3146
Sök

Ni som inte kan flytta er vid en omkörning, VARFÖR ?

23 Inlägg
5 december 2009
#401
Jag letar efter tråden "dagens i-landsproblem", har jag hittat rätt?


Muttley
5 december 2009
#402
tsdi skrev:
patrikhornfeldt skrev:
turboforssen skrev:

jag stör mig på att folk tok blinkar med alla ljus dom kan
visst nått blink kan väl va acceptabelt
men att slå på ljus som vampyrer med kolsvarta rutor dör av  är ren idioti

fårskalla? jag kalla att tacka för att bli  förbi släppt   för trevligt beteende i trafiken

Läs vad jag skrev en gång till.

Att använda varningsblinkers för att tacka ÄR idioti. Jag skrev aldrig att tacka i sej är ett korkat beteende..

Många nya bilar går det inte att tacka pga "3blink funktionen och tonade rutor" Men det kanske är idioti men det är nog därför folk använder varningsblinkersen =P

isåfall är de 3 blink värdelösa eller värdelösa brukare.
på taxin V70 -08 har jag 3 blink och de är inga som helst problem att tacka med blinkers en till höger och en till vänster smile. bara att blinka direkt åt andra hållet så slipper du 3 blinken.

Egenföretagare
2 496 Inlägg
5 december 2009
Trådstartare
#403
tkd_rille skrev:
tsdi skrev:
patrikhornfeldt skrev:

Läs vad jag skrev en gång till.

Att använda varningsblinkers för att tacka ÄR idioti. Jag skrev aldrig att tacka i sej är ett korkat beteende..

Många nya bilar går det inte att tacka pga "3blink funktionen och tonade rutor" Men det kanske är idioti men det är nog därför folk använder varningsblinkersen =P

isåfall är de 3 blink värdelösa eller värdelösa brukare.
på taxin V70 -08 har jag 3 blink och de är inga som helst problem att tacka med blinkers en till höger och en till vänster smile. bara att blinka direkt åt andra hållet så slipper du 3 blinken.

Åhfan så dom har tänkt på det smile

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

2 182 Inlägg
5 december 2009
#404
Jag stör mig mer på folk som vill ligga 4-5 meter bakom en å aldrig kör om, speciellt roligt är det när det snöar eller regnar

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

1 581 Inlägg
6 december 2009
#405
Niklas1987 skrev:
Jag stör mig mer på folk som vill ligga 4-5 meter bakom en å aldrig kör om, speciellt roligt är det när det snöar eller regnar

Där har du riktiga idioter och förståndshandikappade. Man ska fan aldrig ligga för nära någon om man inte planerar att köra om VÄLDIGT fort.

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
6 december 2009
#406
Det finns massor med idioter på vägarna o ibland skulle det vara skönt att inte ha körkort.

När det gäller omkörning av lastbil som "vill" inte flytta på sig så finns det faktiskt några bra anledningar.
På natten vet man aldrig vad som finns på vägren då just där brukar det finnas en o annan traktor utan ljus mm.
På dagtid kan vara så att vägren är lika bra som resten av vägen så man blig ganska omskakad i hytten.

Sen finns det en o annan som inte kan köra lastbil heller.....


Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
6 december 2009
#407
Beroende på hur vägen ser ut så förstår jag om man inte alltid kan flytta på sig. Däremot låg jag över 4 mil bakom en fet kärring i en minibuss för att hinna hem till morsans midsommarmiddag för några år sedan. Jag blinkade, låg nära o.s.v - men kunde inte köra om p.g.a konstant trafik i mötande körfält. Efter dessa 4 mil av blinkande och allt sånt så fick jag en liten lucka och blåste om. Fick på väg om ett finger och en tunga av fetkärringen. Rätt roligt kan jag tycka... wink

Bör väl noteras att det var stor vägren HELA vägen också. Så man kan tycka att kärringen borde kunna hålla ut lite och låta mig köra om. Inte för att jag kör mycket för fort. Brukar alltid ligga 5 - 7 km/h "för fort" (vilket är ungefär lagligt, då mätarna inte alltid visar rätt). Och ändå finns dom här jävla stoppklossarna som måste ligga i 75km/h på 90-väg. Suck...


www.barnaltsweden.se
139 Inlägg
6 december 2009
#408
Adde-Karlsson skrev:
R1kard skrev:
Adde-Karlsson skrev:
Har en annan lite fråga till alla er som nu inte tål att ligga bakom en lastbil i ca: 2-3 km.. Just på 2+1 väg när det går ihop så har de flesta en jävla tendens att köra om just långtradarn precis där det går ihop. kanske skiljer ca:2-3 cm på vissa ställen och långtradarn måste pallnita för att förhindra en olycka..

Min fråga är som följer, vad fan tjänar det till att ligga och chansa? är ni (som gör de) inte mer rädda om livet? för en tradare på 60t får man inte stopp med på 5 meter direkt..

Nu riktar jag mej just mot dom som gör såna idiotomkörningar och inga andra! Så känner du igen dig kan du ta åt dig!

Haha vilken fantasivärld lever du i?

Lever inte i någon fantasivärld! kallas verkligheten! Har varit mkt nära att klippa ett x-antal bilar men skiljde max ett par cm mellan lastbilen och personbilen.. och mellan personbilen och vajerräcket! Är nog inte ensam yrkesförare som har varit med om detta!

Finns folk som har vägen som en lekplats, och sånna som mig som har det som arbetspass!

Instämmer till fullo med detta inlägg... big_smile

Personbilsförare (bland annat) som inte vet att påbudspilarna i högerfilen de sista 400meterna betyder "omkörning förbjuden" och ger dryga böter om Harry Blåmössa ser dig....
Skulle man råka presaa en personbil i räcket här, då är det dennes fel alltihop.

Jepp, tanken har slått mig mången gång,
men låtit bli pga av om där är passagerare eller än värre, Barn med i bilen vill jag ej dessa ska bli skadade...smile

Peppe...som kaffet på din slips...
Foyrik e död, Peppe takes over!

www.barnaltsweden.se
139 Inlägg
6 december 2009
#409
Adde-Karlsson skrev:
RobinNilsson skrev:
Jag har läst runt lite här i tråden.

Och jag måste säga att jag tycker det är väldigt hur man kan hacka ner på lastbilschafförerna så mkt..
Jag menar en yrkes chafför som kör t ex en fjärrbil ligger på ca 14 000-18 000 mil om året ( i bara arbetet!! ) och under dom milen kan jag mer eller mindre garantera att man får se en hel del stjärnor i trafiken och så lär man sig se på trafiken på ett helt annat sett.. visst att det finns dom som inte riktigt alltid gör så planerade saker men jag tycker då verkligen inte folk ska komma och gnälla på att det tar lång tid för lastbilarna att köra om..

Äntligen en människa med förståelse! smile

WORD!!!!!

Tack för de orden!!big_smilesmile

Peppe...som kaffet på din slips...
Foyrik e död, Peppe takes over!

164 Inlägg
6 december 2009
#410
Foyrik skrev:
Personbilsförare (bland annat) som inte vet att påbudspilarna i högerfilen de sista 400meterna betyder "omkörning förbjuden" och ger dryga böter om Harry Blåmössa ser dig....
Skulle man råka presaa en personbil i räcket här, då är det dennes fel alltihop.

Det finns ingenting som heter "påbudspilar". Den aktuella markeringen i vägbanan heter
M20 Körfältsbyte och markeringen anger att körfältsbyte snarast måste ske. Jag har inte hittat någon notering om att det råder omkörningsförbud där dessa pilar finns på en 2+1 väg. Befinner man sig i vänsterfil under omkörning då körfältsbytesmarkeringen startar får man med andra ord fullfölja omkörningen om det kan ske utan fara.

http://www.bimmerforum.se/ - Det demokratiska BMW-forumet - nu öppet för gäster!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160650

369 Inlägg
6 december 2009
#411
Foyrik skrev:
Adde-Karlsson skrev:
RobinNilsson skrev:
Jag har läst runt lite här i tråden.

Och jag måste säga att jag tycker det är väldigt hur man kan hacka ner på lastbilschafförerna så mkt..
Jag menar en yrkes chafför som kör t ex en fjärrbil ligger på ca 14 000-18 000 mil om året ( i bara arbetet!! ) och under dom milen kan jag mer eller mindre garantera att man får se en hel del stjärnor i trafiken och så lär man sig se på trafiken på ett helt annat sett.. visst att det finns dom som inte riktigt alltid gör så planerade saker men jag tycker då verkligen inte folk ska komma och gnälla på att det tar lång tid för lastbilarna att köra om..

Äntligen en människa med förståelse! smile

WORD!!!!!

Tack för de orden!!big_smilesmile

Hehe man tackar smile   Men man blir så trött när man sitter o kör om dagarna med alla nötterna i trafiken, och så sätter man sig här o läser och då ser man nåt jävla poetiskt utlägg om hur värdelösa och hur mkt lastbilarna är ivägen i trafiken..
Jag menar, vem fan är det som gör nytta i trafiken egentligen? Den som leverarar gods som gör så att Landet kan gå runt och folk kan köpa tex mat i affärerna eller den som är ute och kör för att köra runt o leka polis??   Mvh Robin
Senast redigerat av RobinNilsson (6 december 2009)

åh va man myser, när turbon den pyyser =)

164 Inlägg
6 december 2009
#412
Att alla vägtransporter betyder mycket för landet är det ingen tvekan om. Det betyder ju inte att vägtransporterna skall undantas från kritik och diskussioner. På samma sätt innebär personbilstrafiken inte bara fördelar utan även nackdelar.

http://www.bimmerforum.se/ - Det demokratiska BMW-forumet - nu öppet för gäster!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160650

1 339 Inlägg
6 december 2009
#413
Malabar skrev:
Att alla vägtransporter betyder mycket för landet är det ingen tvekan om. Det betyder ju inte att vägtransporterna skall undantas från kritik och diskussioner. På samma sätt innebär personbilstrafiken inte bara fördelar utan även nackdelar.

Bra talat !


www.barnaltsweden.se
139 Inlägg
6 december 2009
#414
Malabar skrev:
Foyrik skrev:
Personbilsförare (bland annat) som inte vet att påbudspilarna i högerfilen de sista 400meterna betyder "omkörning förbjuden" och ger dryga böter om Harry Blåmössa ser dig....
Skulle man råka presaa en personbil i räcket här, då är det dennes fel alltihop.

Det finns ingenting som heter "påbudspilar". Den aktuella markeringen i vägbanan heter
M20 Körfältsbyte och markeringen anger att körfältsbyte snarast måste ske. Jag har inte hittat någon notering om att det råder omkörningsförbud där dessa pilar finns på en 2+1 väg. Befinner man sig i vänsterfil under omkörning då körfältsbytesmarkeringen startar får man med andra ord fullfölja omkörningen om det kan ske utan fara.

Som du helt rätt påstår finns det ingenstans det står att det gäller omkörning förbjuden, men av ditt resonemang att dömma borde du ju inse att pilarna finns där av en anledning, och den anledningen finns att läsa om i:

SFS 2006:1137 36 § 1 st:

Omkörning då det körfält som skulle användas vid omkörningen
inte på en tillräckligt lång sträcka varit fritt från mötande
trafik eller då det fanns annat hinder mot omkörning


Detta "ringa" brott ger dig 3000 kr i böter.

Peppe...som kaffet på din slips...
Foyrik e död, Peppe takes over!

www.barnaltsweden.se
139 Inlägg
6 december 2009
#415
RobinNilsson skrev:
Foyrik skrev:
Adde-Karlsson skrev:

Äntligen en människa med förståelse! smile

WORD!!!!!

Tack för de orden!!big_smilesmile

Hehe man tackar smile   Men man blir så trött när man sitter o kör om dagarna med alla nötterna i trafiken, och så sätter man sig här o läser och då ser man nåt jävla poetiskt utlägg om hur värdelösa och hur mkt lastbilarna är ivägen i trafiken..
Jag menar, vem fan är det som gör nytta i trafiken egentligen? Den som leverarar gods som gör så att Landet kan gå runt och folk kan köpa tex mat i affärerna eller den som är ute och kör för att köra runt o leka polis??   Mvh Robin

JA du, det är en gåta vi aldrig får svar på..smile

Peppe...som kaffet på din slips...
Foyrik e död, Peppe takes over!

Bärs!
3 456 Inlägg
24 april 2011
#416
http://forum.blu-ray.com/images/smilies/imported/borat.gif Helt klart ett vettigt trådlyft.

Garaget.org peakade 2008.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
25 april 2011
#417
Givetvis bör man underlätta för omkörande förutsatt att det kan ske riskfritt. Att placera fordonet i väggrenen i en uppförsbacke, kruva eller dylikt är oförståndigt och riskabelt eftersom sikten är begränsad och hinder i form av ett havererat fordon eller dylikt kan dölja sig runt hörnet.

i övrigt måste man naturligtvis även ta hänsyn till väglag och vägbanans skick innan man väljer att underlätta en omkörning.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

82 Inlägg
25 april 2011
#418
Idioter man behöver inte flytta sig kör om när det är fritt jag flyttar mig aldrig för idioter som ligger och pressar mig i arslet

Rumpmas
3 860 Inlägg
25 april 2011
#419
Vad vill du veta?

Jag ser det så här: Jag ligger i mitt körfält, så långt åt höger jag finner lämpligt. Vill du om kan du behöva använda det andra körfältet, och det är ditt problem. Du skulle då gått upp fem minuter tidigare, har planerat dåligt och är en allmänt dålig och slarvig ursäkt till mänsklig varelse. Be om ursäkt till chefen och gör rätt nästa dag.
Jag håller jämn fart och kör oftast så fort jag får om det inte är klart olämpligt pga väglag och sikt. Jag sitter dock inte och avgör vilken hastighet du tycker är lämplig, men inte fan tänker jag parkera vid sidan för att släppa förbi dig. Att komma om är ditt problem så länge jag ligger mot min kant utan att öka farten. Om du inte ligger i bakluckan, då sänker jag farten lite i taget om jag inte har bråttom någonstans wink

Finns väggren använder jag den om den inte är full av bråte och jag har fri sikt. Det ligger ju nämligen på mitt ansvar att komma tillbaka på vägen sen om det dyker upp något. Motorvägen är inget snack. Vill någon köra om på motorvägen håller man till höger.
Senast redigerat av Andromeda (25 april 2011)


82 Inlägg
25 april 2011
#420
Underlätta betyder inte att lägga sig i väg grenen. Där får man inte ens köra smile jag kommer aldrig flytta mig


Sök