Jojo förvisso... Men skulle det vara så att ett slutsteg förbruka 50A konstant, så är de ju ett kärnkraftvärk man har å göra med... Du har ju bara korta ström-peakar, som en tunnare kabel klarar utan varmgång (dock inte sagt att en 8mm2 kabel räcker till detta steg)... Men min bil e ju ett rullande exempel på detta: Kabeln blir ju inte varm, och det ända som man märker, är att innerbelysning och parkerigsljus o.s.v. blinkar lite när man spelar riktigt högt... Men de beror ju på spänningsfall i batteriet, å inte i kabeln... Faktum är att ja har mätt strömförbrukningen på min ljudanläggning, och komme aldrig över 20A, som allra högst (på en peak alltså)
Nu har ju jag inte på något sätt nåt värsting ljud, utan mera utav ett bra "bruks-ljud", eller va man ska kalla de. Och vad ja ville komma till med dessa inlägg är att du inte behöver dra in nån as-fet strömkabel för att kunna driva ett normalt slutsteg... Sen e de ju klart att har du ett jättesteg så krävs ju naturligtvis en kraftigare strömförsörjning, de e ju rätt så självklart...
Sen är det ju klart att störmmen direkt beror på hur hög spänningen ä, men faktum e ju ändå att strömmen ska flyttas 5 meter, och att börja blanda in högspänningsledningar, där strömmen flyttas flera mil, i den här diskussionen kändes mest dumt =P Det blir ju inga avstånd i en bil, så därför behöver ju inte spänningsfallen bli så stora heller...
Men faktum e ju att de skadar ju inte å ha en grov stömkabel, men ja ville bara försöka flika in att den inte behöver vara så grov som dom allra flesta verkar tro...
< Hänne nå, så hänne hänna! >