1945
Sök

Ni som inte kan flytta er vid en omkörning, VARFÖR ?

553 Inlägg
27 maj 2009
LimpanS skrev:
Jag kan mycket väl vara en sån här "stoppkloss" när jag kör. Oftast på 70- och 90 vägar. Jag håller alltid hastigheten (övningskör..), och om någon kommer ifatt mig snabbt när jag håller 90 på 90-väg så kastar jag mig inte precis ut i väggrenen. Vill personen bakom köra snabbare får de helt enkelt köra om.

Håller man hastigheten borde man inte flytta på sig. Sålänge det inte är utryckningsbilar som ska förbi..

Hoppas du lär dig lite mer förnuft på körskolan framöver. Jag tycker inte vi behöver mer förare på vägarna med inställningen - Håller man hastigheten borde man inte flytta på sig mad

351 Inlägg
27 maj 2009
Så det är jag som inte har sunt förnuft när du susar förbi i 120 på 90-väg?

Förstår ändå inte.. Jag vet att det är kul att köra snabbt, jag förstår att det är irriterande när folk framför håller hastigheten (otroligt nog..). 90-skyltarna finns där av en anledning. Jag är väldig motorintresserad och gillar att åka snabbt, men samtidigt har jag haft vänner och släktingar som råkat illa ut pga. "buskörning" och de där extra 20kmh på 90-vägarna.

För några år sedan avled en klasskompis då han, med moped, körde ut på en 90-väg när en bil kom i minst 150. Kompisen kollade innan han körde ut, men där är dold sikt och kör man snabbare än 90 hinner man helt enkelt inte reagera.

Körskolan tror jag knappast är för fortkörningar, men vad de tycker om att köra in i väggrenen vet jag inte..
Senast redigerat av LimpanS (27 maj 2009)

553 Inlägg
27 maj 2009
LimpanS skrev:
Så det är jag som inte har sunt förnuft när du susar förbi i 120 på 90-väg?

Förstår ändå inte.. Jag vet att det är kul att köra snabbt, jag förstår att det är irriterande när folk framför håller hastigheten (otroligt nog..). 90-skyltarna finns där av en anledning. Jag är väldig motorintresserad och gillar att åka snabbt, men samtidigt har jag haft vänner och släktingar som råkat illa ut pga. "buskörning" och de där extra 20kmh på 90-vägarna.

För några år sedan avled en klasskompis då han, med moped, körde ut på en 90-väg när en bil kom i minst 150. Kompisen kollade innan han körde ut, men där är dold sikt och kör man snabbare än 90 hinner man helt enkelt inte reagera.

Körskolan tror jag knappast är för fortkörningar, men vad de tycker om att köra in i väggrenen vet jag inte..

Klart de inte är för fortkörningar eller buskörning och det är inte jag heller. det jag syftar på är att man ska inte åka runt med den inställningen att jag ska inte flytta på mig, jag kör 90 då ska den bakom också göra det.. Nja kan man underlätta så gör man det tycker jag och skiter i varför personen kör fort smile

EDIT: Det är inte så svårt att underlätta smilesmile
Senast redigerat av Chrill27 (27 maj 2009)

Rälspilot
391 Inlägg
27 maj 2009
hedley skrev:
Var med om detta när jag åkte upp till Arvika i lördags, var en 70-sträcka nån sur gubbe med liten penis i sin familje van låg å pressa på 70 sträcket eller strax under, jag gav tecken och började köra om, då la han sig mitt ivägen så jag var tvungen att tvärnita för att inte bli prejad av vägen, detta gjorde han 3ggr i rad när jag försökte ta mej förbi.

Till slut kom en kurva då slängde jag i 2.an och direkt när kurvan räta sig pressade mej förbi. Tilläggas kan även att jag vid varje tillfälle tutade på aset osv men han fortsatte att lägga sig mitt ivägen osv.

Sånna jävla idioter säger jag bara, vore det inte för att jag hade en tid att passa hade jag tvingat aset att stanna sedan hade det inte blivit roligt för honom.

/B

Du körde alltså 70+ på tvåan?

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
27 maj 2009
Oj oj, om detta finns det mycket att säga...

Bland det värre är folk som rusar i kapp en längre slinga med bilar (helst långt över tillåten hastighet) i höger fil på motorväg precis innan påfart, för att sedan kasta sig ut i höger fil och skall till varje pris köra om hela slingan. Och trots att någon lite längre fram försöker köra om ett par bilar så måste denne ligga en halv meter bakom, stressa och hindra eventuell påfart.

Gör någon en omkörning, låt den göra den färdigt innan du skall efter! Och man skall inte ligga i häcken på folk innan omkörning, då har man ruskigt dåligt planerad körning och tittar förmodligen inte längre fram än två billängder. I annat fall bli det gas, nit, gas, nit osv vilket varken ger ett flyt i trafiken eller för en själv.

Och till sist alla dessa snorungar i stylade bilar (notera nu att med "alla" avses inte sällan de yngsta förmågorna som inte har lärt sig hur man samspelar i trafiken vilket med andra ord inte gäller alla som kör stylad bil...) som bara måste hetsköra inne i städer. Folk påstår att det är pensionärerna med keps som är dem som orsakar mest trafikstörningar... Ingen som har uppmärksammat dessa "stjärnor" som t.ex tar sats mot rödljusen även fast det är rött? Eller hetskör i baken på folk om vart annat och glider i 30 där det ej är 30 för att sekunden senare ta sats och dra en lång repa långt över lämplig hastighet. Dessa odågor kör ryckigt, har inget hum om hänsyn eller trafikrytm och är den grupp som orsakar mest huvudbry i trafiken.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

57 Inlägg
27 maj 2009
med lastbil undviker jag iaf vägrens körning av 2 anledningar., 1 det brukar ligga grus och skit på vägrenen, det yr upp på bilen bakom., och det blir ingen glad av.,  2 det är sämre asfalt på vägrenen så det är inte säkert vägrenen håller för 60ton+

på körskolan sa dom att man ska tänka att alla med trafikanter är en potensiell lifsfara., så hjälp dom om så man slipper dom sedan.,.,

kör med insidan:P

5 198 Inlägg
27 maj 2009
BBLAN skrev:
MIG1408 skrev:
När jag hamnar bakom en bil på en 90väg som kör för sakta,  senast var idag, väldigt fint väder, torr asfalt, normalstor och fin 90väg, så är de ändåså en jävel som ligger under 80, närmare 70.. lägger mig närmare än 1 meter en liten stund tills jag kan köra om, kör om och svänger in hastigt, bara nån meter framför..

alltså vad är problemet?

om bilen inte funkar som den ska, sätt på varningsblinkersna och stanna så fort de blir lämpligt

om personen är rädd för att köra över 70, skaffa förfan inte körkort

annars ser ja faktiskt ingen anledning till att köra så sakta än att man bara tänker på sig själv och bryr sig inte ett skit om andra.. då kan dom gott å väl ha bilar uppkörda i röven dagligen..

så sant kommer ihåg en dag då en snubbe höll 90 på vänstra filen och vägrade flytta på sig.

Jag fick en blackout och pressade han på cm men ändå vägrade han flyttade på sig efter en stund lyckades jag köra om han?  vad gör han pekar sitt finger mot mig när jag väl körde om han va gjorde jag

baaam panik broms och han körde av vägen och hela hans bil blev skrot men han överlevde jag hade önskat mig att han var död

TROLL ?

342 Inlägg
27 maj 2009
Chrill27 skrev:
Man har enligt lag skyldighet att underlätta en omkörning oavsett hur korkad den än är!!

Paragraf som reglerar detta?
Annars håller jag med magnus9-3.
Att underlätta en omkörning och att aktivt hindra en omkörning är två helt olika saker.
Senast redigerat av 9Femma (27 maj 2009)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

5 198 Inlägg
27 maj 2009
Underlätta omkörning ska man,,, men det finns ingen lag om att man MÅSTE flytta sej. Kör man om och det händer nåt, så är den omkörande alltid vållande för h*n får inte köra om om det inte kan ske utan risk. Skulle det finnas en lagtext så länka gärna till den.

Muttley
27 maj 2009
Elda skrev:
tkd_rille skrev:
hur menar du exakt ?. att man ska köra ut i vägrenen för att bakomvarande vill köra om?. Det får man igentligen inte.

Brukar ligga på linjen om där är någon som vill köra om mig. (inte mitten)
Men går aldrig ut i vägrenen, då den är till för fordon som går sakta alternativt cyklister.

man ska aldrig gnälla i trafiken smilesmile.

nu har du la fel? vägrenen får dessutom användas för att underlätta omkörningar.

man tjänar inget på att ligga nära. jag brukar lägga mig långt till vänster och blinka med helljuset om någon är onödigt mycket ivägen, annars är jag uppmärksam bakåt och flyttar på mig om nån vill om, som man skall göra enligt mig.

man skall dessutom inte ligga nära om det är tajt med omkörningar, bättre ha 2 bilars avstånd så man får lite extra fart inann man behöver gå ut i omkörning, få kan man ju börja accelera innan man har mött eventuell bil.

EDIT: lite väl basic kanske, men man ska ju behandla alla andra i trafiken som om dom vore idioter, synd att det alltför ofta är så..

Nej jag har inte fel för mig. Vägrenen kan användas för de som vill underlätta omkörningar, men den ska inte användas av bilister. Just pga ofta är de cyklister eller mopeder som ska använda dessa.

Jag menade inte ligga upp i röven på en bil, utan att jag ligger närmast höger linje men aldrig går jag ut på vägrenen speciellt inte när de är mörkt då risken för att bilen som ska köra om riskerar att bli avprejjad om där är en cykel eller gående.

Ska man köra om får man ju desstuom se till att man har en bil som går lite bättre än en liten 1.0a så de är lönt liksom.

Sen Chrill27 säger att man enligt lag har skyldighet att underlätta?. Nehe de tror jag inte alls på isåfall vill jag se lagtexten.
De heter faktiskt att man ska försöka underlätta och aldrig hindra men de är inga lagar på det.

4 001 Inlägg
27 maj 2009
man kan tro att många har fått sitt körkort med Kalaspuffarna.
Lärde ni er ingenting på körskolan eller genom teoriboken?
Det snackades flitigt om hur man skulle bete sig i trafiken mot medtrafikanter där jag gick iaf. fast dom har kanske bytt ut allt vad som heter trafikvett i läroplanen mot eco-driving.

Har man möjlighet så har man även skyldighet att hjälpa någon i trafiken och man har ALDRIG rätten att hindra någon.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

201 Inlägg
27 maj 2009
StayKool skrev:
Ni har så jävla bråttom pojkar, ta de lugnt, vill ni köra fort åk till mantorp.

Just det ja. Om ni vet vad en raceway är för något. Som jag har förespåkat förut; Gör en anmälan på en förarkurs och lär er lite om hur det funkar...
Många motorklubbar etc arrangerar trackdays, så där får ni "blåsa av er" lite.
Eller varför inte; Bygg eller köp en tävlingsbil tillsammans och tävla i en eller annan endurance-serie.
Om inte annat så lär ni er RESPEKT för andra medrafikanter...
Så sluta med larva er med vad "jag gör och inte gör... "(patetiskt!!!)

SÅ! Väx upp och visa vad ni är goda för...

Be A Part Of The Driving Force

Egenföretagare
2 496 Inlägg
27 maj 2009
Trådstartare
handydan skrev:
StayKool skrev:

Just det ja. Om ni vet vad en raceway är för något. Som jag har förespåkat förut; Gör en anmälan på en förarkurs och lär er lite om hur det funkar...
Eller varför inte; Bygg eller köp en tävlingsbil tillsammans och tävla i en eller annan endurance-serie.

Så man ska växa upp för att man önskar att folk kan visa vett och etikett i trafiken ?

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

5 198 Inlägg
27 maj 2009
38 § När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon
avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande
av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt.
Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt
försvåra omkörningen.
7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är
längst till höger i färdriktningen och som är avsett för
fordonet.

EDIT: Alltså INTE på väg grenen

källa: www.trafiksakerhet.se
Senast redigerat av gamlingen (27 maj 2009)

4 001 Inlägg
27 maj 2009
gamlingen skrev:
38 § När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon
avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande
av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt.
Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt
försvåra omkörningen.
7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är
längst till höger i färdriktningen och som är avsett för
fordonet.

EDIT: Alltså INTE på väg grenen

källa: www.trafiksakerhet.se

Detta är ifån vägverkets kursplan för B Körkort:
6.2    Placering på väg och i körfält

6.2.1    På väg

Efter utbildningen skall eleven kunna

* välja lämplig plats på vägen genom att:
      - placera bilen på den bana som är avsedd för bilen
      - välja rätt placering med hänsyn till väg, fordon, trafik och siktförhållanden
      - utnyttja rätten att använda vägrenen för att underlätta framkomligheten för annan trafik
      - använda lämplig kurvteknik

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

201 Inlägg
27 maj 2009
tsdi skrev:
handydan skrev:
StayKool skrev:

Just det ja. Om ni vet vad en raceway är för något. Som jag har förespråkat förut; Gör en anmälan på en förarkurs och lär er lite om hur det funkar...

Så man ska växa upp för att man önskar att folk kan visa vett och etikett i trafiken ?

Typ! Vett och etikett! smile

Be A Part Of The Driving Force

5 198 Inlägg
27 maj 2009
som alltid dubbla budskap.. men undrar vad polis skulle säga när man kört på nån cyklist när man hävdar...

Att jag utnyttjade rätten att använda vägrenen för att underlätta framkomligheten för annan trafik

EDIT: Men man tycker ju sunt förnuft borde fungera,, har nån bråttom så flyttar man sej så gott det går..
Senast redigerat av gamlingen (27 maj 2009)

4 001 Inlägg
27 maj 2009
gamlingen skrev:
som alltid dubbla budskap.. men undrar vad polis skulle säga när man kört på nån cyklist när man hävdar...

Att jag utnyttjade rätten att använda vägrenen för att underlätta framkomligheten för annan trafik

vad i raden ovanför den feta texten är det som du inte förstår?

man kan inte bara kasta sig ut i vägrenen utan man ska se till att man kan komma fram där utan att äventyra t.ex en cyklist säkerhet.

5 198 Inlägg
27 maj 2009
kolvas skrev:
gamlingen skrev:

man kan inte bara kasta sig ut i vägrenen utan man ska se till att man kan komma fram där utan att äventyra t.ex en cyklist säkerhet.

Glömde ironimärket,,,, ber ödmjukt om ursäkt

4 001 Inlägg
27 maj 2009
gamlingen skrev:
kolvas skrev:
gamlingen skrev:

Glömde ironimärket,,,, ber ödmjukt om ursäkt

aha, då förstår jag wink

Det är så många som läser en rad i en hel text och sedan tror att det är hela sanningen.

Sök