Är de inte så att ifall det står ett litet t så är det ltt, är det stort T så är det FTT?
Lättryck och fulltryck? Måste väl handla om laddtrycket eller? och uppenbarligen har denna 5cylindriga motorn rätt litet laddtryck jämfört med T5 som väl är den andra 5cylindriga motorn med turbo i v70-serien?
Men för att göra det mer begripligt, det finns väl inga klara definitioner för "lättryck" och "fulltryck"? Är det inte de distinktionerna som kommer från gamla Volvo-bilar där motorn och turbo etc var det samma - och bara laddtrycket skillde LTT från FT? V70 2.4t och ex. T5 är väl dock delvis olika motorer med olika turbos och därav det rätt udda i att ens fråga sig om det är FT eller LTT. Det sitter en mindre turbo (uppenbarligen) på den jämfört med V70 T5. Thats it.
För att få upp ladtrycket så är väl det vanligaste att man lämnar in den till BSR/Autottech eller liknande firma. Att bara ställa upp laddtrycket så som bönderna gjorde på gamla 740 turbos är inget som någon vettig människa rekomenderar.
Är de inte så att ifall det står ett litet t så är det ltt, är det stort T så är det FTT?
Lättryck och fulltryck? Måste väl handla om laddtrycket eller? och uppenbarligen har denna 5cylindriga motorn rätt litet laddtryck jämfört med T5 som väl är den andra 5cylindriga motorn med turbo i v70-serien?
Men för att göra det mer begripligt, det finns väl inga klara definitioner för "lättryck" och "fulltryck"? Är det inte de distinktionerna som kommer från gamla Volvo-bilar där motorn och turbo etc var det samma - och bara laddtrycket skillde LTT från FT? V70 2.4t och ex. T5 är väl dock delvis olika motorer med olika turbos och därav det rätt udda i att ens fråga sig om det är FT eller LTT. Det sitter en mindre turbo (uppenbarligen) på den jämfört med V70 T5. Thats it.
.
handlar inte bara om laddtryck och olika turboagg i denna frågan, den Riktiga T5an är en 2.3liters motor med 0.65 bar i ladd, varför dom satte den på 2.3liter är just för att motorn med 2.5liter inte pallar laddtryck nå vidare bra då den har för tunna cylinder väggar mellan cylindrarna, så man KAN säga att T5an är en fulltryckare och 2.4T/2.5T är en lättryckare då turbon där endast är för ett litet påskjut för att främst öka vridet i motorn och de sköter en liten turbo med liten tryck väldigt bra redan från låga varv
samma sak är de på S/V40 med T4 och 2.0T, T4an är en "kapad" T5a, samma volym på alla cylindrar, likadant block samma tjocklek mellan cylindrarna som med den 5cylindriga versionen bara att dom tagit bort en cylinder, T4an är en 1.8liters motor, 2.0T är en ´"kapad" 2.5T dvs en motor med mindre turbo och mindre agg just för att få en vridmoment påskjut..
You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Är de inte så att ifall det står ett litet t så är det ltt, är det stort T så är det FTT?
Lättryck och fulltryck? Måste väl handla om laddtrycket eller? och uppenbarligen har denna 5cylindriga motorn rätt litet laddtryck jämfört med T5 som väl är den andra 5cylindriga motorn med turbo i v70-serien?
Men för att göra det mer begripligt, det finns väl inga klara definitioner för "lättryck" och "fulltryck"? Är det inte de distinktionerna som kommer från gamla Volvo-bilar där motorn och turbo etc var det samma - och bara laddtrycket skillde LTT från FT? V70 2.4t och ex. T5 är väl dock delvis olika motorer med olika turbos och därav det rätt udda i att ens fråga sig om det är FT eller LTT. Det sitter en mindre turbo (uppenbarligen) på den jämfört med V70 T5. Thats it.
.
handlar inte bara om laddtryck och olika turboagg i denna frågan, den Riktiga T5an är en 2.3liters motor med 0.65 bar i ladd, varför dom satte den på 2.3liter är just för att motorn med 2.5liter inte pallar laddtryck nå vidare bra då den har för tunna cylinder väggar mellan cylindrarna, så man KAN säga att T5an är en fulltryckare och 2.4T/2.5T är en lättryckare då turbon där endast är för ett litet påskjut för att främst öka vridet i motorn och de sköter en liten turbo med liten tryck väldigt bra redan från låga varv
samma sak är de på S/V40 med T4 och 2.0T, T4an är en "kapad" T5a, samma volym på alla cylindrar, likadant block samma tjocklek mellan cylindrarna som med den 5cylindriga versionen bara att dom tagit bort en cylinder, T4an är en 1.8liters motor, 2.0T är en ´"kapad" 2.5T dvs en motor med mindre turbo och mindre agg just för att få en vridmoment påskjut..
Du missade iofs min teori om att distinktionen kommer från gamla Volvo-motorer där det egentligen inte skiljde något annat än det laddtryck man körde på. Distinktionen Fulltryck VS Lättryck har ingen vettig mening i de nyare motorer vi talar om. Det går inte avgöra om en tänkt framtida Volvo-motor är Fulltryck eller Lättrycks-turbo enbart genom vissa värden. Det finns ingen sådan distinktion annat än rena höft-avgöranden. Ursprungliga frågan hade haft ett mått av intresse på en gammal Volvo-motor där den rent mekaniska setupen var den samma på både lätt och fulltryckaren. Det skiljde inget relevant mellan motorerna. Men nu talar vi om moderna helt olika motorer.