8842
Sök

Stora basar i väldigt små lådor

1 129 Inlägg
15 april 2006
Trådstartare
Jag skapade för ett tag sen en tråd som kallades stora basar i små lådor, där man fick en del info och tips.

Denna gången går det ännu ljupare in. Eftersom billjud har en så stor efterfrågan och i en del fall hög kvaletetsbetydelse så har olika tillverkare satsat på ljud i olika sortiment beroende på erfarenhet o intresse.

Oftast så brukar billjudsystem ta bra mä plats i bilar o i många utställningsfall ta från nästan till all plats för att synas lika bra som det hörs. Men alla har ju inte plats för mycke ljud men vill ha så det räcker ändå vilket är en smak sak och att man många gånger måste offra det ena för att få det andra, men fråga är hur mycket.

För min del så ä ja inte ute efter att skrämma djur (vilket kan vara ett bra skydd ibland:D) utan vill ha ljud som spelar rent o har både bra tryck o djupbas vilket jag har sagt förr. Men saknar plats för annat.

Så jag undrar vilka basar 10-12 finns som spelar bra i lådor på 30L o nerråt (utan att man känner sig slagen:)) vilket ja antar inte finns så många o annars speciellt billiga eftersom det troligen ä lagt en del angagemang på d.

2lateuloose
543 Inlägg
15 april 2006
jag har kört Orion XTR 12" i typ 10L st & jag gillade ljudet!.. men det behöver ju inte betyda att du gör det!... annars brukar mina låder i privat bilen vara högst 30L

Jag gillar inte stora lådor & jag gillar inte alla dessa datorprogram & folket bakom som tror att bara för att datorn säger så! så är det så.. fnyssss..

Labba själv det är det bästa tipset!..

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young

1 129 Inlägg
17 april 2006
Trådstartare
CoSmoZ skrev:
jag har kört Orion XTR 12" i typ 10L st & jag gillade ljudet!.. men det behöver ju inte betyda att du gör det!... annars brukar mina låder i privat bilen vara högst 30L

Jag gillar inte stora lådor & jag gillar inte alla dessa datorprogram & folket bakom som tror att bara för att datorn säger så! så är det så.. fnyssss..

Labba själv det är det bästa tipset!..

Jag kolla på Orions hemsida där ja såg att en låda mä dubbla XTR pro 12or mä enkel kammare  skulle ha en låda på ca 49 liter /2 = ca 24 liter var. Jag såg oxå en xtr 12a för ca 100 dollar på nån hemsida.

Jag märkte att basen inte va så jätte djup så den är nog till för att spela i små lådor, men du hade spela antagligen mest tryckbas när du hade den i 10L låda

Orion har ja hört talas om en del o vet oxå nårra som har tävlat mä märket o fått bra reultat. Men själv har ja aldrig hört basarna så jag kan inte säga nåt efter egna erfarenheter.

Denna gången så fundera ja mycke på om ja skulle prova på cv lr pg men jag tror inte att jag får ut så mycke djupbas som ja vill ha av d heller om ja ska försöka få tag i basar som spela bra i 30L var så d ä bara o kolla runt ett tag till.

1 129 Inlägg
17 april 2006
Trådstartare
Det är ju oxå så att ju billigare basar man köper ju större lådor krävs för att d ska spela bra. Så  ja har oxå funderat på om jag ska köpa nån dyrare serie i i nåt budgetmärke.

21 761 Inlägg
17 april 2006
Har inte provat PG eller CV men nog tror jag att vissa modeller kan spela tillräckligt djupt i en 30 liters låda. Men då är de säkerligen ganska trögdrivna.

1 129 Inlägg
17 april 2006
Trådstartare
Jag har oxå funderat på att skaffa 10or iställe för 12or men då blir den nog inte heller så mycke skillnad ifa man vill ha 50/50 djup o tryck. För om en 10a ska spela djupt ungefär som en 12a så måste man ofta ha en större låda vilket inte gör så mycke skillnad låd storleksmässigt.

21 761 Inlägg
17 april 2006
Jag jämförde PG ZR 10d4 och 12d4 i mitt program och om man tar en 25 liters sluten låda utan dämpning för båda elementen så går 10d4 lite djupare faktiskt men det blir större konutslag vid samma ineffekt jämfört med 12d4. Dessutom har 10d4 ca 1,5 dB lägre känslighet så att man får kräma liiite mer för att spela lika högt. Allt är rent teoretiskt enligt programmet förstås.

Detta gällde dessa element, det kan vara tvärtom hos en del andra märken. Har inte kollat andra märken.

1 129 Inlägg
17 april 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jag jämförde PG ZR 10d4 och 12d4 i mitt program och om man tar en 25 liters sluten låda utan dämpning för båda elementen så går 10d4 lite djupare faktiskt men det blir större konutslag vid samma ineffekt jämfört med 12d4. Dessutom har 10d4 ca 1,5 dB lägre känslighet så att man får kräma liiite mer för att spela lika högt. Allt är rent teoretiskt enligt programmet förstås.

Detta gällde dessa element, det kan vara tvärtom hos en del andra märken. Har inte kollat andra märken.

Jag det kan va en liten till väldig skillnad mellan högtalare. Det kan oxå va en stor skillnad mellan teori o praktik beroende på hur mycke man exprimenterar.

När de gäller slutna lådor så brukar dämpning va att föredra i d flesta fall när d gäller slutet men kan oxå funka bättre utan.

Det jag söker nu är en bas som bara behöver mellan 0-30L  för att spela bra till allt möjligt.

Har fått en del intresse av att ljudet syns o tar plats så lite som möjligt men ändå hörs regält big_smile.

21 761 Inlägg
17 april 2006
Den basen kommer antagligen att vara enormt trögdriven. Det innebär att den måste tåla mycket effekt och ha lång x-max för att dessutom kunna spela högt.

1 129 Inlägg
18 april 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Den basen kommer antagligen att vara enormt trögdriven. Det innebär att den måste tåla mycket effekt och ha lång x-max för att dessutom kunna spela högt.

Ja d tror ja oxå, därför tror ja att jag lättare får mer ut av 2 10or än 2 12or.

Ska ja ha 12or i så liten låda så kommer d bli lite svårare att få ut tryck oxå.

Jag känner en kille som kom 3a på sm i elmia mä sina dls basar. Han blev slagen av en annan  som spela mä boxter basar.

Jag vet inte vilken boxter serie basarna va i men d spela visst bra för att vara så pass billiga. Så jag ska forska vidare i märket o kanske kolla på shark lr warrior ll  o se om ja får mer ut av om ja skaffar 10or lr 12or. Annars äre bara att forska vidare.

Mitt nuvarande intresse ä att jag ska kunna slå basar i stora lådor o dyrare märken mä mindre lådor o billigare märken vilket kan bli en svår uppgift, så d gäller att både välja o bygga rätt (d fattiga o små kan slå d rika o stora big_smile).

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
18 april 2006
I vilken klass skall du tävla?

mvh Jonas

Palicuse skrev:
Mitt nuvarande intresse ä att jag ska kunna slå basar i stora lådor o dyrare märken mä mindre lådor o billigare märken vilket kan bli en svår uppgift, så d gäller att både välja o bygga rätt (d fattiga o små kan slå d rika o stora big_smile).

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Team Tondöv
649 Inlägg
18 april 2006
Palicuse skrev:
Jag känner en kille som kom 3a på sm i elmia mä sina dls basar. Han blev slagen av en annan  som spela mä boxter basar.

SM i Elmia????

Vilken klass är det du pratar om förresten?

1 129 Inlägg
18 april 2006
Trådstartare
freddan70 skrev:
Palicuse skrev:

SM i Elmia????

D va på SM i elmia men vilken klass kommer ja inte ihåg.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
18 april 2006
Elmia är en av många kvaltävlingar som EMMA Sweden håller under året.

Det tävlas både i välljud (dvs den bil som låter bäst) och i max ljudtryck, och ett mellanting som heter ESPL. Det finns massor av olika klasser. Totalt på Elmia-deltävlingen så tävlades det i runda tal i cirka 20 klasser.

SM-final för alla klasser går av stapeln 24-26 November, på Älvsjö under Bilsportmässan där.

Det skall tilläggas att just Elmia brukar vara den tävlingen där resultaten minst är att lita på, och den enkla anledningen till det är att merparetn av alla som tävlar inte är klara med sina byggen för året. Dvs, resultatlistan på Elmia är väldig sällan densamma som det blir på finalen. Dessutom så skulle jag gissa att cirka 75% av alla som kommer tävla ej var med på Elmia, för de är inte klara ens så de kan tävla..

mvh Jonas

Palicuse skrev:
freddan70 skrev:
Palicuse skrev:

SM i Elmia????

1 129 Inlägg
18 april 2006
Trådstartare
jonash skrev:

Det tävlas både i välljud (dvs den bil som låter bäst) och i max ljudtryck, och ett mellanting som heter ESPL. Det finns massor av olika klasser. Totalt på Elmia-deltävlingen så tävlades det i runda tal i cirka 20 klasser.

SM-final för alla klasser går av stapeln 24-26 November, på Älvsjö under Bilsportmässan där.

Det skall tilläggas att just Elmia brukar vara den tävlingen där resultaten minst är att lita på, och den enkla anledningen till det är att merparetn av alla som tävlar inte är klara med sina byggen för året. Dvs, resultatlistan på Elmia är väldig sällan densamma som det blir på finalen. Dessutom så skulle jag gissa att cirka 75% av alla som kommer tävla ej var med på Elmia, för de är inte klara ens så de kan tävla..

mvh Jonas

Palicuse skrev:
freddan70 skrev:
SM i Elmia????

O mä d får andra en chans att visa va d går för utan att nån trampar på dom.

180 Inlägg
18 april 2006
Har haft en Soundstream "The Mule" 12a i bak på en gammal saab 900, den är gjord för SPL spelning i och för sig men funkar hyffsat för vanlig musik också

Vem hinner bromsa för fartkameror när det finns långa raksträckor

hmmmm
1 094 Inlägg
18 april 2006
jag har 2st 10" arizona eagle basar i v40:in. lådan är på 30L spelar rent o med bra tryck i. inget märkvärdigt alls.. bara en liten låda med rätt mått... bara att labba o se hur ljudet blir med lite förändringar... jag är iaf helnöjd med mitt ljud. o andra kan säga vad dom vill smile

1 129 Inlägg
18 april 2006
Trådstartare
Själv så bryr ja mig inte om vad andra säger heller, men ibland får man ju ta lite hänsyn till andra big_smile.

Problemet för mig ä att jag nästan aldrig blir nöjd :'(. så nu ska ja försöka bygga ljud som låter men inte syns smile.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
18 april 2006
Palicuse skrev:
jonash skrev:

mvh Jonas

Palicuse skrev:

Alltså, det jag menade var att det är VÄLDIGT få i  klasserna på Elmia, däremot de som är med är oftast med på fler tävlingar. Vissa blir "trampade" på medans andra också höjer sin nivå och vinner SM-guld. Men det är få bilar som låter bra vid Elmia.

mvh Jonas

1 129 Inlägg
18 april 2006
Trådstartare
jonash skrev:
Palicuse skrev:
jonash skrev:

mvh Jonas

Alltså, det jag menade var att det är VÄLDIGT få i  klasserna på Elmia, däremot de som är med är oftast med på fler tävlingar. Vissa blir "trampade" på medans andra också höjer sin nivå och vinner SM-guld. Men det är få bilar som låter bra vid Elmia.

mvh Jonas

Alla får sina betyg på d tävlingar d ä mä på små som stora, o mä d hamnar på lista o möjligen prispall.

För min del så ska ja börja tävla inom d små stadierna o gå upp högre mä tiden o så långt intresset hänger på big_smile.

Men just nu ska ja kolla efter basar som spelar bra i 30L lådor o nerråt. Vilket brukar va basar av högre rang. Men ska först kolla vilka av d billigare basarna som finns att välja på, o vilket land  högtalarna kommer från bryr ja mig inte så mycke om bara de håller va d lovar vilket inte alla gör tyvärr sadtongue.

Sök