Weckis skrev:
Tullen ville jag skulle maila in kvittot. Men både jag och säljaren hänvisar till att det är en gåva/sponsring...
Vi får se vad som händer...Men betalar inte tullen i vilket fall som helst... Skiiiitdyrt enl min mening.....Hoppas att det löser sig
Nu hänger jag inte med, om dom inte köper din och säljarens historia så tänker du skita i att betala den?
Du är medveten om att du kommer förlora den kampen rätt hårt va?
Varför inte skicka in ett kvitto, får det ändrat till rätt summa tull/moms och betala den?
Mvh. David.
EDIT:
"Gåva från ett land utanför EU
För att du ska slippa betala tull och moms för en present som du fått från en privatperson utanför EU gäller att:
■det är en enstaka försändelse avsedd för dig eller din familjs personliga bruk och
■försändelsens värde inte överstiger 500 kronor.
Du kan också slippa betala tull och moms om försändelsens totala värde överstiger 500 kronor men innehåller gåvor till flera personer i samma familj, under förutsättning att:
■gåvorna från varje givare till varje mottagare har ett värde av högst 500 kronor och
■det klart framgår, genom till exempel adresslappar på respektive gåva, vem som är givare och vem som är mottagare av gåvan. "