2153
Sök

Ni som inte kan flytta er vid en omkörning, VARFÖR ?

Rälspilot
391 Inlägg
27 maj 2009
Chrill27 skrev:
Madland skrev:
Chrill27 skrev:
Det gäller ju att tolka det folk skriver också, har aldrig påstått att man måste flytta sig ut på väggrenen vid en omkörning. det jag menade när jag skrev lag på att underlätta en annans omkörning är när det är risk för olycka.

Kan ta ett exempel - Någon kör om mig men har missbedömt avståndet och hinner inte förbi mig och en bil till. Om jag då i detta läge vägrar släppa in honom mellan mig och bilen framför så begår jag ett brått då jag inte hjälper honom i hans omkörning även fast den var onödig och kraftigt missbedömd

Så menade jag smile

Jomenvisst, men om du inte har tillräcklig lucka till bilen framför dig redan innan den som missbedömt omkörningsstreckan försöker klämma sig emellan har du redan gjort fel. Du ska inte behöva bromsa för att släppa in någon - den luckan ska du redan ha. Om sedan en bil fyller den luckan är det din skyldighet att ytterligare ta ut avståndet till den efter omkörningen framförvarande bilen, vilket förstås i sin tur kan innebära en nedbromsning.

2 § Avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar. Avståndet skall också anpassas så att andra trafikanters omkörning underlättas.

Precis som jag skrev tidigare. smile

Jag kan detta med avstånd smile Tog bara ett exempel, men jag kan te ett annat till dig eftersom du hakade upp dig på avståndet. Låt säga att det var en lastbil som personen inte hinner om, då har lastbilen skyldighet att underlätta omkörningen och förhindra en olycka. Helt enkelt rätta till omkörarens fel genom att bromsa, gå ut på väggrenen eller kanske både och? Även om den som körde om gjorde det så dumt som att han åkte över heldraget, spärrområden etc.

Ptja, om du med skyldighet menar laglig grund så blir svaret njäe... Men rimligt att man agerar så, javisst! Självklart vill man inte krocka och självklart gör man vad som är möjligt för att undvika att andras misstag skadar en själv och ens egendom. Däremot att kalla det skyldighet är nog inte alldeles huvudet på spiken då jag är helt övertygad om att i en rättslig prövning så kommer den som körde om åka på alltihopa, oavsett om du har försökt undvika denne eller ej. Men rent etiskt så håller jag med dig, självfallet ska man inte krångla till det ytterligare för någon annan bara för att han eller hon har gjort fel.

Jag skulle bli mycket konfundersam om du som "omkörningsoffer" blir dömd till t.ex. oaktsamhet i trafik eller dylikt på grund av att du inte aktade dig för någon som körde dumdristigt.
Senast redigerat av Madland (27 maj 2009)

Avstängd
658 Inlägg
27 maj 2009
Många som precis fått sitt lilla kort här märker jag...pojkar med moppe muche ?

Väx upp för fan å bete er ute i trafiken, och håll avstånd !

Vissa kanske kör slower än andra som tex JAG, vill du köra om kör om när de finns tillfälle, gör du en galen omkörning så du riskerar mitt liv , så kommer jag jaga dej tills ja får tag i dej !!

Vill ni riskera erat liv fuck it vem bryr sig.

Clean EG Squad President
Har Kört Porsche Carrera GT
Det Har Inte Ni !!

Rälspilot
391 Inlägg
27 maj 2009
Chrill27 skrev:
Man använder ju aldrig väggrenen under dålig sikt. det tror jag alla i tråden som vill att folk ska släppa förbi en också tycker att man inte gör.

Efter att ha läst somligas resonemang, inte minst trådskaparens själv, undrar jag verkligen om alla är så kloka som du och jag...

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
27 maj 2009
Madland skrev:
_Glenne_ skrev:
kanske inte finns nån lag på att man ska flytta på sig när någon ska köra om, men därimot har man skyldighet att underlätta en omkörning, vilket man gör när man flyttar på sig...

Med underlättande avser man att man håller till höger i sitt körfält - om inte hastigheten är begränsad till lägre än 70 km/h på en väg med flera körfält åt samma riktning.

Man får heller inte accelerera när någon är på väg att köra om.

Att sänka sin hastighet och/eller byta körfält och/eller nyttja väggrenen är inte på tal. Det finns helt enkelt ingen lag som styrker det du påstår. Troligtvis finns det en jäkla bra anledning till det dessutom. Om folk skulle börja panikbromsa när de blev omkörda skulle det förstås försvåra om inte omöjliggöra för den som ångrar sig och vill avbryta omkörningen. Att man inte kör i väggrenen finns det mängder med bra anledningar till men en av de bästa, enligt mig personligen, är att det kan finnas folk utan reflex där ute vilka under dåliga siktförhållanden riskerar att bli ihjälkörda. Det är också i just väggrenen som allt skräp i form av glasbitar och annat samlas.

Ingen lag som styrker det jag sa? Jag skrev ju precis att det inte finns nån lag på att man ska flytta på sig när någon ska köra om!! smile Men man har skyldighet att underlätta en omkörning, och om man lägger sig åt sidan så underlättar man omkörning.. jag skrev ingenting om att det var lag på det..

Och ang vägrenen, personligen lägger jag mig aldrig på vägrenen när det är mörkt ute eller dålig sikt, just pga det du sa smile
Senast redigerat av _Glenne_ (27 maj 2009)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Rälspilot
391 Inlägg
27 maj 2009
StayKool skrev:

Vissa kanske kör slower än andra som tex JAG, vill du köra om kör om när de finns tillfälle, gör du en galen omkörning så du riskerar mitt liv , så kommer jag jaga dej tills ja får tag i dej !!

Jo, jag tror också att mycket av det du säger kring färska lappar stämmer. Jag menar inte att alla med färsk lapp automatiskt är dåliga bilförare. Ibland är det nog tvärsom, man kommer från skolbänken och har alla teorier och regler färska i huvudet.

Å andra sidan är det åtminstone för mig väldigt logiska regler som gäller i trafiken (med undantag för de gamla datumzonerna vilka ingen tycktes förstå sig på...). Och skolbänksteori kan aldrig ersätta miltals av egna erfarenheter.

Jag tror ren skrällt att de flesta blir bättre bilförare av att köra mycket och ofta. Att en personlig omognad sedan ställer till det har inte så mycket med regler som med individen självt att göra.

Som en komisk slutkläm, om du kör långsamt och sådär - hur skall du då kunna jaga ikapp den som kör fort och korkat? Eller förlitar du dig på att man måste köra väldigt mycket för fort under en väldigt lång tid för att egentligen tjäna in någon större tid? Jag kanske svarade på min egen fråga med såg lustigt ut när jag läste det iallafall. wink Samtidigt är det förstås så att bilregistret och Eniro finns att tillgå för alla...
Senast redigerat av Madland (27 maj 2009)

Avstängd
658 Inlägg
27 maj 2009
Madland skrev:
StayKool skrev:

Jo, jag tror också att mycket av det du säger kring färska lappar stämmer. Jag menar inte att alla med färsk lapp automatiskt är dåliga bilförare. Ibland är det nog tvärsom, man kommer från skolbänken och har alla teorier och regler färska i huvudet.

Å andra sidan är det åtminstone för mig väldigt logiska regler som gäller i trafiken (med undantag för de gamla datumzonerna vilka ingen tycktes förstå sig på...). Och skolbänksteori kan aldrig ersätta miltals av egna erfarenheter.

Jag tror ren skrällt att de flesta blir bättre bilförare av att köra mycket och ofta. Att en personlig omognad sedan ställer till det har inte så mycket med regler som med individen självt att göra.

Som en komisk slutkläm, om du kör långsamt och sådär - hur skall du då kunna jaga ikapp den som kör fort och korkat? Eller förlitar du dig på att man måste köra väldigt mycket för fort under en väldigt lång tid för att egentligen tjäna in någon större tid? Jag kanske svarade på min egen fråga med såg lustigt ut när jag läste det iallafall. wink Samtidigt är det förstås så att bilregistret och Eniro finns att tillgå för alla...

Finns en höger fot vettu . reg nr på bilen osv wink

Clean EG Squad President
Det Har Inte Ni !!

Rälspilot
391 Inlägg
27 maj 2009
D-No skrev:
Madland skrev:
StayKool skrev:

Finns en höger fot vettu . reg nr på bilen osv wink

Good boy, great minds think alike. wink

7 100 Inlägg
27 maj 2009
D-No skrev:

haha vettigaste ja har läst i hela tråden big_smile
ja håller med iaf!
ja brukar ligga 80 i bland på 90 vägar,skönt att ta de lungt bara smile

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

553 Inlägg
27 maj 2009
Jag tycker att det är alldeles förmånga på Sveriges vägar som kör runt med helt fel inställning oavsett ålder. Sen vet jag ju inte om ni menar att jag är färsk på kortet osv. Men jag kan ju hänvisa att jag har nog spenderat mer tid på vägarna än vad många andra har gjort smile Och jag har sett hur det går till i de större städerna i europa smile

Jag menar bara att kan man flytta sig utan problem så gör i varjefall jag det och uppskattar väldigt mycket den som flyttar sig för mig när jag vill förbi smile Sen orkar jag inte gå in på utan problem och snacka fri sikt, väglag you name it för det är en bedömningsfråga och varje situation i trafiken är unik

IT-Tekniker
376 Inlägg
27 maj 2009
Men, varför ska man flytta på sig? Om det inte kommer någon mötande trafik är det väl bara för den som har bråttom att köra över på "fel" vägbana och genomföra omkörningen?

Jag brukar flytta på mig om jag är på rätt humör, men däremot händer det aldrig att jag kör under hastighetsbegränsningen.
Men visst stör jag mig på folk som ligger och pendlar lite under hastighetsbegränsningen, speciellt när jag ställt in farthållaren på exakt 90 km/h och folket ligger i 87 km/h ena stunden och sen ökar till 95 km/h för att sen sakta ner till 85 km/h. BLIR GALEN, använd farthållaren om ni har spasmer i högerbenet.

När jag åker motorcykel är det förvånansvärt många som flyttar på sig.. (även om det inte behövs).

Avstängd
658 Inlägg
27 maj 2009
bmx skrev:
D-No skrev:

haha vettigaste ja har läst i hela tråden big_smile
ja håller med iaf!
ja brukar ligga 80 i bland på 90 vägar,skönt att ta de lungt bara smile

Yeah , cruisa e  the shit ! big_smile

Ja ligger i 100 på motorvägen nästan alltid tongue

Bara amatörer som stressar å ligger i överdrivna hastigheter ,som sen vill att man ska flytta sig så fort dom kommer å blinkar med sitt helljus, FUCK EM !

Clean EG Squad President
Det Har Inte Ni !!

553 Inlägg
27 maj 2009
billy skrev:
Men, varför ska man flytta på sig? Om det inte kommer någon mötande trafik är det väl bara för den som har bråttom att köra över på "fel" vägbana och genomföra omkörningen?

Jag brukar flytta på mig om jag är på rätt humör, men däremot händer det aldrig att jag kör under hastighetsbegränsningen.
Men visst stör jag mig på folk som ligger och pendlar lite under hastighetsbegränsningen, speciellt när jag ställt in farthållaren på exakt 90 km/h och folket ligger i 87 km/h ena stunden och sen ökar till 95 km/h för att sen sakta ner till 85 km/h. BLIR GALEN, använd farthållaren om ni har spasmer i högerbenet.

När jag åker motorcykel är det förvånansvärt många som flyttar på sig.. (även om det inte behövs).

Precis om det inte kommer mötande trafik. Men skit samma, folk vill inte flytta på sig och jag är inte den som tvingar nån att flytta på sig, vill jag om så tar jag mig förbi ändå. Inga problem men jag tänker iaf flytta på mig om någon vill om och jag hoppas att det finns iaf nån mer än jag som gör det smile

Rälspilot
391 Inlägg
27 maj 2009
Ni har sagt det och jag håller med, varför flytta på sig om man inte får möte? Och att köra om vid möte är inte bara förbjudet och respektlöst - det är helt livsfarligt.

553 Inlägg
27 maj 2009
Madland skrev:
Ni har sagt det och jag håller med, varför flytta på sig om man inte får möte? Och att köra om vid möte är inte bara förbjudet och respektlöst - det är helt livsfarligt.

Om man vid omkörningen ligger 50 cm från mittlinjen ?
Senast redigerat av Chrill27 (27 maj 2009)

Fri fart för ett fritt folk!
14 731 Inlägg
27 maj 2009
när jag kör buss kan ni glömma att jag går ut av den enkla anledningen att jag har ansvaret om det händer något på upp till 58personer

derför går inte jag åt sidan inte så kul när vägbanan inte håller och man slår runt och resultatet kan sluta med minst ett dussin döda

man ska inte räkna med att bilen framför ska gå åt sidan
måste vara lättare att skaffa en bil som är snabb nog ;-)

jag går ogärna ut i väggrenen när jag kör vanlig bil eftersom man även där har ansvaret
man ska tex hinna med att stanna om det råkar stå en trasig bil eller en barnfamilj som är på cykelsemseter eller dylikt

men bara för det gör jag inte omkörningarna svårare för bakomvarande utan ligger så långt till höger jag anser vara säkert sen om det är väggrenen eller vägbanan det av gör JAG ingen pajas bakom som har slö bil smile

har aldrig lidigt av att folk inte går åt sidan så jag förstår ärligt inte varför någon har sånna problem?
man ska ALDRIG köra om på möte oavsätt om bilen framför går ut i väggrenen eller ej

Kör fort så hinner inget hända...

Rälspilot
391 Inlägg
27 maj 2009
Trådskaparen skriver:

tsdi skrev:
Jag undrar vad ni som INTE flyttar er när man vill köra om tänker med, ibland har jag fan lust att hoppa ut på huven och svetsa fast nått jävla järnrör i fronten och preja av er från vägen.

Om jag kör 10km/h för fort och du 20för lite inte fan har du rätt att "hindra mig att köra om"? det blir snarare en situation där folk blir arga (som jag är nu) och gör halvdumma omkörningar pga irritation.

Körde bil i afrika i 3veckor över jul och där körde varenda en som om det skulle vara en stor familj, folk flyttar, tackar och kör på istället för att vara stopp klossar.

Så ett ärligt svar från en som beter sig på detta viset med en anledning skulle vara kul! smile

Preja av bilar från vägen för en "vinst" på 30 km/h. Det låter sjukt.

Att köra bil tre veckor i Afrika. Ja, Afrika är väl rätt stort så om du nu använder detta i din proklamation om hur bra de har det där kanske du kan specifiera dig vart det är så utopiskt? Jag menar att det lär knappast vara någon drömupplevelse att köra runt i Mogadishu som förövrigt också ligger i Afrika.

Rälspilot
391 Inlägg
27 maj 2009
Growe skrev:
när jag kör buss kan ni glömma att jag går ut av den enkla anledningen att jag har ansvaret om det händer något på upp till 58personer

derför går inte jag åt sidan inte så kul när vägbanan inte håller och man slår runt och resultatet kan sluta med minst ett dussin döda

man ska inte räkna med att bilen framför ska gå åt sidan
måste vara lättare att skaffa en bil som är snabb nog ;-)

jag går ogärna ut i väggrenen när jag kör vanlig bil eftersom man även där har ansvaret
man ska tex hinna med att stanna om det råkar stå en trasig bil eller en barnfamilj som är på cykelsemseter eller dylikt

men bara för det gör jag inte omkörningarna svårare för bakomvarande utan ligger så långt till höger jag anser vara säkert sen om det är väggrenen eller vägbanan det av gör JAG ingen pajas bakom som har slö bil smile

har aldrig lidigt av att folk inte går åt sidan så jag förstår ärligt inte varför någon har sånna problem?
man ska ALDRIG köra om på möte oavsätt om bilen framför går ut i väggrenen eller ej

Det där tyckte jag lät väldigt förnuftigt alltsammans.

Fri fart för ett fritt folk!
14 731 Inlägg
27 maj 2009
Chrill27 skrev:
Madland skrev:

faktist lika dumnt det om ni ligger 2ibredd åt ena hållet..vad tror du händer om det råkar stå något i vägrenen som den föraren som ligger till höger riskerar att köra på?
jo han svänger garanterat mot dig och vad händer då? jo du riskerar att sitta i grillen på en 60ton tung långtradare..så lätt händer en olycka för att man inte tänker steget längre

men visst jag har gjort sånna omkörningar själv oftast för att man inte tänker snäppet längre

Kör fort så hinner inget hända...

Egenföretagare
2 496 Inlägg
27 maj 2009
Trådstartare
Madland skrev:
Trådskaparen skriver:

tsdi skrev:
Jag undrar vad ni som INTE flyttar er när man vill köra om tänker med, ibland har jag fan lust att hoppa ut på huven och svetsa fast nått jävla järnrör i fronten och preja av er från vägen.

Om jag kör 10km/h för fort och du 20för lite inte fan har du rätt att "hindra mig att köra om"? det blir snarare en situation där folk blir arga (som jag är nu) och gör halvdumma omkörningar pga irritation.

Körde bil i afrika i 3veckor över jul och där körde varenda en som om det skulle vara en stor familj, folk flyttar, tackar och kör på istället för att vara stopp klossar.

Så ett ärligt svar från en som beter sig på detta viset med en anledning skulle vara kul! smile

Preja av bilar från vägen för en "vinst" på 30 km/h. Det låter sjukt.

Att köra bil tre veckor i Afrika. Ja, Afrika är väl rätt stort så om du nu använder detta i din proklamation om hur bra de har det där kanske du kan specifiera dig vart det är så utopiskt? Jag menar att det lär knappast vara någon drömupplevelse att köra runt i Mogadishu som förövrigt också ligger i Afrika.

Mja det kan jag ju hålla med om, var väldigt irriterad när jag skrev det där. Dock tycker jag Sverige är ett land fullt av egoister även om jag inte i teorin skulle preja någon av vägen eller bete mig illa mot den personen mera än i tankarna.

Jag var från kapstaden upp till johannesburg och runt omkring där alltså i ett stort område och jag kan säga att dom inte alls är lika ego som alla Svenskar. Sen att många verkar sakna körkort är en annan femma inte det tråden handlade om!

Och till er andra så förstår jag dom som inte vill gå ut av säkerhetsskäl. Finns ett ställe mellan strängnäs och eskilstuna där det är "nödlandningsbana" för flyg och kommer man där i sina lagliga 90 så är det lik förbannan någon som ligger mitt i på den säkert 50 meter breda vägen. Det tycker jag bara är egoistiskt när halva södermanlands poliskår hade fått plats att åka i bredd där !

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

553 Inlägg
27 maj 2009
Growe skrev:
Chrill27 skrev:
Madland skrev:

faktist lika dumnt det om ni ligger 2ibredd åt ena hållet..vad tror du händer om det råkar stå något i vägrenen som den föraren som ligger till höger riskerar att köra på?
jo han svänger garanterat mot dig och vad händer då? jo du riskerar att sitta i grillen på en 60ton tung långtradare..så lätt händer en olycka för att man inte tänker steget längre

men visst jag har gjort sånna omkörningar själv oftast för att man inte tänker snäppet längre

Fast ofta så tänker man ju när man utför en sån omkörning iaf jag. Om någon är dum nog och går ut på väggrenen i ett backkrön, skymd kurva etc som jag skrivit många gånger i denna tråden så kör jag inte om även fast framförvarande ligger på väggrenen. Man får ju analysera om han har gått undan genomtänkt. Man har även väjningsplikt om man ligger med minst ett hjulpar på väggrenen men det hjälper ju inte mig när jag sitter i fronten på lastbilen därför ser jag även till att framförvarande har tänkt till annars ligger jag bakom till bättre tillfälle. nu skiter jag i detta då jag inte orkar skriva samma saker eller saker som jag trodde alla tänkte på hela tiden smile

Sök