2728
Sök

V70 2,4t lättryck eller fulltrycks turbo

86 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
#1
Hejsan jag har en volvo v70 2,4t års 01.
Tänkte fråga er om ni vet om det är en lättrycks eller fulltrycks turbo.?

Alla som jag har fråga säger olika.?

Men säg att det är en ltt hur gör jag för att det ska bli en fulltrycks turbo,?
Byter man wg eller vad gör man.?



Tacksam för svar


Bilmekaniker
1 354 Inlägg
7 juni 2009
#2
Är de inte så att ifall det står ett litet t så är det ltt, är det stort T så är det FTT?

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!

122 Inlägg
7 juni 2009
#3
ja man kan väll kala 2,4t som lågtrycks turbo. och t5 som fullturbo...

What you doing?

528 Inlägg
7 juni 2009
#4
zijaa skrev:
Är de inte så att ifall det står ett litet t så är det ltt, är det stort T så är det FTT?

Lättryck och fulltryck?  Måste väl handla om laddtrycket eller? och uppenbarligen har denna 5cylindriga motorn rätt litet laddtryck jämfört med T5 som väl är den andra 5cylindriga motorn med turbo i v70-serien?

Men för att göra det mer begripligt,  det finns väl inga klara definitioner för "lättryck" och "fulltryck"?  Är det inte de distinktionerna som kommer från gamla Volvo-bilar där motorn och turbo etc var det samma - och bara laddtrycket skillde   LTT från FT?   V70 2.4t och ex. T5 är väl dock delvis olika motorer med olika turbos och därav det rätt udda i att ens fråga sig om det är FT eller LTT.    Det sitter en mindre turbo (uppenbarligen) på den jämfört med V70 T5.  Thats it.


För att få upp ladtrycket så är väl det vanligaste att man lämnar in den till BSR/Autottech eller liknande firma.  Att bara ställa upp laddtrycket så som bönderna gjorde på gamla 740 turbos  är inget som någon vettig människa rekomenderar.

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
7 juni 2009
#5
Rensvinf skrev:
zijaa skrev:
Är de inte så att ifall det står ett litet t så är det ltt, är det stort T så är det FTT?

Lättryck och fulltryck?  Måste väl handla om laddtrycket eller? och uppenbarligen har denna 5cylindriga motorn rätt litet laddtryck jämfört med T5 som väl är den andra 5cylindriga motorn med turbo i v70-serien?

Men för att göra det mer begripligt,  det finns väl inga klara definitioner för "lättryck" och "fulltryck"?  Är det inte de distinktionerna som kommer från gamla Volvo-bilar där motorn och turbo etc var det samma - och bara laddtrycket skillde   LTT från FT?   V70 2.4t och ex. T5 är väl dock delvis olika motorer med olika turbos och därav det rätt udda i att ens fråga sig om det är FT eller LTT.    Det sitter en mindre turbo (uppenbarligen) på den jämfört med V70 T5.  Thats it.


.

handlar inte bara om laddtryck och olika turboagg i denna frågan, den Riktiga T5an är en 2.3liters motor med 0.65 bar i ladd, varför dom satte den på 2.3liter är just för att motorn med 2.5liter inte pallar laddtryck nå vidare bra då den har för tunna cylinder väggar mellan cylindrarna, så man KAN säga att T5an är en fulltryckare och 2.4T/2.5T är en lättryckare då turbon där endast är för ett litet påskjut för att främst öka vridet i motorn och de sköter en liten turbo med liten tryck väldigt bra redan från låga varv

samma sak är de på S/V40 med T4 och 2.0T, T4an är en "kapad" T5a, samma volym på alla cylindrar, likadant block samma tjocklek mellan cylindrarna som med den 5cylindriga versionen bara att dom tagit bort en cylinder, T4an är en 1.8liters motor, 2.0T är en ´"kapad" 2.5T dvs en motor med mindre turbo och mindre agg just för att få en vridmoment påskjut..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

528 Inlägg
13 september 2009
#6
The_Mechanic skrev:
Rensvinf skrev:
zijaa skrev:
Är de inte så att ifall det står ett litet t så är det ltt, är det stort T så är det FTT?

Lättryck och fulltryck?  Måste väl handla om laddtrycket eller? och uppenbarligen har denna 5cylindriga motorn rätt litet laddtryck jämfört med T5 som väl är den andra 5cylindriga motorn med turbo i v70-serien?

Men för att göra det mer begripligt,  det finns väl inga klara definitioner för "lättryck" och "fulltryck"?  Är det inte de distinktionerna som kommer från gamla Volvo-bilar där motorn och turbo etc var det samma - och bara laddtrycket skillde   LTT från FT?   V70 2.4t och ex. T5 är väl dock delvis olika motorer med olika turbos och därav det rätt udda i att ens fråga sig om det är FT eller LTT.    Det sitter en mindre turbo (uppenbarligen) på den jämfört med V70 T5.  Thats it.


.

handlar inte bara om laddtryck och olika turboagg i denna frågan, den Riktiga T5an är en 2.3liters motor med 0.65 bar i ladd, varför dom satte den på 2.3liter är just för att motorn med 2.5liter inte pallar laddtryck nå vidare bra då den har för tunna cylinder väggar mellan cylindrarna, så man KAN säga att T5an är en fulltryckare och 2.4T/2.5T är en lättryckare då turbon där endast är för ett litet påskjut för att främst öka vridet i motorn och de sköter en liten turbo med liten tryck väldigt bra redan från låga varv

samma sak är de på S/V40 med T4 och 2.0T, T4an är en "kapad" T5a, samma volym på alla cylindrar, likadant block samma tjocklek mellan cylindrarna som med den 5cylindriga versionen bara att dom tagit bort en cylinder, T4an är en 1.8liters motor, 2.0T är en ´"kapad" 2.5T dvs en motor med mindre turbo och mindre agg just för att få en vridmoment påskjut..

Du missade iofs min teori om att distinktionen kommer från gamla Volvo-motorer där det egentligen inte skiljde något annat än det laddtryck man körde på.   Distinktionen Fulltryck VS Lättryck har ingen vettig mening i de nyare motorer vi talar om. Det går inte avgöra om en tänkt framtida Volvo-motor är Fulltryck eller Lättrycks-turbo enbart genom vissa värden.  Det finns ingen sådan distinktion annat än rena höft-avgöranden.  Ursprungliga frågan hade haft ett mått av intresse på en gammal Volvo-motor där den rent mekaniska setupen var den samma på både lätt och fulltryckaren. Det skiljde inget relevant mellan motorerna.   Men nu talar vi om moderna helt olika motorer.


Sök