4170
Sök

Ni som inte kan flytta er vid en omkörning, VARFÖR ?

164 Inlägg
4 december 2009
Om polisen utdömer böter för någon som uppsåtligen hindrat annan trafik så får man hoppas att polisen har klart för sig. Går ärendet vidare till domstol så krävs det att polisen har gjort rätt bedömning.

http://www.bimmerforum.se/ - Det demokratiska BMW-forumet - nu öppet för gäster!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160650

164 Inlägg
4 december 2009
kolvas skrev:
i så fall så hindrar han inte heller ett utryckningsfordon för "han gör så gott han kan"

Det är inte helt lätt att fälla någon för "hindrande av utryckningstrafik" så länge vederbörande faktiskt gjort så gott han kunnat. Man kan ju aldrig tvinga någon att köra för fort eller att äventyra sin egen säkerhet för att ge plats för utryckningsfordon.

http://www.bimmerforum.se/ - Det demokratiska BMW-forumet - nu öppet för gäster!

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
5 december 2009
Malabar skrev:
Att köra 80 på motorvägen är inte brottsligt eftersom det inte finns ett enda domstolsbeslut som stödjer din uppfattning.

Att bli upphunnen av andra bilister, antingen på motorväg eller vanlig 70/90-väg, innebär inte att man hindrar trafiken avsiktligt oavsett vilken fil man befinner sig i. Det skulle i så fall innebära att det finns en trafikregel som säger att ALLA bilister i varje ögonblick måste köra exakt lika snabbt. Någon sådan trafikregel finns inte och kommer aldrig att införas av naturliga skäl.

Så du menar att om jag skulle spränga ett hus med en bomb gjord av frigolit och papier-masché så skulle det inte vara en olaglig handling eftersom det inte finns ett domstolsbeslut som säger att det är olagligt?

164 Inlägg
5 december 2009
Turbomatte skrev:
Så du menar att om jag skulle spränga ett hus med en bomb gjord av frigolit och papier-masché så skulle det inte vara en olaglig handling eftersom det inte finns ett domstolsbeslut som säger att det är olagligt?

Jag förstår inte frågan riktigt. Spränger man ett hus, bokstavligen, så blir du fälld i domstol. Hur man spränger ett hus med en bomb av frigolit övergår mitt förstånd.

Bilskadeentusiast
291 Inlägg
5 december 2009
omsorg, varsamhet, hänsyn min vänner.

www.barnaltsweden.se
139 Inlägg
5 december 2009
Malabar skrev:
Xuri skrev:
Tycker du pratar lite skumt.. är de 110 väg å man ligger under 110 i vänsterfilen så nog fan hindrar man andra bilar å på 110väg svänger man aldrig vänster, så ligger man i vänster fil då så ligger man fel.

vad tycker du om långtradare som på 2+1 motorvägar ibland tar en hel +2 sträcka på 4-5 km helt själv bara för den ena långtradarn gör 89 å den andra 90 och den långsammare långtradarna till slut behöver bromsa för att släppa in den andra..

jag hatar bilister som kör 30 på 30 å 50 på 50 men kör 80 på 90/110 väg..vad fan gör dom där! dom kan ju lika gärna hålla sig på 70 vägarna...å dessa långtradare som ägnar en hel förmiddag åt en omkörning för att sedan bli omkörda i nästa uppförsbacke....

Jag ogillar långtradare som behöver 3 km för att köra om en annan långtradare.

På motorväg får man köra långsammare än 110 i vänsterfilen så länge man inte avsiktligt hindrar någon annan vilket jag tror att vi klarat ut redan.

Lille vän.........mad

(Detta kmmer bli ett syrligt inlägg, och är inte riktat personligen mot skribenten av inlägget ovan, men han får gärna ta till sig)

Nu vill jag bara du ska veta, att om du irriterar dig på våra trafikodugliga bravader, så är det INGET emot vad vi lastbilschaufförer gör på er låtsaspoliser....
Det har framkommit FLERA gånger i denna tråden, att det är det OMKÖRANDE fordonet som bestämmer takten på en omkörning, och om du inte visste det så är samtliga lastbilar (nästan) spärrade på 89 km/h, Vissa av oss väljer köra sk lagligt, dvs 80 km/h, vissa av oss väljer ligga och köra 87km/h, och andra gillar att ligga på "bryt", dvs 89km/h

En lastbil kör om en annan lastbil av PRECIS samma skäl som du kör om en annan personbil, skillnaden är väl egentligen bara den att vi som kör lastbil, vi HAR en tidsvinst att kunna räkna in, kör vi 35-40 mil under ett körpass, då kan skillnaden mellan 80km/h och 89km/h vara värt pengar, inte minst för våra idiotiska körtidsregler och digitala färdskrivare....1 minuts överskriden kör tid kan kosta ofantliga summor, så att vi kör om kan ha anledningar.....

Kör du om med din Fiat Panda då du e på väg till den lokala korvkiosken för en kvällskorv med grabbarna, då har väl inte  22 sekunders tidsförlust så mkt att orda om?

MEN ändå ska du ligga och blinka, och stressa för den där idiotiska lastbilen framför dig kör en slö omkörning på motorvägen.....

Redan där visar det ju hur inskränkt du är, det är i grund och botten egentligen den omkörda lastbilens chaufför som gör fel här, då man inte får försvåra en omkörning...... samt du som stressar och försöker tvinga dig förbi?

Vad tror du blinkandet ska uträtta förutom irritation hos chauffören i lastbilen?, Att Eu ska ändra reglerna så lastbilarna får köra hur fort dom vill?...

En rolig sak jag faktiskt brukar roa mig med när situtationen uppstår, det är att pigga ner farthållaren till strax över den bilens hastighet som jag kör om, samt gå ut i rullgrusen med vänsterdäcken, det ryker och bildar så mkt trevligt stenskott där ute, så vår lille stresspitt får hela sin bil sönderblästrad.......

Vems fel det är?, tja, hade du inte legat där bak å bländat mig hade jag nog kunnat bibehålla kursen , samt att har du fått stenskott har du förmodligen legat på tok för nära än den välkända 3 sekunders reglen........

Tänk på detta nästa gång du ligger å stressar en lastbil på omkörning är mitt tips!mad

Puss och kram!smile

Peppe...som kaffet på din slips...
Foyrik e död, Peppe takes over!

164 Inlägg
5 december 2009
Jag vet inte riktigt till vem du vänder dig men det kan inte vara till mig.

- Jag irriteras aldrig över långtradare som tar lång tid på sig. Däremot blockeras omkörningsfilen på motorvägen på ett sätt som säkert irriterar många.

- Jag har aldrig ägt en Fiat Panda.

- Jag blinkar aldrig på framförvarande fordon såvida dom inte blockerar vägen avsiktligt.

Med andra ord, mycket väsen för ingenting.

www.barnaltsweden.se
139 Inlägg
5 december 2009
Malabar skrev:

- Jag irriteras aldrig över långtradare som tar lång tid på sig. Däremot blockeras omkörningsfilen på motorvägen på ett sätt som säkert irriterar många.

- Jag blinkar aldrig på framförvarande fordon såvida dom inte blockerar vägen avsiktligt.

Det är lungt, jag riktade inte det mot dig, men kände bara att det var dags att få det ur mig........Det händer dagligen under arbetspassen, så iblnd undrar men....

Peppe...som kaffet på din slips...
Foyrik e död, Peppe takes over!

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
5 december 2009
turboforssen skrev:
patrikhornfeldt skrev:
Blev lite fundersam nu.

turboforssen, stör du dej på att folk ljustutar vid en omkörning eller stör du dej på att folk tokblinkar tills de får komma om? Om det är att folk ljustutar så beror det på att allt för få använder sina backspeglar nog ofta, alltså en försiktighetsåtgärd för att försäkra sej om att de vet att man kör om. Det är således ett helt korrekt beteende och körskolorna lär ut just detta.

Residence, är helt på ditt spår. Jag har heller aldrig sett eller hört talats om någon som använder varningsblinkers vid omkörning. Bara sett fårskallar som tackar genom att använda den.. Varningsblinker skall enbart användas för att visa andra fara!

jag stör mig på att folk tok blinkar med alla ljus dom kan
visst nått blink kan väl va acceptabelt
men att slå på ljus som vampyrer med kolsvarta rutor dör av  är ren idioti

fårskalla? jag kalla att tacka för att bli  förbi släppt   för trevligt beteende i trafiken

Läs vad jag skrev en gång till.

Att använda varningsblinkers för att tacka ÄR idioti. Jag skrev aldrig att tacka i sej är ett korkat beteende..

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

One Man Clan
4 287 Inlägg
5 december 2009
Foyrik skrev:
Malabar skrev:

Det är lungt, jag riktade inte det mot dig, men kände bara att det var dags att få det ur mig........Det händer dagligen under arbetspassen, så iblnd undrar men....

du lär ha riktat ditt inlägg mot mig å de är inte ovanlig att under mina arbetspass  att jag kör mellan 35-50 mil jag heller... jag ligger aldrig å blinkar på lastbilschaffisar eller trycka dom i röven men har jag fått upp arbetsbussen i 140 knyck å nån "slänger" sig ut framför mig så är de riktigt segt..

Jag blinkar mer än gärna på folk som inte flyttar sig med helljusen...

blacken
5 december 2009
Foyrik skrev:
Malabar skrev:
Xuri skrev:
Tycker du pratar lite skumt.. är de 110 väg å man ligger under 110 i vänsterfilen så nog fan hindrar man andra bilar å på 110väg svänger man aldrig vänster, så ligger man i vänster fil då så ligger man fel.

vad tycker du om långtradare som på 2+1 motorvägar ibland tar en hel +2 sträcka på 4-5 km helt själv bara för den ena långtradarn gör 89 å den andra 90 och den långsammare långtradarna till slut behöver bromsa för att släppa in den andra..

jag hatar bilister som kör 30 på 30 å 50 på 50 men kör 80 på 90/110 väg..vad fan gör dom där! dom kan ju lika gärna hålla sig på 70 vägarna...å dessa långtradare som ägnar en hel förmiddag åt en omkörning för att sedan bli omkörda i nästa uppförsbacke....

På motorväg får man köra långsammare än 110 i vänsterfilen så länge man inte avsiktligt hindrar någon annan vilket jag tror att vi klarat ut redan.

Lille vän.........mad

(Detta kmmer bli ett syrligt inlägg, och är inte riktat personligen mot skribenten av inlägget ovan, men han får gärna ta till sig)

Nu vill jag bara du ska veta, att om du irriterar dig på våra trafikodugliga bravader, så är det INGET emot vad vi lastbilschaufförer gör på er låtsaspoliser....
Det har framkommit FLERA gånger i denna tråden, att det är det OMKÖRANDE fordonet som bestämmer takten på en omkörning, och om du inte visste det så är samtliga lastbilar (nästan) spärrade på 89 km/h, Vissa av oss väljer köra sk lagligt, dvs 80 km/h, vissa av oss väljer ligga och köra 87km/h, och andra gillar att ligga på "bryt", dvs 89km/h

En lastbil kör om en annan lastbil av PRECIS samma skäl som du kör om en annan personbil, skillnaden är väl egentligen bara den att vi som kör lastbil, vi HAR en tidsvinst att kunna räkna in, kör vi 35-40 mil under ett körpass, då kan skillnaden mellan 80km/h och 89km/h vara värt pengar, inte minst för våra idiotiska körtidsregler och digitala färdskrivare....1 minuts överskriden kör tid kan kosta ofantliga summor, så att vi kör om kan ha anledningar.....

Kör du om med din Fiat Panda då du e på väg till den lokala korvkiosken för en kvällskorv med grabbarna, då har väl inte  22 sekunders tidsförlust så mkt att orda om?

MEN ändå ska du ligga och blinka, och stressa för den där idiotiska lastbilen framför dig kör en slö omkörning på motorvägen.....

Redan där visar det ju hur inskränkt du är, det är i grund och botten egentligen den omkörda lastbilens chaufför som gör fel här, då man inte får försvåra en omkörning...... samt du som stressar och försöker tvinga dig förbi?

Vad tror du blinkandet ska uträtta förutom irritation hos chauffören i lastbilen?, Att Eu ska ändra reglerna så lastbilarna får köra hur fort dom vill?...

En rolig sak jag faktiskt brukar roa mig med när situtationen uppstår, det är att pigga ner farthållaren till strax över den bilens hastighet som jag kör om, samt gå ut i rullgrusen med vänsterdäcken, det ryker och bildar så mkt trevligt stenskott där ute, så vår lille stresspitt får hela sin bil sönderblästrad.......

Vems fel det är?, tja, hade du inte legat där bak å bländat mig hade jag nog kunnat bibehålla kursen , samt att har du fått stenskott har du förmodligen legat på tok för nära än den välkända 3 sekunders reglen........

Tänk på detta nästa gång du ligger å stressar en lastbil på omkörning är mitt tips!mad

Puss och kram!smile

Yes, på dom bara big_smile. men i ärlighetens namn så finns det puckon i chaffisbranshen också, och det blir mer och mer av dom har jag märkt, som inte kan köra utan planerar sin körning dåligt, inte alls, eller har ingen uppsikt bakåt eller vid sina sidor, även rakt fram är det ibland svårt för en del tunga chaffisar att se vad som finnes där, hmm  vid rondeller och korsningar.
Det är inget ovanlig när man ska köra om en "konvoj" av tradare på motorvägen eller motorlederna, och helt plötsligt så får en av chaffisarna råspunk och ska köra om sina polare, strax innan en backe och kör rätt ut framför nosen på en utan att blinka.  Sitter man då på knarren med riksdag och full packning och regn, så är det skitkul när det händer. 
Och fartspärren funkar tydligen inte alltid, man blir ju dagligen omkörd av tradare som ligger betydligt över 89 knyck. (svensk skyltade) hur fasen går det ihop?.
Senast redigerat av blacken (5 december 2009)

2 982 Inlägg
5 december 2009
turboforssen skrev:
Residence skrev:
turboforssen skrev:

det händer typ aldrig i sthlm utan brukar hända på motorvägen mellan södertälje å strängnäs
men förstår att man blir frustrera av att folk åker 10km\h fortare vid omkörning
men va fan dissa helljuset å använd varningsblinkers istället dom syns tillräkligt bra
finns faktiskt folk som är ljus kännsliga (som jag )
å att få ett par helljusen rak i ögonen när det mörknar kan ställa till med mer problem än nytta

har aldrig sett någon använda varningsblinkers för att de vill köra om.

inte ens polisen kör den storyn. de kör blåljus och helljus blinkande

sätt på blåljus på din bil då
om du har så bråttom

perfekt, ska tänka på att använda helljus + blåljus när jag ser din bil köra sakta i vänsterfil på vägarna.

2 982 Inlägg
5 december 2009
Malabar skrev:

WORD!!!

4 001 Inlägg
5 december 2009
blacken skrev:
Foyrik skrev:
Malabar skrev:

Lille vän.........mad

Puss och kram!smile

Yes, på dom bara big_smile. men i ärlighetens namn så finns det puckon i chaffisbranshen också, och det blir mer och mer av dom har jag märkt, som inte kan köra utan planerar sin körning dåligt, inte alls, eller har ingen uppsikt bakåt eller vid sina sidor, även rakt fram är det ibland svårt för en del tunga chaffisar att se vad som finnes där, hmm  vid rondeller och korsningar.
Det är inget ovanlig när man ska köra om en "konvoj" av tradare på motorvägen eller motorlederna, och helt plötsligt så får en av chaffisarna råspunk och ska köra om sina polare, strax innan en backe och kör rätt ut framför nosen på en utan att blinka.  Sitter man då på knarren med riksdag och full packning och regn, så är det skitkul när det händer. 
Och fartspärren funkar tydligen inte alltid, man blir ju dagligen omkörd av tradare som ligger betydligt över 89 knyck. (svensk skyltade) hur fasen går det ihop?.

E4 förbi Värnamo kan man bli galen, där ligger en lastbilskonvoj och man ligger på omkörning och så sticker en lastbil ut på omkörning för att sedan svänga av på MCDonalds i Värnamo, hur många gånger detta hänt vet jag inte men det händer varenda gång jag kör där iaf.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Musikproducent
79 Inlägg
5 december 2009
Vill bara tillägga en sak;
ingen som stör sig på alla dessa omkörare som ständigt ska stressa sig förbi en bil i taget pga många mötande bilar, som alltid tränger sig in mellan två bilar och orsakar en sju h*lvetes massa stenskott på stackaren bakom!
jag tvingas ställa mig på bromsen för dessa männskor som inte förstår hur mycket skit de drar upp i min front!

"Bad sound kills good music"

Egenföretagare
2 496 Inlägg
5 december 2009
Trådstartare
patrikhornfeldt skrev:
turboforssen skrev:
patrikhornfeldt skrev:
Blev lite fundersam nu.

turboforssen, stör du dej på att folk ljustutar vid en omkörning eller stör du dej på att folk tokblinkar tills de får komma om? Om det är att folk ljustutar så beror det på att allt för få använder sina backspeglar nog ofta, alltså en försiktighetsåtgärd för att försäkra sej om att de vet att man kör om. Det är således ett helt korrekt beteende och körskolorna lär ut just detta.

Residence, är helt på ditt spår. Jag har heller aldrig sett eller hört talats om någon som använder varningsblinkers vid omkörning. Bara sett fårskallar som tackar genom att använda den.. Varningsblinker skall enbart användas för att visa andra fara!

jag stör mig på att folk tok blinkar med alla ljus dom kan
visst nått blink kan väl va acceptabelt
men att slå på ljus som vampyrer med kolsvarta rutor dör av  är ren idioti

fårskalla? jag kalla att tacka för att bli  förbi släppt   för trevligt beteende i trafiken

Läs vad jag skrev en gång till.

Att använda varningsblinkers för att tacka ÄR idioti. Jag skrev aldrig att tacka i sej är ett korkat beteende..

Många nya bilar går det inte att tacka pga "3blink funktionen och tonade rutor" Men det kanske är idioti men det är nog därför folk använder varningsblinkersen =P

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

Concordia res parvae crescent
924 Inlägg
5 december 2009
tkd_rille skrev:
weian skrev:
gamlingen skrev:

Inte över 70km/h väl ?

de ja har i minnet av detta e att när ja satt på körskolan å fick frågan på datorn om man får köra om på insidan/högerfilen på en motorväg. då kryssade ja i :nej
de fick ja fel fö ?????

just de ja. läs teoriboken en gång till??
absolut förbjudet att köra om på insidan på en motorväg.

de är på 2 filiga vägar under 70km/h med MARKERADE FILER.

ja får kaske ta å uppdatera minnet lite hmm

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se

V-Power
1 186 Inlägg
5 december 2009
Adde-Karlsson skrev:
Har en annan lite fråga till alla er som nu inte tål att ligga bakom en lastbil i ca: 2-3 km.. Just på 2+1 väg när det går ihop så har de flesta en jävla tendens att köra om just långtradarn precis där det går ihop. kanske skiljer ca:2-3 cm på vissa ställen och långtradarn måste pallnita för att förhindra en olycka..

Min fråga är som följer, vad fan tjänar det till att ligga och chansa? är ni (som gör de) inte mer rädda om livet? för en tradare på 60t får man inte stopp med på 5 meter direkt..

Nu riktar jag mej just mot dom som gör såna idiotomkörningar och inga andra! Så känner du igen dig kan du ta åt dig!

Haha vilken fantasivärld lever du i?

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

1 534 Inlägg
5 december 2009
Folk som kryper om vid omkörning inser inte faran i att vad som kan hända om bilen brevid får punktering
Värsta är om det är en lastbil som får punktering och du ligger brevid

369 Inlägg
5 december 2009
Jag har läst runt lite här i tråden.

Och jag måste säga att jag tycker det är väldigt hur man kan hacka ner på lastbilschafförerna så mkt..
Jag menar en yrkes chafför som kör t ex en fjärrbil ligger på ca 14 000-18 000 mil om året ( i bara arbetet!! ) och under dom milen kan jag mer eller mindre garantera att man får se en hel del stjärnor i trafiken och så lär man sig se på trafiken på ett helt annat sett.. visst att det finns dom som inte riktigt alltid gör så planerade saker men jag tycker då verkligen inte folk ska komma och gnälla på att det tar lång tid för lastbilarna att köra om..

åh va man myser, när turbon den pyyser =)

Sök