Malabar skrev:
Xuri skrev:
Tycker du pratar lite skumt.. är de 110 väg å man ligger under 110 i vänsterfilen så nog fan hindrar man andra bilar å på 110väg svänger man aldrig vänster, så ligger man i vänster fil då så ligger man fel.
vad tycker du om långtradare som på 2+1 motorvägar ibland tar en hel +2 sträcka på 4-5 km helt själv bara för den ena långtradarn gör 89 å den andra 90 och den långsammare långtradarna till slut behöver bromsa för att släppa in den andra..
jag hatar bilister som kör 30 på 30 å 50 på 50 men kör 80 på 90/110 väg..vad fan gör dom där! dom kan ju lika gärna hålla sig på 70 vägarna...å dessa långtradare som ägnar en hel förmiddag åt en omkörning för att sedan bli omkörda i nästa uppförsbacke....
Jag ogillar långtradare som behöver 3 km för att köra om en annan långtradare.På motorväg får man köra långsammare än 110 i vänsterfilen så länge man inte avsiktligt hindrar någon annan vilket jag tror att vi klarat ut redan.
Lille vän.........
(Detta kmmer bli ett syrligt inlägg, och är inte riktat personligen mot skribenten av inlägget ovan, men han får gärna ta till sig)Nu vill jag bara du ska veta, att om du irriterar dig på våra trafikodugliga bravader, så är det INGET emot vad vi lastbilschaufförer gör på er låtsaspoliser....
Det har framkommit FLERA gånger i denna tråden, att det är det OMKÖRANDE fordonet som bestämmer takten på en omkörning, och om du inte visste det så är samtliga lastbilar (nästan) spärrade på 89 km/h, Vissa av oss väljer köra sk lagligt, dvs 80 km/h, vissa av oss väljer ligga och köra 87km/h, och andra gillar att ligga på "bryt", dvs 89km/h
En lastbil kör om en annan lastbil av PRECIS samma skäl som du kör om en annan personbil, skillnaden är väl egentligen bara den att vi som kör lastbil, vi HAR en tidsvinst att kunna räkna in, kör vi 35-40 mil under ett körpass, då kan skillnaden mellan 80km/h och 89km/h vara värt pengar, inte minst för våra idiotiska körtidsregler och digitala färdskrivare....1 minuts överskriden kör tid kan kosta ofantliga summor, så att vi kör om kan ha anledningar.....
Kör du om med din Fiat Panda då du e på väg till den lokala korvkiosken för en kvällskorv med grabbarna, då har väl inte 22 sekunders tidsförlust så mkt att orda om?
MEN ändå ska du ligga och blinka, och stressa för den där idiotiska lastbilen framför dig kör en slö omkörning på motorvägen.....
Redan där visar det ju hur inskränkt du är, det är i grund och botten egentligen den omkörda lastbilens chaufför som gör fel här, då man inte får försvåra en omkörning...... samt du som stressar och försöker tvinga dig förbi?
Vad tror du blinkandet ska uträtta förutom irritation hos chauffören i lastbilen?, Att Eu ska ändra reglerna så lastbilarna får köra hur fort dom vill?...
En rolig sak jag faktiskt brukar roa mig med när situtationen uppstår, det är att pigga ner farthållaren till strax över den bilens hastighet som jag kör om, samt gå ut i rullgrusen med vänsterdäcken, det ryker och bildar så mkt trevligt stenskott där ute, så vår lille stresspitt får hela sin bil sönderblästrad.......
Vems fel det är?, tja, hade du inte legat där bak å bländat mig hade jag nog kunnat bibehålla kursen , samt att har du fått stenskott har du förmodligen legat på tok för nära än den välkända 3 sekunders reglen........
Tänk på detta nästa gång du ligger å stressar en lastbil på omkörning är mitt tips!

Puss och kram!