Hejsan!
Ska inom en månad ta över familjens 9-5, och då hade jag tänkt fixa till den lite. USA-blinkers, vita sidoblinkers, chiptrimning + sportfilter samt få den att låta goare (både motor och inuti), nån snygg grill/snygga till grillen och nytt emblem fram och bak är än så länge på planeringslistan!
Skulle dock vilja ha lite råd om en del saker. Chippet och sportluftfiltret hade jag tänkt att skaffa från Speedparts (i "paket" för 6800 inkl. montering), men har kollat runt lite så fick jag efter kontakt med Proscott Performance veta att de kunde chippa min bil för 3499 kr, inklusive 15 hk mindre än vad Speedparts anger. Min fråga angående detta är vad som är mer värt? Har inte stenkoll på chiptrimning men borde man först sätta på ett sportfilter och sen chippa för att få den att gå rätt om jag nu väljer att trimma på Proscott? Lutar mer emot Speedparts i nuläget, då de är en välrenommerad aktör.
Sen motorljudet, avgassystemet som sitter på är ganska fräscht så har ingen lust att köpa ett helt nytt. Om jag nu vill ha ett mullrande och sportigt ljud, vad är det bästa tillvägagångssättet? Tänkte att man bara kunde byta till någon sportdämpare men är osäker på vad besiktningsmännen säger om det, någon med koll som kan svara mig på detta? Räcker det att att byta den bakre dämparen eller vad är det bästa tillvägagångssättet? Tips på dämpare välkomnas!
Vidare så tänkte jag köpa någon skön bas samt ett par högtalare i hatthyllan då det saknas i nuläget (är "utskuret" för högtalare), men snackade med en kille på MDS i Uddevalla och han snacka om att det kunde vara krångligt att få till det där, någon med tips angående detta?
På huven så är märket bortskavt, alltså själva SAAB-logon, och påväg att nötas bort på baklyckan så tänkte byta dessa. Antar att det bara är fastklistrat, var kan jag skaffa sådana? Såg dekaler på Speedparts hemsida men är osäker på dimension + att det faktiskt är sådana dekaler man ska använda.
http://www.speedparts.se/images/prod/xp … _small.jpg "Speedparts Globe dekaler/emblem". Skulle ett sådant kunna användas, och vad är det isåfall för dimension fram på huven samt på bakluckan?
Slutligen så ser grillen lite halvtaskig ut på nära håll, som om att det är en plastfilm som har fått luft under sig. Kan man göra något eget ingrepp på detta eller ska man försöka skaffa en ny/bättre beg. grill?
Är väldigt tacksam för svar, då jag är lite osäker på dessa saker!