajjat?

Okeej, jag har inte en aning.. Jag tycker att det verkar väldigt mysko för jag har juh inte gjort något som att vrida på n¨gra hjul när inte remmen varit på så det ska juh inte ha pajjat..

men om tex gämför en b230 med 8 v går kam remmen av äre ju bara 0a allt sen ny rem så går den men äre 16 v så pajjar man ju ventilerna? och 850isarna har vell mer än 16 som standard? så om du tex haft din de minsta lilla fel så kanske nån nått pajja? uppenbart tycks man bara ha 1 chans tills de är rätt ?

men som sagt man har lite lack of skillz när de gäller 850/ nyare volvos

Jo jag vet inte, i min är det 20 ventiler iaf. och det verkar som att det är något lurt med dom för jag har inget komp i bilen nu. yikes
Men dom jag har snackat med säger att har man inte mer än någon kugg fel så ska det inte vara något problem och jag har bara haft det en kugg fel på vevaxeldrevet...

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
Sickan_
30 juni 2009 · 945 Inlägg

Shoo!

Idag har det inte blivit några framsteg, utan jag har rullat ut den från garaget för brossan slulle vara där inne och lacka och då vill inte jag ha bilen i närheten lol
Har även lagt ut bilen på blocket för 5papp för att jag börjar bli riktigt less på detta nu när ingen vet vad som kan vara fel och när man inte har ekonomi till att lämna det till en verkstad.. sad Jag tycker att det är grymt tråkigt att det skulle behöva bli så här, då jag alltid velat ha en klarröd 850..
Så är det någon som är sugen är det bara att skriva tongue ..
Här kommer iaf en bild på hur den står just nu.




https://www1.garaget.org/gallery/archive/60112/697727_2ina1z.jpg
Som den står nu.

Det va allt för idag.
Ha de gött!
//
Dennis

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
30 juni 2009 · 5 650 Inlägg

funka de inte och rulla igång den?

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Sickan_
30 juni 2009 · 945 Inlägg

MrEricsson skrev:
funka de inte och rulla igång den?

Nej det är inte ett ljud i den.. Och jag snackade med e bilmekaniker idag och han sa att ventilerna är riktiga men dom är öppna hela tiden och han hade ingen förklaring på vf dom va det. men han hade en teori om att det va dåligt med olja där eftersom den stått still i nästan en månad utan att starta.. Men jag vet inte.

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
30 juni 2009 · 5 650 Inlägg

prova häll ilite ny olja dåwink så att de ev får lite smörjning?

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
o_lindh
30 juni 2009 · 347 Inlägg

Det du kan prova att göra är följande om du inte har tillräckligt med olja vid ventilerna:

Tryck gasen i botten och håll den där, vrid nyckeln till startläge. Håll så tills den startar, detta kan ta ca 2 minuter.

Sickan_
1 juli 2009 · 945 Inlägg

o_lindh skrev:
Det du kan prova att göra är följande om du inte har tillräckligt med olja vid ventilerna:

Tryck gasen i botten och håll den där, vrid nyckeln till startläge. Håll så tills den startar, detta kan ta ca 2 minuter.

Jag har prövat det men den är likadan fortfarande.. sad

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
Sickan_
1 juli 2009 · 945 Inlägg

Shoo!

idag har det inte hänt så mycket jag har hittat en bilverkstad som jag ska lämna bilen till, så dom ska bara kolla på den och leta upp vad det är för fel på den. När jag har fått reda på det så blir det lite lättare att iaf försöka fixa bilen.

Det va nog allt jag hade att säga för idag
//
Dennis

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
Rojpen
1 juli 2009 · 2 230 Inlägg

ser du har gjort markeringar å så.. men har du mollstält motorn då? alltså så man ska ställa den då man rivit bort det där? finns ju markeringar som man ska ställa efter ..

så kan det vara då det inte blev som det skulle
Sickan_
1 juli 2009 · 945 Inlägg

Rojpen skrev:
ser du har gjort markeringar å så.. men har du mollstält motorn då? alltså så man ska ställa den då man rivit bort det där? finns ju markeringar som man ska ställa efter ..

Jag ställde motorn efter markeringarna på dreven innan jag tog bort remmen om det är det du menar?

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
Sickan_
10 juli 2009 · 945 Inlägg

Shoo!

det har varit väldigt dött här ett tag nu, förlåt för det. Men det kom lite jobb i vägen så jag har inte haft mycket tid över till datorn. sad

Men iaf det har inte hänt så mycket med bilen, har fortfarande inte fått igång den sad Men det va en killa här idag som har mekat en del med 850 och han sa att veven stog cirkus 3 kuggar fel, så imorgon ska jag ta bort remmen och det igen och försöka vrida tebax veven och se om han har rätt eller fel.
Om det inte går då heller så blir det till att försöka få tag på en annan topp till bilen,
Så har du eller känner någon som har en topp liggandes till en volvo 850 GLT 20v till salu så skicka gärna ett pm

Sedan har jag planer på att ta bort fälgarna på bilen och lacka dom vita för att se hur bilen blir med vita fälgar, för jag har velat ha vita fälgar på den sedan jag köpte bilen.
Vad tror ni om det? Kan det bli bra? big_smile
Men skulle det inte bli bra är det juh bara att spraya dom till svart igen cool



https://www1.garaget.org/gallery/archive/60112/704748_yq96ga.jpg
Hur blir det med vita fälgar? säg vad ni tycker och tänker nu big_smile

Detta va allt för ikväll.
Ha de gött
//
Dennis

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
10 juli 2009 · 5 650 Inlägg

bara sätta kuggarna rätt och hoppas på de bästa dåbig_smile

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Sickan_
12 juli 2009 · 945 Inlägg

Shoo!

Idag kommer jag med tråkiga nyheter och det är att bilen är såld, och det va med en tår i ögat sad Ville verkligen inte sälja den, men eftersom jag inte visste vad som va fel och ingen annan visste heller så blev det så efter många om och men. sad

Men det kommer förmodligen dyka upp ett nytt projekt här dom närmsta dagarna, och vad det blir återstår att se wink

Ha de gött
//
Dennis

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
12 juli 2009 · 5 650 Inlägg

Sickan_ skrev:
Shoo!

Idag kommer jag med tråkiga nyheter och det är att bilen är såld, och det va med en tår i ögat sad Ville verkligen inte sälja den, men eftersom jag inte visste vad som va fel och ingen annan visste heller så blev det så efter många om och men. sad

Men det kommer förmodligen dyka upp ett nytt projekt här dom närmsta dagarna, och vad det blir återstår att se wink

Ha de gött
//
Dennis

ah så du gav upp sad

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Sickan_
12 juli 2009 · 945 Inlägg

Japp det gjorde jag tyvärr. sad Har ett jobb på G med och då måste jag ha en bil som fungerar, så jag får väl se ifall jag hittar något annat kul som man kan hålla på lite med.

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang