Moped folk och andra konstiga typer!

Rinnegan Malleus Malificarum
3 juni 2009 · 2 401 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Gubben med SUVen helt klart, men nu handlade tråden om just mopeder. Vill du diskutera SUV-gubbar så starta en ny tråd för det. Att en SUV gör större skada är inget argument för att en mopedist ska köra hur f-n som helst. Ska jag börja köra som en vettvilling med personbil också, eftersom det ju är mindre risk jag skadar någon med den än om jag kör som en idiot med en stadsbuss?

No need to get your panties up in a bunch.

Var bara en poäng, att varför whina på ett bilforum om mopedister, när det finns desto större hot där ute?
Men seriöst, om OP tycker att dom kör dåligt, då får han väl stoppa dom och lära dom något vett då. /care.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Prolac
3 juni 2009 · 123 Inlägg

oK men nog gick det och "Whina" om Suvar och gammla gubbar hmm bra där!!!!

Siarnaq skrev:

Volvo544special65 skrev:
Gubben med SUVen helt klart, men nu handlade tråden om just mopeder. Vill du diskutera SUV-gubbar så starta en ny tråd för det. Att en SUV gör större skada är inget argument för att en mopedist ska köra hur f-n som helst. Ska jag börja köra som en vettvilling med personbil också, eftersom det ju är mindre risk jag skadar någon med den än om jag kör som en idiot med en stadsbuss?

No need to get your panties up in a bunch.

Var bara en poäng, att varför whina på ett bilforum om mopedister, när det finns desto större hot där ute?
Men seriöst, om OP tycker att dom kör dåligt, då får han väl stoppa dom och lära dom något vett då. /care.

Hyundai accent "1.6 gls" (2004)
Rinnegan Malleus Malificarum
3 juni 2009 · 2 401 Inlägg

Prolac skrev:
oK men nog gick det och "Whina" om Suvar och gammla gubbar hmm bra där!!!!

Wtf?

Hur gammal är du egentligen, jag drog fram poängen för att påpeka att mopedister är långt ifrån det farligaste i trafiken. Tagga ner lite för fan.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
3 juni 2009 · 3 404 Inlägg

Vilken förbaskad tur att jag la mina pengar på en fet cykel istället för en moppe då big_smile

Dom man stör sig mest på är dom som vinglar fram mitt i vägen på 70sträckor med 2-3 pers på moppen, det ser ofta ut att det ska sluta i diket på höger eller räcket på vänster sida...

Sen dom som kommer på cykel och moppe och bara drar över övergångsställen som att det inte skulle finnas en korsande väg med tyngre trafik. Visst ska man vara beredd på att man måste stanna, men det är för gående + att det inte sällan är skapligt skymt, det har varit läskigt nära både en och två gånger.

En annan lite underlig företeelse är att alkohol inte verkar påverka mopedister... Polaren har till och med fått in en vaselinskoter i fronten med skapligt påverkad förare (det är bara att tacka gudarna för att killen lever). Själv har jag sett ett antal mopeder där det inte skulle förvåna om föraren var påverkad.

Visst är det som Siarnaq skrev, en moppe i fronten på en mellanstor bil dödar väll kanske ingen i bilen, men han/hon som körde ihjäl mopedisten kanske kommer få det svårt att leva med att man kört ihjäl någon... jag är helt för krav på utbildning för mopedister, eller än bättre ordentlig trafikutbildning redan i skolan

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
AudiFille
3 juni 2009 · 42 Inlägg

Jag förstår inte varför alla nyblivna 18 åringar ska berätta hur "bra" dom var på deras tid. sen tar ju alla upp precis samma sak igen i tråden. Sedan slår jag nästan vad om att dom "äldre" gnällde så sjukt mycket på när ni andra körde moped, jag tror inte att det är något växande problem att just moppe generationen åker oansvarslöst, utan att det har alltid vart just den här diskussionen generation efter generation så länge mopparna har funnits,

Vill inte skapa några vänner/ovänner av detta inlägg, det är just vad jag tänker..

Robban_89 Pilot och utbildad Däcksparkare
3 juni 2009 · 1 659 Inlägg

Siarnaq skrev:

Prolac skrev:
oK men nog gick det och "Whina" om Suvar och gammla gubbar hmm bra där!!!!

Wtf?

Hur gammal är du egentligen, jag drog fram poängen för att påpeka att mopedister är långt ifrån det farligaste i trafiken. Tagga ner lite för fan.

Vill inte veta hur man mår efter att ha kört ihjäl en nisse på moped Bara för att denna ska vara cool eller vad dom håller på med, då dog jag nog hellre när jag smällde in i en SUV än att leva med att ha haft ihjäl någon.

Hur som haver, var ute och åkte häromkvällen på en inte riktigt landsväg men snarlik, 50 strecka hur som helst och jag glider bara fram så hör man något bekant men underligt ljud helt plötsligt så är det en lirare som drog om mig på insidan med någon moped, inga lysen eller något så ingen jag hade sett tidgare, vad i helvete tänker dom med, usch, gossen måste nästan ha slickat diket där med tanke på hur min bil var placerad, och efter en jäkla massa svordomar så började jag undra vad det var för fel på att köra om vänster om bilen till att börja med, man skulle dunka lite vett i skallen på dom neutral

Senast redigerat av Robban_89 (3 juni 2009)

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
3 juni 2009 · 3 404 Inlägg

AudiFille skrev:
Jag förstår inte varför alla nyblivna 18 åringar ska berätta hur "bra" dom var på deras tid. sen tar ju alla upp precis samma sak igen i tråden. Sedan slår jag nästan vad om att dom "äldre" gnällde så sjukt mycket på när ni andra körde moped, jag tror inte att det är något växande problem att just moppe generationen åker oansvarslöst, utan att det har alltid vart just den här diskussionen generation efter generation så länge mopparna har funnits,

Vill inte skapa några vänner/ovänner av detta inlägg, det är just vad jag tänker..

Det är mycket möjligt att du har rätt, men förra året var det väll 2-3 stycken som dog bara i Vallentuna på moped. Det tycker jag i vart fall är ett stort problem för ett fordon som högst får gå 45knyck.

Senast redigerat av TenZer (3 juni 2009)

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
AudiFille
3 juni 2009 · 42 Inlägg

TenZer skrev:

AudiFille skrev:
Jag förstår inte varför alla nyblivna 18 åringar ska berätta hur "bra" dom var på deras tid. sen tar ju alla upp precis samma sak igen i tråden. Sedan slår jag nästan vad om att dom "äldre" gnällde så sjukt mycket på när ni andra körde moped, jag tror inte att det är något växande problem att just moppe generationen åker oansvarslöst, utan att det har alltid vart just den här diskussionen generation efter generation så länge mopparna har funnits,

Vill inte skapa några vänner/ovänner av detta inlägg, det är just vad jag tänker..

Det är mycket möjligt att du har rätt, men förra året var det väll 2-3 stycken som dog bara i Vallentuna på moped. Det tycker jag i vart fall är ett stort problem för ett fordon som högst får gå 45knyck.

Hastigheten har dock blivit ett problem då dagens nya mopeder göra 100+ med ett effektkrök .. Så håller med dig lite att det blivit ett problem. men just gnället på mopeder har nog alltid funnits och kommer alltid att finnas.

Robban_89 Pilot och utbildad Däcksparkare
3 juni 2009 · 1 659 Inlägg

AudiFille skrev:

TenZer skrev:

AudiFille skrev:
Jag förstår inte varför alla nyblivna 18 åringar ska berätta hur "bra" dom var på deras tid. sen tar ju alla upp precis samma sak igen i tråden. Sedan slår jag nästan vad om att dom "äldre" gnällde så sjukt mycket på när ni andra körde moped, jag tror inte att det är något växande problem att just moppe generationen åker oansvarslöst, utan att det har alltid vart just den här diskussionen generation efter generation så länge mopparna har funnits,

Vill inte skapa några vänner/ovänner av detta inlägg, det är just vad jag tänker..

Det är mycket möjligt att du har rätt, men förra året var det väll 2-3 stycken som dog bara i Vallentuna på moped. Det tycker jag i vart fall är ett stort problem för ett fordon som högst får gå 45knyck.

Hastigheten har dock blivit ett problem då dagens nya mopeder göra 100+ med ett effektkrök .. Så håller med dig lite att det blivit ett problem. men just gnället på mopeder har nog alltid funnits och kommer alltid att finnas.

Jovars roll

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
turbos4
3 juni 2009 · 369 Inlägg

Själv varit i den åldern, fast förutom att jag bröt mot reglerna ang. olovlig körning och fartbegränsningar så körde jag relativt lungt, men ser jag mopedister ute på vägarna så ser jag bara till att ta det försiktigt och har full förståelse för dem, Däremot tycker jag att vissa taxi förare kör mycket sämre, där har jag nått jag inte fattar. Misslyckas du med B körkort är det bara att ta taxi kort eller?

Avant för varje slant.
sk8ville
3 juni 2009 · 653 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
men nu handlade tråden om just mopeder. Vill du diskutera SUV-gubbar så starta en ny tråd för det.

Hmm, rubriken på tråden är: Moped folk och andra konstiga typer! alltså kan man diskutera gamla gubbar i feta SUVar här.

Smoke tires not drugs
Toyota Supra "mkiv TT" (1993)
Nissan Navara V6 diesel "Brukisen" (2011)
Woolf
12 juni 2009 · 41 Inlägg

TenZer skrev:
Vilken förbaskad tur att jag la mina pengar på en fet cykel istället för en moppe då big_smile

Dom man stör sig mest på är dom som vinglar fram mitt i vägen på 70sträckor med 2-3 pers på moppen, det ser ofta ut att det ska sluta i diket på höger eller räcket på vänster sida...

Sen dom som kommer på cykel och moppe och bara drar över övergångsställen som att det inte skulle finnas en korsande väg med tyngre trafik. Visst ska man vara beredd på att man måste stanna, men det är för gående + att det inte sällan är skapligt skymt, det har varit läskigt nära både en och två gånger.

En annan lite underlig företeelse är att alkohol inte verkar påverka mopedister... Polaren har till och med fått in en vaselinskoter i fronten med skapligt påverkad förare (det är bara att tacka gudarna för att killen lever). Själv har jag sett ett antal mopeder där det inte skulle förvåna om föraren var påverkad.

Visst är det som Siarnaq skrev, en moppe i fronten på en mellanstor bil dödar väll kanske ingen i bilen, men han/hon som körde ihjäl mopedisten kanske kommer få det svårt att leva med att man kört ihjäl någon... jag är helt för krav på utbildning för mopedister, eller än bättre ordentlig trafikutbildning redan i skolan

Det där med att ha obligatorisk trafikutbildning redan i skolan är nog det bästa jag ahr hört på länge.  Jag menar, när börjar man cykla? Jag började cykla på gator och vägar när jag var 8... Då hade jag ju noll koll på regler och väjningsplikt och att jag som cyklist faktisk också har skyldigheter i trafiken, även om jag var "liten".

Ska man förvänta sig att mopedister som inte behöver någon utbildning för att få köra moppen ska kunna trafikregler? Detta dock inte att förväxla med att köra med vanligt sunt förnuft... Men kan man inte reglerna i trafiken så kan även den mest välvilliga person göra fel vilket leder till ödesdigera konsekvenser.

Bättre att lära så tidigt som möjligt. Då lär man ju in det i livet, och personligen tror jag att man får en annan intsällning till reglerna om man "alltid" har levt efter dem. Det är liksom inte något man måste göra för att andra säger, utan något man gör per automatik, för att det helt enkelt alltid har varit så.

blacken
12 juni 2009 ·

The_Mechanic skrev:
Felet är Homo sapiens sapiens

Och då så specifikt underarten "Andrus trafikantus"..tongue

DanielssonC
12 juni 2009 · 213 Inlägg

Rquired skrev:
Jag har aldrig själv "varit 15" eller buskört med Moped, de gånger jag körde gick jag efter det rätt självklara faktumet moped=väldigt lätt, bil=väldigt tung och tog det försiktigt som f*n. Bilförare kör inte alltid som änglar de heller...

Men hur de flesta flyger fram och saknar både vett och kunskap är lite skrämmande att se.

Jag hade inte moped.. jag hade 250cc cross istället big_smile

Världen är full av idioter.. Men lustigt nog är dem flesta konstruktörer.
Trafikregler gäller bara på dagen...
Bompeman
12 juni 2009 · 679 Inlägg

Dagens 15 åringar har inget trafik vet ,  jag är själv 17 (snart 18 ) jag kör moped än för jag bor på landet och kan inte ta mig någonstans utan den , respekterar alltid reglerna i trafiken , så som stop osv , var än olycka här i västervik för nåra år sen , då 2 stycken , en utan hjälp körde rakt ut där det var huvud led utan att stanna , dom kom från höger . blev på körde av en taxi buss , båda klara sig men båda låg i koma i säkert en månad . Galenskap eller helt dumma i huvudet ?

RannerKing www.LynxTalk.se
12 juni 2009 · 420 Inlägg

Inressant ämne det här. "Alla har väl varit 15" är en dålig ursäkt, men den stämmer välsigt bra! Inte använder man stora delar av hjärnan när man är 15. Det vet ni själv. Ni gjorde också OTROLIGT korkade saker när ni var 15, som ni aldrig skulle göra om när ni var 18. Började köra moped när jag var 13 och självklart skulle den trimmas så mycket det gick, det är ju därför man har moped... Det var ju det bästa! få en 30 moppe att toppa 90 blås och höra ramlagrena skrika. Det var ju också i den åldern man lärde sig något om motorer... Nog om det.
Körstilen har iaf förändrats en hel del sen jag körde moppe. Spinna runt på gräsmattor var ju förbannat kul. Nej nuförtiden ska man köra på bakhjulet i 70 blås, helst i stadstrafik. Undra varför ungdomarna gör det!? Kan det vara för att Ghostrider, bland många andra gör exakt samma sak. Men så länge det inte är trimmad moppe han kör, så är det någotlunda legalt att köra som en blådåre i tät trafik... Men det tar inte moppepojkarna efter, dom har ju en egen hjärna att tänka med....

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!
Skoda Octavia II 4x4 "Scoutig..." (2005)
85an
12 juni 2009 · 249 Inlägg

Inte mycket man kan göra, när man var 15 var det åka moppe utan hjälm, många som åkte moppe fulla också men det var inget man tänkte på då det var normalt. Dom flesta klarade sig iaf...

Själv blir jag inte ens sur längre, tycker det är lite komiskt att se alla dumma/provocerande saker som folk gör i trafiken, händer ju att man själv gör lite onödiga saker lol också så det jämnar ut sig..

Senast redigerat av 85an (12 juni 2009)

Volvo_740Diesel Diesel doftande lastbilschaffis ;)
12 juni 2009 · 12 Inlägg

RannerKing skrev:
Inressant ämne det här. "Alla har väl varit 15" är en dålig ursäkt, men den stämmer välsigt bra! Inte använder man stora delar av hjärnan när man är 15. Det vet ni själv. Ni gjorde också OTROLIGT korkade saker när ni var 15, som ni aldrig skulle göra om när ni var 18. Började köra moped när jag var 13 och självklart skulle den trimmas så mycket det gick, det är ju därför man har moped... Det var ju det bästa! få en 30 moppe att toppa 90 blås och höra ramlagrena skrika. Det var ju också i den åldern man lärde sig något om motorer... Nog om det.
Körstilen har iaf förändrats en hel del sen jag körde moppe. Spinna runt på gräsmattor var ju förbannat kul. Nej nuförtiden ska man köra på bakhjulet i 70 blås, helst i stadstrafik. Undra varför ungdomarna gör det!? Kan det vara för att Ghostrider, bland många andra gör exakt samma sak. Men så länge det inte är trimmad moppe han kör, så är det någotlunda legalt att köra som en blådåre i tät trafik... Men det tar inte moppepojkarna efter, dom har ju en egen hjärna att tänka med....

Håller fullständigt me dig!

Volvo DieselR
DieselperformanceClub
Volvo 740 GL Diesel "Dischlarn" (1988)
Volvo 945 TDI "Dischlarn" (1992)
Volvo 740 GL "SjuFyran" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang