2022
Sök

Hur många DB med dessa grejer? :)

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
3 juni 2009
Lonefox skrev:
pattilatti2 skrev:
kalle_kalle skrev:
en polare har just jbl steget och dessa basar du tänkt köpa. dom spelar på utav FAN säger han (har inte hunnit höra på det än, vill dock (A))
tror på båda sakerna från jbl.
sinus live har jag hört att en är jävligt missnöjd över.
därför rekomenderar jag icke det steget (spelar högt men det låter som en hes gås tydligen).

ja men det spelar värre än jbl steget visst det ger en orenare signal, men det hör man inte själv, utan det kan man mäta fram. sen hur kräsen är killen? Vill han spela högt, men skapligt billigt så jag tänkte. Samt öka hans rms watt i 2 ohm.

Nu var det bara ett ex, på alla steg som ÄR billigare än tex: jbl steget. Har nog aldrig gillat Jbl. Kan bero på det med. Sen om det spelar bra eller inte orkar jag inte lägga mig i. Men det är inte så många som använder sig av det när de tävlar iaf. Eller?

Nåväl för en setup av de 3500kr skulle jag valt dls a6 och lagt på 600kr.

Och hur mkt mer för an bra strömbank?
A6-steget är i klass AB och SLUKAR ström...klass D är att föredra på det viset då man ser till strömförbrukning då dessa steg oftast har en högre effektivitet....

Så A6:an är inget jag skulle rekomendera såvida man nu inte är beredd att lägga ut pengar för strömsidan med...batteribank (två batterier) uppgradering av laddkablaget och generator (vilket oftast totalt kostar ungefär som ett nytt bra steg i slutänden)

mjo visst är det så, dock har ja kört a6 med ett optimabatteri samt 2x12" dls magnesiumbasar utan problem. så det borde ju även gå med jbl lådan.

Dock rekomenderade jag ju sinussteget, då det ger mer kräm i 2 ohm än det svindyra jblsteget, som ja inte gillar alls :S

6 851 Inlägg
3 juni 2009
Lonefox skrev:
pattilatti2 skrev:
kalle_kalle skrev:
en polare har just jbl steget och dessa basar du tänkt köpa. dom spelar på utav FAN säger han (har inte hunnit höra på det än, vill dock (A))
tror på båda sakerna från jbl.
sinus live har jag hört att en är jävligt missnöjd över.
därför rekomenderar jag icke det steget (spelar högt men det låter som en hes gås tydligen).

ja men det spelar värre än jbl steget visst det ger en orenare signal, men det hör man inte själv, utan det kan man mäta fram. sen hur kräsen är killen? Vill han spela högt, men skapligt billigt så jag tänkte. Samt öka hans rms watt i 2 ohm.

Nu var det bara ett ex, på alla steg som ÄR billigare än tex: jbl steget. Har nog aldrig gillat Jbl. Kan bero på det med. Sen om det spelar bra eller inte orkar jag inte lägga mig i. Men det är inte så många som använder sig av det när de tävlar iaf. Eller?

A6-steget är i klass AB och SLUKAR ström...klass D är att föredra på det viset då man ser till strömförbrukning då dessa steg oftast har en högre effektivitet....

Så A6:an är inget jag skulle rekomendera såvida man nu inte är beredd att lägga ut pengar för strömsidan med...batteribank (två batterier) uppgradering av laddkablaget och generator (vilket oftast totalt kostar ungefär som ett nytt bra steg i slutänden)

Så länge man håller sig till 2ohm eller över så funkar det bra med enbart ett batteri. Ska man ner till 1ohm så är 2batteri (eller flera) att rekomendera. Har man enbart ett batteri i bilen skall man se til att det är bra (alltså inte för gamalt eller slitet).
Jag hade ju enbart ett batteri förra året och det funkade ju kalas..

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
3 juni 2009
TT-Avant skrev:
Lonefox skrev:
pattilatti2 skrev:

Så länge man håller sig till 2ohm eller över så funkar det bra med enbart ett batteri. Ska man ner till 1ohm så är 2batteri (eller flera) att rekomendera. Har man enbart ett batteri i bilen skall man se til att det är bra (alltså inte för gamalt eller slitet).

Sant......men det drar fort onödigt mkt i 2 ohm jämfört med ett klass d som lämnar samma effekt i 2 ohm.
Fast fördelen med kontrollen och ljudkvalitén i sig väger för A6:an smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
3 juni 2009
japp:) vet ej hur det är med sinus mer än att dem uppenbarligen haft orenare signal än andra steg som lämnar dessa rmswatt. Sen hur jbl steget som nämts spelar tänker jag inte ens ta i.

6 851 Inlägg
3 juni 2009
Lonefox skrev:
TT-Avant skrev:
Lonefox skrev:

Sant......men det drar fort onödigt mkt i 2 ohm jämfört med ett klass d som lämnar samma effekt i 2 ohm.

håller med förutom onödigt..vissa saker för man "offra" för att få kontrollen och ljudkvalitén wink

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
3 juni 2009
TT-Avant skrev:
Lonefox skrev:
TT-Avant skrev:

håller med förutom onödigt..vissa saker för man "offra" för att få kontrollen och ljudkvalitén wink

*skrattar* Så sett...så sett smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

216 Inlägg
3 juni 2009
jag har två steg som jag säljer  om du e sugen kolla min pres
Senast redigerat av peterholm (3 juni 2009)

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
ALLT LÖST!! smile skönt som tusan. skulle köpa steg och baslåda i dag, men det vart allt man kan tänka sig tongue högtalare bak och frammsystem, ny kabel satts 25mm2 ny stereo smile kopplade halva dan och tillslut så dunar man sig nästan medvetslös..

Riktigt tokig låda gämfört med den gamla. steget orkas GOTT OCH VÄL med denna låda och det som sagt dånar på bra & då är den inte ens inspelad än hehe.

Så ja.. allt gick bra och fattig blev man med tongue bilder kommer i morgon ev på fredag smile

Någon som vill tjäna en liten slant och bygga någon form av ställning på högersida av skuffen som vi kan skruva fast steget på???
(ligger löst nu bland kabelhärvan) tongue

Hör av er om ni vill offra någon timme en dag och bygga en enkel ställning till steget smile

278 Inlägg
4 juni 2009
Dark_Angel skrev:
ALLT LÖST!! smile skönt som tusan. skulle köpa steg och baslåda i dag, men det vart allt man kan tänka sig tongue högtalare bak och frammsystem, ny kabel satts 25mm2 ny stereo smile kopplade halva dan och tillslut så dunar man sig nästan medvetslös..

Riktigt tokig låda gämfört med den gamla. steget orkas GOTT OCH VÄL med denna låda och det som sagt dånar på bra & då är den inte ens inspelad än hehe.

Så ja.. allt gick bra och fattig blev man med tongue bilder kommer i morgon ev på fredag smile

Någon som vill tjäna en liten slant och bygga någon form av ställning på högersida av skuffen som vi kan skruva fast steget på???
(ligger löst nu bland kabelhärvan) tongue

Hör av er om ni vill offra någon timme en dag och bygga en enkel ställning till steget smile

Vilket steg blev det ?

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
detta : JBL mono steg på 700w,(JBL GTO7001E) smile låter kanon och orkar med as bra tongue

278 Inlägg
4 juni 2009
Dark_Angel skrev:
detta : JBL mono steg på 700w,(JBL GTO7001E) smile låter kanon och orkar med as bra tongue

Gött! det steget ska jag med ha! smile

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
tycker jag verkligen smile prisvärt som fan tycker jag iallafall.

278 Inlägg
4 juni 2009
Dark_Angel skrev:
tycker jag verkligen smile prisvärt som fan tycker jag iallafall.

Vad är de för basar du driver steget med ? smile

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
JBL`s "nya" 2x12" låda. spelar musten ur en på en gång fast dom inte ens är inspelade för 5 öre smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/73108/677577_pq326k.jpg
denna är det smile JBL Bandpass GT5-2402BR 2x12"
Senast redigerat av Dark_Angel (4 juni 2009)

16 197 Inlägg
4 juni 2009
Dark_Angel skrev:
JBL`s "nya" 2x12" låda. spelar musten ur en på en gång fast dom inte ens är inspelade för 5 öre smile

http://www1.garaget.org/gallery/archive/73108/677577_pq326k.jpg

fast de där e ingen bandpasslåda..tongue

"Testar man inte så får man aldrig veta"

278 Inlägg
4 juni 2009
evilaudio skrev:
Dark_Angel skrev:

Haha det har du rätt i, bandpasslåda är inte så lätt att bygga xD

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
evilaudio skrev:
Dark_Angel skrev:

hehe jasså? jag kopierade bara texten från brl`s hemsida tongue

det vart faktiskt tillräckligt med detta steg iallafall tongue vart 25mm2 kablar. duger det? ringde och sa att jag skulle ha 30mm2 kablar och att dom skulle lägga undan, sen kollade jag "när vi kom hem såklart" attt det bara var 25. men men. dom var tillräckligt svåra att gömma iallafall.

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
Dieselpower!
534 Inlägg
4 juni 2009
pattilatti2 skrev:
japp:) vet ej hur det är med sinus mer än att dem uppenbarligen haft orenare signal än andra steg som lämnar dessa rmswatt. Sen hur jbl steget som nämts spelar tänker jag inte ens ta i.

Desto längre ner du går med Ohmen på ett Sinus Steg. desto sämre kontroll har det (och spelar orenare).
1Ohm kan jag absolut inte rekommendera. låter som en påse jordnötter roll
Senast redigerat av Absolutjonas (4 juni 2009)

Sök