Pris på en kubik vatten??

ToBe www.maniacracing.se
25 maj 2009 · 494 Inlägg

maximus skrev:
Man fyller ingen pool med varmvatten..hur billigt är det?
Dagen efter är det ju kallt igen.
Man får ju låta solen ta arbetet.
Eller solfångare,värmepump

Ne det gör man inte men jag ska inte fylla den med varm vatten utan typ 25-27 grader så man slipper att vänta i massa dagar innan man kan bada i det....

Garaget.org onTour 2008 [X]
lackerare
www.maniacracing.se
Wanegardh Asgammal medlem.
25 maj 2009 · 2 246 Inlägg

ToBe skrev:

maximus skrev:
Man fyller ingen pool med varmvatten..hur billigt är det?
Dagen efter är det ju kallt igen.
Man får ju låta solen ta arbetet.
Eller solfångare,värmepump

Ne det gör man inte men jag ska inte fylla den med varm vatten utan typ 25-27 grader så man slipper att vänta i massa dagar innan man kan bada i det....

Det är ju varmt vatten.

Sushikocken Sleeper
26 maj 2009 · 3 084 Inlägg

http://www.exoheat.com/produkter_oglasa … ngare.html

ExoHeat’s nya poolsolfångare med en
verkningsgrad på 97% som samtidigt är
enkelt dräneringsbar och fryssäker till
ett pris av 690:-/m2 inkl moms, oavsett
storlek. Ingående plastkomponenter är
tillverkade för en livslängd om 50 år. Pmärkning
i kombination med varumärket
ExoHeat borgar för högsta kvalitet.

Senast redigerat av Sushikocken (26 maj 2009)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
andreas_gbg_
27 maj 2009 · 1 634 Inlägg

SÅHÄR är det.

Vi kör ut och fyller pooler. Förra året har jag för mig att vi hade ett fast pris på 10.000kr för att fylla en pool på 45 kubik.

Det är inte vattnet som är dyrt utan leveransen. Mortalis pris på runt 17kr/kubik för ett gäng år sedan stämmer, nu ligger vi på strax under 25kr har jag för mig. Beroende på företag såklart, men det lär inte skilja för mycket.

14 kubik lär kräva 2 vändor då bilarnas tankar sällan är större än 10 kubik (min har 6 kubik färskvattentank) Priset landar nog runt 2500-3500kr för KALLvatten.

Min pool är på 45 kubik och kostar inte en krona att fylla :p (retas;) )

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00
andreas_gbg_
27 maj 2009 · 1 634 Inlägg

maximus skrev:

ToBe skrev:

maximus skrev:
Man fyller ingen pool med varmvatten..hur billigt är det?
Dagen efter är det ju kallt igen.
Man får ju låta solen ta arbetet.
Eller solfångare,värmepump

Ne det gör man inte men jag ska inte fylla den med varm vatten utan typ 25-27 grader så man slipper att vänta i massa dagar innan man kan bada i det....

Det är ju varmt vatten.

HAHA, hade jag haft 25-27 grader i min pool hade jag blivit överlycklig big_smile

Numera Saab 9-5 Aero -00
Wanegardh Asgammal medlem.
27 maj 2009 · 2 246 Inlägg

andreas_gbg_ skrev:

maximus skrev:

ToBe skrev:

Ne det gör man inte men jag ska inte fylla den med varm vatten utan typ 25-27 grader så man slipper att vänta i massa dagar innan man kan bada i det....

Det är ju varmt vatten.

HAHA, hade jag haft 25-27 grader i min pool hade jag blivit överlycklig big_smile

Ingen solfångare?

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
27 maj 2009 · 1 948 Inlägg

Jag som trodde man klev ner i polen för att SVALKA sig...

Vill man värma sig så tar man en bastu!

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Wanegardh Asgammal medlem.
27 maj 2009 · 2 246 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Jag som trodde man klev ner i polen för att SVALKA sig...

Vill man värma sig så tar man en bastu!

Det ska vara skönt att bada..inte en pina.
Ska skaffa mig solfångare nu..vill ha minst 25 grader i vattnet

Martin 9-3 Fisketokig
27 maj 2009 · 2 997 Inlägg

Hehe. Dagens lyxproblem.

Vilka priser ni än pratar om så är det väldigt dyrt med tanke på mängden vatten i världen.

Egen brunn, eget vatten och eget bestämmande är lugnast. Ska ni bo på dumma ställen där det inte är verklighet så är det väl bara att lyda de som bestämmer över dropparna?

Trodde aldrig att vattnet var så dyrt. Får ni betala för luften också? wink

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
smiler
29 maj 2009 · 672 Inlägg

Hehe hur lång tid tar de inte å fylla 17 kubik me vattenslang då... att vänta ett par dagar på värmen är väll minsta problemet.

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.
andreas_gbg_
31 maj 2009 · 1 634 Inlägg

maximus skrev:

andreas_gbg_ skrev:

maximus skrev:

Det är ju varmt vatten.

HAHA, hade jag haft 25-27 grader i min pool hade jag blivit överlycklig big_smile

Ingen solfångare?

heh. Skulle kosta mig ca 30.000kr till min pool på 45 kubik (de alternativen jag kollat upp iaf). Däremot har en av mina chefer kommit en ett kanon alternativ till solfångare. En svart slang kopplat från pumpen, upp på det svarta plåttaket och fram och tillbaka där uppe så mycket som får plats, sedan ner ordinarie väg till poolen. Alternativt koppla in ett eget system med en egen pump som går lite långsammare. Detta kommer inte kosta många kronor extra i drift men vara mycket effektivt.

Numera Saab 9-5 Aero -00
Wanegardh Asgammal medlem.
31 maj 2009 · 2 246 Inlägg

andreas_gbg_ skrev:

maximus skrev:

andreas_gbg_ skrev:

HAHA, hade jag haft 25-27 grader i min pool hade jag blivit överlycklig big_smile

Ingen solfångare?

heh. Skulle kosta mig ca 30.000kr till min pool på 45 kubik (de alternativen jag kollat upp iaf). Däremot har en av mina chefer kommit en ett kanon alternativ till solfångare. En svart slang kopplat från pumpen, upp på det svarta plåttaket och fram och tillbaka där uppe så mycket som får plats, sedan ner ordinarie väg till poolen. Alternativt koppla in ett eget system med en egen pump som går lite långsammare. Detta kommer inte kosta många kronor extra i drift men vara mycket effektivt.

JA Pem-slang.
Finns på K-Rauta.

Låter ganska dyrt med 30,000kr för solpanel.
http://www.primastar.nu/PS_Solfangare.htm

gorre
31 maj 2009 · 250 Inlägg

som solfångare går det även om man inte har tillgång eller ork till att ringla ut slang på stora ytor att ta en såndär blå plast tunna/fat(ca 200l). den så målar man svart med valfri metod sen ringlar du ner så mycket Pem-slang eller valfri vatten slang som bara har plats däri, fyll sedan tunnan med vatten och på med locket och ställ den i solen. och med en separat pump eller renings pumpen cirkulera vattnet genom slangen som du har i tunnan. lär enligt de jag snackat med vara väldigt effektivt och framförallt billigt

ps. klorera vattnet i tunnan också annars blir det en hiskelig alg tillväxt.

Wanegardh Asgammal medlem.
31 maj 2009 · 2 246 Inlägg

gorre skrev:
som solfångare går det även om man inte har tillgång eller ork till att ringla ut slang på stora ytor att ta en såndär blå plast tunna/fat(ca 200l). den så målar man svart med valfri metod sen ringlar du ner så mycket Pem-slang eller valfri vatten slang som bara har plats däri, fyll sedan tunnan med vatten och på med locket och ställ den i solen. och med en separat pump eller renings pumpen cirkulera vattnet genom slangen som du har i tunnan. lär enligt de jag snackat med vara väldigt effektivt och framförallt billigt

ps. klorera vattnet i tunnan också annars blir det en hiskelig alg tillväxt.

Det var en bra ide´.
Undrar vilket som effektivast?..100 meter Pemslang på taket eller Pemslang i fat?

gorre
31 maj 2009 · 250 Inlägg

jag har själv inte provat ännu, men tror faktiskt ganska starkt på det lär ju få ner hur mycket slang som helst i tunnan.
och som jag förstått det så agerar den lite som en ackumulator tank när den väl blivit varm. den borde ju ändå kunna bli en 30-40 grader varm elller mer i solen och cirkulerar du då vattnet genom hur många meter man nu får ner i tunnan så borde det ju hjälpa till ganska ordentligt.

sen så kan man ju ställa ut 3st som man kopplar i serie för ännu mer effekt.

fast tror ändå att hur man än vrider och vänder det så är nog slang på taket effektivare.  fast där är ändå problemet att jag tror det ger större kyl effekt på natten/mulen dag, jämfört med tunnan då.
fast ni kanske inte kör pumpen dynget runt??  vi brukar göra det då vi har 57kubik som ska cirkulera.
som en bisak kan jag tillägga att det heter att vattnet ska omsättas genom filtret mist 3ggr per dygn. för att poolen ska hålla sig ordentligt ren.

Senast redigerat av gorre (31 maj 2009)

Wanegardh Asgammal medlem.
31 maj 2009 · 2 246 Inlägg

gorre skrev:
jag har själv inte provat ännu, men tror faktiskt ganska starkt på det lär ju få ner hur mycket slang som helst i tunnan.
och som jag förstått det så agerar den lite som en ackumulator tank när den väl blivit varm. den borde ju ändå kunna bli en 30-40 grader varm elller mer i solen och cirkulerar du då vattnet genom hur många meter man nu får ner i tunnan så borde det ju hjälpa till ganska ordentligt.

sen så kan man ju ställa ut 3st som man kopplar i serie för ännu mer effekt.

fast tror ändå att hur man än vrider och vänder det så är nog slang på taket effektivare.  fast där är ändå problemet att jag tror det ger större kyl effekt på natten/mulen dag, jämfört med tunnan då.
fast ni kanske inte kör pumpen dynget runt??  vi brukar göra det då vi har 57kubik som ska cirkulera.
som en bisak kan jag tillägga att det heter att vattnet ska omsättas genom filtret mist 3ggr per dygn. för att poolen ska hålla sig ordentligt ren.

Visst kan jag tänka mig att vattnet kyls ner fortare med en slang på taket.
Men när solen kommer igen blir det ganska fort varmt.
Har du då ett fat på 200 liter vatten så tar det nog jävligt lång tid för att det ska bli varmt.
Tror nog taket är bäst.

sirmiro Double-Unicorn Rider
1 juni 2009 · 2 486 Inlägg

Eller så nyttjar man båda system och har tunnorna på taket. smile
Finns många alternativ och alla små saker hjälper till. Det som hjälper bäst är dock ett skydd att lägga över på natten. Många som inte tänker på det, och det gör mycket på tempen.

Sen fyller man en pool en gång på våren och tappar (om man behöver det) till hösten. man fyller den inte flera gånger per år om inget går sönder.


Men det jag rekommenderar är att ta hem en tankbil och sedan fylla resten med vattenslang. Någon som har frågor så är det bara säga att tankbilen kom och fyllde den...
Egen brunn och pool är inte kul. Grannarna hade sitt vatten genom vår brunn, de var dumma i huvet och fyllde poolen och vi fick sand i tillbringaren, då brunnen inte orkade fylla en pool... tongue

Germax
1 juni 2009 · 12 086 Inlägg

Solvärmare hit o dit, alla badar väl i sköar och hav på sommaren?
Om solen kan värma upp femti11 miljarder liter vatten i sjöarna kan den nog värma upp en liten pool oxå.

Jag kom på att jag har en polare som bor på landet, dom har en lång lång slang (rätt tjock) som ligger på marken och fångar upp solenergin, sen drivs vattnet runt av en pump som de sätter på när solen steker som mest. Kanske lite svårt om man inte har en stor gård lr liknande att lägga slangen på dock.

Senast redigerat av JapMax (1 juni 2009)

Sushikocken Sleeper
1 juni 2009 · 3 084 Inlägg

andreas_gbg_ skrev:

maximus skrev:

andreas_gbg_ skrev:

HAHA, hade jag haft 25-27 grader i min pool hade jag blivit överlycklig big_smile

Ingen solfångare?

heh. Skulle kosta mig ca 30.000kr till min pool på 45 kubik (de alternativen jag kollat upp iaf). Däremot har en av mina chefer kommit en ett kanon alternativ till solfångare. En svart slang kopplat från pumpen, upp på det svarta plåttaket och fram och tillbaka där uppe så mycket som får plats, sedan ner ordinarie väg till poolen. Alternativt koppla in ett eget system med en egen pump som går lite långsammare. Detta kommer inte kosta många kronor extra i drift men vara mycket effektivt.

Det är ju precis vad solfångare är typ svart pexrör med UV skydd.... din 400m slang kommer vara fnöske efter ett år.. det blir ju billigt..

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Sushikocken Sleeper
1 juni 2009 · 3 084 Inlägg

andreas_gbg_ skrev:

maximus skrev:

andreas_gbg_ skrev:
HAHA, hade jag haft 25-27 grader i min pool hade jag blivit överlycklig big_smile

Ingen solfångare?

heh. Skulle kosta mig ca 30.000kr till min pool på 45 kubik (de alternativen jag kollat upp iaf). Däremot har en av mina chefer kommit en ett kanon alternativ till solfångare. En svart slang kopplat från pumpen, upp på det svarta plåttaket och fram och tillbaka där uppe så mycket som får plats, sedan ner ordinarie väg till poolen. Alternativt koppla in ett eget system med en egen pump som går lite långsammare. Detta kommer inte kosta många kronor extra i drift men vara mycket effektivt.

ok menhur många m^2 då om man säger att den är 2m djup så blir det 22,5 m^2 ca

Det är ju precis vad solfångare är typ svart pexrör med UV skydd.... din 400m slang kommer vara fnöske efter ett år.. det blir ju billigt..
skulle det bli kallt en natt så kommer din slang också frysa sönder om du inte tömmer ur den varje gång.

22,5*690 = 15525 det beräknat på vad jag skrev

citat:
http://www.exoheat.com/produkter_oglasa … ngare.html

ExoHeat’s nya poolsolfångare med en
verkningsgrad på 97% som samtidigt är
enkelt dräneringsbar och fryssäker till
ett pris av 690:-/m2 inkl moms, oavsett
storlek. Ingående plastkomponenter är
tillverkade för en livslängd om 50 år. Pmärkning
i kombination med varumärket
ExoHeat borgar för högsta kvalitet.

Senast redigerat av Sushikocken (1 juni 2009)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang