7360
Sök

Någon som använder BSR PPC tuning system? Erfarenheter?

248 Inlägg
6 juni 2009
Trådstartare
Hejsan!

Jag surfade in på BSR sida idag för första gången och hittade något som kallas "PPC"-trim system. Det verkar vara över 2 år gammal metod. Man får någon sorts dosa som man sedan kopplar in i bilen själv och med ett knapptryck ska bilen trimmas. Någon som har en aning om vad det här är för något? Fungerar det? Fungerar det bättre eller sämre än Maptuns steg 1 trimning?

Läs om PPC på www.bsr.se

7 283 Inlägg
6 juni 2009
Det fungerar bra.
Fördelen är att du enkelt kan aktivera och avaktivera den nya programvaran.

Steg 1 brukar inte skilja så något speciellt mellan dom olika företegen, går liksom inte att klämma ur hur mycket som helst ur en orginal maskin.

Men jag kör med maptun och har inget negativt att säga om dom.
Förmodligen kommer jag anlita dom att mappa bilen senare också.

248 Inlägg
6 juni 2009
Trådstartare
Hittade ingen prisuppgift på PPC-dosan, vad kostar den?
Maptun har ingen dosa va? utan dem byter styrbox?
Vad är det som skiljer maptuns sätt att trimma bilen från PPC dosan?

7 283 Inlägg
6 juni 2009
Maptun ändrar om programvaran i orginalboxen i bilen. Så om du vill ha tillbaka orginalmappen lär du ut med boxen igen.
Dock TROR jag att trimfirmorna brukar kunna sätta i orginalmappen igen gratis.
PPC-dosan är bara något du kopplar in i bilen och trycker på en knapp vad jag förstår.

Aldrig använt dosan själv, men har aldrig hört att någon ska vara missnöjd med den heller.
Prisuppgift vet jag inte, men det brukar väl stå på deras hemsida.

Kikade runt på deras sida och nu blev jag osäker ifall PPC-boxen fungerar på T5 systemet.
Du får ringa och höra om ingen annan här svarar.
Senast redigerat av Brains (6 juni 2009)

248 Inlägg
6 juni 2009
Trådstartare
Jag har ju T7 systemet.
Saab 9-3 2.0T 150HP T7 antar jag gäller min bil?

Under fliken "PPC" står det följande:
"Vid programuppdatering i samband med service av bilen hos märkesverkstad kan kunden lika enkelt återgå till trimprogramvara igen, något som med andra trimmetoder kräver återbesök hos Din trimfirma. Den handhållna PPC-handdatorn får Du som kund behålla."

Om jag chiptrimmar på t.ex. maptun måste jag tillbaka till maptun efter varje service då? eller hur fungerar det?

7 283 Inlägg
6 juni 2009
Jockessaab skrev:
Jag har ju T7 systemet.
Saab 9-3 2.0T 150HP T7 antar jag gäller min bil?

Under fliken "PPC" står det följande:
"Vid programuppdatering i samband med service av bilen hos märkesverkstad kan kunden lika enkelt återgå till trimprogramvara igen, något som med andra trimmetoder kräver återbesök hos Din trimfirma. Den handhållna PPC-handdatorn får Du som kund behålla."

Om jag chiptrimmar på t.ex. maptun måste jag tillbaka till maptun efter varje service då? eller hur fungerar det?

Aha, trodde du hade T5an.
Har aldrig hört att dom har uppgraderat en mjukvara på en saab förr iaf så att den skulle försvinna behöver du inte oroa dig över.
Men om du vill återgå till orginal så måste du ta kontakt med ex. maptun igen om du köper via dom.

Med PPC-boxen kan du ändra fram och tillbaka hur du vill.

8 928 Inlägg
6 juni 2009
Fungerar utmärk, går även att läsa/radera felkoder med PPC
Senast redigerat av Hamilton (6 juni 2009)

Fotograf på Tierp iDag

248 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
Hamilton har du PPC?
Läste en artikel där en kille sa att 6000 kr var lite väl saftigt för den "lilla skjutsen" man får. Dock satt trimmet på en golf, kanske inte ger lika mycket hästar som på saab.

7 283 Inlägg
7 juni 2009
Du kan inte jämföra två helt olika bilar samt motorer...
Du verkar ha lättryckaren med bara 150hk så då får du en ökning på ungefär 50%.

Jag LOVAR att det märks.

Sök