2615
Sök

Lite Stereofrågor

99 Inlägg
4 maj 2006
#21
Fattar då för det första inte varför de ska vara en sådan hysteri över att du ska ha en groteskt tjock strömkabel till skuffen??? Ett exempel:
I ett vanligt hus, med vanliga installationskablar, kan du skicka 16A i en 2,5mm2 ledare (vilket i effekt i en bil med 12V landar på ca 150W) Har du då ett slutsteg som lämnar 500W, så borde de ju räcka med en 8mm2 kabel, eftersom det ändå är så sällan du utnyttjar alla 500W...

Jag har själv en 8mm2 strömkabel i min bil, och på den matar jag ett Kenwood steg på ca 600W, och ett MDS steg på 300W, och jag har då aldrig haft några problem med strömtillförseln, även om jag själv var övertygad om att kabeln skulle vara för klen (satt i bilen när jag köpte den)... Snarare att batteriet inte hänger med...

Därför tycker jag att det vore mycket bättre att sätta in ett exta batteri i skuffen, och bara dra in en typ 4mm2 kabel, bara för laddningen, med en kraftdiod på, för att inte få startström i kabeln när man ska starta bilen...

Nu vart de lite off topic här, men ja hoppas ni har överseende, och kan komma med tips och kommentarer smile

< Hänne nå, så hänne hänna! >

4 554 Inlägg
4 maj 2006
#22
Big_J skrev:
Fattar då för det första inte varför de ska vara en sådan hysteri över att du ska ha en groteskt tjock strömkabel till skuffen??? Ett exempel:
I ett vanligt hus, med vanliga installationskablar, kan du skicka 16A i en 2,5mm2 ledare (vilket i effekt i en bil med 12V landar på ca 150W) Har du då ett slutsteg som lämnar 500W, så borde de ju räcka med en 8mm2 kabel, eftersom det ändå är så sällan du utnyttjar alla 500W...

tänk på att det är en bra skillnad på 230v växel och 12v dc... även om du räknar rätt så stämmer inte ditt resonemang fullt ut... ett steg som ger 150w ger ju de i uteffekt.. så den behöver mycke mer ström än så för att få ut den effekten än 16A (värmeutveckling och div omvandlingar... ett någorlunda bra steg suger kanske en bit över 50A när man spelar på och då krävs en bra dimesionerad kabel.. sen förstår jag inte hur du kan ha klarat dej med endast 8mm2 kabel... ja hade 2steg i förra bilen som ja brovkörde me en 8mm2 kabel och den blev varm...
Senast redigerat av loudness (4 maj 2006)

12 086 Inlägg
4 maj 2006
Trådstartare
#23
loudness skrev:
Big_J skrev:
Fattar då för det första inte varför de ska vara en sådan hysteri över att du ska ha en groteskt tjock strömkabel till skuffen??? Ett exempel:
I ett vanligt hus, med vanliga installationskablar, kan du skicka 16A i en 2,5mm2 ledare (vilket i effekt i en bil med 12V landar på ca 150W) Har du då ett slutsteg som lämnar 500W, så borde de ju räcka med en 8mm2 kabel, eftersom det ändå är så sällan du utnyttjar alla 500W...

tänk på att det är en bra skillnad på 230v växel och 12v dc... även om du räknar rätt så stämmer inte ditt resonemang fullt ut... ett steg som ger 150w ger ju de i uteffekt.. så den behöver mycke mer ström än så för att få ut den effekten än 16A (värmeutveckling och div omvandlingar... ett någorlunda bra steg suger kanske en bit över 50A när man spelar på och då krävs en bra dimesionerad kabel.. sen förstår jag inte hur du kan ha klarat dej med endast 8mm2 kabel... ja hade 2steg i förra bilen som ja brovkörde me en 8mm2 kabel och den blev varm...

om 230V minskar med 2V händer inte mkt.. förlorar 12V 2V då blire de lite annan skillnad.
Gissa varför man skickar ström långa streckor med högspänningsledning? Det kan tillomed jag smile

99 Inlägg
4 maj 2006
#24
Jojo förvisso... Men skulle det vara så att ett slutsteg förbruka 50A konstant, så är de ju ett kärnkraftvärk man har å göra med... Du har ju bara korta ström-peakar, som en tunnare kabel klarar utan varmgång (dock inte sagt att en 8mm2 kabel räcker till detta steg)... Men min bil e ju ett rullande exempel på detta: Kabeln blir ju inte varm, och det ända som man märker, är att innerbelysning och parkerigsljus o.s.v. blinkar lite när man spelar riktigt högt... Men de beror ju på spänningsfall i batteriet, å inte i kabeln... Faktum är att ja har mätt strömförbrukningen på min ljudanläggning, och komme aldrig över 20A, som allra högst (på en peak alltså)

Nu har ju jag inte på något sätt nåt värsting ljud, utan mera utav ett bra "bruks-ljud", eller va man ska kalla de. Och vad ja ville komma till med dessa inlägg är att du inte behöver dra in nån as-fet strömkabel för att kunna driva ett normalt slutsteg... Sen e de ju klart att har du ett jättesteg så krävs ju naturligtvis en kraftigare strömförsörjning, de e ju rätt så självklart...

Sen är det ju klart att störmmen direkt beror på hur hög spänningen ä, men faktum e ju ändå att strömmen ska flyttas 5 meter, och att börja blanda in högspänningsledningar, där strömmen flyttas flera mil, i den här diskussionen kändes mest dumt =P Det blir ju inga avstånd i en bil, så därför behöver ju inte spänningsfallen bli så stora heller...

Men faktum e ju att de skadar ju inte å ha en grov stömkabel, men ja ville bara försöka flika in att den inte behöver vara så grov som dom allra flesta verkar tro...

< Hänne nå, så hänne hänna! >

21 761 Inlägg
4 maj 2006
#25
Big_J skrev:
Jag har själv en 8mm2 strömkabel i min bil, och på den matar jag ett Kenwood steg på ca 600W, och ett MDS steg på 300W, och jag har då aldrig haft några problem med strömtillförseln, även om jag själv var övertygad om att kabeln skulle vara för klen (satt i bilen när jag köpte den)... Snarare att batteriet inte hänger med...

Därför tycker jag att det vore mycket bättre att sätta in ett exta batteri i skuffen, och bara dra in en typ 4mm2 kabel, bara för laddningen, med en kraftdiod på, för att inte få startström i kabeln när man ska starta bilen

Om du utnyttjar dina två steg till hälften så kommer de att dra ca 900W med tanke på verkningsgraden(om det är klass A/B). Räknar man med 14V så blir det ca 64A och spänningsfallet i strömkabeln blir ca 0,7V vid 5m kabel. Du får alltså ca 0,7V i spänningsfall i din nuvarande kabel om du krämar på med hälften av effekten, det är lite väl mycket. Nu har jag räknat med att dina effektangivelser är RMS Watt men det kanske är maxeffekt och då blir ju strömförbrukningen annorlunda förstås. Dock så blir det en del spänningsfall.

Om man skulle ha en 4mm2 kabel till ett batteri bak och använda samma ström som tidigare, 64A, så skulle generatorn försöka att skicka 64A laddström till det bakre batteriet. Spänningsförlusten skulle då bli ca 1,4V  och då blir bakre batteriet inte uppladdat utan knäcks ganska snabbt. Observera att jag inte har tagit med dioden i beräkningarna, den får ju också ett spänningsfall(0,5-0,7V?) över sig och dessutom tror jag inte att den skulle hålla för den backström som kommer från det bakre batteriet vid en start. Vet inte exakt vad som skulle hända dock.
Senast redigerat av Drönirettab (4 maj 2006)

50 Inlägg
4 maj 2006
#26
Spawner skrev:
pontiz skrev:
varför du ska ha säkringen så nära batteriet e för att om sladdde skulle gå åt helvete så behöver du inte byta hela sladden.gjorde mistaget och hade säkringen på baslådan.det var bara att dra om en ny sladd..sad

Inte för sladdens skull, blir det för mycket påfrästningar i kabeln så blir det väldigt het och gummit runt börjar smälta, sedan kan det börja brinna.
Har du inte säkringen max 30cm på batteriet så täcker inga försäkringar att din bil brann upp:)

Oj då.. Dags att byta plats på säkringen då kanske big_smile



Sök