4880
Sök

Billig men pålitlig dragbil, 4x4 att dra båten med.

Fisketokig
2 997 Inlägg
5 juni 2009
Trådstartare
Har ett väldans kopplade och krånglade när det ska ut och fiskas då jag saknar dragkrok.

Har mer eller mindre lagt beslag på pappas King Cab och då han är borta med den är det kris om det är fiskeväder sad

Funderar på att skaffa en pickup som enbart fiskebil där trailern kan vara fastlåst på hela tiden och kunna låsa in utrustningen så den inte behöver bäras in och ut i kåken.

Så jag skulle behöva lite råd på billiga Pickisar som kan hänga med ett tag. Kommer kanske köras 50, max 100 mil om året. Därför kommer man sikta in sig på långmilare för att få ner priset. Kanske gamla firmabilar med slitna flak eller skador spelar ingen roll.
Sen finns det inget intresse av att renovera den. Den ska bara funka och tankas år efter år. Ställas undan på vintern och inte rosta ihop.

Det är bara en alubåt, packad med batterier och inkl trailer så väger den nog 300-400kg så för den delen klarar jag mig med mindre modeller.
Bara det är 4x4 då man backar ut på sandstränder mm.

Några bra tips på bilar man ska undvika, vilka som kan tänkas som bra köp i prisklass runt 15-30 papp?

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

201 Inlägg
5 juni 2009
Finns ju massor av cherokees till en spotstyver...

Be A Part Of The Driving Force

4 001 Inlägg
5 juni 2009
de flesta i den prisklassen är tyvärr upprostade, men en bil som är grymt driftsäker är Nissan Patrol & Toyota Hilux, en sån som dom försökte döda i Top Gear

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

OEM <3
6 957 Inlägg
5 juni 2009
För en 15-30 papp borde du ju just kanske kolla efter en Asiatpickis smile

Kollade bara lite snabbt på blocket:

Isuzu:
http://www.blocket.se/kronoberg/PICKUP_ … 13&w=3

Mazda:
http://www.blocket.se/stockholm/Mazda_p … 13&w=3

Nissan King Cab, förvisso diesel men en ganska fet fiskebil wink
http://www.blocket.se/varmland/Nissan_k … =13&w=

Toyota Hilux, odödlig enligt Top Gear?
http://www.blocket.se/skaraborg/Toyota_ … 13&w=3

En uppstickare, VW Taro:
http://www.blocket.se/jamtland/VW_Taro_ … 13&w=3

Toytoa 4-Runner, ingen pickis men denna var lite ball :
http://www.blocket.se/vasternorrland/To … 13&w=3

Finns en uppsjö av Pickuper på Blocket, det är egentligen bara att sikta in sig på ett märke sen finns det
en hel del.

Mvh
Senast redigerat av Bjork (5 juni 2009)

OEM <3

Allmänt envis
12 512 Inlägg
5 juni 2009
Varför inte en äldre Subaru?

Eller varför inte en fyrhjuling? En sådan (inte en reggad som motorcykel förstås) får väl gott och väl dra en 400kg? Och billigare att äga än en bil dessutom smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

201 Inlägg
5 juni 2009
Han säger ju;
"Funderar på att skaffa en pickup som enbart fiskebil där trailern kan vara fastlåst på hela tiden och kunna låsa in utrustningen så den inte behöver bäras in och ut i kåken." wink
Altså måste det vara ett skåp som kan låsas. smile

Offroad Racing
3 122 Inlägg
5 juni 2009
Problemet i detta läget är att bilen ska gå så lite varje år, den kommer inte må bra av det utan du kommer säkert få problem med både bromsar o annat när den står. 

Gamla pickuper som är billiga har oftast problemet att dom är upprostade. (därför dom är billiga) Men jag skulle nog rekommendera nån gammal japanbil. Finns ju alla dom kända pickuperna men även suzuki har ju några 4x4. Men som sagt, rost kan finnas. Överallt i hela bilarna... Så kolla noga.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

201 Inlägg
5 juni 2009
Man får vad man betalar för... wink

4 001 Inlägg
5 juni 2009
Rosten är som värst på Nissan King Cab & Mazda, Toyota & Nissan Patrol klarar sig bättre, men helt klart så ska det vara en japs.

http://www.blocket.se/stockholm/Patrol_ … 12&w=2
http://www.blocket.se/stockholm/Nissan_ … 12&w=2
bägge ligger lite ovanför prisklassen du tänkt dig men du får väl pruta wink

fördelen med patrolen är att den har diff bak och frihjulsnav fram så slår man till det så tar man sig fram nästan överallt (har provat) lol

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Allmänt envis
12 512 Inlägg
5 juni 2009
handydan skrev:
Han säger ju;
"Funderar på att skaffa en pickup som enbart fiskebil där trailern kan vara fastlåst på hela tiden och kunna låsa in utrustningen så den inte behöver bäras in och ut i kåken." wink

oobs roll

Varför inte en Lada Niva, billiga och pålitliga. Och så länge du inte ger dig ut på motor eller landsväg är det inga fel på en sådan wink
Senast redigerat av Rquired (5 juni 2009)

4 637 Inlägg
5 juni 2009
Rquired skrev:
handydan skrev:
Han säger ju;

oobs
Varför inte en Lada Niva, billiga och pålitliga. Och så länge du inte ger dig ut på motor eller landsväg är det inga fel på en sådan wink

Finns inget coolare! Jävligt tuff design och mycket charm! Är och ser ut som en sådan typ av bil ska se ut! Riktig, rejäl bil utan en massa el, plast och helvete.. Frågan är hur det är med delar, måste man vänta i två månader på bromsbelägg från Ryssland?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
5 juni 2009
EmilHammarlund skrev:
Rquired skrev:
handydan skrev:
Han säger ju;

oobs

Finns inget coolare! Jävligt tuff design och mycket charm! Är och ser ut som en sådan typ av bil ska se ut! Riktig, rejäl bil utan en massa el, plast och helvete.. Frågan är hur det är med delar, måste man vänta i två månader på bromsbelägg från Ryssland?

Delar från Ryssland, äh en sådan lagar du med vad du har tillgängligt. Det är ändå ungefär så de kommer resonera när de skall skicka delar till dig från fabriken wink

*Lite ironi om ryssar och att bygga bilar, vet inte hur det är*

4 637 Inlägg
5 juni 2009
Rquired skrev:
*Lite ironi om ryssar och att bygga bilar, vet inte hur det är*

Du har nog lite rätt där... lol

blacken
5 juni 2009
En Blazer K-5. 75 till 79...cool

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 juni 2009
blacken skrev:
En Blazer K-5. 75 till 79...cool

Med 6.2 liters diesel V8 cool

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
6 juni 2009
Tänkte direkt på en subaru kombi, farsan har dragit båten med sin och sjösatt och grejat rätt intensivt och den har funkat hur bra som helst till det! Du borde absolut kunna hitta en 90-talare för de pengar som du tänkt dig! big_smile

Kram / Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

Fisketokig
2 997 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
Tackar för alla svar.

Det måste inte vara låsbara utrymmen mer än att jag kan låsa in dem i baksätet och kupen. Så mycket plats tar det inte. Måste i vilket fall ta isär spöa och då får de plats inne i bilen.

Som ni säger så är det väl bromsar och rost som kommer ta död på bilen då den inte kommer gå mycket. Även om man tar den som bruksbil till jobbet ibland för att röra på den så får man kolla upp skatten på dieselbilarna. Känns som att bensinare är billigare för mig trots möjligheter till att tanka gratis med diesel.

Ang Fyrhjuling så har vi ett par sådana med dragkrok. Men det finns inga packningsmöjligheter på en sådan och 2-3 pers.
ställer man en sån på stranden 3-4-5 timmar så är det bara att lossa på parkeringsbromsen och bogsera bort både hjulingen och trailer.

En bil gör det lite svårare, inte mycket men ändå smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

201 Inlägg
7 juni 2009
Lada Niva.... big_smile simple like that... wink

98 Inlägg
7 juni 2009
Skulle lägga en röst på en cheva s10 94- och framåt:)

Dieselgypsy
538 Inlägg
7 juni 2009
Kanske någon Jeep (grand) Cherokee/wrangler, VW Taro, eller någon mitsu/nissan/toyota.

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna

Sök