Ska man bygga i MDF eller Spånskiva?

Brone
28 maj 2009 · 34 Inlägg

Ska man använda MDF eller Spånskiva till att bygga baslåda? neutral

Vilket är egentligen bäst?

Vilken mm storlek ska man använda?

Är glad för alla svar man kan få big_smile

Miramithe
28 maj 2009 · 573 Inlägg

22 mm rekommenderar jag. Vad som är bäst är nog en smaksak, men MDF är hårdare och har därför en egen resonans (på 400hz tror jag). Spånskivan har lägre, bygger man en sluten låda i MDF kan det bli lite klånkande ljud. men det är bara som jag upplever det.

Senast redigerat av Miramithe (28 maj 2009)

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!
Brone
28 maj 2009 · 34 Inlägg

Miramithe skrev:
22 mm rekommenderar jag. Vad som är bäst är nog en smaksak, men MDF är hårdare och har därför en egen resonans (på 400hz tror jag). Spånskivan har lägre, bygger man en sluten låda i MDF kan det bli lite klånkande ljud. men det är bara som jag upplever det.

Okej så alltså 22mm i vad? tongue vad tycker du passar bäst till mina högtalare?smile
http://mds.se/?artnr=CFR12

Miramithe
28 maj 2009 · 573 Inlägg

Brone skrev:

Miramithe skrev:
22 mm rekommenderar jag. Vad som är bäst är nog en smaksak, men MDF är hårdare och har därför en egen resonans (på 400hz tror jag). Spånskivan har lägre, bygger man en sluten låda i MDF kan det bli lite klånkande ljud. men det är bara som jag upplever det.

Okej så alltså 22mm i vad? tongue vad tycker du passar bäst till mina högtalare?smile
http://mds.se/?artnr=CFR12

22mm i tjocklek. till dina så spelar det ingen större roll på om det är spån eller mdf, ta det billigaste.
Ang, de basarna så spelar dom inte direkt bra, inte för att jag har nå emot MDS (kör själv hela bilen med MDS) men dom basarna är nog inte riktigt bra...

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!
Brone
28 maj 2009 · 34 Inlägg

Miramithe skrev:

Brone skrev:

Miramithe skrev:
22 mm rekommenderar jag. Vad som är bäst är nog en smaksak, men MDF är hårdare och har därför en egen resonans (på 400hz tror jag). Spånskivan har lägre, bygger man en sluten låda i MDF kan det bli lite klånkande ljud. men det är bara som jag upplever det.

Okej så alltså 22mm i vad? tongue vad tycker du passar bäst till mina högtalare?smile
http://mds.se/?artnr=CFR12

22mm i tjocklek. till dina så spelar det ingen större roll på om det är spån eller mdf, ta det billigaste.
Ang, de basarna så spelar dom inte direkt bra, inte för att jag har nå emot MDS (kör själv hela bilen med MDS) men dom basarna är nog inte riktigt bra...

okej bra att det kvittar smile
men jaa mina basar är nog inte så jättebra men jag ska ha de till skolprojekt tongue
men vad tycker du då att jag ska ha för högtalare och slutsteg som inte blir så dyrt? wink
jag vill ju inte lägga ut mer än 4000 typ....

Miramithe
28 maj 2009 · 573 Inlägg

Brone skrev:

Miramithe skrev:

Brone skrev:

Okej så alltså 22mm i vad? tongue vad tycker du passar bäst till mina högtalare?smile
http://mds.se/?artnr=CFR12

22mm i tjocklek. till dina så spelar det ingen större roll på om det är spån eller mdf, ta det billigaste.
Ang, de basarna så spelar dom inte direkt bra, inte för att jag har nå emot MDS (kör själv hela bilen med MDS) men dom basarna är nog inte riktigt bra...

okej bra att det kvittar smile
men jaa mina basar är nog inte så jättebra men jag ska ha de till skolprojekt tongue
men vad tycker du då att jag ska ha för högtalare och slutsteg som inte blir så dyrt? wink
jag vill ju inte lägga ut mer än 4000 typ....

menar du fram nu?

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!
Brone
28 maj 2009 · 34 Inlägg

Miramithe skrev:

Brone skrev:

Miramithe skrev:

22mm i tjocklek. till dina så spelar det ingen större roll på om det är spån eller mdf, ta det billigaste.
Ang, de basarna så spelar dom inte direkt bra, inte för att jag har nå emot MDS (kör själv hela bilen med MDS) men dom basarna är nog inte riktigt bra...

okej bra att det kvittar smile
men jaa mina basar är nog inte så jättebra men jag ska ha de till skolprojekt tongue
men vad tycker du då att jag ska ha för högtalare och slutsteg som inte blir så dyrt? wink
jag vill ju inte lägga ut mer än 4000 typ....

menar du fram nu?

nej jag ska ha en baslåda i bagagen smile

kalle_kalle
28 maj 2009 · 2 914 Inlägg

mdf sägs det att det kan bli ett "klonkande" ljud, inte vad jag upplevt (men det kan bero på att jag stadgade upp den bra plus att den är "endast" 60L stor och använde 19mm tjockt material.
jag tycker att mdf var bra att bygga i då verktyget skar bra i det. dock så hade det en tendens att spricka ganska lätt, MÅSTE förborra innan man skruvar i det (kanske är så med spånskiva också, vet inte då jag inte byggt i det).

tror det är en smaksak vilket man använder. smile
då det är ett skolprojekt så kan man ju se det som att det går pröva i spånskiva och går det inte så har man lärt sig nåt (det är ju som det skolan är till för, pröva med spånskiva tror jag på då det är billigare, gick ut skolan så jag vet, man är inte rik då man går skola,)

stRaend
28 maj 2009 ·

roligt med skolprojekt, mitt bygge är också ett skolprojekt smile Jag använde 19mm mdf skiva till det och har inte upplevt att det finns något klonkande ljud, fast min låda är kanske ganska stabil då det är mellanväggar osv i. Men om du bygger seriöst så tror jag att du inte blir missnöjd med något alternativ big_smile

Dream_on
28 maj 2009 · 214 Inlägg

Bygg i 22mm spån och stabilisera lådan. Då får du den riktigt stabil och så slipper du att den "flexar" och ja mdf har egen resonans på 400hz

Har man slagit yxan i båten får man ro som fan...
Brone
28 maj 2009 · 34 Inlägg

kalle_kalle skrev:
mdf sägs det att det kan bli ett "klonkande" ljud, inte vad jag upplevt (men det kan bero på att jag stadgade upp den bra plus att den är "endast" 60L stor och använde 19mm tjockt material.
jag tycker att mdf var bra att bygga i då verktyget skar bra i det. dock så hade det en tendens att spricka ganska lätt, MÅSTE förborra innan man skruvar i det (kanske är så med spånskiva också, vet inte då jag inte byggt i det).

tror det är en smaksak vilket man använder. smile
då det är ett skolprojekt så kan man ju se det som att det går pröva i spånskiva och går det inte så har man lärt sig nåt (det är ju som det skolan är till för, pröva med spånskiva tror jag på då det är billigare, gick ut skolan så jag vet, man är inte rik då man går skola,)

jo man kan ju testa med spånskiva eftersom att det är ju ett skolprojekt och för att det är billigare. men alltså jag behöver ju 2st basar antingen 10" eller 12". annars kan man ju ha en stor bas istället men jag vet inte om det är bättre?
men sen ska man ju ha ett slutsteg och det är jag ju inte haj på om vad som passar....
förslag på bra högtalare och slutsteg som passar ihop för inte så mkt pengar, ca 3000kr.....

ChriZtoffer GAS democar 2018!
28 maj 2009 · 8 744 Inlägg

Om du vill lägga 3k på bas och steg så röstar jag för en bas för 1k och steg för 2k. då har du en bra balans. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Miramithe
28 maj 2009 · 573 Inlägg

Brone skrev:

Miramithe skrev:

Brone skrev:

okej bra att det kvittar smile
men jaa mina basar är nog inte så jättebra men jag ska ha de till skolprojekt tongue
men vad tycker du då att jag ska ha för högtalare och slutsteg som inte blir så dyrt? wink
jag vill ju inte lägga ut mer än 4000 typ....

menar du fram nu?

nej jag ska ha en baslåda i bagagen smile

ah okej om du ska ha mds tycker jag du ska kolla på FRR basarna isf, dom spelar mkt bättre än CFR basarna. men då kommer du upp lite i pris, sen tycker jag att mds m1 steget spelar bättre än ssl steget.

men då hamnar du på 3 259:-, vilket är lite mkt om du ska ha skolprojekt. tycker du om snärtbas ist så har mds ett bra paket pris http://mds.se/?artnr=pktm1fzr, värt varenda öre, men spelar inte mkt djupbas...

om du vill hamna så billigt som möjligt så köp gas alpha, men man får ju vad man betalar för...

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!
Soderqvist
28 maj 2009 · 660 Inlägg

Gjorde själv ett skolprojekt förra året när jag gick ut trean, vi byggde en 74 liters låda i 22 mm spån med dubbla MDS fd12or, lådan blev skit bra men den höll bara i någon timme... Lika steget också ett MDS D1 steg som kosta närmare 4 500 kr gick sönder efter några timmars spelning eller sönder och sönder när man slår på stereon så tjuter steget vet ej vad det är för fel

MDS = Mycket Dåligt Skit

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?
Tokken Team dBakuten
28 maj 2009 · 3 453 Inlägg

Soderqvist skrev:
Gjorde själv ett skolprojekt förra året när jag gick ut trean, vi byggde en 74 liters låda i 22 mm spån med dubbla MDS fd12or, lådan blev skit bra men den höll bara i någon timme... Lika steget också ett MDS D1 steg som kosta närmare 4 500 kr gick sönder efter några timmars spelning eller sönder och sönder när man slår på stereon så tjuter steget vet ej vad det är för fel

MDS = Mycket Dåligt Skit

Höll LÅDAN bara någon timme? Eller var det basarna..?

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Tokken Team dBakuten
28 maj 2009 · 3 453 Inlägg

Dream_on skrev:
Bygg i 22mm spån och stabilisera lådan. Då får du den riktigt stabil och så slipper du att den "flexar" och ja mdf har egen resonans på 400hz

I och med att man bör staga lådan oavsett vad du bygger med så spelar materialvalet mindre roll.
MDF är mycket bättre för finishjobb och spån är bra till budgetbygget.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Miramithe
28 maj 2009 · 573 Inlägg

Soderqvist skrev:
Gjorde själv ett skolprojekt förra året när jag gick ut trean, vi byggde en 74 liters låda i 22 mm spån med dubbla MDS fd12or, lådan blev skit bra men den höll bara i någon timme... Lika steget också ett MDS D1 steg som kosta närmare 4 500 kr gick sönder efter några timmars spelning eller sönder och sönder när man slår på stereon så tjuter steget vet ej vad det är för fel

MDS = Mycket Dåligt Skit

okej? gör om gör rätt? har aldrig haft sådana problem med mina saker från mds iaf...

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!
Frissan
28 maj 2009 · 4 693 Inlägg

Miramithe skrev:

Brone skrev:

Miramithe skrev:

menar du fram nu?

nej jag ska ha en baslåda i bagagen smile

ah okej om du ska ha mds tycker jag du ska kolla på FRR basarna isf, dom spelar mkt bättre än CFR basarna. men då kommer du upp lite i pris, sen tycker jag att mds m1 steget spelar bättre än ssl steget.

men då hamnar du på 3 259:-, vilket är lite mkt om du ska ha skolprojekt. tycker du om snärtbas ist så har mds ett bra paket pris http://mds.se/?artnr=pktm1fzr, värt varenda öre, men spelar inte mkt djupbas...

om du vill hamna så billigt som möjligt så köp gas alpha, men man får ju vad man betalar för...

Absolut inget fel på GAS Alpha. Har själv 6 st 1025x i skuffen och det är nästan så skuffluckan lossnar.
Lådan ligger på 170 liter och är byggd i 22 mm spån, flexar inget och inga missljud.

Bygg i spånskiva!

Booyakasha!
Brone
28 maj 2009 · 34 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Om du vill lägga 3k på bas och steg så röstar jag för en bas för 1k och steg för 2k. då har du en bra balans. smile

jaa men vad ska jag ha för basar och för slutsteg enligt dig då? tongue

MIKK0 Designer.
28 maj 2009 · 1 260 Inlägg

jonnielahti skrev:
mdf, e snickare;)
bättre, styvare och slagtåligare material, spånskiva e bara skit.
dock e mdf:en dubbelt så dyr.

Kanske starkare, men har en egenresonans på ~400hz.

Senast redigerat av MIKK0 (28 maj 2009)

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang