4405
Sök

Saab 9-5 råd

7 Inlägg
24 maj 2009
Trådstartare
Hejsan!

Ska inom en månad ta över familjens 9-5, och då hade jag tänkt fixa till den lite. USA-blinkers, vita sidoblinkers, chiptrimning + sportfilter samt få den att låta goare (både motor och inuti), nån snygg grill/snygga till grillen och nytt emblem fram och bak är än så länge på planeringslistan!

Skulle dock vilja ha lite råd om en del saker. Chippet och sportluftfiltret hade jag tänkt att skaffa från Speedparts (i "paket" för 6800 inkl. montering), men har kollat runt lite så fick jag efter kontakt med Proscott Performance veta att de kunde chippa min bil för 3499 kr, inklusive 15 hk mindre än vad Speedparts anger. Min fråga angående detta är vad som är mer värt? Har inte stenkoll på chiptrimning men borde man först sätta på ett sportfilter och sen chippa för att få den att gå rätt om jag nu väljer att trimma på Proscott? Lutar mer emot Speedparts i nuläget, då de är en välrenommerad aktör.

Sen motorljudet, avgassystemet som sitter på är ganska fräscht så har ingen lust att köpa ett helt nytt. Om jag nu vill ha ett mullrande och sportigt ljud, vad är det bästa tillvägagångssättet? Tänkte att man bara kunde byta till någon sportdämpare men är osäker på vad besiktningsmännen säger om det, någon med koll som kan svara mig på detta? Räcker det att att byta den bakre dämparen eller vad är det bästa tillvägagångssättet? Tips på dämpare välkomnas!

Vidare så tänkte jag köpa någon skön bas samt ett par högtalare i hatthyllan då det saknas i nuläget (är "utskuret" för högtalare), men snackade med en kille på MDS i Uddevalla och han snacka om att det kunde vara krångligt att få till det där, någon med tips angående detta?

På huven så är märket bortskavt, alltså själva SAAB-logon, och påväg att nötas bort på baklyckan så tänkte byta dessa. Antar att det bara är fastklistrat, var kan jag skaffa sådana? Såg dekaler på Speedparts hemsida men är osäker på dimension + att det faktiskt är sådana dekaler man ska använda. http://www.speedparts.se/images/prod/xp … _small.jpg "Speedparts Globe dekaler/emblem". Skulle ett sådant kunna användas, och vad är det isåfall för dimension fram på huven samt på bakluckan?

Slutligen så ser grillen lite halvtaskig ut på nära håll, som om att det är en plastfilm som har fått luft under sig. Kan man göra något eget ingrepp på detta eller ska man försöka skaffa en ny/bättre beg. grill?

Är väldigt tacksam för svar, då jag är lite osäker på dessa saker! big_smile

193 Inlägg
25 maj 2009
Andiii skrev:
Hejsan!
Chippet och sportluftfiltret hade jag tänkt att skaffa från Speedparts (i "paket" för 6800 inkl. montering), men har kollat runt lite så fick jag efter kontakt med Proscott Performance veta att de kunde chippa min bil för 3499 kr, inklusive 15 hk mindre än vad Speedparts anger. Min fråga angående detta är vad som är mer värt?

Jag kör själv BSR Steg 3 just nu.

Men efter att ha sett diverse mjukvaror i detalj, bl.a BSR, så ställer jag mig frågande till dessa trimfirmors kunnande.

Vad gäller Speedparts så innehåller deras PPC, BSR mjukvara.
Proscott har jag personligen ingen vidare information om. Har däremot hört endel mindre bra saker borta på STCS.

Kommer personligen att kasta min PPC med Steg 3 program och åka på eget program inom snar framtid.

Andiii skrev:
Har inte stenkoll på chiptrimning men borde man först sätta på ett sportfilter och sen chippa för att få den att gå rätt om jag nu väljer att trimma på Proscott? Lutar mer emot Speedparts i nuläget, då de är en välrenommerad aktör.

Eftersom du inte har planer på att byta avgas, antar jag att du kommer välja ett steg 1 och det ligger någonstans runt 220-240hk. Hopppas inte du har en Aero, för steg 1 till en Aero är verkligen bortkastade pengar.

Sportluftfilter är overkill. Original filtret är bra nog för 300-350hk. Gå inte på säljsnacket!

Andiii skrev:
Sen motorljudet, avgassystemet som sitter på är ganska fräscht så har ingen lust att köpa ett helt nytt. Om jag nu vill ha ett mullrande och sportigt ljud, vad är det bästa tillvägagångssättet?

Du kan ju testa att ta bort mitt dämparen. Vet inte om det gör något för ljudet men.
Annars är JTs halvsats på 3" något som verkligen låter, särskilt störande med endast en dämpare... Alldeles för mycket för mig, men smaken är som baken.

Andiii skrev:
Vidare så tänkte jag köpa någon skön bas samt ett par högtalare i hatthyllan då det saknas i nuläget (är "utskuret" för högtalare), men snackade med en kille på MDS i Uddevalla och han snacka om att det kunde vara krångligt att få till det där, någon med tips angående detta?

Det är inte lika lätt som i en Volvo 240 att bygga ljud, nej.
Beroende på vilket system du har nu(AS1, AS2 eller AS3).

Andiii skrev:
På huven så är märket bortskavt, alltså själva SAAB-logon, och påväg att nötas bort på baklyckan så tänkte byta dessa. Antar att det bara är fastklistrat, var kan jag skaffa sådana? Såg dekaler på Speedparts hemsida men är osäker på dimension + att det faktiskt är sådana dekaler man ska använda. http://www.speedparts.se/images/prod/xp … _small.jpg "Speedparts Globe dekaler/emblem".
Är väldigt tacksam för svar, då jag är lite osäker på dessa saker! big_smile

Org. emblemen är 68mm(har jag för mig). Dessa från Speedparts är 65mm, du rengör och tar bort "flagor" som finns på org. emblemet nu, sedan klistrar du på Speedparts emblem. Jag använde varmluftspistol för att lättare "forma" klistermärket.

Märket har hög kvalité. Har själv dessa på min. Du kan kanske skymta märket på någon av mina bilder.

E85 TD04 Biopower, Mackanized.
Körglädje och bränsleekonomi går inte att kombinera.

7 Inlägg
25 maj 2009
Trådstartare
Tack så jättemycket för ditt svar! Det är en 2.0t 150 hk i den, så chip är nästan ett måste haha big_smile. Får väl se vad det blir för något, men ditt svar hjälpte jättemycket. Teoretiskt sett (i min hjärna) så borde väl det räcka med att byta slutdämparen men får se vad det blir.

Angående emblemen, ska man skrapa bort de befintliga som redan sitter på genom att bända bort dem eller hur går man tillväga?

193 Inlägg
25 maj 2009
Andiii skrev:
Angående emblemen, ska man skrapa bort de befintliga som redan sitter på genom att bända bort dem eller hur går man tillväga?

Nej du ska inte skrapa bort org. emblemen!
Speedparts märket ska bara över dessa, se bara till att det är väl rengjort så det inte lossnar.

E85 TD04 Biopower, Mackanized.
Körglädje och bränsleekonomi går inte att kombinera.

7 Inlägg
25 maj 2009
Trådstartare
Falcy skrev:
Nej du ska inte skrapa bort org. emblemen!
Speedparts märket ska bara över dessa, se bara till att det är väl rengjort så det inte lossnar.

Aha, okej smile Tack så jättemycket för din hjälp!

2 164 Inlägg
26 maj 2009
Ett tips är att kolla på stcs sida och se vilket alla är mest nöjda med.
Billigt och trimma är ingen bra kombination i saab världen.
De måste kosta om de ska vara bra saker.

MVH

1 571 Inlägg
26 maj 2009
Jag blev själv småsugen på en efter att föräldarna köpte en 9-5 2.0t.
Ett steg 1 chip till dryga 200 hästar är helt klart prisvärt, det blir en riktigt kul bil jämfört med original. Ljudet skulle jag själv låta vara eftersom jag tycker den tar in lite mkt vägljud i kupén som det är, 4 cylindrar låtar ändå inte speciellt kul hur man än vrider och vänder men det är ju bara min personliga åsikt. smile

1 497 Inlägg
26 maj 2009
Falcy skrev:
Jag kör själv BSR Steg 3 just nu.

Men efter att ha sett diverse mjukvaror i detalj, bl.a BSR, så ställer jag mig frågande till dessa trimfirmors kunnande.

Vad gäller Speedparts så innehåller deras PPC, BSR mjukvara.
Proscott har jag personligen ingen vidare information om. Har däremot hört endel mindre bra saker borta på STCS.

Kommer personligen att kasta min PPC med Steg 3 program och åka på eget program inom snar framtid.

Säker på detta?
Det är endast under deras E85 program det står BSR PPC.

Förövrigt chippar man inte nyare SAABar.
Man programerar om wink

1 497 Inlägg
26 maj 2009
Andiii skrev:
Hejsan!
Skulle dock vilja ha lite råd om en del saker. Chippet och sportluftfiltret hade jag tänkt att skaffa från Speedparts (i "paket" för 6800 inkl. montering), men har kollat runt lite så fick jag efter kontakt med Proscott Performance veta att de kunde chippa min bil för 3499 kr, inklusive 15 hk mindre än vad Speedparts anger. Min fråga angående detta är vad som är mer värt? Har inte stenkoll på chiptrimning men borde man först sätta på ett sportfilter och sen chippa för att få den att gå rätt om jag nu väljer att trimma på Proscott? Lutar mer emot Speedparts i nuläget, då de är en välrenommerad aktör.

Du betalar inte för hästkrafter.
Effekten är något firman ställer in i programet.
Det är inte dyrare för dem att slänga på extra effekt.

MVH

7 Inlägg
26 maj 2009
Trådstartare
henrikh skrev:
Jag blev själv småsugen på en efter att föräldarna köpte en 9-5 2.0t.
Ett steg 1 chip till dryga 200 hästar är helt klart prisvärt, det blir en riktigt kul bil jämfört med original. Ljudet skulle jag själv låta vara eftersom jag tycker den tar in lite mkt vägljud i kupén som det är, 4 cylindrar låtar ändå inte speciellt kul hur man än vrider och vänder men det är ju bara min personliga åsikt. smile

Jo, min morbror hade en som han hade haft inne på Speedparts och den gick riktigt mycket bättre än innan, om man säger så smile

AxlSam skrev:
Du betalar inte för hästkrafter.
Effekten är något firman ställer in i programet.
Det är inte dyrare för dem att slänga på extra effekt.

Nä, kanske inte hästkrafterna i sig, men Proscott skulle ju inte "slänga in" 20 hk till om jag bad dom att göra det. Det handlar väl om att de har lagt sig på en effektnivå där det med säkerhet vet att bilen kommer att gå bra efter en chippning (omprogrammering dådå!).

Sök