3069
Sök

Köpråd- Första bil

har roligt.. och ibland tråkigt
461 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
så nu när man har fått körkort så letar man efter en billigt första bil,  letar efter någonting under 15 000:- då  pappa har sagt att jag kan få en av hans bilar när jag har fått lite erfarenhet.

så jag tänkte köpa nåt under 15 000 kr så jag har min egen bil / projekt bil senare när han väl gett mig en av bilerna.

och ärligt talat är jag ingen expert på bilar så jag behöver hjälp.

vilken bilmärke borde jag satsa på? ( jag har ingen favo, men jag gillar  benz och bmw).

vad ska jag tänka på när jag ska köpa en bil?

några bra förslag?

allt tips tackas.

MvH

An eye for eye only ends up making the whole world blind.

Gorgilus addictus
4 773 Inlägg
7 juni 2009
Volkswagen Golf Mk2 Gti kanske?
Går snuskigt bra och går att göra riktigt snygga för en billig peng.

Allt för den där jävla hatten!

461 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
tackar, ska kika up lite..  jag hörde av en kompis att om de har kört mer än 20k mil så blir de lite tråga i motorn,  att det e inte som bmw/merca som 20k mil e inget fara..
är det sant eller?

461 Inlägg
8 juni 2009
Trådstartare
har nu kikat lite på o mejlat några säljare om fler bilder o mer info om deras golf.

min bror letar också efter bil, ( helst bmw),   men han är värre än mig och har absolut ingen info om bmw ( han tycker de ser snygga ut, det enda han kan ) ^^ ,  ja hur som helst.

vad rekomenderar ni som första bil till han?

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
8 juni 2009
Skulle nog säga att bmw e36 318,320,325 är bästa första bilen och roligaste för pengarna.. köp en 320 e36 -92a helst.. men jag vet inte vad du söker.

325a drar en del soppa men du har bra med efekt också vilket ger en ett leende på läpparna o man kan busa mycket emd dom

320 drar lite men inte överdrivet mkt bensin.. dom väger inte så mkt och har 150hk rak sexa och bakhjulsdrift o rätt rolig bil o bra bil att lära sig köra från början

ja hade 318 första året med körkort billig som fan i både bensin o försäkring men tyxkte den var alldels för seg... gick bara att sladda runt o ha kul när det regnade eller snöade.. men ja grymt bekväma bilar o man sitter som gjutet i e36 man har allt där man vill ha de.. ratten pedalerna växelspaken allt sitter där de ska va.

försäkringarna på bmw 325 är rätt höga. men ja har man råd är det värt de skulle jag säga.

Men både 318 o 320 är rätt billiga i försäkring och bensin kostnader men ja 325 går bra.. ultimata första bilen skulle jag säga.

Bmw osv..

461 Inlägg
8 juni 2009
Trådstartare
OverBoosted skrev:
Skulle nog säga att bmw e36 318,320,325 är bästa första bilen och roligaste för pengarna.. köp en 320 e36 -92a helst.. men jag vet inte vad du söker.

325a drar en del soppa men du har bra med efekt också vilket ger en ett leende på läpparna o man kan busa mycket emd dom

320 drar lite men inte överdrivet mkt bensin.. dom väger inte så mkt och har 150hk rak sexa och bakhjulsdrift o rätt rolig bil o bra bil att lära sig köra från början

ja hade 318 första året med körkort billig som fan i både bensin o försäkring men tyxkte den var alldels för seg... gick bara att sladda runt o ha kul när det regnade eller snöade.. men ja grymt bekväma bilar o man sitter som gjutet i e36 man har allt där man vill ha de.. ratten pedalerna växelspaken allt sitter där de ska va.

försäkringarna på bmw 325 är rätt höga. men ja har man råd är det värt de skulle jag säga.

Men både 318 o 320 är rätt billiga i försäkring och bensin kostnader men ja 325 går bra.. ultimata första bilen skulle jag säga.

jag förstår

tack så jätte mycket för informationen smile

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
8 juni 2009
inga problem bara skicka ett pm till mig om du undrar nått ang e36 ägt 3stycken.. ja undrar du något så fråga.

Bmw osv..

8 juni 2009
Har aldrig ägt en själv, men Peugeot 205 verkar vara
en riktigt bra förstabil. Såg att det fanns en
Peugeot 205 GTI 16V Le Mans på blocket nu, men tror
inte att dom är så jättevanliga.

Relativt låg vikt kombinerat med pigg motor gör ju en sådan
bil till en gocart, bra väghållning alltså och väldigt
bensinsnål också. Försäkringen borde inte vara skyhög på en
sådan bil heller.

Hoppas du hittar ngt som passar dig, eller köp en jänk som
förstabil som jag gjorde wink
Lycka till

Chevrolet Caprice Coupe -78
"That beats anything I ever helt, felt or smelt."

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 juni 2009
Håller med till 100% om Bmw E36 som pålitlig och rolig förstabil, men jag fattar inte varför overboosted är så noga över att det ska vara en -92a hmm

Men 320 är lagom, jag hade nog tagit den högre försäkringen och köpt mig en 325a trots allt. Ännu lite mer go i den motorn. Oavsett årsmodell, för så länge du inte skall turbokonvertera (då en tidig e36 utan vanos är bäst) spelar årsmodellen inte så mycket roll.

Kolla autopower.se för massa bra info om Bmw! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

735 Inlägg
8 juni 2009
Rquired skrev:
men jag fattar inte varför overboosted är så noga över att det ska vara en -92a hmm

Inte jag heller, jag hade fattat om det stod nyare än 1993 för då kom vanos och gjorde bilen (ännu)snålare!

Efter 8 år på autopowers forum har jag också mycket på fötterna om dessa bilar. En sak som jag lärt mig är att en 320 endast drar marginellt mindre än en 325. Handlar alltså om ungefär en halv deciliter per mil i landsvägskörning och ofta ännu mindre blandad.... Dock talar försäkringskostnaden för 320 med god marginal! En 320 gör 0-100 på 10s och en 325 gör sprinten på ungefär 8s.. Mao får man räkna med att morsan inte har några problem med att hänga med i baken med sin V70 2.4 om man nu köper 320n... Kanske inte så ql..
Senast redigerat av tobee (8 juni 2009)

1 571 Inlägg
8 juni 2009
Mb190

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
21 juni 2009
Rquired skrev:
Håller med till 100% om Bmw E36 som pålitlig och rolig förstabil, men jag fattar inte varför overboosted är så noga över att det ska vara en -92a hmm

Men 320 är lagom, jag hade nog tagit den högre försäkringen och köpt mig en 325a trots allt. Ännu lite mer go i den motorn. Oavsett årsmodell, för så länge du inte skall turbokonvertera (då en tidig e36 utan vanos är bäst) spelar årsmodellen inte så mycket roll.

Kolla autopower.se för massa bra info om Bmw! smile

vi hade budget att tänka på. sen beror det på hur man ska använda bilen och vad man gillar för karaktär.

Men köper ju hellre en frisk 92a än en risig 95 för 15k

Men ang vanos så är vanos bra uppfinning. men ja det beror på. ska ja köpa en busbil vill jag ha en 325a o utan vanos o varva satan med o jag tycker personligen karaktären utan vanos är roligare o känns mer skojj och race. men skulle ja va ute efter en bruksbil som ska va liiite snällare mot plånboken när man tankar o ha lite mer normalbils karaktär hade jag valt en med vanos.

Sen nu när bilarna börjar bli så gammla brukar vanosen ändå alltid ticka o va dålig. visst man kan köpa en frisk o fin 325 94-95a.. men då kanske 15k räcker till en tredje del av bilen.

Bmw osv..

Drifttekniker VA
580 Inlägg
21 juni 2009
Varför inte en 318is E36 på 140hk. Det är ju en väldigt välbalanserad bil. Som den här tex http://www.blocket.se/vasterbotten/BMW_ … =7&w=3

Sök